LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
MarcUitGorcum
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 mei 2017 16:38

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door MarcUitGorcum »

Er zijn gewoon te veel mensen en te weinig banen, dus ook al zouden bij de werkgevers "de mindset" veranderen dan nog komt niet iedereen aan een (passende) baan. Het werk meer verdelen over de mensen zou beter zijn en daarbij kan helpen een basisinkomen voor iedereen en alle overheidsregelingen op de schop. Maak overheidsregeling 21e-eeuw-proof!

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

In het begin van de uitzending werd gesteld: Bij meerdere werkgevers heb je bij één werkgever recht op de (algemene) heffingskorting, bij meerdere werkgevers (uitkeringen) betaal je de hoofdprijs aan loonbelasting. Dat lijkt mij onzin. Of je nu per maand 3000 euro bij één baas of 4 x 750 euro bij 4 bazen krijgt, maakt belastingtechnisch niets uit. Bij de aangifte IB wordt dat alles weer rechtgetrokken. Of mis ik iets??? Eigenlijk heb je gedurende het jaar een voordeel en geen nadeel, want iedere werkgever houdt tegen het laagste tarief loonheffing in, pas bij de aangifte blijkt dat je over de hoogste ca 10.000 euro méér belasting moet betalen en op minder heffingskorting recht hebt. Dus advies is geld opzij te zetten. Maar dit heeft allemaal niets met hoofdprijs te maken, de belastingtarieven gelden voor iedereen. Met 1 of 10 banen.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Het werkelijke probleem van de armoedeval zit o.a. in de absolute grenzen die de diverse regelingen, toeslagen en belastingen, kennen. Bv ouderenkorting, vermogens- en inkomensgrenzen voor toeslagen. Zodra je één euro meer hebt dan die absolute grens krijg je ineens niets meer. Zo kan je bijv. van 1200 of 1500 euro naar 0 gaan door 1 euro meer te verdienen of te hebben. Dit soort grenzen moeten allemaal geleidelijk aflopend worden.

Duinbrand
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2017 10:51

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Duinbrand »

Jammer dat ze het veel te soft aanpakken, weinig of geen harde uitspraken, het uwv laten ratelen ipv ze eens keihard rond de oren te slaan met echte voorbeelden . Die van Gaal met haar verkeerde uitspraken en ook die man met zijn 3 zzp baantjes is niet de juiste persoon! Ze hadden veel schrijnendere gevallen moeten laten zien met de verhalen zoals die meer vertellen hoe het werkelijk is en hoe de instanties er werkelijk mee omgaan. De enige uitspraak waar ik me voor 100% in kon vinden is dat uitkeringsgerechtenden beschouwt worden als misdadigers. dit gaat het niet worden voor mij, een gemiste kans hoewel ik het wel kan waarderen dat radar er aandacht aan schenkt.

stofzuigertje

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

[quote="LiesbethGeel"]Super uitzending!!!

Ik heb ook de nutteloze cursus van het UWV moeten doen, ik werd er depressief van. Een groep van 11 mensen, waarvan er uiteindelijk 3 werk hebben gevonden. Niet dankzij het UWV, allemaal op eigen kracht.

Ik wilde nuttig vrijwilligerswerk doen: Taalcoaching, klasseassistente zijn. Dat mocht maar 8 uur per week. Uiteindelijk heb ik via het vrijwilligerswerk een betaalde baan gevonden. Als ik dat vrijwilligerswerk niet had gedaan, had ik mijn huidige baan nooit gehad. Het UWV wil dat je de hele dag nutteloze sollicitatiebrieven schrijft! Alsof de personeelsmanagers die nog lezen!


Het probleem is dat je met bovenstaande kleine baantje niet meer werkloos bent en volgens CBS weer een 50+ die wel werk vond!

stofzuigertje

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Let op!

Mensen die samen wonen zoals enkele hier boven krijgen wegens partner niets!

Als je op kamers gaat bij je nieuwe relatie en huur betaalde met contract krijg je wel uitkering!

