LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De gevolgen van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
awmbakx
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2019 22:06

Re: De gevolgen van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2

Ongelezen bericht door awmbakx »

Wat mij bevreemd is toch dat gemakkelijk voorbij wordt gegaan aan de privacygevoeligheid van PSD2.
Van wie zijn mijn bankgegevens?
Ik zou zeggen: van 3 partijen:
- De bank: die legt vast welke transacties er op mijn rekening zijn verricht
Zij kunnen echter geen toestemming geven om anderen toegang te verlenen tot mijn rekening.
- Ikzelf: het betreft immers mijn rekening
Ik kan zelf uitdrukkelijk toegang verlenen of weigeren
- De partij waarmee een transactie is aangegaan.
Immers: wanneer ik geld ontvang of stort, ziet die ander eenzelfde transactie in zijn/haar overzicht.

Wanneer de andere partij wel toegang verleent tot zijn/haar rekening, geeft die persoon feitelijk ook toestemming om een deel van mijn gegevens in te zien. Dat betekent dat wanneer veel partijen waarmee ik financiële transacties heb, toegang verlenen aan een derde partij tot hun rekening, dat die derde partij zich een beeld kan vormen omtrent mijn financiële transacties.. Terwijl ik daar dus nooit toestemming voor heb gegeven..
Lijkt mij zeer onwenselijk...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De gevolgen van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2

Ongelezen bericht door kweenie »

In essentie is dat niet anders dan wat je nu al kunt doen als je je bankgegevens overbrengt naar bijvoorbeeld een boekhoudprogramma. Ook dan wordt informatie over een (beperkt) deel van de transacties van de mensen met wie jij zaken doet, gegeven aan het boekhoudprogramma.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: De gevolgen van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat ben ik niet met u eens. Bij een lokaal boekhoudprogramma blijven de betaalgegevens lokaal en alleen bekend bij degene met wie ik een transactie heb gedaan. Zelfs bij een online boekhoudprogramma is het maar de vraag of de aanbieder daarvan de gegevens kan en mag analyseren voor eigen doeleinden.

Als iemand met wie ik een financiële transactie heb gedaan via PSD2 toegang geeft tot zijn gegevens, komen dus ook mijn transactiegegevens in handen van een partij die ik niet ken, en heb ik geen enkel zicht op de analyses die deze derde pattij uitvoert en wat die met de resultaten daarvan doet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De gevolgen van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2

Ongelezen bericht door kweenie »

Veel boekhoudsystemen werken nu al online en met een rechtstreekse interface op de bankgegevens. Daarbij gaan dus nu al jouw gegevens over betalingen die je met bedrijven doet die zo boekhouden naar een 'derde' partij. Zonder dat hij dat zicht op hebt.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: De gevolgen van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2

Ongelezen bericht door Erthanax »

Daarom schrijf ik ook:
Erthanax schreef:
26 apr 2019 17:01
Zelfs bij een online boekhoudprogramma is het maar de vraag of de aanbieder daarvan de gegevens kan en mag analyseren voor eigen doeleinden.
Dat hangt dus af van de gebruiksvoorwaarden, die ik overigens niet ken.
Dat een privacyrisico in beperkte mate al bestaat, is voor mij geen reden een nog groter risico klakkeloos te accepteren.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De gevolgen van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2

Ongelezen bericht door kweenie »

Natuurlijk hoef je dat risico niet te accepteren. Dat zeg ik toch ook niet? Ik geef alleen aan aan awmnakx dat dat risico ook nu al lang en breed aanwezig is.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: De gevolgen van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat risico is volgens mij nu niet "al lang en breed" aanwezig, het is nog beperkt. Door PSD2 wordt het aanzienlijk groter, wat ik beslist ongewenst vind. Als er voldoende reuring is, is het mogelijk dat "de politiek" aanvullende regels stelt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De gevolgen van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk eerder dat het besef er bij veel mensen zoals awmnakx nog niet was, dat als ík mijn bankgegevens aan een willekeurig persoon geef, dat ook betekent dat een deel van de gegevens van iedereen met wie ik bankzaken doe óók bij diegene terecht komen. Door de psd2 regelgeving gaan mensen daar over denken en worden ze er wat bewuster van.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: De gevolgen van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

PSD2 info?

Ik weet van mensen in bijstand die regelmatig hun bank info moesten geven!

Die hebben dit al jarenlang omdat de gemeente controleerde.
Dat betekende minder Pinnen want ze zien of je AH of Aldi bezocht en hoeveel je op Ali Express kocht!

Dan krijg je €250,- opname en alles zoveel mogelijk contant betalen!

Verder krijg je ongewenst gedrag, als iemand niet meer bij onbemande voordelige pomp wil tanken want ze zien dan hoeveel ze rijden.... pin ik wel even en kreeg bedrag contant.
Ook de Ali Express gaat nu op deze manier dus ik koop extreem veel en zij niets!

Ook vergeten ze dat mensen die veel boodschappen kopen en wel pinnen, soms voor ouders of buren halen dus niet voor hun zelf maar ook voor andere boodschappen doen.
Hiermee krijg je een vertekend beeld als je via PSD2 een conclusie gaat trekken als iemand wel erg veel boodschappen haalde!

Ik denk dat vele zullen weigeren en krijg je van mensen die wegens bepaalde situatie tot verplicht aanmelden gedwongen worden zoals voor Bijstand controle mogelijk is geworden juist ontwijkend gedrag zullen gaan vertonen en dus geen info komt voor bepaalde bedrijven en diensten die dit gaan eisen!

PSD2 is leuk bedacht maar zeker geen betrouwbare info!
Ik ben niet verzekerd tegen ziekte kosten, net als vrouw en kind.. want mijn schoonmoeder betaalde voor 4 personen!
Ja, leg dat maar eens uit.... onverzekerde personen op PSD2 overzicht en een ander laten betalen.....

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: De gevolgen van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Probeer het eens zonder uitroeptekens

Gesloten