LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woekercompensatie onder het tapijt geveegd

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Woekercompensatie onder het tapijt geveegd

Ongelezen bericht door Radar »

Om het verlies van woekerpolisslachtoffers goed te maken, werd een compensatieregeling bedacht. Eerder liet Radar al zien dat deze regeling niet veel voorstelt. De grote vraag blijft: Hoe wordt de compensatie berekend?

Maandagavond laat Radar zien dat ook bij verzekeraar ASR deze berekening verborgen blijft. Wat wordt onder het tapijt geveegd, en waarom? Lees meer: http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... t-geveegd/

Maandag 26 oktober in Radar, 20:30 uur op NPO 1

Banjoman
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 okt 2015 21:03

Re: Woekercompensatie onder het tapijt geveegd

Ongelezen bericht door Banjoman »

Als softwareontwikkelaar die rekenmodules voor de berekening van woekerpolis-compensaties geschreven heeft, weet ik dat de beste directeur van ASR een potje zit te liegen. De data heb je helemaal niet nodig voor het controleren van de berekeningen! De berekeningen zijn helemaal niet ingewikkeld! Waarschijnlijk is ASR gewoon een onbetrouwbare club en moet je daar dus gewoon niet meer verzekeringen afsluiten!

89PB
Berichten: 97
Lid geworden op: 10 nov 2014 00:07

Re: Woekercompensatie onder het tapijt geveegd

Ongelezen bericht door 89PB »

Banjoman schreef:Als softwareontwikkelaar die rekenmodules voor de berekening van woekerpolis-compensaties geschreven heeft, weet ik dat de beste directeur van ASR een potje zit te liegen. De data heb je helemaal niet nodig voor het controleren van de berekeningen! De berekeningen zijn helemaal niet ingewikkeld! Waarschijnlijk is ASR gewoon een onbetrouwbare club en moet je daar dus gewoon niet meer verzekeringen afsluiten!
Antoinette is een expert geworden in de aandelenlease zij heeft menig slachtoffer van de financieëlecriminelen met succes bestreden. Natuurlijk liet ze die directeur voor paal staan in de uitzending.

Wim7
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 okt 2015 10:36

Re: Woekercompensatie onder het tapijt geveegd

Ongelezen bericht door Wim7 »

Ook ik zet grote vraagtekens bij de (zeer) lage compensatiebedragen die ASR mij per brief heeft medegedeeld. Mijn schriftelijke vragen om opheldering daarover aan ASR hebben tot op heden geen duidelijk antwoord opgeleverd. Ik ben daarom zeer benieuwd naar de Excelsheets die RADAR gaat publiceren op de website. Althans dat begreep ik uit het gesprek in de uitzending tussen Antoinette Hertsenberg en de heer Bert Jan Tiesinga van Stichting Wakkerpolis.

RobMoen
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 okt 2015 13:07

Re: Woekercompensatie onder het tapijt geveegd

Ongelezen bericht door RobMoen »

In het eerste geboortejaar van mijn dochter openden wij een ABC Polis met een looptijd van 20 jaar. Doel: Een leuk bedragje op haar 21e verjaardag. Echter, de einddatum bleek niet in juni te zijn maar 1 januari 2016. Jammer maar niet onoverkomelijk. Echter, onlangs ontvingen wij een brief van ASR dat men tot mei 2016 nodig heeft om te bepalen wat het uit te keren bedrag is want er moet worden onderzocht wie er op de einddatum nog in leven is. Uiteindelijk zullen ze dan niet op de 21e verjaardag uitkeren maar op haar 22e. Over dit half jaar staat overigens niets in de polisvoorwaarden.....
In de brief wordt vrolijk gemeld dat het geld natuurlijk in dat half jaar gewoon verder rendeert.....
Na controle van de gegevens zie ik dat deze polis een negatief rendement heeft. In 20 jaar is ABC spaarplan en ASR er niet in geslaagd wat geld voor mijn dochter te genereren. En dat met duurbetaalde fondsmanagers natuurlijk. Nu staat dat geld nog eens een half jaar langer te wachten op uitkering. Ten gunste van ASR. Een brief via hun website is nooit beantwoord.
Rovers zijn het. Ten kostte van een meisje van 21. Zij zal, als nieuwe generatie, ASR nooit meer vertrouwen. En ik ook niet.

Wim7
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 okt 2015 10:36

Re: Woekercompensatie onder het tapijt geveegd

Ongelezen bericht door Wim7 »

@Rob,
Te belachelijk voor woorden dat er een negatief rendement zou zijn na 20 jaar. Ik zou het niet accepteren als ik jou was. Meldt je aan bij de Stichting Woekerpolisproces.nl zou ik je willen adviseren, of bij een van de andere claimstichtingen.
Je hebt natuurlijk geen informatie gekregen van ASR of de uitkering over een half jaar hoger of misschien wel (veel) lager is dan de waarde op dit moment. Dat laatste is mij namelijk overkomen. De waarde tussen het moment van afkoop en uitkering werd alsmaar lager.