Ja, het is een gat in de wet en als je minder als €400,- huur betaalde komt er geen belasting over voor de partner.
Bij samen wonen of relatie niets en kamer verhuren wel.....
Leuk voor een eigenaar van woning, bij huurwoningen is onderverhuren niet toegestaan en subsidie verviel toch al door dubbele inkomen...

Zo worden kopers bevoordeeld en huurders benadeeld maar het werkt wel helaas zo.
Als je na de WW dus bijstand wil moeten samenwonende dus tijdig het op papier regelen!

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Julie4444 »

witte angora schreef:Er moet simpelweg ingezet worden op meer werk, maar dat gebeurt dus niet. Hooguit een poging, wat in het verleden is gedaan, door arbeid goedkoper te maken (denk aan het minimiumjeugdloon). Uitgangspunt is dat bedrijven dan extra mensen in dienst zullen nemen, maar dat gebeurt niet, de duurdere worden er uit gewerkt, en de goedkopere komen er voor in de plaats. En zo zijn er wel meer maatregelen genomen die niet werken omdat het geen banen oplevert.
En dat zeg ik al veel langer. Iedereen met dezelfde functie even duur maken ongeacht leeftijd. Stond geloof ik in het verkiezingsprogramma van D66 (als ik het me goed herinner), dus wie weet gebeurt hier iets mee.

Kluif
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2017 12:52

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Kluif »

Prima uitzending en eindelijk eens een andere belichting op het onderwerp. Waarom komen de 50 en 60 plussers politiek niet in beweging. Het is te gek dat we op deze manier aan de kant worden geschoven door een overheid waarvoor we ook gewerkt hebben om het allemaal mogelijk te maken. Wanneer in de uitzending gesproken wordt dat een gemiddelde ww er tussen de 30 en 40 duizend euro op jaarbasis kost dan is dan omgerekend bij 500 000 werkzoekende 1,5 tot 2 miljard euro. Wanneer de verborgen werkeloos erbij wordt gerekend (verdubbeling) dan kost dat 30 tot 40 miljard euro. Dan hebben we het nog niet over de onzinnige instituten UWV en Werk.nl die beide volledig niet meer van deze tijd zijn en alleen werken ter behoud van eigen baantjes. Leg je oor maar eens te luisten bij al die ww die verplicht cursussen moet ondergaan die tot weinig tot nauwelijks effect lijden, behalve zorgen dat andere hun portemonai gevuld krijgen. Ook al die gebouwen waarin deze instituten zitten kosten een vermogen. Laat de rekenkamer hier eens een berekening van maken. En dan afzetten tegen bv de meerwaarde van een basisinkomen. Helaas wordt in de eerste uitzending niet belicht de kosten die gepaard gaan met mensen die door de ww en stress ed gebruik moeten maken van diverse gezondheidsfaciliteiten en medicatie. Ook bv einde ww en verder geen recht op inkomen. Gigantische terugval ook in de maatschappelijke en sociale ladder. De verborgen ellende en eenzaamheid. [Ongefundeerde bewering verwijder door moderatie] Inmiddels is duidelijk dat deze bezuinigingen van een dusdanig slecht inzicht getuigde dat de aangerichte ravage niet meer te herstellen is en dat allemaal voor 200 miljoen. Met dank aan Habbe Zijlstra en het kabinet Rutte. Ook hier vloeit nu weer geld van de overheid naar instituten die dmv trainingen en cursussen mensen aan het werk proberen te helpen. Overzicht van het gehele landschap is bijna niet te krijgen behalve dat inmiddels de 60 ers de Pech generatie wordt genoemd.
Op naar het Maliveld dan maar om onze stem te laten horen
Laatst gewijzigd door Radar op 23 mei 2017 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ongefundeerde bewering verwijder door moderatie

