LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bravecto: veilig of niet?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Bravecto: veilig of niet?

Ongelezen bericht door Radar »

Bravecto is een middel dat aan honden gegeven wordt om teken en vlooien te bestrijden. Wie op Google de naam Bravecto invoert komt op verschillende nationale en internationale sites waar de ergste aandoeningen in verband worden gebracht met dit middel. Is Bravecto echt gevaarlijk?

Maandag 13 februari 2017 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

RheaIsis
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2017 21:01

Re: Bravecto: veilig of niet?

Ongelezen bericht door RheaIsis »

Herkenbaar !!

Augustus 2016 gaven wij onze hond, Ouzo, Bravecto op aanraden dierenarts.

Ouzo was een kerngezonde reu van 10 jaar, nooit ziek geweest en ontzettend levendig en speels.

De dag na toediening van Bravecto was hij suf en sloom.

Twee dagen daarna kreeg hij onverklaarbare epileptische aanvallen, zakte door zijn poten, wou niet meer eten en was doodziek.

Na bloedafname en onderzoeken bij dierenarts heel veel dingen uitgesloten, haar conclusie was dat ze niet kon verklaren wat de hond mankeerde.
Hij heeft nog medicatie gekregen maar helaas lag hij anderhalve week na toediening dood in de kamer s'morgens.

Wij hebben de fabrikant en onze dierenarts benaderd en zelfs een gesprek gehad maar zij ontkenden dat er verband was met Bravecto.

Bravecto was het enige wat er veranderd of anders was !!!!

Het kan geen toeval zijn, alle symptomen zijn hetzelfde en het regent meldingen !

Een kerngezonde hond die echt nog nooit iets gemankeerd heeft was binnen anderhalve week na toediening Bravecto dood.

Wij hebben melding gedaan maar ontkenning is het enigste antwoord en het wordt nog steeds gegeven !!!

dingina
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2017 21:05

Re: Bravecto: veilig of niet?

Ongelezen bericht door dingina »

Ik heb mijn hond het een keer gegeven ben gestopt maar mijn katten krijgen het nog wel wil weten of dit veilig is

Omroep Sudwest
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 nov 2016 22:51

Re: Bravecto: veilig of niet?

Ongelezen bericht door Omroep Sudwest »

Onze Golden retriever heeft vorig jaar voor het eerst Bravekto op advies dierenarts gehad, sindsdien 2 x een epileptische aanval gehad , dierenarts geeft dan aan dat het veel voor komt vanwege ras en leeftijd (9 jaar)
Nu ben ik daar niet meer van overtuigd.
Ik geef het hem nooit meer, hopen dat het geen permanente schade heeft veroorzaakt.

mhms
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2017 21:09

Re: Bravecto: veilig of niet?

Ongelezen bericht door mhms »

Naar aanleiding van uw uitzending: wij hebben het sterke vermoeden dat onze hond ook een keer een neurologisch probleem heeft gehad na het gebruik van Bravecto, maar ook recent met Advantix van Bayer. Werd door de dierenarts gediagnosticeerd als vestibulaire ataxie. In gewoon nederlands: hij werd heel onrustig, onstuitbare drang om te lopen, verlies van controle over de achterpoten, verlies van evenwicht. Bravecto is dus niet het enige middel dat mogelijk een risico geeft.

saaltex
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2017 21:17

Re: Bravecto: veilig of niet?

Ongelezen bericht door saaltex »

Ben zeer onder de indruk dat dit middel problemen kan geven, zelf heb ik een Jack Russel en heb hem al diverse keren dit middel gegeven en ben hier zeer tevreden over, totaal geen problemen. Maar nu moet ik wel wat meer informatie hier over hebben om geen problemen met mijn hondje te krijgen, het zal je maar gebeuren dat je hondje hier van sterft. Ga dit onderzoek nu wel op de voet volgen. De opmerking die in het programma gemaakt werd, dat het middel veel langer werkt, dan wordt aan gegeven, ben ik zeker van overtuigd.

Joost van der Pant
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2017 22:03

Re: Bravecto: veilig of niet?

