LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Blokverwarming: hoge rekeningen roepen nog altijd vragen op

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Blokverwarming: hoge rekeningen roepen nog altijd vragen op

Ongelezen bericht door Radar »

Meerdere woningen in één complex die allemaal worden verwarmd door één grote ketel; blokverwarming. Radar besteedde er de afgelopen jaren vaker aandacht aan. Veel hogere rekeningen dan je buurman, terwijl je minder verbruikt. En een woningcorporatie die geen verklaring heeft. Daar waar de problemen in het ene pand worden opgelost na uitgebreid onderzoek door de Woonbond, blijven de bewoners in een ander complex zitten met hoge rekeningen. Hoe kan je als bewoner met blokverwarming ervoor zorgen dat de woningcorporatie actie onderneemt?

Maandag 20 november 2017 in Radar, om 20:30 uur op NPO 1

Meer over dit onderwerp:
http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/g ... 0-11-2017/

nkliffen
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jul 2012 08:02
Locatie: Amersfoort

Re: Blokverwarming: hoge rekeningen roepen nog altijd vragen op

Ongelezen bericht door nkliffen »

Sinds September 2016 ben ik eigenaar van een appartement in een flat aan de Rietzangerstraat in Amersfoort. Ik ben ongeveer 70% van de tijd thuis en wil graag een comfortabele en aangename temperatuur in huis.
Hier is blokverwarming van toepassing en ik betaal € 56,25 als voorschot in de servicekosten t.b.v. de verwarming. Het verbruik wordt gemeten met z.g. warmtekostenverdelers op de radiatoren.
Nu kreeg ik begin oktober 2017 een rekening van de VVE van € 2.981,43 over de periode september 2016 tot mei 2017. Na aftrek van het voor schot € 450,00 moet ik dus nog € 2.531,43 betalen.
Na een telefonisch onderhoud met de VVE is besloten om de warmtekostenverdelers op radiatoren te laten controleren door het bedrijf Techem (beheerder van de warmtekostenverdelers), de VVE neemt de kosten van het onderzoek voor zijn rekening. Het resultaat van het onderzoek is nog niet bekend.
Een punt van kritiek is natuurlijk dat de VVE niemand informeert over de mogelijk hoge kosten afhankelijk van het stookgedrag.
Nu wordt het een beetje lastig, ik moet waarschijnlijk toch betalen en met een uitkering wordt dat wel moeilijk. De VVE is wel bereid een betalingsregeling met me aan te gaan.

Alle tips hoe hier mee om te gaan zijn welkom

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Blokverwarming: hoge rekeningen roepen nog altijd vragen op

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, dat is het gevolg van een comfortabele en aangename temperatuur in huis. En uiteraard zijn de kosten afhankelijk van het stookgedrag. Dat u een uitkering hebt is natuurlijk niet relevant.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Blokverwarming: hoge rekeningen roepen nog altijd vragen op

Ongelezen bericht door Harm.calc »

nkliffen schreef:Sinds September 2016 ben ik eigenaar van een appartement in een flat aan de Rietzangerstraat in Amersfoort. Ik ben ongeveer 70% van de tijd thuis en wil graag een comfortabele en aangename temperatuur in huis.
Hier is blokverwarming van toepassing en ik betaal € 56,25 als voorschot in de servicekosten t.b.v. de verwarming. Het verbruik wordt gemeten met z.g. warmtekostenverdelers op de radiatoren.
Nu kreeg ik begin oktober 2017 een rekening van de VVE van € 2.981,43 over de periode september 2016 tot mei 2017. Na aftrek van het voor schot € 450,00 moet ik dus nog € 2.531,43 betalen.
Na een telefonisch onderhoud met de VVE is besloten om de warmtekostenverdelers op radiatoren te laten controleren door het bedrijf Techem (beheerder van de warmtekostenverdelers), de VVE neemt de kosten van het onderzoek voor zijn rekening. Het resultaat van het onderzoek is nog niet bekend.
Een punt van kritiek is natuurlijk dat de VVE niemand informeert over de mogelijk hoge kosten afhankelijk van het stookgedrag.
Nu wordt het een beetje lastig, ik moet waarschijnlijk toch betalen en met een uitkering wordt dat wel moeilijk. De VVE is wel bereid een betalingsregeling met me aan te gaan.

Alle tips hoe hier mee om te gaan zijn welkom
Klinkt wel als een ongeloofwaardig hoog bedrag.
Inzage in afrekening vragen met onderliggende stukken (afrekening energie, kosten bemetering, kosten beheerder, etc).

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Blokverwarming: hoge rekeningen roepen nog altijd vragen op

Ongelezen bericht door jonis »

Lady1234 schreef:Tja, dat is het gevolg van een comfortabele en aangename temperatuur in huis. En uiteraard zijn de kosten afhankelijk van het stookgedrag. Dat u een uitkering hebt is natuurlijk niet relevant.
Misschien moet je de uitzending eens bekijken ipv een standaardje tekst weerkaatsen. Koude douche voor Lady1234.
3000,- voor een appartementje alleen een winter stoken is meer dan de gehele jaarnota inclus stroom van menig onzuinige (half)vrijstaande woning.....en voor mijn gehele nota is het gewoon 2 jaar.
De gehele installatie zal ook naar behoren moeten werken en onderhouden worden of niet dan?
Stookgedrag kun je met buren vergelijken en als daar opvallende afwijkingen in zitten kun je ervan uitgaan dat het probleem in je appartement zit.

nkliffen
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jul 2012 08:02
Locatie: Amersfoort

Re: Blokverwarming: hoge rekeningen roepen nog altijd vragen op

Ongelezen bericht door nkliffen »

Klinkt wel als een ongeloofwaardig hoog bedrag.
Inzage in afrekening vragen met onderliggende stukken (afrekening energie, kosten bemetering, kosten beheerder, etc).[/quote]

Bedankt voor jullie reacties.