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ben ik met je eens, Julie. En gelukkig is dat op veel plekken al zo. Bij de universiteit bijvoorbeeld. Er staat een schaal/trede voor een bepaalde baan en of je nu 25 bent of 55, je krijgt dát salaris. En die verhogingen stellen niet zo veel voor hoor, als je er netto 20 euro bij krijgt is het veel.
Als je dus na 10 jaar aan het einde van je schaal bent, krijg je er ook nooit meer iets bij. Dat is dus juist nadelig voor jongere mensen maar prima voor mensen die nog 'maar' 10-15 jaar van hun pensioen af zitten. Leeftijdsdiscriminatie is hier ook veel minder. Ik was 48 toen ik in dienst kwam en ik weet van een collega die 56 was. Hij werd verkozen boven een jonge vrouw van 25.
Want weet je wat het wél is? Die werkgevers die niet inzien dat als je een vrouw van 25 aanneemt, de kans groot is dat je er in de 5-10 jaar daarna geen volledige inzet van hebt want ze krijgen kinderen. En nemen ouderschapsverlof. En de pappa's ook. Dus hoezo ouderen te duur en te vaak ziek?
Ik ben er uiteraard niet op tegen als mensen kinderen en werk willen combineren, maar ik wil even aangeven dat het verzuimpercentage onder die categorie veel hoger is dan onder de categorie die een voltooid gezin heeft (of geen gezin).
Overigens, voor ik mijn huidige baan kreeg had ik dus ook al 250 sollicitaties verzonden... Ik was toen 48 en al 'bejaard'. Ik weet dus hoe het voelt: verschrikkelijk. Het heeft een jaar geduurd en ik heb al die tijd gelukkig nog wel via uitzendbureaus gewerkt, maar tegen het minimumloon en vaak ver onder mijn niveau. Dat gaat een jaartje goed maar daarna wordt het steeds lastiger.

stofzuigertje

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Wegens het verplichte 52x per jaar moeten solliciteren gaan vele werkgevers op leeftijd selecteren omdat lezen van honderden langdurige zielige werklozen veel tijd dus geld kost!

12x per jaar verplichten zal die stapel kleiner worden dus minder solliciteren = meer kans op werk!

Ik heb net weer een bedrijfje gestart....
Formulier voor website waarop werkgevers online alles binnen krijgen en je als je aan bepaalde eisen voldoet automatisch wel antwoord krijgt en veel Succes bij verdere invullen.....
De online selectie die diploma kan lezen en ervaring en die voor selectie is beter als papier.

Ook iedereen op de hoogte houden en mails sturen is standaard.
En als je word aangenomen en veel Succes kreeg, dan weet je tenminste dat deze fout... van mijn bedrijf zou kunnen komen!

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Miepje1 schreef:Ben ik met je eens, Julie. En gelukkig is dat op veel plekken al zo. Bij de universiteit bijvoorbeeld. Er staat een schaal/trede voor een bepaalde baan en of je nu 25 bent of 55, je krijgt dát salaris. En die verhogingen stellen niet zo veel voor hoor, als je er netto 20 euro bij krijgt is het veel.
Als je dus na 10 jaar aan het einde van je schaal bent, krijg je er ook nooit meer iets bij. Dat is dus juist nadelig voor jongere mensen maar prima voor mensen die nog 'maar' 10-15 jaar van hun pensioen af zitten. Leeftijdsdiscriminatie is hier ook veel minder. Ik was 48 toen ik in dienst kwam en ik weet van een collega die 56 was. Hij werd verkozen boven een jonge vrouw van 25.
Want weet je wat het wél is? Die werkgevers die niet inzien dat als je een vrouw van 25 aanneemt, de kans groot is dat je er in de 5-10 jaar daarna geen volledige inzet van hebt want ze krijgen kinderen. En nemen ouderschapsverlof. En de pappa's ook. Dus hoezo ouderen te duur en te vaak ziek?
Ik ben er uiteraard niet op tegen als mensen kinderen en werk willen combineren, maar ik wil even aangeven dat het verzuimpercentage onder die categorie veel hoger is dan onder de categorie die een voltooid gezin heeft (of geen gezin).
Overigens, voor ik mijn huidige baan kreeg had ik dus ook al 250 sollicitaties verzonden... Ik was toen 48 en al 'bejaard'. Ik weet dus hoe het voelt: verschrikkelijk. Het heeft een jaar geduurd en ik heb al die tijd gelukkig nog wel via uitzendbureaus gewerkt, maar tegen het minimumloon en vaak ver onder mijn niveau. Dat gaat een jaartje goed maar daarna wordt het steeds lastiger.
Dat gevoel ken ik. Met mijn 21ste was ik voor appie heijn ook bejaard. xD
Niet echt een fijn gevoel inderdaad en erg lastig om dan vergelijkbaar werk te krijgen (gelukkig had ik een vast contract, maar dat weerhield ze er niet van mij zo min mogelijk uur te geven).

