LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Handenvol zware pijnstillers afhalen met vervalst recept

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Handenvol zware pijnstillers afhalen met vervalst recept

Ongelezen bericht door Radar »

Het controlesysteem van apothekers faalt. Radar gaat met een vervalst doktersrecept langs een groot aantal apotheken verspreid over Nederland. En alle keren is het raak. We krijgen extreem zware pijnstillers mee, waarvan één zelfs gezien wordt als harddrugs. Het is kinderlijk eenvoudig. In Radar de details én de beelden.

Maandag 15 mei in Radar, 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... 5-05-2017/

Drambuie
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 sep 2009 13:08

Re: Handenvol zware pijnstillers afhalen met vervalst recept

Ongelezen bericht door Drambuie »

Ik hoop wel dat alle apotheken het "begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel" gehouden hebben. Ze zullen het zeker in rekening gebracht hebben! :wink:

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Handenvol zware pijnstillers afhalen met vervalst recept

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Zònder de uitzending gezien te hebben: krijgen criminelen nu les daarin hoe je een ondernemer kan bedriegen ... van Radar? Misschien moest de apothekersvereniging met een kort geding deze uitzending nog verbieden.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Handenvol zware pijnstillers afhalen met vervalst recept

Ongelezen bericht door gemist »

Bijna alle medicijnen reageren lekker positief op drugstesten. Dus zo bijzonder is dat niet.
Ook is het strafbaar om doktersrecepten te vervalsen. Eigenlijk zien we dus crimineel gedrag bij de publieke omroep. Dat vind ik zorgwekkender dan het meegeven van de medicijnen.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Handenvol zware pijnstillers afhalen met vervalst recept

Ongelezen bericht door Moneyman »

hänschen klein schreef:Zònder de uitzending gezien te hebben: krijgen criminelen nu les daarin hoe je een ondernemer kan bedriegen ... van Radar? Misschien moest de apothekersvereniging met een kort geding deze uitzending nog verbieden.
Alsof er iets nieuws verteld gaat worden... :wink:

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Handenvol zware pijnstillers afhalen met vervalst recept

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar waarom zal iemand met een vervalst doktersrecept zware pijnstillers gaan halen?

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Handenvol zware pijnstillers afhalen met vervalst recept

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:Maar waarom zal iemand met een vervalst doktersrecept zware pijnstillers gaan halen?
Omdat een verslaafde alles doet om aan drugs te komen. Er is dus gewoon markt voor.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Handenvol zware pijnstillers afhalen met vervalst recept

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Dat pleit er dus voor om nu eindelijk eens werk te gaan maken van digitalisering in de zorg. Je hoeft maar een stapel lege recepten te jatten (en voor een junk is dat een makkie vergeleken met andere dingen die hij/zij moet jatten) en je kunt er op krabbelen wat je wilt.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Handenvol zware pijnstillers afhalen met vervalst recept

Ongelezen bericht door BL2 »

En juist om deze reden geeft onze huisarts geen recepten af, deze gaan rechtstreeks naar de apotheek............
Je krijgt dus nooit re ept in handen.

De volgende Radar onderwerpen zullen wel zijn, kaartjes knippen of het verkeer regelen in een oud uniform verkregen via de kringloop.......

a.boudewijns
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mei 2017 21:13

Re: Handenvol zware pijnstillers afhalen met vervalst recept

Ongelezen bericht door a.boudewijns »

Mijn huisarts geef geen recept, maar stuurt een recept naar de apotheek, per mail.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Handenvol zware pijnstillers afhalen met vervalst recept

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat gaat hier dus ook zo. Het is dat de huisarts verhuisd is, en ik zelf eerder al een andere apotheek had genomen omdat de eerdere niet beviel, maar voorheen was het: recept halen bij de huisarts, naar beneden, om het gebouw heen, bij de apotheek naar binnen en daar lag het recept al klaar. Mooier kan haast niet.

Bijna net zo makkelijk als 40 jaar geleden toen de huisarts de apotheek aan huis had. Kon je je gifje ook meteen meenemen.
Laatst gewijzigd door witte angora op 16 mei 2017 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.

plattelander
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mei 2017 22:12

Re: Handenvol zware pijnstillers afhalen met vervalst recept

Ongelezen bericht door plattelander »

Zijn er alleen stadsapotheken bezocht? Op het platteland kennen artsen, apothekers elkaar persoonlijk en ligt de digitalisering al veel verder dan in de steden. Een vreemde patient uit de randstad met een gaar recept valt veel sneller op in een dorpsomgeving dan in de stad. Sowieso ziet een verslaafde er anders uit dan een keurige reporter... niet representatief onderzoek dus

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Handenvol zware pijnstillers afhalen met vervalst recept

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Wat ik raar vind van de reportage is,dat de apotheek niet vraagt naar een legitimatiebewijs en vraagt waarom je niet naar je eigen apotheek gaat.
Een vreemde patiënt gaat naar een voor hem vreemde apotheek met een nep recept!
Dan moet er toch een belletje gaan rinkelen bij de assistente?

Ik heb echt andere ervaringen.
Toen ik met een onduidelijk recept van het ziekenhuis kwam,werd er zelfs naar het ziekenhuis gebeld!