Ongelezen bericht door Joost van der Pant »

Ik heb in het recente verleden het middel Advantix gebruikt op mijn hond om vlooien en teken tegen te gaan.
Nadat ik 's middags mijn hond, Labrador Bob van 4 jaar oud, had gedruppeld werd ik de nacht erop volgend om 05.30u wakker door lawaai dat een heftige epilepsie aanval van de hond bleek te zijn. Hij lag op de keukenvloer, volledig verkrampt en buiten bewustzijn, in een grote plas urine. De aanval duurde zeker enkele minuten waarna hij ongeveer 3 kwartier volkomen verdwaasd heeft zitten blaffen voor de buitendeur. Mij herkende hij niet en toonde vijandig afwerend gedrag. Een telefoontje naar de dierenarts leerde dat ik op dat moment niets anders kon doen dan afwachten. Dus ben ik weer naar boven gegaan.Toen ik om 07.30u naar beneden ging duurde het even voordat Bob mij herkende, daarna was het oke en kwam hij naar me toe. Het heeft nog zeker 2 dagen geduurd voordat hij de aanval had verwerkt en weer "normaal" was. Dus nooit meer Advantix. Bravecto is dus niet het enige anti-vlooien middel dat puur vergif is. Nooit meer Advantix of Bravecto.

Aurelius
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2017 22:25

Re: Bravecto: veilig of niet?

Ongelezen bericht door Aurelius »

Het item over de slechte toegankelijkheid van treinstations was uitstekend. De feiten spraken voor zich en werden neutraal gebracht.
Het item over Bravecto was absoluut RADAR onwaardig. Ik weet niet wie de background research heeft gedaan maar het was zwaar onvoldoende. Beide dierenartsen zijn ' holistisch' -- er is geen reguliere dierenarts aan het woord geweest en dat kan ook niet want er is geen normale dierenarts te vinden die denkt dat Bravecto onveilig is. Anders zouden ze het namelijk niet voorschrijven. Alle informatie tegen Bravecto is te herleiden tot 1 Facebook-groep. Hoe verdrietig het ook is voor de hondenbezitters waarvan hun hond is overleden: er is geen enkel oorzakelijk verband tussen het innemen van Bravecto en het overlijden van de hond. Er zijn blijkbaar meer dan 30 miljoen honden die dit middel hebben gekregen. Soms overlijden honden zonder dat daar een duidelijke reden voor te vinden is. Op een populatie van 30 miljoen zullen er dus ook enkele honderden honden dood gaan zonder dat de reden daar ooit duidelijk van wordt. Dat is in dit geval dus niet omdat ze Bravecto hebben gekregen maar omdat ze hond zijn. Het is heel begrijpelijk dat je heel erg verdrietig bent als je hond opeens dood gaat. En dat je dan naar een reden zoekt. En dat het dan prettig is als je een groep vindt van gelijkgezinden waarbij je kunt uithuilen. Dat snap ik.

Wat ik niet snap is het prutswerk dat RADAR hier aflevert. Dit hele item is namelijk een ontluisterend voorbeeld van nepnieuws. RADAR doet daar nu dus ook aan mee. Ik ben niet voor of tegen Bravecto. Maar de redactie van RADAR moet gewoon goed werk afleveren. Dit is amateuristische geklets.

Marianneab
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2017 21:41

Re: Bravecto: veilig of niet?

Ongelezen bericht door Marianneab »

Ik heb mijn cocker spaniel van 7 mnd simparica gegeven . Twee weken later kreeg hij een epileptische aanval (Lobus temporalis epilepsie) Heb op google gezocht en in simparica zit een giftig insecticide dat verwand is aan fluralaner dat in bravecto zit.
Voor mij geen tabletten tegen vlooien meer. Heb dit ook aan mijn dierenarts gemeld.

Jippe
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2017 09:02

Re: Bravecto: veilig of niet?

Ongelezen bericht door Jippe »