In het onderwijs werkt men ook met loonschalen, dus dat is in principe prima, maar niet per sé vereist. Het wettelijk minimumloon zou voor alle leeftijden het zelfde moeten zijn, evenals de werkgeversbijdragen (voor o.a. pensioen). Dan zouden werknemers min of meer even duur zijn, of ze nu 16 zijn, of 48, of 63, en zullen bedrijven wel gedwongen worden om naar de kwaliteit van de werknemer te kijken in plaats van de leeftijd en bijkomende kosten.

anne.marie
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mei 2017 13:51
Contacteer:

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door anne.marie »

Zombiemaster schreef:In het begin van de uitzending werd gesteld: Bij meerdere werkgevers heb je bij één werkgever recht op de (algemene) heffingskorting, bij meerdere werkgevers (uitkeringen) betaal je de hoofdprijs aan loonbelasting. Dat lijkt mij onzin. Of je nu per maand 3000 euro bij één baas of 4 x 750 euro bij 4 bazen krijgt, maakt belastingtechnisch niets uit. Bij de aangifte IB wordt dat alles weer rechtgetrokken. Of mis ik iets??? Eigenlijk heb je gedurende het jaar een voordeel en geen nadeel, want iedere werkgever houdt tegen het laagste tarief loonheffing in, pas bij de aangifte blijkt dat je over de hoogste ca 10.000 euro méér belasting moet betalen en op minder heffingskorting recht hebt. Dus advies is geld opzij te zetten. Maar dit heeft allemaal niets met hoofdprijs te maken, de belastingtarieven gelden voor iedereen. Met 1 of 10 banen.
Correct.
De loonbelasting is een voorheffing voor de inkomstenbelasting.
Alleen op jaarbasis en na verrekening van de inkomstenbelasting, kun je zien wat je echt overgehouden hebt.
Het is een beetje onzinnig om op basis van de voorheffing (de loonbelasting) reeds conclusies te trekken!!!

Motivatie
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2017 13:38

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Motivatie »

Als velen met mij moet ook ik solliciteren
Vooral in het begin altijd maar weer afgewezen worden.
Word je letterlijk ziek van!!
41 jaar gewerkt en je deugd NERGENS meer voor je twijfelt aan jezelf.
Ik had toch een prachtige baan en diploma´s enz.

Tegenwoordig probeer ik soms op bepaalde vacatures te solliciteren waarbij je eerst 3
`buttons ` moet aanklikken voor je verder kunt, als 1 van de 3 met nee beantwoord word,
kun je niet eens verder.

En dan de standaardbrief terug......... Bedankt voor uw BLA BLA BLA en dan de gevleugelde:
HELAAS PAST U NIET IN HET PROFIEL! Nee natuurlijk niet ik had een heel andere beroep. Woest kan ik er om worden.
Ooit een mail verstuur met daarin de vraag: wilt u eens wat anders bedenken dan HELAAS PAST U NIET IN HET PROFIEL? Maar wat denkt u .......
Juist ja!

anne.marie
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mei 2017 13:51
Contacteer:

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door anne.marie »

Het probleem van de ouderen werkelozen is vergroot door het afschaffen van het vroegpensioen.
Toen mensen voorheen met 62 jaar, ja soms al met 55 jaar, met vroegpensioen konden gaan, was er nauwelijks sprake van oudere werkelozen.
Het idee achter het vroegpensioen was: arbeidsplaatsen vrij maken voor jongeren.

Op enig moment besliste de politiek dat het vroegpensioen te duur was en afgeschaft diende te worden.
Resultaat:
- Een groot aantal werkeloze ouderen die statistisch gezien bijna niet meer aan een baan kunnen komen.
- Daarnaast komen er minder arbeidsplaatsen vrij voor jongeren.

De politiek ging nog verder en verhoogde de AOW leeftijd van 65 naar 67+.
Wederom een vergroting van de groep oudere werkzoekenden…...

