LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Discriminatie uitzendbureaus

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Radar
Site Admin
Berichten: 5506
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Discriminatie uitzendbureaus

Ongelezen bericht door Radar »

'Iedereen moet gelijke kansen hebben op een baan en goede arbeidsvoorwaarden', zo staat in de Algemene Wet Gelijke Behandeling (AWGB). En in artikel 1 van de Grondwet staat dat 'iedereen in Nederland in gelijke gevallen gelijk behandeld wordt'.

Uit onderzoek van Radar blijkt dit in de wereld van uitzendbureaus niet het geval. Radar belde bijna tachtig uitzendbureaus en deed zich voor als een bedrijf dat personeel zoekt, en dan het liefst géén mensen van een bepaalde afkomst. De antwoorden van de uitzendbureaus liegen er niet om.

Maandag 29 januari in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Lees meer: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... 9-01-2018/

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Discriminatie uitzendbureaus

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Dat is al zo oud als de wereld. Ook als je je komt inschrijven en je bent toevallig ouder dan 40, willen ze je vaak niet eens helpen. Of je verdwijnt direct in de la 'onbemiddelbaar'.
Waarom ineens een uitzending hierover? Dit speelt al 40 jaar.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Discriminatie uitzendbureaus

Ongelezen bericht door crazyme »

Wat is het consumentenbelang in dit onderwerp ?

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Discriminatie uitzendbureaus

Ongelezen bericht door 16again »

Consumentenbelang? Er is een categorie "werk en inkomen" op het forum, daar past dit toch prima.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Discriminatie uitzendbureaus

Ongelezen bericht door crazyme »

Dit was meer gericht op de uitzending.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Discriminatie uitzendbureaus

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Waarom zou een uitzendbureau de wensen van klant niet mogen uitvoeren?

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Discriminatie uitzendbureaus

Ongelezen bericht door HADES2001 »

klant is koning, als de klant zegt ik wil 50 mensen die niet roken dan zoek je naar 50 mensen die niet roken.
Als de klant 50 blanke mensen wil in een clownspak dan zoek je 50 blanke mensen in een clownspak
als ik 50 turkse jongeren wil dan zoek je 50 turkse jongeren.
Wat is het probleem hierin?

Kan me voorstellen dat het een probleem word als het uitzendbureau bij een gekleurd persoon die werk zoekt direct zeggen "Nee sorry wij nemen geen gekleurde mensen alleen blanke".
Dit is dus puur uitlokken geweest van radar door te zoeken naar bureau's die hierop ingaan wat ze uiteraart doen want ze willen geld verdienen, zo is de wereld leef ermee.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Discriminatie uitzendbureaus

Ongelezen bericht door witte angora »

Naja, ik kan me indenken dat bijvoorbeeld een school met een christelijke signatuur het liefst mensen wil die de eigen visie delen. En zo zullen er wel meer wensen denkbaar zijn, waar uitzendburo's rekening mee zullen houden. Maar ik heb de uitzending niet gezien of gehoord, dus ook nog geen idee wat er werkelijk is gevraagd, en wat voor bedrijf er gesuggereerd is.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Discriminatie uitzendbureaus

Ongelezen bericht door crazyme »

witte angora schreef:Naja, ik kan me indenken dat bijvoorbeeld een school met een christelijke signatuur het liefst mensen wil die de eigen visie delen. En zo zullen er wel meer wensen denkbaar zijn, waar uitzendburo's rekening mee zullen houden. Maar ik heb de uitzending niet gezien of gehoord, dus ook nog geen idee wat er werkelijk is gevraagd, en wat voor bedrijf er gesuggereerd is.
Exact

Het werkt in die business vrij simpel : klant geeft een profiel op en het uitzendbureau zoekt daar iemand bij. Zoek je een man dan heeft het weinig kans van slagen om een vrouw voor te stellen.

Maar door suggestieve profielen neer te leggen krijg je wellicht wel een programma vol.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Discriminatie uitzendbureaus

Ongelezen bericht door Student90 »

crazyme schreef: Exact

Het werkt in die business vrij simpel : klant geeft een profiel op en het uitzendbureau zoekt daar iemand bij. Zoek je een man dan heeft het weinig kans van slagen om een vrouw voor te stellen.

