LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energiedrankjes

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Energiedrankjes

Ongelezen bericht door Radar »

Hartkloppingen, slapeloosheid en tandbederf zijn een aantal ongewenste effecten van onder jongeren razend populaire energiedrankjes. Hoe kan het dat een product dat zo slecht is voor kinderen gewoon verkocht mag worden?
Lees meer: http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/g ... rankjes-1/

Maandag 12 september 2016 in Radar, 20:30 uur op NPO 1

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door kweenie »

Elk product is slecht, als je er te veel van gebruikt... Anders zou je dus ook bijvoorbeeld cola niet meer moeten gaan verkopen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Weer zo'n onzinonderwerp. Als je wilt kan je de hele supermarkt dan wel gaan verbieden en alles op recept via bijvoorbeeld de apotheek verstrekken.

Zomaar een quote van het Voedingscentrum:

Het drinken van veel vruchtensap vergroot de kans op overgewicht en diabetes type 2. Bovendien bevatten vruchtensappen zuren die het gebit aan kunnen tasten.


Hup, verbieden. Net zoals de sinaasappels waar je zelf sap van kunt maken. Ook niet goed.

Of wat te denken van dat gif dat de warme bakker verkoopt. Als je een heel brood per dag eet, dan krijg je een partij overgewicht. En dat is gewoon vrij te koop....

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik mis even de rol van de ouders, die geven het zakgeld waarmee ze dat spul kopen.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door ciske »

sjohie schreef:Ik mis even de rol van de ouders, die geven het zakgeld waarmee ze dat spul kopen.

En hoe wil je dat als ouder controleren? Als ze op school of waar dan ook zijn, kan je niet alles zien.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Erg goed dat Radar aandacht besteedt aan dit onderwerp. Wanneer mensen immers beter inzicht hebben in de nadelen van bepaalde producten, kunnen ze ook betere keuzes maken.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door sjohie »

ciske schreef:
sjohie schreef:Ik mis even de rol van de ouders, die geven het zakgeld waarmee ze dat spul kopen.

En hoe wil je dat als ouder controleren? Als ze op school of waar dan ook zijn, kan je niet alles zien.
Die weeïge zoete geur blijft na nuttigen zo lang hangen, dat je het bij thuiskomst nog wel kan ruiken als ouder. Corrigerend alternatief zou zijn geen geld meegeven naar school, als ze niet willen luisteren en die troep toch kopen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door Julie4444 »

sjohie schreef:
ciske schreef:
sjohie schreef:Ik mis even de rol van de ouders, die geven het zakgeld waarmee ze dat spul kopen.

En hoe wil je dat als ouder controleren? Als ze op school of waar dan ook zijn, kan je niet alles zien.
Die weeïge zoete geur blijft na nuttigen zo lang hangen, dat je het bij thuiskomst nog wel kan ruiken als ouder. Corrigerend alternatief zou zijn geen geld meegeven naar school, als ze niet willen luisteren en die troep toch kopen.
Aan kind uitleggen waarom je het als ouder verbiedt lijkt mij een betere stap. Dat spul blijf je idd even ruiken en het is echte troep... Maar om het als geheel te gaan verbieden... Kunnen we mensen net zo goed verplicht op een bepaald dieet zetten, of niet?

En dan gelijk ook maar alle andere dingen verbieden, dus nergens meer roken, verplicht sporten, etc. Wat een betutteling weer.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door Shine »

Beste Radar,

Jullie vallen in de zoveelste herhaling. Dit onderwerp hebben jullie reeds in 2008, om precies te zijn 06-10-2008 in een uitzending aan de orde gebracht. Vervolgens hebben jullie hier in 2011 (16-02-2011) wederom aandacht aan besteed. Verder heb ik maar niet gezocht, maar volgens mij is het daarna minimaal nog een keer bij en door jullie aan de orde gesteld.
Nu zijn we september 2016 en komen jullie met exact hetzelfde onderwerp. U weet uw antwoorden dus al. Ze zijn niet anders dan in 2008, 2011.... Het is ook een utopie te denken dat er een verbod op zal komen.
Voor dit product, zoals het voor veel van dit soort rommelproducten geldt, bij te veel aan inname zullen er gevolgen zijn op gezondheid gebied. Mac Donalds, Febo, Mc Chicken e.d zijn (helaas) ook razend populair bij de jongeren en super slecht voor de gezondheid van de mens (jong en oud). Iedereen weet dit. Echter deze producten zullen ook nooit verboden worden of wat dan maar ook.

