LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boeterente nagerekend

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Boeterente nagerekend

Ongelezen bericht door Radar »

Dat hypotheekverstrekkers een te hoge boeterente berekenen bij het voortijdig oversluiten, is inmiddels bekend. Hoe die boeteberekeningen er daadwerkelijk uitzagen voordat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) met een leidraad kwam, en hoe deze boetes momenteel door verstrekkers worden berekend, onderzocht vergelijkingssite Ikbenfrits in samenwerking met de Consumentenbond. De banken beloofden nog voor dit jaar beterschap. Maken ze die belofte ook waar?

Maandag 15 mei in Radar, 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... 5-05-2017/

André Groothuis
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mei 2017 20:46

Re: Boeterente nagerekend

Ongelezen bericht door André Groothuis »

De AFM stelt mooie voorwaarden op waar banken zich aan dienen te conformeren, maar waarom heeft de AFM dit zelf niet geconstateerd? Waarom moeten de Consumentenbond en Radar dit vaststellen, terwijl de AFM daar feitelijk voor is? De AFM laat daar toch een forse steek vallen lijkt mij.

J. van Doorn
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2017 21:14

Re: Boeterente nagerekend

Ongelezen bericht door J. van Doorn »

In augustus 2015 heb ik een nieuwe rentevastperiode afgesloten met lagere rente bij Delta Lloyd en een boetebedrag van ruim 19000 euro betaald. Ik heb na alle informatie over de te hoge boete bedragen die banken berekenen heb ik contact opgenomen met Delta Lloyd om opheldering te vragen over het berekende boete bedrag, maar tot op heden en na meerdere mails (en beloftes dat zij contact op zullen nemen) krijg ik geen reactie.

J. van Doorn
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2017 21:14

Re: Boeterente nagerekend

Ongelezen bericht door J. van Doorn »

Dat weet ik, maar Vereniging eigen huis pleit om het teveel aan betaalde boetes die zijn opgelegd, de afgelopen 5 jaar, terug te draaien. Ik heb derhalve Delta Lloyd om hun mening en uitleg gevraagd.....tevergeefs

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Boeterente nagerekend

Ongelezen bericht door 16again »

Te gek voor woorden dat banken structureel de kluit belazeren, en er steevast afkomen met hooguit het terugbetalen van het wederrechtelijk vergaarde geld.
Wordt het geen tijd voor echte sancties? Het OM zou zich over deze zaak kunnen buigen en de verantwoordelijke witte boorden achter tralies zetten. Bankvergunningen kunnen ingetrokken worden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Boeterente nagerekend

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:Te gek voor woorden dat banken structureel de kluit belazeren, en er steevast afkomen met hooguit het terugbetalen van het wederrechtelijk vergaarde geld.
Wordt het geen tijd voor echte sancties? Het OM zou zich over deze zaak kunnen buigen en de verantwoordelijke witte boorden achter tralies zetten. Bankvergunningen kunnen ingetrokken worden.
Achter tralies prima, vergunningen intrekken liever niet. Alle grote Nederlandse banken zitten in mijn pensioenfonds, en dat kan al het rendement gebruiken wat er te krijgen is, daaraan helpen omvallende banken niet echt. :wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Boeterente nagerekend

Ongelezen bericht door kweenie »

J. van Doorn schreef:Dat weet ik, maar Vereniging eigen huis pleit om het teveel aan betaalde boetes die zijn opgelegd, de afgelopen 5 jaar, terug te draaien. Ik heb derhalve Delta Lloyd om hun mening en uitleg gevraagd.....tevergeefs
Het is de vraag of je wel te veel aan boete hebt betaald. In principe heb - of had - je immers een hoop contractuele vrijheid. Zo kun je onderling bijvoorbeeld ook afspreken hoeveel je boetevrij mag aflossen (bv. 10% of 20%) en in welke situaties er geen boete wordt berekend. Bij sommige budget-hypotheken heb je bijvoorbeeld ook dat je ook bij verkoop ook gewoon een boete moet betalen voor vervroegd aflossen, terwijl bij veel andere dat niet geldt.

