LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De werkwijze van incassobureaus

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

De werkwijze van incassobureaus

Ongelezen bericht door Radar »

Je bestelt een ‘gratis proefpakketje’ bij een onlinebedrijf. Enkele weken later krijg je een dagvaarding van een incassobureau op je deurmat omdat je volgens het bedrijf ook verplicht een vervolgzending had moeten afnemen. Het bureau zet je onder grote druk en regels worden aan de laars gelapt.

Radar duikt in de wereld van incassobureaus en onderzoekt hoe dit soort bedrijven te werk gaat.

Maandag 8 mei in Radar, 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: De werkwijze van incassobureaus

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Je zou bijna denken dat ze bij Radar leven van clickbait...

Moneyman
Berichten: 30071
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De werkwijze van incassobureaus

Ongelezen bericht door Moneyman »

Radar schreef:..... een dagvaarding van een Incassobureau op je deurmat ...
:roll: :roll: :roll: ik heb alweer gegeten en gedronken.... de toon is alweer gezet, het niveau alweer duidelijk.

16again
Berichten: 16102
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De werkwijze van incassobureaus

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:ik heb alweer gegeten en gedronken... de toon is alweer gezet, het niveau alweer duidelijk.
Steek je je kop in het zand voor de handelswijze van je concullegas?

alfatrion
Berichten: 21909
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: De werkwijze van incassobureaus

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
Moneyman schreef:ik heb alweer gegeten en gedronken... de toon is alweer gezet, het niveau alweer duidelijk.
Steek je je kop in het zand voor de handelswijze van je concullegas?
Ik vind de opmerking van Moneyman terecht.

Incassobureau passen allerlei trucjes toe om mensen onder druk te zetten. Maar een dagvaarding laten betekenen door een deurwaarder zal er daar niet eentje van zijn. Het zal eerder gaan om concept dagvaarding, die voornamelijk op een template gebaseerd zijn en geen details bevatten. Als een concept dagvaarding van een advocaat ontvangt, dan is er meer aandacht voor specifieke zaken in. Dan is het nog steeds goed om te beseffen dat ook een advocaat partijdig is. De incassobureau's die tevens deurwaarder zijn, gaan over het algemeen netter te werk, al is het maar omdat ze anders tuchtrechtelijk aan te pakken zijn.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 04 mei 2017 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30071
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De werkwijze van incassobureaus

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
Moneyman schreef:ik heb alweer gegeten en gedronken... de toon is alweer gezet, het niveau alweer duidelijk.
Steek je je kop in het zand voor de handelswijze van je concullegas?
Een duidelijk gebrek aan inzicht en kennis. Op alle fronten.

16again
Berichten: 16102
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De werkwijze van incassobureaus

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:Bij incassobureau passen allerlei trucjes toe om mensen onder druk te zetten.
Je hoeft niet al te veel "inzicht en kennis" te hebben om vooraf door te hebben dat de insteek van dit TV zal zijn hoe bij bovengenoemde "trucjes" wettelijke grenzen overschreden worden.
Daar kun je de ogen voor sluiten, dat neemt de feitelijke misstanden niet weg.

alfatrion
Berichten: 21909
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: De werkwijze van incassobureaus

Ongelezen bericht door alfatrion »

redhead55 schreef:Een concept dagvaarding zal je ook niet van een advocaat ontvangen. Je zult bedoelen dat er de naam van een advocatenkantoor op staat.
Het is de advocaat die zichtbaar is voor de tegenpartij. Als het in werkelijkheid de secretaresse is, die de post verstuurd, dan vind dat ik een onbelangrijk detail. Ik kan me goed voorstellen dat dit verschild per kantoor.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: De werkwijze van incassobureaus

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Radar schreef:Je bestelt een ‘gratis proefpakketje’ bij een onlinebedrijf. Enkele weken later krijg je een dagvaarding van een incassobureau op je deurmat omdat je volgens het bedrijf ook verplicht een vervolgzending had moeten afnemen. Het bureau zet je onder grote druk en regels worden aan de laars gelapt.

Radar duikt in de wereld van incassobureaus en onderzoekt hoe dit soort bedrijven te werk gaat.