Behalve dat deze mensen tòch een uitkering moeten krijgen, maar nu vanuit een ander potje,
wordt er óók veel geld besteed aan cursussen etc. om deze mensen weer aan het werk te krijgen,
terwijl men wéét dat de kans op werk maar 3 á 10% is.

Mijn advies zou zijn:
Geen basisinkomen maar terug naar een vorm van vroegpensioen vanaf de 55 – 60.
Jongeren zoveel mogelijk laten instromen in de vrijgekomen banen, met eventueel ervaren ouderen als adviseurs.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door 16again »

anne.marie schreef:De loonbelasting is een voorheffing voor de inkomstenbelasting.
Alleen op jaarbasis en na verrekening van de inkomstenbelasting, kun je zien wat je echt overgehouden hebt.
Het is een beetje onzinnig om op basis van de voorheffing (de loonbelasting) reeds conclusies te trekken!!!
Blijft staan het probleem dat je tot langer dan 1 jaar maandelijks moet rondkomen met 100....200 euro minder, om dan pas volgend jaar mei/juni je belastinggeld terug te krijgen.
Werken voor je geld wordt dan wachten op je geld.

anne.marie
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mei 2017 13:51
Contacteer:

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door anne.marie »

16again schreef:
anne.marie schreef:De loonbelasting is een voorheffing voor de inkomstenbelasting.
Alleen op jaarbasis en na verrekening van de inkomstenbelasting, kun je zien wat je echt overgehouden hebt.
Het is een beetje onzinnig om op basis van de voorheffing (de loonbelasting) reeds conclusies te trekken!!!
Blijft staan het probleem dat je tot langer dan 1 jaar maandelijks moet rondkomen met 100....200 euro minder, om dan pas volgend jaar mei/juni je belastinggeld terug te krijgen.
Werken voor je geld wordt dan wachten op je geld.
Dat is altijd zo geweest en geldt voor iedereen die meerdere werkgevers heeft.
Wanneer het ongelukkig uitvalt, moet je zelfs geld bijbetalen ipv dat je terug ontvangt.
Dat is afhankelijk van het totaal verdiende salaris.

Omdat al die werkgevers niet van elkaar weten wat er aan jou betaald is,
kunnen (en mogen) ze niet anders dan op deze manier de loonbelasting toepassen.
Hoe vervelend het in de praktijk ook kan uitvallen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door kweenie »

Daarom kun je ook al veel eerder voorlopige aangifte doen, zodat je alvast maandelijks wat geld terug krijgt.

RIanne1000
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2017 19:08

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door RIanne1000 »

Ben ook zo'n 50+ vrouw. Gestopt met werken toen de kinderen geboren werden. Zelf voor ze gezorgd......zonder hulp van de diverse instanties. Waar loop ik nu dan wel weer tegen aan: een cv gat. Ik heb geen bijstand, geen enkele uitkering en sinds kort werkzaam als flexwerker.......maar wat verlang ik naar een baan die meer bij me past. Helaas kom ik daar niet meer tussen. De uitdaging in zo'n baan zit er voor mij niet meer in. Ik moet proberen me erbij neer te leggen dat ik inderdaad "afgedankt" ben in de maatschappij. Hoe graag ik ook ga werken.

seraphina.van-lewe
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 mei 2017 20:00
Contacteer:

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door seraphina.van-lewe »

Bij mij welden ook de tranen op. De pijn, het verdriet, de machteloosheid en de wanhoop. De vooroordelen van nog steeds sommige mensen. De kredietcrisis, welke startte in 2008, is voor mensen die toentertijd werkloos raakten een enorm hard gelag. Niet meer aan een baan komen, de kwetsende vooroordelen van anderen ook sommige jobcoaches, klantmanagers bij Sociale Diensten en re-integratiecoaches in dienst van Sociale Diensten.

Het gaat met een aantal beroepscategorieën niet goed, mede door digitalisering. Dat in combinatie in een tijd van crises, 50+ zijn en dan begin je achter de feiten aan te lopen. De stigmatisering in de kranten helpt deze mensen ook niet op weg.

