LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is een aov een wassen neus?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Is een aov een wassen neus?

Ongelezen bericht door Radar »

Niemand meldt zich ziek voor de lol, ondernemers al helemaal niet. Omdat zij hun eigen baas zijn, betekent ziek zijn namelijk ook: geen inkomen. Gelukkig zijn er arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (aov) voor dit soort situaties. Maar die lijken steeds minder vaak uit te keren. Radar zoekt uit hoe dit tij gekeerd kan worden.

Maandag 23 januari 2017 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1
Laatst gewijzigd door Radar op 24 jan 2017 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel gecorrigeerd: de afkorting 'aov' is in kleine letters

RvA13
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jan 2017 21:12

Re: Is een aov een wassen neus?

Ongelezen bericht door RvA13 »

Heb zelf ook een dure aov verzekering, maar wat ik vreemd vindt dat al deze verzekeringen op je 60e stoppen terwijl de pensioenleeftijd 67 is !!

lia.ter-maat
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 nov 2016 20:57
Contacteer:

Re: Is een aov een wassen neus?

Ongelezen bericht door lia.ter-maat »

Ik denk het in de meeste gevallen inderdaad wel. Maar waar een ZZPer tegen aanloopt daar loopt een werknemer in loondienst ook aan.
Als je zoals in het voorbeeld vanavond werkzaam bent als ZZPer kapster en artrose in je handen krijgt of reuma dan zou je een uitkering moeten krijgen van je verzekering dat klinkt logisch. Maar als ik als werkneemster in een kapsalon werk en ik krijg artrose of reuma val ik onder het UWV en word er door de verzekeringsarts en arbeidsdeskundige niet overgegaan tot een uitkering via het UWV want voor een bepaald percentage zul je inderdaad nog werk kunnen doen. Dus als onze regering hier iets aan wil doen dan voor het geheel ZZPer en werknemers in dienst van werkgevers.

Jules Bosma
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jan 2016 21:04

Re: Is een aov een wassen neus?

Ongelezen bericht door Jules Bosma »

Helaas wel, heb ik aan de lijve ondervonden.
Verzekeraar heeft er werkelijk alles aan gedaan om onder een uitkering uit te komen.
Het budget van mijn rechtsbijstandverzekerings inmiddels op, dus ik moet de handdoek in de ring gooien.
Het enigste wat ik bereikt hebt, is dat ze de toegevoegde uitsluitingen hebben moeten verwijderen, vervolgens worden medische rapporten zo gemanipuleerd, dat een uitkering er niet in zit.

Het wordt hoog tijd dat er ingegrepen wordt, niet alleen voor de ZZPer, maar ook voor de kleine MKBer, die een BV heeft.

JeroenMonshouwer
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jan 2017 21:48

Re: Is een aov een wassen neus?

Ongelezen bericht door JeroenMonshouwer »

Ik ben 23 jaar adviseur op dit gebied. De overheid laat zelfstandigen volledig in de kou staan. De advocaat sprak over de WAZ als vangnet. Deze dame moet zich nog maar eens verdiepen in dit destijds nagenoeg zinloos bedachte vangnet. En natuurlijk zijn er schrijnende gevallen maar er moet wel realiteitszin blijven. De kapster met artrose (hoe sneu ook) is niet de rest van haar leven arbeidsongeschikt. Natuurlijk heeft ze beperkingen maar zou dan de rest van haar leven recht hebben op "tonnen". Stel dat deze dame geen verzekering had gehad, zou zij dan de rest van haar leven ook zonder verdiensten thuis op de bank hangen? Verzekeraars worden - zoals eigenlijk iedereen in Radar - veelal onterecht neergezet als boeman. Private verzekeraars doen - en ik spreek uit ervaring - absoluut veel goed op dit gebied. In de bij mij bekende gevallen kan het UWV daar nog veel van leren.

Oh ja. Waarom is die douche altijd "warm"? Het lijkt er enigszins op dat dit gedeelte wordt gesponsord.

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Is een aov een wassen neus?

Ongelezen bericht door 16again »

RvA13 schreef:Heb zelf ook een dure aov verzekering, maar wat ik vreemd vindt dat al deze verzekeringen op je 60e stoppen terwijl de pensioenleeftijd 67 is !!
Helemaal niet vreemd. Risicos worden hoger bij oudere ZZPers, daar houden verzekeraars niet van.

11recht05
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 sep 2012 21:41

Re: Is een aov een wassen neus?