Ik bemerk als trouwe kijker dat de onderwerpen die jullie de laatste tijd aan de orde stellen wat uitgekauwde onderwerpen zijn en niet in de laatste plaatst een herhaling van een herhaling, van de zoveelste herhaling. Inzake de woekerpolisaffaire had dit absoluut zin, maar inzake een energiedrankje.....!?!!

http://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/ ... -jongeren/

Verder wil ik er op wijzen dat medici in 2014 ook aan de bel hebben getrokken, maar dit dus ook weinig heeft opgeleverd. Het gaat vooral om de taurine die in deze drinks zit. Een te veel hiervan kan de verschijnselen oproepen zoals door u vermeld.
In enkele Scandinavische landen zijn dit soort drinks verboden. Maar moeten en willen wij dermate betuttelend zijn?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door ciske »

Julie4444 schreef: Aan kind uitleggen waarom je het als ouder verbiedt lijkt mij een betere stap. Dat spul blijf je idd even ruiken en het is echte troep... Maar om het als geheel te gaan verbieden... Kunnen we mensen net zo goed verplicht op een bepaald dieet zetten, of niet?

En dan gelijk ook maar alle andere dingen verbieden, dus nergens meer roken, verplicht sporten, etc. Wat een betutteling weer.

Mee eens, verbieden maakt meestal dat het juist gedaan wordt.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door Quark »

Ik heb voor mijn vroegere baan ( cipier jeugdgevangenis) 2x een drugs cursus gevolgd bij de Marechaussee, dit ging over het herkennen en de werking / invloed van drugs op jongeren. Hier werd al door de cursus leiders gewezen op het zeer slechte effect van energie drankjes. de grote hoeveelheid cafeïne en andere ingrediënten waren volgens hun al vaker oorzaak geweest van excessief geweld en ziekenhuis opnamen.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door gemist »

In, bijvoorbeeld. Brazilië hebben ze eigenlijk geen regels over wat er in mag zitten en hoeveel. En daar worden belachelijk veel energiedrankjes verkocht met waanzinnige hoeveelheden taurine erin. En guano. Niet gewoon per blikje, maar per gallon. Jawel, van die enorme overmaatse melkkannen. Voor de hele familie, en goedkoper dan hier. Dat het spul slecht voor je is, kun je daar inderdaad op straat beoordelen.
Maar om het nou te gaan verbieden gaat me te ver. Net zoals tabak, laat er een foto op printen. Helpt ook niet, maar dan heeft de overheid toch het gevoel dat ze er tenminste iets tegen gedaan hebben...

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door moederslink »

Radar schreef:Hartkloppingen, slapeloosheid en tandbederf zijn een aantal ongewenste effecten van onder jongeren razend populaire energiedrankjes. Hoe kan het dat een product dat zo slecht is voor kinderen gewoon verkocht mag worden?
Lees meer: http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/g ... rankjes-1/

Maandag 12 september 2016 in Radar, 20:30 uur op NPO 1
Er zijn talloze producten zo slecht voor kinderen ( en voor volwassenen): al het snoep, de zoetigheid , de troep in fruitdrankjes en de troep in energiedrankjes enz enz.
Ik mag toch aannemen dat men dit zolangzamerhand wel weet??
Men blijft dit gewoon kopen ; kinderen en jongeren apen elkaar na , willen zich conformeren en lekker op het schoolplein of in de kantine allemaal met zo.n blikje staan :D het is voor ouders moeilijk controleerbaar buiten de deur. Als ouders kun je je kinderen , ook hierover, wel voorlichten en het zelf zeker niet gebruiken en het goede voorbeeld geven. ( maar dat is met alles zo natuurlijk ).
Verbieden helpt m.i. daarom toch niet ....
Gewoon je gezonde verstand gebruiken , met alles wat je naar binnen werkt .
Desalniettemin is het niet verkeerd om het e.e.a nogmaals onder de aandacht te brengen.