Maar door suggestieve profielen neer te leggen krijg je wellicht wel een programma vol.
Dit is toch gewoon discriminatie op grond van geslacht. Dat het al jaren gebeurd, betekent niet dat er geen aandacht meer aan mag worden besteed.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Discriminatie uitzendbureaus

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Student90 schreef:
crazyme schreef: Exact

Het werkt in die business vrij simpel : klant geeft een profiel op en het uitzendbureau zoekt daar iemand bij. Zoek je een man dan heeft het weinig kans van slagen om een vrouw voor te stellen.

Maar door suggestieve profielen neer te leggen krijg je wellicht wel een programma vol.
Dit is toch gewoon discriminatie op grond van geslacht. Dat het al jaren gebeurd, betekent niet dat er geen aandacht meer aan mag worden besteed.
Alleen niet van het uitzendbureau, maar van de opdrachtgever. Het uitzendbureau volgt alleen de opdracht op.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Discriminatie uitzendbureaus

Ongelezen bericht door Student90 »

Nijogeth schreef:
Student90 schreef:
crazyme schreef: Exact

Het werkt in die business vrij simpel : klant geeft een profiel op en het uitzendbureau zoekt daar iemand bij. Zoek je een man dan heeft het weinig kans van slagen om een vrouw voor te stellen.

Maar door suggestieve profielen neer te leggen krijg je wellicht wel een programma vol.
Dit is toch gewoon discriminatie op grond van geslacht. Dat het al jaren gebeurd, betekent niet dat er geen aandacht meer aan mag worden besteed.
Alleen niet van het uitzendbureau, maar van de opdrachtgever. Het uitzendbureau volgt alleen de opdracht op.
Dus het "slechts" opvolgen van een opdracht geeft je een vrijbrief? M.i. zitten beiden verkeerd; en het uitzendbureau is nog steeds de potentiële werkgever.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Discriminatie uitzendbureaus

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Een opdracht geeft je een vrijbrief om die opdracht uit te voeren binnen de geselecteerde kaders. Dat deze discriminerend zijn, dat is een probleem van de opdrachtgever.

DutchTexan
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2018 20:33

Re: Discriminatie uitzendbureaus

Ongelezen bericht door DutchTexan »

Ik kan hier zeker over mijn ervaring graag delen.
Ik solliciteer 8 jaar lang op een vaste baan...die passend is met mijn werkervaring maar wordt alsmaar afgewezen. Door Randstad, Unique, Tempo Team, young Capital,Adam international. Ben bij allemaal ingeschreven.
Zelf voor young Capitol voor het KLM functie in klantenservice werd ik afgewezen en ik mag niet meer daar solliciteren.
Kan hier meer een boek over schrijven en stoom uit mijn oren van de ervaringing wat ik heb meegemaakt.
Wordt gediscrimineerd op mijn taalvaardigheden , mijn moedertalen Engels en Nederlands , mijn nationaliteiten , leeftijd en moeder van 3kinderen.
Ik ben Amerikaans Nederlands ,geboren en getogen uit Utrecht onder het Amerikaanse vlag. Heb her ook het onderwijs benuttigd . Later kreeg Nederlandschap. Als nog wordt ik gediscrimineerd hoe ze hier ermee doorgaan en ermee weg komen.

Bij sollicitatie of “intake” gesprekken wordt gezegd...waarom ben je in Nederland, wat heb je hier te zoeken, waarom ga je niet terug naar je eigen land.
Of kreeg een email , sorry voor het Engelsetalig functie moet u terug naar school om echt Engels te gaan leren. Want ze willen iemand die “britisch Engels” sprak want iemand die Amerikaans is geen Engels terwijl net als de Belgen en de Nederlanders het basis Nederlandse taal leren. Zelfde geld voor het basis Engelse taal.
Per email werd vaak gegeven van uitzendbureau dat ik voor het functie niet aansluit voor het Nederlands Engelse functie van Administratie back office of commerciële Sales support. Mijn email puil uit van het afwijzing e-mails. Het staat nu op 9000 e-mails.
Bij bedrijven werd ik door interview bij bedrijven dat ik te oud ben van een bekende computer bedrijf uit Amsterdam Sloterdijk van manager wie ik in gesprek was dat hij beter was dat er liever iemand die 20jaar is voor het functie van technische klantenservice die dit tot hun 65ste kan werken.
Andere in Almere een USB bedrijfje voor Sales functie in de EU werd ik ook gevraagd hoe oud ik was aangezien erg jong uit zag....heb gezegd in 2016 dat ik 43 was....werd interview beëindig.
Andere voor gemeente Almere werd ik een jaar lang onder dwang naar een Nederlandsetalig cursus. Om hier betere kansen te krijgen in het arbeidsmarkt.....resultaat nog steeds werkloos