Onze gezonde en levenslustige teckel van 4 jaar heeft vorig jaar september een Bravecto pil gekregen en was binnen 3 dagen erg ziek. Apathisch, over haar hele lijfje rode en bloederige plekken, vreselijke jeuk en kennelijk ook erg last van haar pootjes want daar zat ze constant op te bijten. Naar de dierenarts uiteraard, die gaf aan dat het w.s. een allergie was voor Bravecto en in het ergste geval deze klachten 3 maanden zouden aanhouden, de werkingsduur van Bravecto. Het zat nu eenmaal in het lichaam, dus daar was niets meer aan te doen. En dat klopte, gelukkig ging onze hond niet dood maar ze is wel 3,5 maand doodziek geweest van Bravecto. Dat betekende ook ruim 3 maanden prednison om met name de ernstige jeukklachten te onderdrukken. Uiteraard zijn wij ernorm geschrokken van de uitwerking van Bravecto op onze teckel, we vonden het ook zware maanden omdat het moeilijk is om aan te zien dat je hond zo ziek is van een vlooienmiddel! We hadden ons vooraf goed geïnformeerd over het middel, bijsluiter gelezen en dierenarts gevraagd. Bijsluiter gaf een paar kleine bijwerkingen en de dierenarts was op zeer enthousiast en gaf aan dat het middel totaal geen kwaad kon. Dus wel! Via internet kwam ik erachter dat er veel meer speelde en er meer honden zijn die allerlei klachten krijgen van Bravecto, o.a. ook de klachten die onze teckel had. Dus via de mail in september direct contact gelegd met fabrikant MSD om hun te wijzen op deze bijwerkingen die niet zijn opgenomen in de bijwerkingenlijst. Dacht nog even dat ze wellicht hierin geinteresseerd waren.... Ze hebben contact gezocht met onze dierenarts, dat wel. Echter alleen maar om aan te geven dat deze klachten door hun niet herkend werden als behorend bij Bravecto. Dat hebben ze mij vervolgens ook gemaild en daarmee ook het contact afgesloten. Waren verder ook niet meer geinteresseerd in de afloop en of onze toen nog zeer zieke hond überhaupt beter werd... MSD gaf aan dat ze wel een melding bij het college van geneesmiddelen hadden gedaan omdat ze dit verplicht zijn, de inhoud van de melding wilden zij mij niet geven. Die moest ik zelf maar opvragen bij het college... dat heb ik gedaan en daar bleek dat de melding onvolledig was en niet correct. De periode tussen inname van de pil en ontstaan van de klachten was veel te hoog ingeschat en ook de ernst van de klachten was gebagatelliseerd ! MSD heeft duidelijk geen belang bij meldingen van eigenaren van zieke honden door toediening van Bravecto.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Bravecto: veilig of niet?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Mijn hondje van 4 heeft het ruim 2 jaar gehad,in oktober ergens,ben ik hier toen al topic gestart...
Ik ben toen gelijk gestopt!! Godzeidank toen hij voor gebitje onder narcose moest,was spul,uit lichaam!! Krijgt noooooit meer,zeker na gisterenavond niet meer msd durft niet krihard te zeggen,ja het is zo,houden in t midden,twijfelt u,volgende nog pil kunt u kijken hoe hij reageert,wat een domme stomme achterlijke opmerking!!
En wakker worden en me hummel ligt dood in mand,mafferd.

Ik vind het makkelijk eerlijk is eerlijk 3 mnd geen omkijken,maar,neeeeeee......geen gif,ben dolblij niks overgehouden heeft,,,
Ga lot niet tarten...vind eigenlijk vetpraktijken boycotten,niet verkopen

kest haanstra
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:19

Re: Bravecto: veilig of niet?

Ongelezen bericht door kest haanstra »

Normaal kijken we nooit naar Radar, nu dus wel een keer. En geen spijt, na het zien van de uitzending.
Op 5 juli 2016 hebben we via de dierenarts Bravecto 500mg fluralaner, aan de hond gegeven op aanraden van de dierenarts.
Het gaat om wolda een gezonde friese stabij 6,5 jaar oud. na het geven van de pil kreeg ze een paar dagen laten vreemde trekjes, tijdens het uit laten stopt ze met lopen en trekt dan met haar kop en jankt het uit alsof ze ergens pijn heeft. voor deze klachten zijn we naar de dierenarts gegaan, die uit eindelijk niks kon vinden. daarna weer naar huis en maar aankijken op aanraden van de dierenarts, zelfs nog tijdens de vakantie een afspraak staan bij een dierenkliniek in Best voor een mri scan. die we hebben geannuleerd omdat we toen vonden dat de hond het met de hond toch prima ging geen gejank van pijn en dat trekken met haar kop.
De eetlust van de hond is slecht en at zelfs niet meer tot nauwelijks wel gewoon drinken, we zijn zelfs over gestapt op ander voer.
Omdat wij dachten dat het aan het voer lag, maar nu zagen we per stomme toeval dit program. mijn vrouw en ik keken elkaar aan en zeiden direct dit zijn dezelfde symptomen die wolda ook had. En af en toe trekt ze nog wel eens met haar kop, op het ogenblik wil ze niet tot maar een beetje eten, omdat ze op 21 december de laatste pil heeft gehad. in totaal hadden we 3 pillen, die nu op zijn en ze die echt nooit meer zal krijgen.
En ben ontzettend blij dat de hond er nog is, maar vraag me af naar aanleiding van deze uitzending. hoe zit het met alle gemaakte onderzoek kosten?
Hadden we die mri scan laten maken waren we een vermogen kwijt geweest.
Het geld vind ik nu bij zaak maar wil graag meer duidelijkheid.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Bravecto: veilig of niet?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ja het is bij geen een bewezen of daadwerkelijk zo is..