Ik vind het onvoorstelbaar dat wanneer je in de WW zit, je 4 sollicitaties per maand dient te doen en eenmaal in de Bijstand zo'n 25 per maand. Wie heeft dit bedacht? Wat denkt men dat dit met mensen doet? De crisis is mede een grote oorzaak geweest van dit probleem. Mensen met werkervaring, kennis en levenservaring, die vanwege arbeidsduur in jaren maximaal 3 jr in de WW zitten, dienen te solliciteren, keer op keer worden afgewezen, om vervolgens in de Bijstand te belanden en dan 25 per maand sollicitaties dienen te verrichten. Dit is zo'n krom systeem en gedachtegoed.

Want laten we wel er bij stilstaan, kennelijk, wanneer je na 3 jr WW in de Bijstand belandt en aan de sollicitatieverplichtingen hebt voldaan tijdens de WW-periode, ben je kennelijk niet kansrijk genoeg (wat voor redenen er dan ook zijn of worden aangebracht, terecht/onterecht). Dan beland je in de Bijstand en dan dien je er 25 per maand te doen. Of wordt men in werktrajecten geduwd, om zogenaamd werkervaring op te doen, waar je niet voor wordt betaald. Liefst met behoud van (Bijstands)uitkering, wat niets oplevert. Dat maakt moedeloos, wantrouwen, noem maar op.

Wie heeft dit bedacht? Wat verwacht zo'n persoon/instantie dan, dat met 25 per maand er toch wel eens een kans geschoten kan worden? Dit gaat helemaal nergens meer over. Twee instellingen die volkomen langs elkaar heen werken. Daar is de regering verantwoordelijk voor. En wat denkt men dat dit met mensen doet? Alsof men verplicht wordt zoveel keer per jaar spinazie te eten, terwijl je het niet meer lust, het zien alleen al geeft afkeerverschijnselen..

Al die re-integratietrajecten ten spijt. Wanneer mensen voor traject nr 7 worden uitgenodigd om weer het zelfde kunstje te doen, dan geeft dat helemaal geen gevoel van eigenwaarde meer, maar meer gevoelens van wanhoop, machteloosheid. Dezelfde mensen die keer op keer in zo'n traject komen, na beëindiging van zo'n traject weer buiten op straat tegenkomt, idd zonder baan! In de Bijstand in mijn gemeente: geen bemiddelingscapaciteit, niet voldoende budget en een omscholingsbudget van €500? Voor zo'n bedrag kan je geen volwaardige geaccrediteerde opleiding volgen, die er werkelijk toe doet.

En idd tegenstrijdige regels, je wordt machteloos tegen de muur gekwakt.

M.i. is het systeem zoals die nu is failliet.
Laatst gewijzigd door seraphina.van-lewe op 25 mei 2017 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.

seraphina.van-lewe
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 mei 2017 20:00
Contacteer:

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door seraphina.van-lewe »

Wie belanden er uiteindelijk in de Bijstand sinds de kredietcrisis: onderverdeeld leeftijden, 27-44 jr, 45 -54 jr, 55 jr en ouder. Percentage man, percentage vrouw. In welke beroepscategorieën ligt de meest pijn?

Wie belandden daarvoor al in de WW sinds de kredietcrisis, onderverdeeld in leeftijden: 27-44 jr, 45-54 jr, 55 jr en ouder. Percentage man, percentage vrouw. In welke beroepscategorieën ligt de meeste pijn? Dit is belangrijk omdat je dan in feite al kan inschatten dat bepaalde mensen die nu in de WW zitten in de Bijstand zullen belanden óf wanneer iemand een partner heeft met genoeg inkomen uit de WW verdwijnt, niet in de Bijstand komt, maar toch werkloos is/blijft.

Tevens wordt ik flauw van elke keer weer bijhalen van bijstandsmoeders, doe eens alleenstaanden zonder kinderen, mensen die daarin werkelijk a.d. onderkant staan.

Ben je met zijn 2-en en heeft een ander nog een inkomen dan heb je meer keus bijvoorbeeld. Allemaal zaken om mee te nemen in onderzoek.
Laatst gewijzigd door seraphina.van-lewe op 24 mei 2017 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten