LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vanaf-prijzen bij pakketreis

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Vanaf-prijzen bij pakketreis

Ongelezen bericht door Radar »

Je denkt een mooie aanbieding te zien en voor driehonderd euro een reisje te kunnen boeken. Zo staat het tenminste geadverteerd. Als je de reis daadwerkelijk wilt boeken blijkt deze veel duurder. Heb jij dat ook weleens meegemaakt? Reageer!

Lees meer: http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/g ... pakketreis

Maandag 29 augustus 2016 in Radar, 20:30 uur op NPO 1

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Vanaf-prijzen bij pakketreis

Ongelezen bericht door Har06 »

Nee nooit mee gemaakt, zover mij bekend in mijn omgeving ook niemand .
De regels en aanbieding eerst doornemen, info inwinnen en je plan trekken

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Vanaf-prijzen bij pakketreis

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ook nooit meegemaakt. Komt misschien omdat ik na kan denken. Iedereen moet toch weten dat een vanaf prijs gebonden is aan bepaalde voorwaarden, zoals bijvoorbeeld de reisdatum. Of het aantal personen dat samen reist. Dat is al sinds mensenheugenis zo. Het zou wat worden als je i.p.v. "Vanaf xxxxx Euro" de hele prijslijst moet afdrukken met alle mogelijke opties.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Vanaf-prijzen bij pakketreis

Ongelezen bericht door G7 »

Het ligt er ook aan hoe je het bekijkt. Bij vanaf prijzen, weet je dat er altijd wat bijkomt en soms zelfs heel veel.

Zie je ergens een leuk reisje aangeboden a €300 en er staat verder niets bij, dan komen er ook in dat geval nog andere kosten bij. Geen ervaring mee, want ik trap daar niet in, maar uit nieuwsgierigheid klik ik weleens op zulke reisjes.

Ook dan heb je extra kosten zoals, wil je extra ruimbagage bijboeken, wil je je stoel reserveren, reserveringskosten enz enz. En met name dat bijboeken van koffers kan bij sommige maatschappijen aardig in de papieren lopen. Je kunt wel voordelig weg, maar dan moet je al die extra opties, die soms toch wel nodig zijn, uitsluiten.

Kortom, de prijs die er staat, is NOOIT de juiste prijs.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Vanaf-prijzen bij pakketreis

Ongelezen bericht door Brahms »

Wordt het ruim meer dan de zgn. vanaf prijs, dan ga ik verder kijken. Keus genoeg.
Maak me er niet zo druk over. Maar als Radar er een programma over wil houden, van mij mogen ze :D

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Vanaf-prijzen bij pakketreis

Ongelezen bericht door Har06 »

Brahms schreef:Wordt het ruim meer dan de zgn. vanaf prijs, dan ga ik verder kijken. Keus genoeg.
Maak me er niet zo druk over. Maar als Radar er een programma over wil houden, van mij mogen ze :D
Van die productiekosten kun je nogal wat reisjes maken :lol:

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Vanaf-prijzen bij pakketreis

Ongelezen bericht door Julie4444 »

GJvdZ schreef:Ook nooit meegemaakt. Komt misschien omdat ik na kan denken. Iedereen moet toch weten dat een vanaf prijs gebonden is aan bepaalde voorwaarden, zoals bijvoorbeeld de reisdatum. Of het aantal personen dat samen reist. Dat is al sinds mensenheugenis zo. Het zou wat worden als je i.p.v. "Vanaf xxxxx Euro" de hele prijslijst moet afdrukken met alle mogelijke opties.
Mee eens. Wat een non-topic weer. Zo'n vanaf prijs is de kale-laag-seizoen-zonder-extra's-en-opties-prijs. Er komen dus altijd wel extra kosten bij.

Dat weet toch iedereen?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Vanaf-prijzen bij pakketreis

Ongelezen bericht door Brahms »

Juist, WIJ (allemaal) wel :D

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Vanaf-prijzen bij pakketreis

Ongelezen bericht door G7 »

Brahms schreef:Juist, WIJ (allemaal) wel :D
Wij wel ja, maar je zal ze de kost moeten geven die dat niet weten. Of wel weten, maar toch impulsief boeken. :lol:

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Vanaf-prijzen bij pakketreis

Ongelezen bericht door Dirkie »

Ja dat heb ik weleens meegemaakt. En omdat ik zelf kan nadenken en beslissingen kan nemen was het aan mij om er al dan niet gebruikt van te maken. Nooit over nagedacht dat je daar weer een paar minuten duur betaalde zendtijd aan zou moeten besteden.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Vanaf-prijzen bij pakketreis

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Dirkie schreef:Ja dat heb ik weleens meegemaakt. En omdat ik zelf kan nadenken en beslissingen kan nemen was het aan mij om er al dan niet gebruikt van te maken. Nooit over nagedacht dat je daar weer een paar minuten duur betaalde zendtijd aan zou moeten besteden.
Dat moet ook helemaal niet. Dat is de keuze dan de redactie van Radar. :lol:

upatamby
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 okt 2009 19:06

Re: Vanaf-prijzen bij pakketreis

Ongelezen bericht door upatamby »

Bij aanbiedingen voor cruisereizen worden zelden de VERPLICHTE fooien aan boord genoemd. Dat zijn m.i. onvermijdbare kosten, dus die zouden in de totaalprijs genoemd moeten worden, maar dat gebeurt dus vrijwel nooit. Mag dat zomaar? Het gaat al gauw om zo'n 10 euro per persoon per dag.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Vanaf-prijzen bij pakketreis

Ongelezen bericht door Julie4444 »

upatamby schreef:Bij aanbiedingen voor cruisereizen worden zelden de VERPLICHTE fooien aan boord genoemd. Dat zijn m.i. onvermijdbare kosten, dus die zouden in de totaalprijs genoemd moeten worden, maar dat gebeurt dus vrijwel nooit. Mag dat zomaar? Het gaat al gauw om zo'n 10 euro per persoon per dag.
Je bent nooit verplicht om fooi te geven. Netjes is anders natuurlijk.

upatamby
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 okt 2009 19:06

Re: Vanaf-prijzen bij pakketreis

Ongelezen bericht door upatamby »

Julie4444 schreef:
upatamby schreef:Bij aanbiedingen voor cruisereizen worden zelden de VERPLICHTE fooien aan boord genoemd. Dat zijn m.i. onvermijdbare kosten, dus die zouden in de totaalprijs genoemd moeten worden, maar dat gebeurt dus vrijwel nooit. Mag dat zomaar? Het gaat al gauw om zo'n 10 euro per persoon per dag.
Je bent nooit verplicht om fooi te geven. Netjes is anders natuurlijk.
Het gaat hier niet om vrijwillige fooien maar om VERPLICHTE fooien die AUTOMATISCH worden bijgeschreven op je boordrekening. Bij sommige maatschappijen kun je met veel moeite proberen die fooien te laten schrappen, maar vaak zijn ze uitdrukkelijk verplicht gesteld in de voorwaarden.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vanaf-prijzen bij pakketreis

Ongelezen bericht door Moneyman »

upatamby schreef:Bij aanbiedingen voor cruisereizen worden zelden de VERPLICHTE fooien aan boord genoemd. Dat zijn m.i. onvermijdbare kosten, dus die zouden in de totaalprijs genoemd moeten worden, maar dat gebeurt dus vrijwel nooit. Mag dat zomaar? Het gaat al gauw om zo'n 10 euro per persoon per dag.
Maar die fooien zijn toch volledig afhankelijk van wat jij als consument al dan niet besteedt? Lijkt me moeilijk vooraf kwantificeerbaar.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Vanaf-prijzen bij pakketreis

Ongelezen bericht door G7 »

Zo, ik vond het de moeite waard dat hier weer eens aandacht aan geschonken werd. Een paar jaar geleden was al afgesproken dat de prijzen transparanter zouden worden en daar is naar mijn mening weinig tot niets van terecht gekomen.

Ik hoop dat de reisorganisaties hier nota van zullen nemen. Hier en daar is het gewoon te gek voor woorden.

Bedankt Radar voor deze reportage. Was weer even nodig. :D

upatamby
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 okt 2009 19:06

Re: Vanaf-prijzen bij pakketreis

Ongelezen bericht door upatamby »

Moneyman schreef:
upatamby schreef:Bij aanbiedingen voor cruisereizen worden zelden de VERPLICHTE fooien aan boord genoemd. Dat zijn m.i. onvermijdbare kosten, dus die zouden in de totaalprijs genoemd moeten worden, maar dat gebeurt dus vrijwel nooit. Mag dat zomaar? Het gaat al gauw om zo'n 10 euro per persoon per dag.
Maar die fooien zijn toch volledig afhankelijk van wat jij als consument al dan niet besteedt? Lijkt me moeilijk vooraf kwantificeerbaar.
Nee, het gaat om een vast bedrag per persoon per dag, los van hetgeen je gebruikt.
Rekeningen van bars of restaurants worden doorgaans ook nog eens met 15% servicetoeslag opgehoogd (en die toeslag is inderdaad afhankelijk van wat je besteedt), maar dat komt bovenop die vaste fooi die je dus sowieso altijd kwijt bent.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vanaf-prijzen bij pakketreis

Ongelezen bericht door kweenie »

Die fooi is volgens mij vaak in dollars. En vanwege de wisselkoersen kun je daar geen vast bedrag van maken en dat in de prijs inbegrijpen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Vanaf-prijzen bij pakketreis

Ongelezen bericht door Jablan »

Radar schreef:Je denkt een mooie aanbieding te zien en voor driehonderd euro een reisje te kunnen boeken. Zo staat het tenminste geadverteerd. Als je de reis daadwerkelijk wilt boeken blijkt deze veel duurder. Heb jij dat ook weleens meegemaakt? Reageer!
Wie boekt via internet, zal waarschijnlijk niets anders tegenkomen.
Wij verhuren zelf een vakantiehuis en daarom kan ik ook 'achter de schermen' kijken.
Het probleem is simpel in beeld te brengen: vrijwel overal kun je het aanbod op prijs sorteren. Dus om hoog op een pagina tevoorschijn te komen, is een lage prijs in de boekbare periode bijna een voorwaarde. Tenminste in het hoofd van de reisorganisatie of verhuurder.
Er is wel een kentering gaande. Zoekresultaten worden vaker op basis van een hele reeks selectiecriteria gepresenteerd. Een lage prijs is geen garantie meer voor een hoge plek in de resultaten, er is meer voor nodig. Op dit soort websites is de EU-Richtlijn over eerlijke prijsstelling bij pakketreizen in de software ingebouwd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vanaf-prijzen bij pakketreis

Ongelezen bericht door kweenie »

Begrijpelijk dat verhuurders zo goedkoop mogelijk willen lijken. Dat is toch iets om snel op te vallen. Maar die websites zouden daarbij wel rekening moeten houden met de selectiecriteria die je opgeeft, zoals de periode waarin je wilt reizen, hoe lang je wilt gaan en met welk gezelschap. Als een website daar geen rekening houdt en in het overzicht met totaal andere prijzen komt dan wat de reis werkelijk gaat kosten, dan ben ik na het bekijken van een paar reizen weer weg. Om vervolgens nooit meer op die site terug te komen. Ze schieten zichzelf zo dus in de voet.

Gesloten