LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nee omdat het de beste definitie voorhanden is. En het zo te vergelijken is met andere landen.

Elke andere definitie is minstens net zo slecht of slechter.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Radar »

Radar Forummoderatie is overgegaan tot het verwijderen van offtopic bijdragen. Bij plaatsen offtopic berichten riskeer je een waarschuwing of een ban.

MarcUitGorcum
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 mei 2017 16:38

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door MarcUitGorcum »

MAANDAG 29 mei 2017:
Radar Extra deel II: 'Kans op werk: 3 procent'
NPO1 om 20.30 uur


Knabbel01?
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2017 20:47

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Knabbel01? »

Ik ben 63 en krijg per maand 200 euro aan IOAW na 40 jaar gewerkt te hebben.
Ik snap dat inkomen wordt afgetrokken van de uitkering maar ik heb een bijzonder nabestaandenpensioen van mijn overleden man en dit wordt gehaal afgetrokken van mijn uitkering.

MarcUitGorcum
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 mei 2017 16:38

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door MarcUitGorcum »

ONDERTEKEN AUB
Radar start petitie voor experiment met basisinkomen https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail ... isinkomen/#.WSx2PFFzTlM.twitter #basisinkomen #avrotrosradar #petitie

Gert J. Po
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2017 21:27

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Gert J. Po »

Ik ben op 45 jarige hoogopgeleide werkloos geraakt aan het begin van de bankencrisis. Na 1 1-2 jaar tevergeefs solliciteren ben ik mezelf gaan verhuren als zelfstabdige, als ZZP-er dus. Dat liep twee-drie haar prima. Echter werd ik door UWV beoordeeld als 'teveel verdiener' waardoor ik met opgeven van alle sociale rechten een ADMINISTRATIEVE neheffing heb gekregen van 13.000 euro! U leest het goed. Er is geen sprake van fraude of achterhouden van inkomsten. Vorige week heeft de centrale raad van beroep (hoge raad voor bestuursrecht) mij in het ongelijk gesteld. Door een uitkering (WW) te besparen en risico te lopen ben ik dus slechter af!

Inmiddels hebben werjgevers (opdrachtgevers massaal afgehaakt) geen zin meer in ZZP-ers wegens onduidelijke loonheffing. Uitkomst: bul inkomen. Tis dat mijn vrouw parttime werkt anders was ik al lang failliet gegaan! Nu wordt het hoogstwaarschijnlijk verkoop van mijn huis. Let wel: zonder een dag verzuim gewerkt, 40 uur per week sinds mijn 23e jaar! Volslagen idioot. Mensen die ik het uitleg geloven gewoon niet dat dit in Nederland kan. In de gevangenis zitten is voor mij een lucratief alternatief. Dat was uiteraard cynisch bedoeld, als het niet zo schrijnend was. Ik weet niet hoe ik dit mijn puberdochters zal uitleggen. Op sollicitaties wordt steevast niet gereageerd!

Gré Bertine
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2017 21:20

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Gré Bertine »

Basisinkomen EUREKA! Het zou zoveel rust en vertrouwen geven, weer iets in eigen beheer krijgen want aan deze regelgeving is gewoon niet te voldoen Je voelt je opgejaagd wild met die ''op weg naar een baan'' verplichte hulp van de gemeente. Elke keer die telefoontjes; hoe gaat het ????'' zo van'' nog niets gevonden?? '' Dan doe je je best niet! En heb je iets gevonden en je krijgt te weinig uren is het nog niet goed want ja de gemeente wil van je af, je bent een nutteloos product. Gewoon een minimaal maandelijks inkomen voor de basis behoeften zoals huur, zorg enz. Voor alles wat je meer wil gewoon werk zoeken en ook ''dom'' maar vaak zwaar werk zoals productiewerk. Want dat is vaak het enige wat altijd beschikbaar is. Als je dat niet de hele week 8 uur per dag zou moeten maar een dag of 2/3 is dat best te doen (ik heb het dan over gezonde mensen) Basisinkomen, gosh wat zou ik daar blij mee zijn, net zo blij als met een hoofdprijs in de loterij!