Ongelezen bericht door 11recht05 »

Ook bij mij heeft Aegon er van alles aan gedaan om mij niet te hoeven uitkeren! Daar waar zij steeds dezelfde AO- percentages aanhielden als het UWV, werd het opeens een "eigen lijn" die ze aan gingen houden tav ArbeidsOngeschiktheidspercebtage!! Ook de ondersteuning van "mijn vakbond en haar/mijn advocaat" hield opeens op, terwijl mijn zaak voor zou komen!! Ben naar Kifid geweest, maar, zonder een advocaat wordt er niet tot nauwelijks naar je geluisterd!

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Is een aov een wassen neus?

Ongelezen bericht door Radar »

JeroenMonshouwer schreef:Oh ja. Waarom is die douche altijd "warm"? Het lijkt er enigszins op dat dit gedeelte wordt gesponsord.
Uit veelgestelde vragen:

In onze rubriek De Douche reiken wij inderdaad vaker een Warme dan een Koude Douche uit. Dat komt vooral door het aantal inzendingen: wij krijgen doorgaans veel meer inzendingen binnen voor Warme Douches dan voor Koude Douches.

Daar komt bij dat we een inzending altijd goed controleren wanneer deze in aanmerking komt voor uitzending. Het komt vaak voor dat het probleem dan alsnog is opgelost, of dat het toch geen service betreft die écht een Koude Douche verdient.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Is een aov een wassen neus?

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef:
RvA13 schreef:Heb zelf ook een dure aov verzekering, maar wat ik vreemd vindt dat al deze verzekeringen op je 60e stoppen terwijl de pensioenleeftijd 67 is !!
Helemaal niet vreemd. Risicos worden hoger bij oudere ZZPers, daar houden verzekeraars niet van.
Niet alleen de kans op AO is veel groter voor 60+, ook de kans op herstel is veel kleiner. Daardoor zal de verzekeraar er vanuit gaan dat je tot je AOW AO blijft. Dan kom je in de premiestelling al snel richting de 20% van je inkomen, als het niet meer is. Dat kun je vaak beter zelf sparen, als extraatje in een spaarpot of bijvoorbeeld een pensioensvoorziening stoppen. En als je weinig vermogen hebt, dan kan het ook goed zijn dat je in aanmerking komt voor een IOAZ uitkering.

robinion
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2017 15:30

Re: Is een aov een wassen neus?

Ongelezen bericht door robinion »

7 maanden geleden is mijn claim op een aov gestopt nadat de verzekeraar (TAF) me had laten beoordelen door meerdere arbeidsdeskundigen en orthopeten die vrijwel lijnrecht tegen over elkaar staan tijdens deze beoordelingen zijn voor hun onintressante zaken weggelaten zoals medicijn gebruik en klachten die bij de huisarts voor de ziekmelding zijn aangegeven.
Door de eerste arbeidsdeskundige werd ik 100% arbeidsongeschikt verklaart toen werd er een andere arbeidsongeschikte in de arm genomen door de verzekeraar die heeft mij uiteindelijk 100% arbeidsgeschikt verklaart op advies van een orthopeed die geen beperkingen zag, ik heb lichte artrose, neuropatie als gevolg van diabetisie en ben chronisch pijn patient tevens is er ook chronische ptss vastgesteld daarover zegt de verzekeraar dat ik eerst 30 dagen achtereenvolgend moet hebben gewerkt dan kan ik me opnieuw ziek melden daarvoor.
Tevens hoorde ik dat het KiFiD niet zo druk was maar ik verneem alleen lange wachttijden.

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Is een aov een wassen neus?

Ongelezen bericht door 16again »

Jules Bosma schreef:Het budget van mijn rechtsbijstandverzekerings inmiddels op, dus ik moet de handdoek in de ring gooien.
En hier komt de volgende verzekering langs waar, als het erom gaat, je uiteindelijk weinig mee opschiet

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Is een aov een wassen neus?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Moeten we bij reacties niet naar een forum voor ondernemers verwijzen? Dit is immers een ondernemerskwestie en geen consumentenkwestie....

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is een aov een wassen neus?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Scherp :)

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Is een aov een wassen neus?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

@Jules Bosma
Je schreef:
Ze verplichten je bij een schade melding een verklaring te ondertekenen, waarmee ze de medische informatie mogen opvragen,
Is zoiets wel rechtmatig??
hier maken ze vervolgens dankbaar misbruik van.
Is natuurlijk de core business.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Is een aov een wassen neus?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

