LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen na update auto's Volkswagen Group

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5506
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Problemen na update auto's Volkswagen Group

Ongelezen bericht door Radar »

Teruglopend vermogen, groter brandstofverbruik en een kapotte EGR-klep: de update die Volkswagen laat uitvoeren aan de beruchte sjoemeldiesels doet volgens veel autobezitters meer kwaad dan goed. Een kwart van de mensen die de update laat uitvoeren, krijgt daarna problemen met de auto. Dat blijkt uit een enquête onder het Radar Testpanel.

De problemen na de update leiden soms tot dure reparaties, die Volkswagen lang niet altijd wil vergoeden.

Maandag 8 mei in Radar, 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Mijnster076
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mei 2017 19:26

Re: Problemen na update auto's Volkswagen Group

Ongelezen bericht door Mijnster076 »

Beste redactie,

Wij hebben identieke problemen ervaren na de update bij Garage van Mossel
in Tilburg voor onze Caddy VN-634-S met chassisnummer wv1zzz2KzFX120896
Omdat ik niet akkoord ging met de manier waarop Van Mossel met mijn
bezwaren omging heb ik een verklaring ge-eist waarin de klachten vermeld
staan, dat ik niet akkoord ga maar ook dat Van Mossel een
verantwoordelijkheid in deze heeft.
Op een 'gelikte wijze' schuiven zij het probleem door naar Pon (de
importeur). Maar ik heb toen aangegeven dat de wagen niet bij Pon gekocht
is maar bij van Mossel! Dat werd simpelweg weggewimpeld.
Van Mossel geeft in de verklaring aan dat zij de klachten zullen oppakken
en communiceren bij Pon. Dit alles speelt op 8-2-2017 en het zal ook u niet
verbazen dat ik tot op heden nog niets gehoord heb.
Ik zou graag een copy van de verklaring van Van Mossel willen bijvoegen
maar zie dat dit niet kan.
Indien u toch nog een copy wenst te ontvangen dan verneem ik dit graag om
af te stemmen hoe deze dan bij u kan komen.
Uiteraard indien u nog aanvullende informatie wenst dan hoor ik dit ook
graag.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Problemen na update auto's Volkswagen Group

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Hier geen negatieve ervaring mbt egr klep, minder vermogen of meer brandstof verbruik. Sterker, lijkt wel of de polo bm nog ietsje zuiniger is gaan rijden.

fabke
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mei 2017 13:52

Re: Problemen na update auto's Volkswagen Group

Ongelezen bericht door fabke »

Ik heb maand of 2 geleden ook mijn caddy laten aanpassen naar aanleiding van de sjoemelsoftware terug roep actie.
Na een week en een volle tank beurt bleek dat mijn caddy van 1 op 17 a 18 nu ineens maar 1 op 13.5 tot 14 reed.
Na deze vast stelling ben ik weer terug naar de dealer gegaan en verhaal gehaald dat de aanpassing die hun gedaan hebben niet gedaan is conform de afspraak die Pon op papier had gezet.
De auto zou technisch beter worden en de aanpassing zou geen gevolgen hebben voor de brandstof verbruik zie copie tekst:
Met deze goedkeuring bevestigt het KBA aan Volkswagen AG dat deze updates geen negatieve invloed hebben op het motorvermogen, het brandstofverbruik, het geluidsniveau en de CO2-uitstoot.

Tijdens het bezoek hebben ze de auto uitgelezen en de info naar de fabriek gestuurd, na een aantal dagen kreeg ik te horen dat de motor aan alle fabrieks specificatie voldoet en dat er niks aan de hand is.
ik heb ze gewezen dat de auto sinds de aanpassing flink meer is gaan verbruiken en dat ik dit niet accepteer en dat de software nog andere aanpassingen verwijdert moet worden omdat dit tegen afspraak in is.
Volgens pon nog de dealer ben ik de eerste en dat ze geen klachten krijgen nav de aanpassingen .
Geachte radar wat kan ik nog doen??

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Problemen na update auto's Volkswagen Group

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Duitsland ... uit het online tijdschrift Focus

"VW is doorgaans coulant", vertelt de jurist uit Düsseldorf, "... en betaalt zonder mokken ook een nieuw ventiel van € 1100,- ... "

http://www.focus.de/auto/news/abgas-ska ... 96107.html

Een commentaar onder het artikel: Leser-Kommentare (29)

20.04.2017 | simon wieczorek
Von wegen Kulanz!