De inzage van onderliggende stukken is gedaan. Het gaat hier ook om het bepalen de z.g. verdeelsleutel.
De totaal kosten moeten verdeeld worden over alle gebruikers met het in acht nemen van de gemeten verbruiken.
Het calculeren van de kosten m.b.v. deze verdeelsleutel is nog niet helemaal helder.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Blokverwarming: hoge rekeningen roepen nog altijd vragen op

Ongelezen bericht door Harm.calc »

nkliffen schreef:De inzage van onderliggende stukken is gedaan. Het gaat hier ook om het bepalen de z.g. verdeelsleutel.
De totaal kosten moeten verdeeld worden over alle gebruikers met het in acht nemen van de gemeten verbruiken.
Het calculeren van de kosten m.b.v. deze verdeelsleutel is nog niet helemaal helder.
Wij hebben hier ook meters van Techem. Bij ons gaat de verrekening van stookkosten als volgt.

Totale kosten is factuur energieleverancier (levering gas/electra, netwerkkosten, etc), kosten Techem (beheer meters + maken afrekening) en kosten beheerder VvE (zij doen de financiële afhandeling). Dat laatste kan Techem ook doen.

Kosten Techmen en kosten beheerder VvE, daar betaalt ieder lid waarschijnlijk eenzelfde deel van.
Kosten energieleverancier worden verdeel in 65%/35%.
65% van de kosten wordt verdeeld over de totale punten die door iedereen verbruikt zijn. Daar betaal jij je deel in van het aantal punten dat jij verbruikt hebt.
35% van de kosten wordt verdeeld over bv het totale oppervlak van de flat/etc. Daar betaal jij je deel in van het oppervlak van jouw woning.

Het systeem van blokverwarming zal altijd een discussie blijven. Ik ben er ook geen voorstander van. Geef mij m'n eigen ketel maar waar ik zelf verantwoordelijk voor ben, zelf kan bepalen hoe warm het in mijn huis kan worden, en niet afhankelijk van anderen.
De afrekening zou obv duidelijke afspraken en openheid van gegevens geen discussie mogen zijn.

Succes.

nkliffen
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jul 2012 08:02
Locatie: Amersfoort

Re: Blokverwarming: hoge rekeningen roepen nog altijd vragen op

Ongelezen bericht door nkliffen »

Bericht ontvangen van de VVE; uit het onderzoek van Techem is gebleken dat er geen problemen zijn met de warmtekostenverdelers op de radiatoren.
Er zit dus niets anders op dan de rekening van € 2.531,43 te voldoen. Ik ga de VVE maar om een betalingsregeling verzoeken.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Blokverwarming: hoge rekeningen roepen nog altijd vragen op

Ongelezen bericht door 16again »

Begin ook alvast een betalingsregeling voor deze winter.

Je verstookt circa 3000,- euro in de winter. Daar kun je bijna een half jaar 24 uur per dag 3 electrische straalkachels van elk 1 kilowatt op laten branden.

nkliffen
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jul 2012 08:02
Locatie: Amersfoort

Re: Blokverwarming: hoge rekeningen roepen nog altijd vragen op

Ongelezen bericht door nkliffen »

Sorry voor de late reactie 16again.

Ik houd het gebruik van de verwarming nauwlettend in de gaten, dit gaat mij natuurlijk niet nog een keer gebeuren. Ik moet wel elektrisch bij verwarmen anders is het erg onbehaaglijk en niet vol te houden.
Bij verwarmen doe ik met Infrarood verwarming. Ik heb een plaat van 60x70 450 watt welke ik incidenteel gebruik in de ruimte waar ik verblijf.
Als ik het IR verwarmen als behaaglijk en comfortabel beoordeel dan komen er voor de volgende winter IR platen aan het plafond en kan de traditionele verwarming uit gezet worden.

Vervolgens ben ik nog aan het onderzoeken hoe e.e.a. in elkaar zit, door b.v. allerlei gegevens te analyseren en gesprekken met andere bewoners te voeren. Het is natuurlijk zo dat er steeds minder bewoners de traditionele verwarming gebruiken en daarom wordt het huidige systeem relatief steeds duurder en steeds minder efficient.
Ik zal het resultaat t.z.t. ook hier delen met belamgstellenden

nkliffen
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jul 2012 08:02
Locatie: Amersfoort

Re: Blokverwarming: hoge rekeningen roepen nog altijd vragen op

Ongelezen bericht door nkliffen »

We zijn een betalingsregeling overeen gekomen. Ik ga € 100,- /maand betaling.

Gesloten