RoelofT
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mei 2017 23:34

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door RoelofT »

Het idee van een basisinkomen is heel leuk maar het pakt niet het werkelijk probleem aan: de leeftijdsdicriminatie op de arbeidsmarkt. Het is gewoon een raar idee dat de arbeidmarkt mag discrimineren en de groep mensen waarom het gaat een soort van afkoopsom krijgt om de discriminatie te ontwijken of in een mindere mate aan te gaan. Of denk ik nu vreemd?

En ja, ik geloof best dat een bepaalde groep hier blij mee is als een soort van vervroegd pensioen waarin je zelf je tijd kunt indelen maar ik denk ook dat er een groep is die nog al te graag zou willen doorwerken in een functie die ze ambiëren.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Berteman »

RoelofT schreef:Het idee van een basisinkomen is heel leuk maar het pakt niet het werkelijk probleem aan: de leeftijdsdicriminatie op de arbeidsmarkt. Het is gewoon een raar idee dat de arbeidmarkt mag discrimineren en de groep mensen waarom het gaat een soort van afkoopsom krijgt om de discriminatie te ontwijken of in een mindere mate aan te gaan. Of denk ik nu vreemd?

En ja, ik geloof best dat een bepaalde groep hier blij mee is als een soort van vervroegd pensioen waarin je zelf je tijd kunt indelen maar ik denk ook dat er een groep is die nog al te graag zou willen doorwerken in een functie die ze ambiëren.
Het basisinkomen is geen afkoopsom voor het ontwijken van leeftijdsdiscriminatie maar om mensen te verlossen van allerlei idiote regeltjes en verplichtingen die in plaats van perspektief te bieden alleen maar zorgen voor stagnatie en irritatie.

Een basisinkomen zorgt er juist voor, dat werken loont en biedt bovendien kansen jezelf te ontplooien zonder dat regeltjes, bemoeizucht en dwang van uitkeringsinstanties dat initatief onmogelijk maken.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Er is toch al een basisinkomen? Van je 21e tot je pensioengerechtigde leeftijd is dat 982,79 per maand. Ben je getrouwd en heb je beiden geen baan, dan krijg je zelfs 1403,98 per maand. Dat vind ik redelijke bedragen voor alleen een paar keer solliciteren.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Overigens vraag ik me af hoe iedereen dit basisinkomen ziet. Iedereen krijgt dus bijvoorbeeld standaard 1500€ bruto per maand. Stel, ik heb een baan waar ik 1800€ bruto per maand verdien. Heb ik dan een inkomen van 3300€ bruto per maand of werk ik dan 40 uur voor 300€ bruto?

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Berteman »

Nijogeth schreef:Er is toch al een basisinkomen? Van je 21e tot je pensioengerechtigde leeftijd is dat 982,79 per maand. Ben je getrouwd en heb je beiden geen baan, dan krijg je zelfs 1403,98 per maand. Dat vind ik redelijke bedragen voor alleen een paar keer solliciteren.
Waarschijnlijk heb je óf niet gekeken of goed opgelet, want het probleem zoals de ABW nu geregeld is, is dat werken soms niet of nauwelijks loont door het enorme en ingewikkelde bureaucratisch moloch van het toeslagensysteem. Men moet voldoen aan allerlei regeltjes en vrijwillig plantsoentjes schoffelen (waarvoor we vroeger een plantsoenendienst hadden) en vooral: eigen initatief om vooruit te komen wordt door dwang en idiote regelgeving onmogelijk gemaakt.

Marcello55plus
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mei 2017 21:46

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Marcello55plus »