16again schreef:En hier komt de volgende verzekering langs waar, als het erom gaat, je uiteindelijk weinig mee opschiet
Wél degenen, die op zoek zijn naar vervangers voor de winsten uit de woekerpolissen.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Is een aov een wassen neus?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Grappig is, dat in deze zelfde uitzending ook de z.g. online-diensten kortingdiensten aan de orde komen, waarin mensen gebluft worden in voor hen nadelige situaties.
Het gaat b.v. over de z.g. Ecodienst, die voor extra kortingen op allerlei produkten zou zorgen; wat dus iets volstrekt anders is dan wat mensen bij het horen van een naam als genoemd verwachten.
Hetzelfde geldt b.v. ook voor z.g. rechtsbijstandverzekeringen; die, zoals b.v. blijkt uit polisvoorwaarden helemaal geen rechtsbijstandverzekeringen zijn.
Ook deze bedrijven maken graag gebruik van de telefoon om mensen dingen te laten zeggen en die vervolgens tegen hen te gebruiken.

teiltje
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2013 15:25

Re: Is een aov een wassen neus?

Ongelezen bericht door teiltje »

Jules Bosma schreef:Helaas wel, heb ik aan de lijve ondervonden.
Verzekeraar heeft er werkelijk alles aan gedaan om onder een uitkering uit te komen.
Het budget van mijn rechtsbijstandverzekerings inmiddels op, dus ik moet de handdoek in de ring gooien.
Het enigste wat ik bereikt hebt, is dat ze de toegevoegde uitsluitingen hebben moeten verwijderen, vervolgens worden medische rapporten zo gemanipuleerd, dat een uitkering er niet in zit.

Het wordt hoog tijd dat er ingegrepen wordt, niet alleen voor de ZZPer, maar ook voor de kleine MKBer, die een BV heeft.
En wat dacht je dan van de "vergeten groep" ZMPers, ofwel de zelfstandigen met een eenmanszaak mét personeel? Zo'n ondernemer is i.t.t. een BV privé aansprakelijk als hij zijn bedrijf moet sluiten omdat hij te ziek is om zijn bedrijf voort te zetten en geen uitkering krijgt omdat de verzekering zich er onderuit draait. Iedere verzekeraar weet dat je dan geen energie hebt om voor je bedrijf en je personeel te blijven vechten. Dit is in Nederland tamelijk onbekend leed, tenzij je het zelf van nabij hebt meegemaakt.

teiltje
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2013 15:25

Re: Is een aov een wassen neus?

Ongelezen bericht door teiltje »

GJvdZ schreef:Moeten we bij reacties niet naar een forum voor ondernemers verwijzen? Dit is immers een ondernemerskwestie en geen consumentenkwestie....
Ik zou graag weten welk forum er dan voor de ondernemers is waar a) dit een gewillig oor krijgt en b) verbetering in de situatie te behalen is? In de betreffende uitzending werd een vertegenwoordiger van MKB Nederland aan het woord gelaten die de politiek vragen heeft gesteld. Hij wacht al een jaar op antwoord. Helaas, het is geen onderwerp waar de politiek op kan scoren. Maar als een ondernemer die een eenmanszaak drijft (dat kan ook een bedrijf met personeel zijn) arbeidsongeschikt raakt en geen uitkering krijgt na jaren van premie betalen dan wordt hij als een privé persoon, dus als een (particuliere) consument, genaaid om het maar even bij zijn naam te noemen. Als de ondernemer zijn bedrijf vervolgens moet staken dan is zijn personeel óók de klos. Het zijn dan weer consumenten die indirect schade lijden.
Het is in het belang van verzekeringsmaatschappijen dat deze misstanden stil gehouden worden want het is natuurlijk kassa voor ze. Hartelijk dank aan Radar dat zij er aandacht aan schenkt. Ik volg met interesse of het wat oplevert.

teiltje
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2013 15:25

Re: Is een aov een wassen neus?

Ongelezen bericht door teiltje »

16again schreef:
RvA13 schreef:Heb zelf ook een dure aov verzekering, maar wat ik vreemd vindt dat al deze verzekeringen op je 60e stoppen terwijl de pensioenleeftijd 67 is !!
Helemaal niet vreemd. Risicos worden hoger bij oudere ZZPers, daar houden verzekeraars niet van.
Nee, verzekeraars in het algemeen willen niet uitkeren en bij de AOV trekken ze iedere mogelijke trukendoos open om uitkering te omzeilen. Maar vergeet niet je premie een keer te betalen want dan zijn ze er als de kippen bij!

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Is een aov een wassen neus?

Ongelezen bericht door 16again »

GJvdZ schreef:Moeten we bij reacties niet naar een forum voor ondernemers verwijzen? Dit is immers een ondernemerskwestie en geen consumentenkwestie....
Radar springt ook op de bres voor ZZP-ers., een heeft daar zelfs een apart subforum voor.

Gesloten