LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rode gist rijst: geneesmiddel of voedingssupplement?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Rode gist rijst: geneesmiddel of voedingssupplement?

Ongelezen bericht door Radar »

Rode gist rijst is een voedingssupplement dat te koop is bij de drogisterij en natuurvoedingswinkels. Een van de werkzame bestanddelen van rode gist rijst is monacaline K, een natuurlijke statine. Net zoals als bij statines die als geneesmiddel geregistreerd staan wordt het middel genomen om de cholesterol te verlagen. Onlangs heeft de Hoge Gezondheidsraad in België het advies uitgebracht om het vrij op de markt brengen van deze producten te verbieden. Moet dat ook in Nederland gebeuren?

Maandag 30 januari in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: Rode gist rijst: geneesmiddel of voedingssupplement?

Ongelezen bericht door beusen »

Radar schreef:Rode gist rijst is een voedingssupplement dat te koop is bij de drogisterij en natuurvoedingswinkels. Een van de werkzame bestanddelen van rode gist rijst is monacaline K, een natuurlijke statine. Net zoals als bij statines die als geneesmiddel geregistreerd staan wordt het middel genomen om de cholesterol te verlagen. Onlangs heeft de Hoge Gezondheidsraad in België het advies uitgebracht om het vrij op de markt brengen van deze producten te verbieden. Moet dat ook in Nederland gebeuren?

Maandag 30 januari in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1


Uit ervaring is dit voedingssupplement een wassen neus.
Mijn consulente heeft na 3 maanden gebruik GEEN verbetering via bloedonderzoek vastgesteld.
Dus deze nog aanwezige pillen meteen naar het milieupark gebracht.
Jammer voor het geld.

jesmi
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:47

Re: Rode gist rijst: geneesmiddel of voedingssupplement?

Ongelezen bericht door jesmi »

Mijn huisarts heeft mij rode rijst aangeraden. Dit in plaats van statines omdat ik al veel last van spierkramp heb. Ik denk dat de kennis over rode rijst bij iedereen ontbreekt!

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: Rode gist rijst: geneesmiddel of voedingssupplement?

Ongelezen bericht door beusen »

Begrijp je nu hoe dit forum in elkaar zit? :wink:

tarkus
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2017 21:32

Re: Rode gist rijst: geneesmiddel of voedingssupplement?

Ongelezen bericht door tarkus »

vergeet niet wat voor belangen er voor de reguliere medicijnenindustrie achter zitten...veel mensen hebben last van verhoogde cholesterol na een bepaalde leeftijd. Diverse mensen die reguliere statines gebruiken worden depressief. Na de Rode Gistrijst van Lucovital gebruikt te hebben zijn mijn waardes behoorlijk gezakt. terwijl een vriend van mij een ander merk heeft geprobeerd en dat had niets uitgehaald.

Volgens de verkoper kopen veel mensen de rijst met q10 er bij uit voorzorgsmaatregelen echter achteraf blijkt vaak dat dat laatste niet eens nodig schijnt te zijn. Het is derhalve wel raadzaam om bloed te laten prikken na 2 maanden;

1) heeft het middel effect gehad
2) zijn er bijwerkingen opgetreden

Ik ben overigens niet de enige patient met verhoogd vertelde mijn huisarts mijn huisarts. Zij zei
tevens dat 4 walnoten per dag ook het cholesterolwaarden laten zakken.

Dan is er ook nog dit verhaal dat overigens ook bevestigd werd door een andere huisarts uit mijn vriendenkring :

http://tinyurl.com/cldo44r

panozzo
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2017 21:32

Re: Rode gist rijst: geneesmiddel of voedingssupplement?

Ongelezen bericht door panozzo »

Rode rijst is een ongevaarlijk supplement
Wat radar ten onrechte niet vertelt is dat de medicijn en van de farmecie tegen te hoog cholestorol levensgevaarlijke bijwerkingen hebbben
Farmecie is kwakzalverij en dient verboden te worden,om onschuldige rijst te gaan verbieden is complete onzin
valt me zwaar tegen deze uitzending van radar
iedere orthomoculaire arts zal bovenstaande onderschrijven

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Rode gist rijst: geneesmiddel of voedingssupplement?

Ongelezen bericht door sjohie »

tarkus schreef:vergeet niet wat voor belangen er voor de reguliere medicijnenindustrie achter zitten...veel mensen hebben last van verhoogde cholesterol na een bepaalde leeftijd. Diverse mensen die reguliere statines gebruiken worden depressief. Na de Rode Gistrijst van Lucovital gebruikt te hebben zijn mijn waardes behoorlijk gezakt. terwijl een vriend van mij een ander merk heeft geprobeerd en dat had niets uitgehaald.