Vanuit de gemeente moest ik ook 4x per week solliciteren, cv training/ cursus gehad, geen succes met baan zoeken, wel mooi cv met pasfoto gemaakt.
Later een coach gehad van gemeente die vertelde dat het beter was twee goede brieven per maand te sturen dan maar schieten in de lucht.
Aan het werk gesteld bij een bedrijf en bij dit bedrijf werkte een heleboel gratis mensen, met kans op een baan, maar nu kwam de aap uit de mouw de werkgever betaalde moeilijk en vaste werknemers vroegen waar het salaris bleef, maar al snel was dit bedrijf failiet, de gem. had niet goed het bedrijf nagetrokken.
Aan het werk gesteld bij een bedrijf waar ik de bout op de moer moest draaien, slavernij, hield ook gelukkig op.
Ze verzinnen van alles ook van een baan van 1 tot 2 dagen, maar ik zoek geen bijbaan maar een full time baan dacht ik.
Solliciteren is heel lastig ieder die ouder is dan 49plus, werkgevers discrimineren achter de camera maar ervoor zullen ze het niet toegeven.
Sommige werkgevers nodigen je uit echter dan is je kans nog klein.
Ik merk ook waar ik een half jaar gratis heb gewerkt, dat ze niemand aanemen ook al was er een werknemer door omstandigheden weggevallen, het beviel ze wel een gratis kracht, na mij volgden er meerderen.
Een basis inkomen is goed, nu moet je je geld ook bij elkaar sprokkelen via geld via gem. en via belasting huursubsidie en zorgtoeslag en letten op je uitgave, dit wordt ten nadele van de economie, want ik koop niet meer bij V&D, nee want die is er niet meer, daardoor.
Ook halfords en scapino etc. En nu ook Blokker aan de beurt, oh wat gaat het goed met Nederland, vraag me af wat voor bedrijven nog komen op de lijst, Ah, expert, jamins, bcc, garage bedrijven, etc.
Het wordt tijd dat er iemand opstaat en die verteld dat werkgevers niet mogen discrimineren en dat de overheid dat gaat inzien.
Een verloren strijd voor de oudere werknemer met zoveel ervaring in zijn lijf.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door sjohie »

Berteman schreef:
Nijogeth schreef:Er is toch al een basisinkomen? Van je 21e tot je pensioengerechtigde leeftijd is dat 982,79 per maand. Ben je getrouwd en heb je beiden geen baan, dan krijg je zelfs 1403,98 per maand. Dat vind ik redelijke bedragen voor alleen een paar keer solliciteren.
Waarschijnlijk heb je óf niet gekeken of goed opgelet, want het probleem zoals de ABW nu geregeld is, is dat werken soms niet of nauwelijks loont door het enorme en ingewikkelde bureaucratisch moloch van het toeslagensysteem. Men moet voldoen aan allerlei regeltjes en vrijwillig plantsoentjes schoffelen (waarvoor we vroeger een plantsoenendienst hadden) en vooral: eigen initatief om vooruit te komen wordt door dwang en idiote regelgeving onmogelijk gemaakt.
Dus dan passen we de huidige regels aan, en fixen we wat gefixt kan/moet worden, in plaats van álles te slopen, en iets compleet nieuws, waarvan nog nergens ter wereld is bewezen dat het daadwerkelijk werkt, op te tuigen.

jennifer.maragoji
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2017 22:50
Contacteer:

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door jennifer.maragoji »

Erg goed experiment wat zich al eerder bewezen heeft. Kijk naar alle voordelen..En niet alleen voor 55plussers maar er is in ons land wel een grotere groep die tussen wal en schip valt! Denk aan de groep flexwerkers bijvoorbeeld.
Het achterhaalde sociale stelsel past totaal niet meer bij de huidige economie en maatschappij. Als je kijkt naar de flexwet, de ww, aow en de huidige omstandigheden dan is het echt zaak dat er iets drastisch gaat veranderen in het economisch systeem.

Eigenlijk zou dit breder uitgerold moeten worden en niet alleen onder 55plussers maar voor iedereen die bijv. Minimaal 10 jaar werkervaring heeft. Wij kunnen nog veel leren van landen als Finland op dit gebied.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nijogeth schreef:Overigens vraag ik me af hoe iedereen dit basisinkomen ziet. Iedereen krijgt dus bijvoorbeeld standaard 1500€ bruto per maand. Stel, ik heb een baan waar ik 1800€ bruto per maand verdien. Heb ik dan een inkomen van 3300€ bruto per maand of werk ik dan 40 uur voor 300€ bruto?