Ik wil ergens aangenomen worden....waar m8n hoed vooraltijd op kan hangen. En uitkering kreeg ik niet meer. Dus heb since 2016 m’n vriend komen wonen....als hij er niet was had ik samen met mijn kids niet gered....ik wil vooruit en dit discrimineren van uitzendkrachten, bedrijven en instantie moet stoppen.....want volgens hun is het een meningsuiting als hier op wordt gewezen van discriminatie.
Laatst gewijzigd door DutchTexan op 29 jan 2018 21:53, 2 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Discriminatie uitzendbureaus

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kunt als uitzendburo wel zeggen dat je hier niet aan mee wil werken, maar dan weet je toch vrij zeker dat je over niet al te lange tijd helemaal nergens meer aan mee werkt...

Wilco M
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2018 21:13

Re: Discriminatie uitzendbureaus

Ongelezen bericht door Wilco M »

Het zal wel zo zijn en niet mogen, maar de meeste begrepen deze vraag. Stel dat een werkgever veel problemen heeft gehad met een specifieke groep dan zal zo'n onwettelijk verzoek mij niet bevreemden. Ik vind dat iedere werkgever het recht heeft om zelf de keuze te maken wie die wilt aannemen: de wet is zo'n typisch geval van bemoeizucht.

Ank bos
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2018 21:14

Re: Discriminatie uitzendbureaus

Ongelezen bericht door Ank bos »

In de zorg kan het belangrijk zijn om wel achtergrond aan te geven het komt voor dat sommige culturen hey niet toestaan vrouwen of mannen te verzorgen en dan is het van belang voor de cliënten om aan te geven dat dit wel aan de orde is.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Discriminatie uitzendbureaus

Ongelezen bericht door Berteman »

Uitzendbureau's zijn geen filiantropische instellingen en al evenmin ideële organisaties die begaan zijn met werkzoekenden maar gewoon commerciële ondernemingen. En zoals elke onderneming met het doel om winst te maken.

En die winst wordt gemaakt door zo veel mogelijk aan de wens van de klant te voldoen: men vraagt, wij draaien.

Albertie
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2018 21:25

Re: Discriminatie uitzendbureaus

Ongelezen bericht door Albertie »

Ik vind het goed dat radar dit bespreekbaar maakt, maar ik denk dat radar zich schuldig heeft gemaakt aan uitlokking. Dus zelf strafbare zaken gedaan

rslepoole
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jan 2018 21:14

Re: Discriminatie uitzendbureaus

Ongelezen bericht door rslepoole »

Het aantonen van (soms ergerlijke) feitelijke discriminatie is goed over het voetlicht gekomen.
Echter het doel zou zeker vrij flink verbreed dienen te worden.

Met name Adriana van Dooijeweerd bracht enkele keren correct en nadrukkelijk naar voren dat discriminatie op leeftijd ook 'tegen de wet' is. Uit ervaring weet ik dat dergelijke discriminatie (op leeftijd) voor 65+-ers vrijwel onweerlegbaar nog steeds plaats vind (90 procent van de betrokkenen??), en mocht het al lukken om nog aangesteld te zijn na 65 (leeftijdsgrens schuift langzaam wat op) dan komt toch vrij snel en onherroepelijk ontslag op grond van leeftijd.
Als u zoekt naar voorbeelden: vrijwel de hele academische wereld, en dus ook!! in die gevallen waar de samenleving (en het onderzoek en onderwijs) zeer gediend zou zijn met het langer doorwerken van de professionals.
In de VS leidt het illegaal zijn van dergelijke criteria soms tot 'te' lang doorwerken van bijvoorbeeld professoren (gaat wel eens mis na hun 80e of zo) maar het is hier in Nederland nog steeds 'dwingend' om competentie weg te gooien na de pensioengerechtigde leeftijd.
Mijns inziens dient een vervolg van de RADAR uitzending van vanavond ook dat aspect te belichten

Gesloten