Vriendinnetje van mijn hondje,na inname van eerste Bravecto vorig jr,na 1 week ineens bloed ontlasting etc zat 3x in de wk dierenarts,uiteindelijk,alvleesklier,geloof het of niet,na 4 maanden opgeknapt!!! Je zou zeggrn,Bravecto??
Maar ja,zei is er nu van overtuigd,maar bewezen? Gebruikt het ook nooit mer..

Ach de kosten denkt zei niet eens an,de beestje is weer gezond en dat is aller aller belangrijkste.
Die van mij is allergisch ,heel erg en valt op,dat hij sinds,,dec niet meer op poten zit te knauwen....

Ik heb wel brief gelezen bij dierenarts waarbij msd schrijft,mocht er hond overlijden laat aub sectie doen,wij nemen kosten op ons.
Tuurlijk en ik moet er ook niet aandenken,maaaar zo komt er wel duidelijkheid,zolang niemand dat doet??

Ik moet woe,met hond trimster zit da praktijk zal eens vragen watbze nu doen,ik vind stoppen of op eigen risico,wijzen op de berichten en....

Maar hier nooit meer ij huis,sterker ik ben zelf bang voor pietjes etc..brrr..maar zelfs pipetten nu voorzichtig mee
!!

Nog nooit vlo of teek gehad,en ik borstel 2 x pd dus ik denk dat ik voorlopig tot hoogzomer is...troep even laat...

SandySanders
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2017 19:20

Re: Bravecto: veilig of niet?

Ongelezen bericht door SandySanders »

Gezien de betrokkenheid van dierenartsen in de gehele discussie omtrent Bravecto, ben ik benieuwd naar wat jullie (hondeneigenaren) de verantwoordelijkheid vinden van dierenartsen in dit geheel?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Bravecto: veilig of niet?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ik vind persoonlijk dat dierenartsen moeten stoppen met verkoop tot tegendeel bewezen is!
Maar ja dan komt er weer vertegenwoordiger van msd,en nee echt niets aan de hand bla bla..

Bij mijn da praktijk,nu eigen risico,dus ze bieden het niet aan,van we hebben ook Bravecto,maar als klant perse wilt,oke..

Honden die klachten hebben,zoals,lever,epilepsie raden ze ten stengste af..

Ja,wat ik zeg het is nog niet bewezen,maar ....waar rook is...ik riskeer het niet

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Bravecto: veilig of niet?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Bron Krant ad vanavond!!

Onderzoek naar 'dodelijk' middel tegen vlooien bij honden
Onderzoeksbureau EMA is begonnen om alle meldingen van overleden en zieke honden opnieuw tegen het licht te houden. De onderzoekers gaan op zoek naar een eventueel verband tussen gemelde bijwerkingen, dodelijke slachtoffers en het anti vlooien- en tekenmiddel Bravecto. De onrust onder hondeneigenaren lijkt steeds groter te worden, terwijl dierenartsen blijven zweren bij de kauwtablet.

Dieren die kerngezond zijn, maar uit het niets last krijgen van onder andere lusteloosheid, verminderde eetlust, huidproblemen, nierfalen, epileptische aanvallen, leverproblemen, spugen en bloederige diarree. Soms met de dood tot gevolg. De baasjes snappen er niets van. Hoe dan? ,,Bravecto!", meent Michaël van de Sande. Hij is er van overtuigd dat het populaire anti-vlooien- en tekenmiddel niet veilig is. Sterker nog, volgens hem is het dé doodsoorzaak van talloze honden wereldwijd.

Steeds meer mensen sluiten zich bij hem aan. Zijn petitie werd 3.500 keer getekend en zijn Facebookpagina ‘Is Bravecto Veilig?’ telt inmiddels ruim 12.000 leden. De Duitse versie heeft bijna 10.000 leden, in Frankrijk staat de teller op 4.740 en de internationale pagina 'Does Bravecto kill dogs?' wordt gevolgd door ruim 36.000 leden. Allemaal mensen met dezelfde conclusie: Bravecto is niet veilig. Veel van hen meldden zich bij de EMA (European Medicines Agency). Het bureau telde tot vorige maand 3988 klachten over bijwerkingen, waarvan 972 met de dood tot gevolg sinds de invoering van Bravecto.