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Handenvol zware pijnstillers afhalen met vervalst recept

Ongelezen bericht door gemist »

John van Drongelen schreef:....
Toen ik met een onduidelijk recept van het ziekenhuis kwam,werd er zelfs naar het ziekenhuis gebeld!
Blijkbaar had de criminele Radarbende kristalheldere recepten...

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Handenvol zware pijnstillers afhalen met vervalst recept

Ongelezen bericht door witte angora »

John van Drongelen schreef:Wat ik raar vind van de reportage is,dat de apotheek niet vraagt naar een legitimatiebewijs en vraagt waarom je niet naar je eigen apotheek gaat.
Een vreemde patiënt gaat naar een voor hem vreemde apotheek met een nep recept!
Dan moet er toch een belletje gaan rinkelen bij de assistente?
Hangt er helemaal van af. Vier redenen:

- men is in een andere plaats dan de eigen woonplaats maar heeft de pijnstillers direct nodig
- het is avond/weekend en de eigen apotheek is gesloten
- de eigen apotheek heeft de betreffende medicijnen niet op voorraad
- het Grote Smoezenboek bevat een nieuwe bijlage

Ik heb het wel eens bij de hand gehad dat mijn ex vergeten was medicijnen te bestellen voor mijn stiefzoon. Kom je dus zondags achter. Dus zondag begin van de avond naar de huisartsenpost, recept meegekregen voor 2 dagen (was nu eenmaal nogal heavy spul) dichtstbijzijnde apotheek in een andere stad, 11 kilometer verder, gebeld of ze dat spul wel hadden; dat bleek het geval, en zonder probleem konden we het ophalen. Was het er niet, dan hadden we nog een heel stuk verder moeten kijken. Maar aangezien dit medicijn zelden voorgeschreven wordt, heeft lang niet iedere apotheek het op voorraad. Dus ga maar op zoek...

En nee, wachten tot de volgende ochtend was met die medicatie geen optie.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Handenvol zware pijnstillers afhalen met vervalst recept

Ongelezen bericht door 16again »

gemist schreef:
John van Drongelen schreef:....
Toen ik met een onduidelijk recept van het ziekenhuis kwam,werd er zelfs naar het ziekenhuis gebeld!
Blijkbaar had de criminele Radarbende kristalheldere recepten...
Een oplettend kijker had gezien dat de recepten bewust op vier (4 !) plaatsen niet deugden, en toch in 15 van de 15 gevallen werden medicijnen verstrekt.
Kwalijk, temeer de premiebetaler uiteindelijk de kosten moet ophoesten.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Handenvol zware pijnstillers afhalen met vervalst recept

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
gemist schreef:
John van Drongelen schreef:....
Toen ik met een onduidelijk recept van het ziekenhuis kwam,werd er zelfs naar het ziekenhuis gebeld!
Blijkbaar had de criminele Radarbende kristalheldere recepten...
Een oplettend kijker had gezien dat de recepten bewust op vier (4 !) plaatsen niet deugden, en toch in 15 van de 15 gevallen werden medicijnen verstrekt.
Kwalijk, temeer de premiebetaler uiteindelijk de kosten moet ophoesten.
Sterker nog, die onjuistheden werden gewoon opgemerkt, maar zelfs daar werd niets mee gedaan... bizar.

ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

Re: Handenvol zware pijnstillers afhalen met vervalst recept

Ongelezen bericht door ZaBo »

Heb het idee, dat dit onderwerp zwaar gechargeerd is, als ik kijk hoe onze apotheek er mee omgaat, als wij helaas medicijnen nodig hebben, kan ik niet geloven, dat er zomaar medicijnen worden meegegeven

Heb heel, maar dan ook heel af en toe een beetje een smaak van populisme bij TrosRadar.

Maar dat is wat het Popu wil horen en kennelijk ook geloven, wat dat betreft schiet Radar toch regelmatig in de roos. ( te recht/ maar ook heel vaak on te recht)

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Handenvol zware pijnstillers afhalen met vervalst recept

Ongelezen bericht door 16again »

ZaBo schreef:Heb het idee, dat dit onderwerp zwaar gechargeerd is, als ik kijk hoe onze apotheek er mee omgaat, als wij helaas medicijnen nodig hebben, kan ik niet geloven, dat er zomaar medicijnen worden meegegeven

Heb heel, maar dan ook heel af en toe een beetje een smaak van populisme bij TrosRadar.

Maar dat is wat het Popu wil horen en kennelijk ook geloven, wat dat betreft schiet Radar toch regelmatig in de roos. ( te recht/ maar ook heel vaak on te recht)
Dus omdat het er in 1 apotheek anders toegaat (misschien..) dan bij alle apotheken uit de uitzending, klopt de uitzending niet? Wil je beweren dat Radar ook nul op rekest gekregen heeft bij andere apotheken, en dit niet heeft meegenomen in de uitzending?
Als het om geloven gaat, dan lijkt het mij dat er hier een is, die het juist niet wil geloven.

Cjavanschie
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 mei 2017 16:59

Re: Handenvol zware pijnstillers afhalen met vervalst recept

Ongelezen bericht door Cjavanschie »

Prima Radar om dit item onder het voetlicht te brengen.
Goed gedaan om zo breed mogelijk in beeld te brengen.
Merkwaardig dat niet alle partijen aan tafel zaten en zich niet willen verantwoorden, dat geeft te denken.
Het is niet nieuw dat er een lek in het systeem zit.
Wie kent de film nog ....'dokter pulder zaait papavers' ?

Gesloten