Maandag 8 mei in Radar, 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1
Incassobureaus kunnen niet dagvaarden. Goede journalistiek jongens. :roll:

h12
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 mar 2017 19:55

Re: De werkwijze van incassobureaus

Ongelezen bericht door h12 »

Julie4444 schreef:
Radar schreef:Je bestelt een ‘gratis proefpakketje’ bij een onlinebedrijf. Enkele weken later krijg je een dagvaarding van een incassobureau op je deurmat omdat je volgens het bedrijf ook verplicht een vervolgzending had moeten afnemen. Het bureau zet je onder grote druk en regels worden aan de laars gelapt.

Radar duikt in de wereld van incassobureaus en onderzoekt hoe dit soort bedrijven te werk gaat.

Maandag 8 mei in Radar, 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1
Incassobureaus kunnen niet dagvaarden. Goede journalistiek jongens. :roll:
Het is duidelijk toch als een incassobureau een vordering wil innen en als dat niet lukt zij in bepaalde gevallen een gerechtsdeurwaarder inschakelen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: De werkwijze van incassobureaus

Ongelezen bericht door Julie4444 »

h12 schreef:
Julie4444 schreef:
Radar schreef:Je bestelt een ‘gratis proefpakketje’ bij een onlinebedrijf. Enkele weken later krijg je een dagvaarding van een incassobureau op je deurmat omdat je volgens het bedrijf ook verplicht een vervolgzending had moeten afnemen. Het bureau zet je onder grote druk en regels worden aan de laars gelapt.

Radar duikt in de wereld van incassobureaus en onderzoekt hoe dit soort bedrijven te werk gaat.

Maandag 8 mei in Radar, 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1
Incassobureaus kunnen niet dagvaarden. Goede journalistiek jongens. :roll:
Het is duidelijk toch als een incassobureau een vordering wil innen en als dat niet lukt zij in bepaalde gevallen een gerechtsdeurwaarder inschakelen.
Voor heel veel mensen dus niet. Die weten nog niet eens wat het verschil is tussen incassobureau en gerechtsdeurwaarder. En dat radar het hier zo letterlijk neerzet is zowel feitelijk onjuist als misleidend. Ze maken veel vaker dit soort fouten en het lijkt mij alleen maar terecht dat mensen dat ook gewoon zeggen.

16again
Berichten: 16102
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De werkwijze van incassobureaus

Ongelezen bericht door 16again »

Julie4444 schreef:Incassobureaus kunnen niet dagvaarden. Goede journalistiek jongens.
Het gaat ook om de alom bekende (of wringt daar de schoen?) concept dagvaarding.
Daar zijn zelfs kamervragen over gesteld:
https://demonitor.ncrv.nl/dossier-schul ... ts-mis-mee

Moneyman
Berichten: 30071
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De werkwijze van incassobureaus

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
Julie4444 schreef:Incassobureaus kunnen niet dagvaarden. Goede journalistiek jongens.
Het gaat ook om de alom bekende (of wringt daar de schoen?) concept dagvaarding.
Daar zijn zelfs kamervragen over gesteld:
https://demonitor.ncrv.nl/dossier-schul ... ts-mis-mee
Dat het daarom gaat, is jouw aanname. Het blijkt in ieder geval niet uit de aankondiging van Radar, en dáár wringt de schoen nu juist. Als het om conceptdagvaardingen gaat, moet je dat erbij zetten. Dat is namelijk geen detail, maar een cruciaal verschil.
redhead55 schreef:Het incassobureau kan zelf niet dagvaarden. Dat zal hun opdrachtgever toch echt zelf moeten doen. Die staat dan ook als eiser in de dagvaarding, niet het incassobureau.
De enige die "kan dagvaarden", is de gerechtsdeurwaarder. En dat staat los van wie de eisende partij is.
Julie4444 schreef:
h12 schreef:Het is duidelijk toch als een incassobureau een vordering wil innen en als dat niet lukt zij in bepaalde gevallen een gerechtsdeurwaarder inschakelen.
Voor heel veel mensen dus niet. Die weten nog niet eens wat het verschil is tussen incassobureau en gerechtsdeurwaarder. En dat radar het hier zo letterlijk neerzet is zowel feitelijk onjuist als misleidend. Ze maken veel vaker dit soort fouten en het lijkt mij alleen maar terecht dat mensen dat ook gewoon zeggen.
Exact dat. Eén van de grootste frustraties van ene gerechtsdeurwaarder is dat niet alleen de schuldenaren geen onderscheid weten te maken tussen een incassobureau en een gerechtsdeurwaarder, maar dat ook professionele partijen dat vaak niet doen. In de politiek gaat dit vaak fout, de rijdende rechter haspelt het regelmatig door elkaar, ga zo maar door. En Radar gaat ook vaak de fout in op dit punt - zo ook in deze aankondiging.