Zo kun/kan je ook de manier van boeteberekening afspreken. Daar waren een aantal varianten op. Aan de ene kant geeft dat keuzevrijheid, aan de andere kant maakt het die keus ook wel weer lastiger. Want wil je dan een duurdere hypotheek met gunstiger voorwaarden of een goedkopere hypotheek die de boete ongunstiger berekent? Dat was niet altijd een groot issue, zeker als de rente stabiel is. En als de rentevaste periodes niet al te lang zijn. Dan zijn de boetes ook niet extreem hoog. Maar tegenwoordig zijn er veel mensen die de rente erg lang hebben vastgezet tegen een 'historisch lage' rente, die daarna alleen nog maar lager is geworden... Met als gevolg: bij oversluiten heel hoge boetes.

Vanaf 16 juli 2016 heeft de EU die contractuele vrijheid overboord gegooid en in algemene bewoordingen grenzen gesteld aan de boeteberekening. De AFM heeft dat vervolgens uitgewerkt naar een bepaalde rekenmethode die de banken nu 'moeten' gaan gebruiken. Ze hebben dus regelgeving gemaakt die andere, afwijkende, afspraken vanaf 16 juli 2016 ongeldig maken. Maar daarmee zijn die afwijkende afspraken van voor die tijd niet meteen onjuist geworden. Laat staan dat ze de boel zouden 'belazeren'. En je hebt dus ook niet meteen te veel betaald als er voor die tijd meer boete werd berekend.

Maar dan moet die boete wel op de juiste, afgesproken, manier zijn berekend. En dat is natuurlijk moeilijk te controleren als DL je geen reactie geeft.

lindakuhhh
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 aug 2017 18:40

Re: Boeterente nagerekend

Ongelezen bericht door lindakuhhh »

Ik heb vandaag een brief binnen gekregen van de bank. (Hypotrust)
Maar natuurlijk staat het niet in jip en janneke taal...

Heeft er iemand nog meer een brief gekregen van de bank.

We hebben in 2013, een hypotheek afgesloten. Elk jaar hebben we wat afgelost. Maar wanneer je hypotheek eigenlijk 200.000 was betaal je natuurlijk rente over dat bedrag. Maar wanneer je 5000 aflost. Is je schuld 195.000. En dat wanneer je het jaar daarop weer wat aflost, alleen de rente betaald wat dan weer over is gebleven?

Klopt dit?

Of hebben we elk jaar rente betaald over die 200.000 ondanks de aflossingen. Wanneer dat is krijgen we t te veel betaald bedrag terug?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Boeterente nagerekend

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je een deel aflost, dan betaal je vanaf dat moment minder rente. Dus de maand erna zul je al iets minder rente moeten betalen.

Wel kan het zijn dat je bij de aflossing de keus hebt gekregen om eerder van de hypotheek af te zijn of lagere lasten te krijgen.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Boeterente nagerekend

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Waarom doen banken hier aan mee?
Een overeenkomst, van beide zijde. Die herzien, ik zou als bank daar helemaal niet aan meewerken. Het enige risico dat je loopt als bank zijnde is dat mensen in een keer gaan aflossen bij verkoop van hun woning. Nou, om die reden je woning verkopen, dat vind ik nogal wat.

De banken werken er wel aan mee . . . omdat men er geld mee kan verdienen.

Ik ben in maart van dit jaar de rentevaste periode van mijn hypotheek opnieuw overeengekomen. Een deel voor 10 jaar vast voor 1,85% en een deel vast voor 1 jaar voor 1,4%. Nu stijgt de hypotheekrente weer, komt de bank bij mij om hierover opnieuw te onderhandelen? No way José :lol:

Gesloten