Von wegen Kulanz! Wir sind vorgestern Nacht auf der Autobahn mit unserem VW Diesel liegengeblieben. Das Auto musste zum dritten Mal nach dem Software Update am 08.02.17 abgeschleppt werden. Die ersten beiden Male soll es Zufall gewesen sein und nichts mit der Aktualisierung zu tun haben. Dies haben wir zähneknirschend akzeptiert und in der Vertragswerkstatt gezahlt! Nun ist eine Einspritzdüse defekt. Bei der Recherche habe ich diesen Artikel gefunden und dies auch so der Vertragswerkstatt Südhannover mitgeteilt. Heute habe ich einen Anruf von der Werkstatt erhalten und soll 1100 Euro für für die Reparatur zahlen! Eine Kulanzprüfung sei leider nicht möglich!! Eine Prüfung ist noch nichtmal möglich!!?? Wahnsinn! Als jahrelanger VW Kunde bin ich völlig enttäuscht :-( Geht leider an den Anwalt

Mijnster076
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mei 2017 19:26

Re: Problemen na update auto's Volkswagen Group

Ongelezen bericht door Mijnster076 »

Beste redactie,
aansluitend op het posten van mijn bericht eerder vandaag heb ik uit hoffelijkheid de garage, t.w. Van Mossel Groep Tilburg, geïnformeerd dat ik mijn ervaringen gedeeld heb met uw redactie van Radar.
Ik heb hen aangegeven dat ik me zowel door VW/PON als door de Van Mossel Groep in de steek gelaten voel en dat uw uitzending van vanavond een geschikt moment en plaats vind om dit ongenoegen kenbaar te maken.
De Van Mossel Groep heeft dit signaal snel en daadkrachtig opgepakt hetgeen heeft geleid tot een aantal constructieve gesprekken.
De Van Mossel Groep geeft bij monde van haar directie, de heren Erik Berkhof en Marco van de Werken, aan dat zíj haar verantwoordelijk wél kent en zal nemen en dat er binnenkort overleg plaats zal vinden om tot een voor mij bevredigende oplossing te komen.
Voorafgaand aan uw uitzending wilde ik dit toch nog met uw delen.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Problemen na update auto's Volkswagen Group

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Mijnster076 schreef:Beste redactie,
aansluitend op het posten van mijn bericht eerder vandaag heb ik uit hoffelijkheid de garage, t.w. Van Mossel Groep Tilburg, geïnformeerd dat ik mijn ervaringen gedeeld heb met uw redactie van Radar.
Ik heb hen aangegeven dat ik me zowel door VW/PON als door de Van Mossel Groep in de steek gelaten voel en dat uw uitzending van vanavond een geschikt moment en plaats vind om dit ongenoegen kenbaar te maken.
De Van Mossel Groep heeft dit signaal snel en daadkrachtig opgepakt hetgeen heeft geleid tot een aantal constructieve gesprekken.
De Van Mossel Groep geeft bij monde van haar directie, de heren Erik Berkhof en Marco van de Werken, aan dat zíj haar verantwoordelijk wél kent en zal nemen en dat er binnenkort overleg plaats zal vinden om tot een voor mij bevredigende oplossing te komen.
Voorafgaand aan uw uitzending wilde ik dit toch nog met uw delen.
... waarmee de eerder en elders vandaag aangetwijfelde kracht van een forum meteen weer is ont-kracht!

cavelier04
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mei 2017 20:37

Re: Problemen na update auto's Volkswagen Group

Ongelezen bericht door cavelier04 »

Nu heb ik geen volkswagen maar een suzuki vitara van 2015 met een fiat (sjoemel )diesel onder de motorkap en na de upgrade van de software gebruikt de auto aanzienlijk meer brandstof en merk ook vermogen verlies.
Echter suzuki wijst elke verantwordelikheid af.
Volgens hun zijn er geen klachten, maar ik hrb ze wel degelijk.
Dus zo zie niet alleen volkswagen maar ook andere autofabrikanten liegen de boel aan elkaar.

Remmert1972
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 sep 2012 21:04

Re: Problemen na update auto's Volkswagen Group

Ongelezen bericht door Remmert1972 »

Beste redactie ik heb dus het volgende gehad.
Ik kocht een Seat Ibiza diesel en kreeg later een brief over de sjoemel software.
Ook ik heb de update laten doen bij een Seat dealer.
Echter 1 maand NA de update ging mijn ERG klep stuk. DUS NIET DE EGR!!!!!!
Nu is mijn vraag heeft dit nu ook te maken met de update en zijn er meer mensen die na de update een kapotte ERG klep hadden?

Hoop op een reactie

stofzuigertje

Re: Problemen na update auto's Volkswagen Group

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Buren hebben gevraagd of je de update ook kon terug draaien.
Met vermoedelijk niet geweigerd.
Net als windows die je wel kunt updaten van Win 7 naar 10 en moeilijk terug hebben ze besloten het niet te doen.

Maar ik zou als ik een VAG groep diesel koop eerst kijken of het een update of standaard is.
Helaas is dat alleen bij de dealer bekend en niet met mijn goedkope kastje uit te lezen met OBD II stekker kastje!
Omdat ze een update in boekje stempelen, gewoon vragen of het boekje er is!

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Problemen na update auto's Volkswagen Group

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Echt een schokkende reportage!
Volkswagen moet die auto's gewoon terugnemen uit coulance!

Met alle toenemende elektronica in nieuwe auto's verwacht ik nog meer problemen in de toekomst.