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Berteman »

sjohie schreef:
Berteman schreef:
Nijogeth schreef:Er is toch al een basisinkomen? Van je 21e tot je pensioengerechtigde leeftijd is dat 982,79 per maand. Ben je getrouwd en heb je beiden geen baan, dan krijg je zelfs 1403,98 per maand. Dat vind ik redelijke bedragen voor alleen een paar keer solliciteren.
Waarschijnlijk heb je óf niet gekeken of goed opgelet, want het probleem zoals de ABW nu geregeld is, is dat werken soms niet of nauwelijks loont door het enorme en ingewikkelde bureaucratisch moloch van het toeslagensysteem. Men moet voldoen aan allerlei regeltjes en vrijwillig plantsoentjes schoffelen (waarvoor we vroeger een plantsoenendienst hadden) en vooral: eigen initatief om vooruit te komen wordt door dwang en idiote regelgeving onmogelijk gemaakt.
Dus dan passen we de huidige regels aan, en fixen we wat gefixt kan/moet worden, in plaats van álles te slopen, en iets compleet nieuws, waarvan nog nergens ter wereld is bewezen dat het daadwerkelijk werkt, op te tuigen.
Het "bejaarde" systeem van de sociale zekerheid sluit totaal niet meer aan op de moderne tijd. Het veranderen van regels leidt in de praktijk veelal tot nóg meer regels, regels die tegen de tijd dat deze geïmplementeerd zijn alweer achterhaald zijn, nadelige effecten hebben of in strijd zijn met andere regels.

Iets nieuws invoeren dat nog niet "bewezen " is, dat hoeft het probleem niet te zijn. Dat getuigt van vooruitgang, innovatie, visie en durf . Van iets nieuws invoeren dat niet bewezen is, daar zijn talloze voorbeelden van.
Laatst gewijzigd door Berteman op 30 mei 2017 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Ik pleit ervoor om de oude regelingen voorlopig zo te laten en het basisinkomen in te voeren voor 18-jarigen.
Dus een geleidelijke invoering.
Mensen,die echt in de knel zitten in de oude regels, zouden ook in aanmerking moeten komen voor het basisinkomen.
Dan denk ik bijvoorbeeld aan AOWers met een jongere partner,die te weinig inkomsten hebben.

Rovano
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 dec 2013 17:17

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Rovano »

Stel je toch eens voor: een basis inkomen voor iedereen! Kan dat? Natuurlijk kan dat, maar men wil het niet. Waarom niet? De overheid wil niet dat je als burger onafhankelijk wordt. Er moet altijd afhankelijkheid zijn van het systeem. Wij leven hier in vrijheid, zo wordt beweerd, maar het tegendeel is waar! In vrijheid leef je pas als je werkelijk vrij kunt kiezen wat je wilt en hoe jij je leven wilt inrichten.

Eigenlijk leven we met z’n allen nog steeds in de jungle waar het recht van de sterkste geldt. De overheid is sterker dan de burger en wint altijd. U stelt uw vertrouwen in politiek? In de overheid? In de failliete verzorgingsstaat? De overheid faciliteert multinationals met hun corrupte belastingconstructies en de gewone burger, die zijn hele leven heeft moeten sappelen om de eindjes aan elkaar te knopen, kan verreken in dit in en in verrotte systeem.

Guy Standing zei over de betaalbaarheid van het basisinkomen: “Natuurlijk is het betaalbaar, geen twijfel. Er wordt toch ook maandelijks 80 miljard euro in het systeem gepompt door de ECB?” En waar komt dat geld eigenlijk vandaan? Inmiddels wel bekend: Uit het niets, natuurlijk. Dat geld komt trouwens op geen enkele wijze terecht bij de burger, terwijl tegelijkertijd onze pensioenen door die geldinjecties straks geen zak meer waard zijn.

Binnenkort worden ouderen vriendelijk e doch dringend verzocht om voor het executie peloton plaats te nemen, zodat op efficiënte wijze kan worden afgerekend met die nutteloze, uitgerangeerde, volstrekt zinloze grijze golf. Een fijne besparing op de toenemende zorgkosten. En ja, als je begroting op orde is, heb je in de politiek je sporen wel verdiend…..

Levert zo’n basisinkomen een enorme besparing op? Ja, natuurlijk. Hoe dan? Doordat allerlei idiote en vaak inhumane wet- en regelgeving met al de uitvoeringsinstanties die daarbij horen in één klap overbodig worden, zoals Annemarie van Gaal in de documentaire terecht vaststelt. Over efficiency gesproken…..

Het is een mooi idee, maar het mag eenvoudig weg niet bewaarheid worden. Te mooi om waar te zijn!

Gesloten