Hype
Je zou denken dat de onrust in dierenpraktijken enorm is. Maar dierenartsen en -assistenten schetsen een heel ander beeld. Overal wordt het middel nog volop gebruikt en verkocht. 'Gewoon een online hype' zegt ook de branchevereniging (de KNMvD). ,,Voordat een middel überhaupt op de markt komt, moet het aan veel veiligheidseisen voldoen", legt de woordvoerder van de fabrikant MSD Animal Health uit. Dat Bravecto aan al die eisen voldeed, toont MSD door feiten te presenteren uit ruim 55 studies. ,,We hebben ook nog een onderzoek waarbij we honden een overdosis gaven."

Honden kregen in één maand net zoveel pillen als dat ze in bijna honderd jaar binnen zouden krijgen. ,,Geen enkele hond vertoonde daarna problemen", aldus de woordvoerder. Toch maakt dokter Inge van Geilswijk wel een kanttekening. Van Geilswijk is hoofd van de Apotheek Diergeneeskunde, de enige apotheek die is toegespitst op diergeneesmiddelen en fungeert als (inter)nationaal kenniscentrum op dit gebied.

Grotere testgroep
Volgens Van Geilswijk zit er namelijk een groot verschil in tussen een middel op de markt brengen, en het traject dat volgt. ,,Je hebt vanaf dat moment ineens te maken met een veel grotere testgroep. Een wereldwijde groep met meer verschillende rassen en verschillende achtergronden.” En niet al die rassen en achtergronden worden getest op het gebruik van Fluralaner (de werkzame stof in Bravecto). Dat is onmogelijk volgens Van Geilswijk.

Daarom beoordeelt de EMA, Bravecto elk half jaar. Zij onderzoekt de meldingen en adviseert MSD of het nodig is om de bijsluiter aan te passen of het middel terug te trekken uit de markt. Nog nooit werd er een negatief advies gegeven, tot de laatste check van vorige maand. Die toonde een zeer kleine kans op lethargie (sloomheid). Het is de eerste aanpassing in de bijsluiter die MSD moet doen sinds het middel op de markt is. Maar misschien niet de laatste, de EMA is namelijk op dit moment bezig om alle gegevens nogmaals te analyseren.

Meer onderzoek
Het bureau vroeg onlangs alle gegevens op vanaf het moment dat Bravecto op de markt kwam. Het laatste halfjaarlijkse rapport gaf te weinig data om een verband te leggen tussen Bravecto en de meldingen, laat de EMA desgevraagd weten. Het onderzoek moet over en uitgebreider. Hebben ze toch iets gemist? ,,We bekijken alle achtergronden van overleden honden (ook euthanasiegevallen), serieuze neurologische aandoeningen, huidproblemen, overgevoeligheid, auto-immuunziektes en leverziektes. Rekening houdend met het ras en andere achterliggende oorzaken voor bepaalde aandoeningen ”, aldus een woordvoerder van de EMA. Op zoek naar patronen dus. De uitslag van het nieuwe onderzoek wordt in juni dit jaar verwacht.

NOGMAALS BRON ALGEMEEN DAGBLAD!MAAR BELANGRIJK ARTIKEL

mensen geef het sub niet ;-((((

Wolly1963
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 aug 2017 11:02

Re: Bravecto: veilig of niet?

Ongelezen bericht door Wolly1963 »

:!: :!: :!: Let Op :!: :!: :!:

Bravecto of wat er onder een andere naam wordt uitgebracht. Komen van de zelfde firma uit Canada.
Lees altijd eerst op een doosje voor je ook maar iets aan uw huisdier geeft tegen vlooien,teken en noem zo maar op.
Staat de volgende bedrijfsnaam er op,neem het niet aan. De bedrijf heet: Merck & co,inc

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Bravecto: veilig of niet?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Idd. Daar let ik op,ik ben zelfs met de pipetten voorzichtig geworden...ipv elke vier wk nu 6/7 ...nadat ik over opstapelen hoorde....

Tovh Bravecto loopt nog als een trein,nou hier krijgt die van mij het niet meer,al was heel makkelijk en handig! Jammer dan.
Liever mijn hond levend dan....

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Bravecto: veilig of niet?

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Mijn herder van 15 heeft ook vorig jaar Bravecto gehad nergens problemen aan ondervonden.
We zijn wel overgestapt op weer een vlooienband omdat ik dat zelf fijner vond hebben nu seresto en werkt uitstekend nergens last van

Gesloten