job45
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 sep 2016 14:39

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door job45 »

Waarom verbieden niet alles,ik denk dat de burger een beetje moe wordt van alle verboden.
Die later weer herzien worden.
Verstand bebruiken en je niet alles laten opleggen.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door harkja »

Shine schreef:Beste Radar,

Jullie vallen in de zoveelste herhaling. Dit onderwerp hebben jullie reeds in 2008, om precies te zijn 06-10-2008 in een uitzending aan de orde gebracht. Vervolgens hebben jullie hier in 2011 (16-02-2011) wederom aandacht aan besteed. Verder heb ik maar niet gezocht, maar volgens mij is het daarna minimaal nog een keer bij en door jullie aan de orde gesteld.
Nu zijn we september 2016 en komen jullie met exact hetzelfde onderwerp. U weet uw antwoorden dus al. Ze zijn niet anders dan in 2008, 2011.... Het is ook een utopie te denken dat er een verbod op zal komen.
Voor dit product, zoals het voor veel van dit soort rommelproducten geldt, bij te veel aan inname zullen er gevolgen zijn op gezondheid gebied. Mac Donalds, Febo, Mc Chicken e.d zijn (helaas) ook razend populair bij de jongeren en super slecht voor de gezondheid van de mens (jong en oud). Iedereen weet dit. Echter deze producten zullen ook nooit verboden worden of wat dan maar ook.

Ik bemerk als trouwe kijker dat de onderwerpen die jullie de laatste tijd aan de orde stellen wat uitgekauwde onderwerpen zijn en niet in de laatste plaatst een herhaling van een herhaling, van de zoveelste herhaling. Inzake de woekerpolisaffaire had dit absoluut zin, maar inzake een energiedrankje.....!?!!

http://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/ ... -jongeren/

Verder wil ik er op wijzen dat medici in 2014 ook aan de bel hebben getrokken, maar dit dus ook weinig heeft opgeleverd. Het gaat vooral om de taurine die in deze drinks zit. Een te veel hiervan kan de verschijnselen oproepen zoals door u vermeld.
In enkele Scandinavische landen zijn dit soort drinks verboden. Maar moeten en willen wij dermate betuttelend zijn?
bij Radar denken ze 'De kracht van reclame maken zit hem in de herhalingen'

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door Quark »

Ze kunnen ook zolang door kauwen op een onderwerp, het halve programma zitten ze maar te praten met kamer leden die er geen verstand van hebben maar ook graag even in beeld willen ( zij ondernemen wel actie , dus niet) Maar dit geldt niet alleen voor Radar, Kassa begint hier ook al mee.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door ciske »

Quark schreef:Ze kunnen ook zolang door kauwen op een onderwerp, het halve programma zitten ze maar te praten met kamer leden die er geen verstand van hebben maar ook graag even in beeld willen ( zij ondernemen wel actie , dus niet) Maar dit geldt niet alleen voor Radar, Kassa begint hier ook al mee.

Zit een knop op je TV , kan je uitdrukken of zappen. Je bent niet verplicht te kijken :-)

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door Quark »

ciske schreef:
Quark schreef:Ze kunnen ook zolang door kauwen op een onderwerp, het halve programma zitten ze maar te praten met kamer leden die er geen verstand van hebben maar ook graag even in beeld willen ( zij ondernemen wel actie , dus niet) Maar dit geldt niet alleen voor Radar, Kassa begint hier ook al mee.

Zit een knop op je TV , kan je uitdrukken of zappen. Je bent niet verplicht te kijken :-)
Dat doe ik ook, kijk hem terug en spoel door wanneer ik mijn interesse verlies, kan zo heel snel kijken :D

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Koffie en energiedrankjes zijn niet het zelfde. Van 1 blikje energiedrank krijg ik hartkloppingen, maar van 2 kopjes koffie heb ik geen last.

Gesloten