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Problemen na update auto's Volkswagen Group

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Ik had in 2009 bijna ook zo'n auto gekocht!
Ik had interesse voor een Skoda Fabia Greenline:dus geen wegenbelasting,geen BPM en je rijdt een zuinige diesel.
Er zijn duizenden van dit soort auto's verkocht (hoeveel eigenlijk?)

Ik vroeg aan de verkoper hoe lang ik er mee belasting vrij kon rijden.
Hij kon me dat nog niet precies vertellen maar probeerde me te overtuigen door te zeggen :"Voorlopig rijd je goedkoop!"
Ik was enthousiast totdat ik er mee reed tijdens de proefrit.
Om er wat gang in te krijgen,moest ik flink gasgeven.
Dit kon natuurlijk nooit zuinig zijn!
Ook stapvoets rijden in de 2e versnelling was niet mogelijk.
Kortom: de auto reed niet lekker.

Toch zijn deze wegenbelasting-vrije auto's op diesel massaal verkocht in Nederland.
Wat bizar is,dat er subsidie op zat van de overheid (lees : belastinggeld).

Nu blijkt,dat deze sjoemelsoftware dieselauto's helemaal niet schoon zijn!
De overheid moet deze autofabrikanten keihard aanpakken,maar durft dit niet vanwege economische belangen:veel overheidsdiensten (zoals de politie) rijden zelf met deze auto's.

Ik ben tot de conclusie gekomen,dat de dieselmotor op grote schaal niet schoner kan worden.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Problemen na update auto's Volkswagen Group

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Neem dan ook de andere auto merken mee welke ook "sjoemelen". Ford lag behoorlijk aan de mangel, recent zijn peugot en citroen bekend geworden met sjoemelen.

Blijven boefjes.

Btw en nogmaals. Mijn polo BM is juist zuiniger gaan rijden sinds de update. 50-75 km als voorheen. Ik heb dus geen negatieve ervaring met de update.

Lagotto
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mei 2017 09:34

Re: Problemen na update auto's Volkswagen Group

Ongelezen bericht door Lagotto »

Ook wij hebben grote problemen met onze vw caddy uit 2011 na de sjoemel update. Auto is in de stad 1 x totaal stil gevallen. Naar de garage gesleept, daar konden ze niets vinden. Na 2 km stijgt de temperatuur razendsnel naar 90 graden en als je hem dan na 4 km rijden uit zet blijft de van als een razende een minuut of zo draaien.
En gistermiddag op de A7 ging het gloei spiraal lampje branden had motor totaal geen kracht meer stotterde. Anwb er bij kon niets doen naar de garage gebracht met een bergingsvrachtwagen.
Zal net als bij velen de egr klepel zijn.
Had ik maar eerder geweten dat je niet verplicht was om de auto te laten updaten dan had ik het nooit gedaan.
Wij consumenten vragen hier niet om. Deze problemen worden ons opgedrongen en WIJ moeten er nog voor betalen ook.
En de garage zegt knal hard dit nog nooit te hebben meegemaakt of van gehoord te hebben.
Internet staat er vol mee en nu dus ook bij Radar.
Auto staat nu dus bij de garage en pas maandag kijken ze er naar.
Maar wat ik het engste vind is dat ik de auto totaal niet meer vertrouwen. Dat je dus zomaar midden op de snelweg til kunt vallen. Nu reed ik gisteren aan de rechter kant en kon hem de vluchtstrook op sturen. Maar wat als je met 130 aan de linkerkant rijd?

peterziel
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mei 2017 00:00

Re: Problemen na update auto's Volkswagen Group

Ongelezen bericht door peterziel »

Bijna 2 weken geleden de voorbeeldbrief gestuurd naar Volkswagen Nederland.
Vandaag telefoontje gehad van Volkswagen dat men mij het bedrag van de kapotte EGR-klep gaat vergoeden. Weliswaar via de dealer.
Dus Radar, dank dat jullie dit hebben aangeroerd.

Tamtje198
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 nov 2017 15:21

Re: Problemen na update auto's Volkswagen Group

Ongelezen bericht door Tamtje198 »

Al 3 jaar super content van mij auto. Niks van problemen gehad. 2 weken geleden de update laten doen en van sinds gisteren doet mijn auto raar. Snakken, al ik in neutraal sta blijft ie in toeren omhoog gaan, weliswaar niet veel maar dat mag niet! Niet anders dan miserie nu! Zal weer een afspraak maken maar hoe zit het met de kosten? Enig idee?

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Problemen na update auto's Volkswagen Group

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Tamtje198 schreef:Al 3 jaar super content van mij auto. Niks van problemen gehad. 2 weken geleden de update laten doen en van sinds gisteren doet mijn auto raar. Snakken, al ik in neutraal sta blijft ie in toeren omhoog gaan, weliswaar niet veel maar dat mag niet! Niet anders dan miserie nu! Zal weer een afspraak maken maar hoe zit het met de kosten? Enig idee?

Ja zou weer een afspraak maken dat je auto "anders" is als voor de software update. Kosten zijn door de dealer te declareren bij de importeur.

Gesloten