Wydenkgewelniedagezy
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 okt 2015 16:45

Re: Woekercompensatie onder het tapijt geveegd

Ongelezen bericht door Wydenkgewelniedagezy »

Banjoman schreef:Als softwareontwikkelaar die rekenmodules voor de berekening van woekerpolis-compensaties geschreven heeft, weet ik dat de beste directeur van ASR een potje zit te liegen. De data heb je helemaal niet nodig voor het controleren van de berekeningen! De berekeningen zijn helemaal niet ingewikkeld! Waarschijnlijk is ASR gewoon een onbetrouwbare club en moet je daar dus gewoon niet meer verzekeringen afsluiten!
Dan heb je wel je best gedaan. Hoe kun je het waardeverloop reproduceren als je niet weet wanneer er premies zijn betaald? De Excelsheets waar het in de uitzending over ging zijn gemaakt tijdens de onderhandelingen met de stichting om een idee te hebben van de uitwerking en de hoogte van compensaties. Ook al zijn ze perfect opgesteld: je kunt hier nooit je compensatie mee uitrekenen. Als je een echte berekening uit zou draaien, dan kijk je naar ettelijke A4-tjes met cijfers. Veel succes.

Isa(a)c le Maire
Berichten: 294
Lid geworden op: 06 sep 2014 11:21

Re: Woekercompensatie onder het tapijt geveegd

Ongelezen bericht door Isa(a)c le Maire »

Er zijn in het verleden wel meer dingen onder het tapijt geveegd, zoals aankoop aandelen vervangen voor de veel goedkopere opties. Dat scheelt nogal wat geld, en dus behoef je minder te lenen...

Gaarne delen:

http://www.platformaandelenlease.nl/nie ... erheid.pdf

Maria50
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2016 15:37

Re: Woekercompensatie onder het tapijt geveegd

Ongelezen bericht door Maria50 »

Mijn Lijfrentepolis bij NN bleek ook een Woekerpolis te zijn. Toen deze ellende in de openbaarheid kwam heb ik dit bij mijn verzekeraar meteen aangekaart.
Het zou uiteindelijk enkele maanden duren voordat ik de bevestiging kreeg dat het inderdaad een Woekerpolis bleek en dat ik aan teveel betaalde kosten een bedrag van, "zegge en schrijven" € 450, terug zou krijgen, maar pas bij afloop van de verzekering. Een week later kreeg ik opnieuw bericht dat het bedrag aan teveel betaalde kosten was toegevoegd aan mijn tegoed. Dat kon ik natuurlijk niet controleren.

Nu ik bijna mijn AOW krijg ben ik bezig geweest om de verzekering maandelijks uitbetaald te krijgen. Ik wist dat het niet veel was omdat ik in slechtere tijden de verzekering premievrij had gemaakt. Na veel bellen was ik er eindelijk achter dat ik recht had op ± € 264,- . Maar dat bedrag was niet per maand maar per kwartaal. Om dit pensioengeld uitbetaald te krijgen verplichtte Nationale Nederlanden om bij hun een bankrekening te openen omdat ze het geld niet rechtstreeks op mijn eigen bankrekening konden storten. Bij navraag kon niemand mij daar duidelijk een antwoord geven. Ze konden wel duidelijk maken dat het openen van de bankrekening bij NN geld zou gaan kosten, namelijk € 199,--. Ik ben daar erg van geschrokken: nog minder over van die schaarse Euro's.
Het wrange is dat zij het geld van de Saldoverklaring die ik van de Belastingdienst had ontvangen en mee moest sturen naar NN, WEL op mijn eigen bankrekening hebben gestort. Ik heb nog NOOIT voor het openen van een bankrekening hoeven betalen. Mensen in mijn omgeving ook niet.
Hoe bedoel je WOEKERPOLIS kosten worden vergoedt of zijn al toegevoegd aan je tegoed. Ja, Ja, gelooft U het ????

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Woekercompensatie onder het tapijt geveegd

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Maria50, als je een lijfrentepolis hebt dan kan het geld inderdaad niet zo maar op uw rekening gestort worden. Dat is inherent aan dit soort product. Daar kan NN niets aan doen, dat is een fiscale verplichting die u in de polis na kunt lezen. Verder is er geen verplichting om de rekening te openen bij NN. U bepaalt zelf waar u uw lijfrente stalt. Dat kan bij andere financiële dienstverleners die daarvoor ook kosten in rekening brengen, zei het vaak wel veel minder.
U weet blijkbaar te weinig van het product dat u afgesloten heeft. Kijk eens op sites al moneywise of de consumentenbond en verdiep u eens in de materie. Daar kunt u ook zien wie wat voor kosten in rekening brengt. U kunt aardig wat geld besparen waarschijnlijk.
Die uitgekeerde 450 euro heeft niets te maken met de kosten die in de uitkeringsfase ontstaan overigens.

Gesloten