Volgens de verkoper kopen veel mensen de rijst met q10 er bij uit voorzorgsmaatregelen echter achteraf blijkt vaak dat dat laatste niet eens nodig schijnt te zijn. Het is derhalve wel raadzaam om bloed te laten prikken na 2 maanden;

1) heeft het middel effect gehad
2) zijn er bijwerkingen opgetreden

Ik ben overigens niet de enige patient met verhoogd vertelde mijn huisarts mijn huisarts. Zij zei
tevens dat 4 walnoten per dag ook het cholesterolwaarden laten zakken.

Dan is er ook nog dit verhaal dat overigens ook bevestigd werd door een andere huisarts uit mijn vriendenkring :

http://tinyurl.com/cldo44r
Die belangen zijn inderdaad wel verhelderend, in dat kader zou ik willen voorstellen, dat je eens checkt eens waar je pensioenfonds namens jou in belegd. (of je beleggingshypotheek) Dat is in het geval van je pensioen bij wet openbare informatie, en dus op hun website in te zien.

Wat betreft rode rijst, daarin zit monacoline K, maar dat is slechts deels identiek aan lovastatine, afhankelijk van de verschijningsvorm. Dat is dus niet 100% hetzelfde. Dat betekent tenminste dat men niet 1 op 1 de eigenschappen van het een aan het ander kan toedichten. Verder kan er bij de productie van lovastatine, en monacoline K door schimmels etc, oa citrinine vrijkomen, en dat kan diverse organen aantasten. Dat is bij de productie van geneesmiddelen iets waar streng op wordt gelet. De productie van een supplement is heel wat soepeler, en dus gevoeliger voor dat soort dingen.

Dat iets natuurlijk is, wil dus niet zeggen dat het enkel daarom veilig is. Voorbeeld van dat laatste is asbest, dat is een natuurlijk mineraal, en werd bejubeld als brandwerend materiaal. Het heeft in die hoedanigheid zelfs vele levens gered, alleen bleek later dat het óók kankerverwekkend was. Les die daaruit geleerd is, is dat je niet zomaar iets moet gaan innemen of toepassen zonder de lange termijn gevolgen te begrijpen.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Rode gist rijst: geneesmiddel of voedingssupplement?

Ongelezen bericht door newmikey »

tarkus schreef:vergeet niet wat voor belangen er voor de reguliere medicijnenindustrie achter zitten...veel mensen hebben last van verhoogde cholesterol na een bepaalde leeftijd. Diverse mensen die reguliere statines gebruiken worden depressief. Na de Rode Gistrijst van Lucovital gebruikt te hebben zijn mijn waardes behoorlijk gezakt. terwijl een vriend van mij een ander merk heeft geprobeerd en dat had niets uitgehaald.
Vooral blijven geloven dat de voedingssupplementen industrie een charitatieve instelling is en uw Luco-dinges blijven slikken dus.

Wel even op letten dat er volgens de fabrikant het volgende in zit: Monascus purpureus extract, Gelatine, Antiklontermiddelen (Stearinezuur, Magnesiumstearaat, Colloïdaal siliciumdioxide), Vulmiddel (Calciumhydrogeenfosfaat), Kleurstoffen (Titaniumdioxide, Geel Ijzerdioxide, Indigotine).

Hoe heerlijk puur natuur klinkt dàt!

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Rode gist rijst: geneesmiddel of voedingssupplement?

Ongelezen bericht door newmikey »

panozzo schreef: Farmecie is kwakzalverij en dient verboden te worden...iedere orthomoculaire arts zal bovenstaande onderschrijven
Hilarisch! Natuurlijk zal iedere orthomoleculaire arts alle reguliere geneeskunde betichten van kwakzalverij. Dat geldt ook voor medicijnmannen, voodoo-tovenaars, acupuncturisten en homeopaten trouwens. De vraag is: wie gelooft u liever? Wie levert bewijzen?

Mucha

Re: Rode gist rijst: geneesmiddel of voedingssupplement?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Oldtimers
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2017 14:49

Re: Rode gist rijst: geneesmiddel of voedingssupplement?

Ongelezen bericht door Oldtimers »

Daar ik alle cholesterol verlagende op een bepaald moment gebruikt had en veel bijwerkingen had werd ik gewezen op de rode gist rijst. Dit ben ik gaan gebruiken, na 1 maand gebruiken werden de bijwerkingen (spier & gewrichtspijn) nog erger dan bij de reguliere middelen. Ik raad iedereen af om dit te gaan gebruiken zonder overleg met een arts. Na 3 weken niet meer gebruiken is de spierpijn nog niet verdwenen.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rode gist rijst: geneesmiddel of voedingssupplement?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Oldtimers schreef:Ik raad iedereen af om dit te gaan gebruiken zonder overleg met een arts.
Dit is wat mij betreft de beste tip bij willekeurig wat voor (natuur)geneesmiddel of supplement.

Gesloten