En ja, dat stoort mij, want ik heb daar last van. Dagelijks.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: De werkwijze van incassobureaus

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Moneyman schreef:
16again schreef:
Julie4444 schreef:Incassobureaus kunnen niet dagvaarden. Goede journalistiek jongens.
Het gaat ook om de alom bekende (of wringt daar de schoen?) concept dagvaarding.
Daar zijn zelfs kamervragen over gesteld:
https://demonitor.ncrv.nl/dossier-schul ... ts-mis-mee
Dat het daarom gaat, is jouw aanname. Het blijkt in ieder geval niet uit de aankondiging van Radar, en dáár wringt de schoen nu juist. Als het om conceptdagvaardingen gaat, moet je dat erbij zetten. Dat is namelijk geen detail, maar een cruciaal verschil.
redhead55 schreef:Het incassobureau kan zelf niet dagvaarden. Dat zal hun opdrachtgever toch echt zelf moeten doen. Die staat dan ook als eiser in de dagvaarding, niet het incassobureau.
De enige die "kan dagvaarden", is de gerechtsdeurwaarder. En dat staat los van wie de eisende partij is.
Julie4444 schreef:
h12 schreef:Het is duidelijk toch als een incassobureau een vordering wil innen en als dat niet lukt zij in bepaalde gevallen een gerechtsdeurwaarder inschakelen.
Voor heel veel mensen dus niet. Die weten nog niet eens wat het verschil is tussen incassobureau en gerechtsdeurwaarder. En dat radar het hier zo letterlijk neerzet is zowel feitelijk onjuist als misleidend. Ze maken veel vaker dit soort fouten en het lijkt mij alleen maar terecht dat mensen dat ook gewoon zeggen.
Exact dat. Eén van de grootste frustraties van ene gerechtsdeurwaarder is dat niet alleen de schuldenaren geen onderscheid weten te maken tussen een incassobureau en een gerechtsdeurwaarder, maar dat ook professionele partijen dat vaak niet doen. In de politiek gaat dit vaak fout, de rijdende rechter haspelt het regelmatig door elkaar, ga zo maar door. En Radar gaat ook vaak de fout in op dit punt - zo ook in deze aankondiging.

En ja, dat stoort mij, want ik heb daar last van. Dagelijks.
Excact dat dus. Ik vind het helemaal terecht dat je van journalisten mag verwachten dat ze *enig* idee hebben waar ze het over hebben, en het ook correct vertellen. Niet dat ik dat verwacht van de redactie alhier, want in het verleden behaalde resultaten bieden wat dat betreft een miserabel verwachtingspatroon voor de toekomst.

Probleem is dat mensen radar zien als authoriteit en vaak klakkeloos aannemen dat whatever gezegd wordt ook klopt, terwijl dit dus echt heel vaak niet zo is.

En dan kun je zeggen, "kan gebeuren", maar de meest basale dingen fout hebben is gewoon slechte journalistiek. Ik ben echt geen expert op al die onderwerpen en toch kan ik als leek een heleboel domme uitspraken die gewoon feitelijk onjuist zijn eruit filteren.

De idiote uitspraak in dit topic valt ook in de categorie basale kennis, maar evengoed hebben ze in het verleden bijvoorbeeld een fout bedrag genoemd als limiet voor contactloos betalen. Dan vraag ik me af: "Waarom begin je over contactloos betalen als je nog niet eens weet hoe het werkt, en waarom roep je dan ook nog verkeerde bedragen?" Als ze ook maar 1x hadden gekeken op de website van een willekeurige bank, of de brief waar hun eigen nieuwe bankpas aan vast zat hadden ze al beter geweten. Dat soort simpele fouten zijn onnodig en stralen desinteresse, een gebrek aan respect voor de doelgroep, en laksheid uit, als je het mij vraagt.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: De werkwijze van incassobureaus

Ongelezen bericht door bprosman »

Je bestelt een ‘gratis proefpakketje’ bij een onlinebedrijf. Enkele weken later krijg je een dagvaarding van een incassobureau op je deurmat omdat je volgens het bedrijf ook verplicht een vervolgzending had moeten afnemen.
Kunnen ze die minuten TV niet beter besteden aan het "opvoeden" van kijkers bij wie bij het woord "Gratis" alle hersencellen op "0" gaan als ze op "Accoord" klinken. Als iedereen dat eens zou doen komt een incassokantoor niet eens in beeld.

Jetsertje
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:59

Re: De werkwijze van incassobureaus

Ongelezen bericht door Jetsertje »

Sluit dit overigens ook aan bij twee topics van laatst?

Oddie BV: viewtopic.php?f=1&t=168981#p2368231

VC Internet BV: viewtopic.php?f=36&t=170297#p2368997

Dan is het namelijk verstandig om het in de uitzending ook te hebben over het feit dat dit soort bedrijven dus ook vaak zelf eigenaar zijn van het zogenaamde incassobureau dat in opdracht van de bedrijven werkt.

Moneyman
Berichten: 30071
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De werkwijze van incassobureaus

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jetsertje schreef:Sluit dit overigens ook aan bij twee topics van laatst? Dan is het namelijk verstandig om het in de uitzending ook te hebben over het feit dat dit soort bedrijven dus ook vaak zelf eigenaar zijn van het zogenaamde incassobureau dat in opdracht van de bedrijven werkt.
Eens! Belangrijke nuance, want dat wijst op een vooropgezet plan en heeft dus niet zoveel met de reguliere incassobranche te maken.
bprosman schreef:
Je bestelt een ‘gratis proefpakketje’ bij een onlinebedrijf. Enkele weken later krijg je een dagvaarding van een incassobureau op je deurmat omdat je volgens het bedrijf ook verplicht een vervolgzending had moeten afnemen.
Kunnen ze die minuten TV niet beter besteden aan het "opvoeden" van kijkers bij wie bij het woord "Gratis" alle hersencellen op "0" gaan als ze op "Accoord" klinken. Als iedereen dat eens zou doen komt een incassokantoor niet eens in beeld.
Ook eens!! Alleen klinkt dat lang niet zo lekker op TV en levert dat minder kijkcijfers op...

Jetsertje
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:59

Re: De werkwijze van incassobureaus

Ongelezen bericht door Jetsertje »

Moneyman schreef:
bprosman schreef:
Je bestelt een ‘gratis proefpakketje’ bij een onlinebedrijf. Enkele weken later krijg je een dagvaarding van een incassobureau op je deurmat omdat je volgens het bedrijf ook verplicht een vervolgzending had moeten afnemen.
Kunnen ze die minuten TV niet beter besteden aan het "opvoeden" van kijkers bij wie bij het woord "Gratis" alle hersencellen op "0" gaan als ze op "Accoord" klinken. Als iedereen dat eens zou doen komt een incassokantoor niet eens in beeld.
Ook eens!! Alleen klinkt dat lang niet zo lekker op TV en levert dat minder kijkcijfers op...
Een lokkertje met zo'n titel is prima, als ze daarna maar goed op de inhoud ingaan en inderdaad ook even duidelijk maken/de mensen leren niet zomaar dit soort pseudo-gratis producten af te nemen zonder goed door te lezen of zij dan aan een abonnement of ander overeenkomst waarvoor betaald moet worden vast zit.

16again
Berichten: 16102
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De werkwijze van incassobureaus

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:Eén van de grootste frustraties van ene gerechtsdeurwaarder is dat niet alleen de schuldenaren geen onderscheid weten te maken tussen een incassobureau en een gerechtsdeurwaarder, maar dat ook professionele partijen dat vaak niet doen......
En ja, dat stoort mij, want ik heb daar last van. Dagelijks.
Je kunt het onderscheid benadrukken, de overeenkomst is dat beide partijen hand in hand gaan in de schuldenindustrie.

Moneyman
Berichten: 30071
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De werkwijze van incassobureaus

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
Moneyman schreef:Eén van de grootste frustraties van ene gerechtsdeurwaarder is dat niet alleen de schuldenaren geen onderscheid weten te maken tussen een incassobureau en een gerechtsdeurwaarder, maar dat ook professionele partijen dat vaak niet doen......
En ja, dat stoort mij, want ik heb daar last van. Dagelijks.
Je kunt het onderscheid benadrukken, de overeenkomst is dat beide partijen hand in hand gaan in de schuldenindustrie.
Is dat het beste wat je in te brengen hebt? Want dit is een absoluut non-argument. Het slaat in deze discussie nergens op.

Gesloten