LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
blauwe vlinder
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:25

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door blauwe vlinder »

Mooi hoor van het aardgas af, maar laten we reëel zijn.

Enkele berichten uit de media van de afgelopen weken:

NRC meldt dat 4000 grote industriële gebruikers in China overstappen van steenkool op aardgas. Een hoogoven alleen al verbruikt meer aardgas dan 100.000 woningen, dit om een voorstelling te kunnen maken.

Op het journaal een reportage dat in BELGIË CV KETELS worden uitgerust om naast laag-calculatorisch gas ook hoog-calculatorisch gas te kunnen verbranden. België maakt zich klaar voor de nieuwe LNG-terminals.

Op de website van BLOOMBERG een bericht dat alleen al in BEIJING in 2017 5 miljoen huishoudens zijn overgegaan van steenkool op aardgas. Alsmede het bericht dat elke week 2000 auto’s overgaan van benzine op aardgas.

In 2019 wordt de pipeline ‘’KRAFT SIBIRIENS‘’ van Siberië naar China opgeleverd, dat een jaarlijkse capaciteit heeft dat gelijk staat aan het verbruik in NEDERLAND voor 20 jaar.

Die Welt weert te melden dat het project NORD-Stream 2 is opgestart. Deze nieuwe gasleiding van Rusland naar Duitsland behoort tot de grootste van de wereld.

Een van de redenen dat Duitsland dit doet, is dat de bruinkoolcentrales vanaf 2025 gefaseerd worden uitgeschakeld en om de stabiliteit van het netwerk te waarborgen ( 50 hertz ) worden nieuwe gascentrales in werking genomen.Gascentrale stoot tot 75% minder co2 uit ten opzichte van een bruinkoolcentrale.

In Duitsland bijvoorbeeld stappen nog altijd meer dan 30.000 huishoudens per jaar over van ölheizung op erdgasheizung.

Wat te denken van landen als Iran, Pakistan, Bangladesh, Turkije, Kazachstan die massaal overstappen op aardgas.

Wij nederlanders moeten van het aardgas af, sommige moeten meer dan 25.000 euro investeren om hun huis toekomstbestendig te maken, terwijl in het buitenland het aardgasverbruik gewoon doorgaat en zelfs ook toeneemt.

Zijn wij roomser dan de paus, we lijken gekke HENKIE wel.

Werk zelf bij Tennet, geen technische functie, maar de jongens die het kunnen weten aldaar,spreken allemaal dat waterstof uiteindelijk de toekomst is.

Warmtepompen en dergelijke is maar een tussenstap.

Voordeel van waterstof is dat het een energiedrager is. De bestaande gasleidingen kunnen gewoon blijven bestaan, er zijn geen grote investeringen in het netwerk noodzakelijk, wel in productielocaties.

De eerste windmolens die waterstof produceren worden in de praktijk al getest.
In Salzburg wordt een grootschalig project opgezet, gaat dat goed, dan gaat het impact hebben op allen van ons.

Poekiewoekie
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2018 20:16

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door Poekiewoekie »

Waar ik niks over hoor is het uitfaseren van koudemiddelen!
Het gros van de huidige warmtepompen laten we zeggen 80%+ draaid op r410a en er worden nog steeds warmtepompen verkocht met r410a!
Terwijl dit koudemiddel al uitgefaseerd wordt.
Er komt zeker een tekort aan dit koudemiddel.
Binnen een aantal jaar.
Kijk daar eens naar RADAR!!
Dit gaat een hoop mensen veel geld kosten
Al was het alleen al voor de prijs stijging van de huidige koudemiddelen.
(Reparaties die duurder uitvallen)

Juudjesan
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2018 20:40

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door Juudjesan »

Ik ben behoorlijk verbaasd over dit onderwerp. Natuurlijk moeten we minder gas gebruiken. Maar laten we het even hebben over de belangrijkste oorzaak van overmatig CO2 uitstoot, namelijk de mens. Hoe meer mensen hoe zwaarder de CO2 uitstoot. Kort gezegd, we moeten minder kinderen krijgen! Jammer dat niemand het daarover durft te hebben, want dan kunnen we er echt iets aan doen....

VLDRico
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2018 20:51

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door VLDRico »

Ik ben zelf bezig met een ultieme vorm van duurzaamheid. Een huis dat zo duurzaam is gebouwd, dat het huis de kosten van mijn hypotheek betaald. Dat is mogelijk door het toepassen van Cradle to Cradle tijdens het bouwen. Daarnaast met een extra doel: De lucht in huis moet schoner zijn, dan het buiten het huis is.

ton.ruizendaal
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2018 20:49

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door ton.ruizendaal »

Ik hoor zo niets over waterstof, is het niet beter om daar alles met subsidies verder te ontwikkelen?

Gert Jongbloed
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2017 21:03

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door Gert Jongbloed »

Geachte mevrouw Hertsenberg,

Mijn bedrijfspand (30x30 meter, plat dak) verhuur ik aan een dochter van Eneco. Enige jaren geleden heb ik geprobeerd daar zonnepanelen te plaatsen. Probleem is, dat deze dochter concern afspraken heeft met Eneco, waardoor zij hun energieprijs niet aan mij bekend mag maken. Zonder energieprijs kan ik natuurlijk niet investeren, àls ze al van mij mogen afnemen. Dit probleem aan Urgenda voor gelegd met het verzoek, om voor mij te bemiddelen. Zij hadden toen goede contacten met Eneco, bleek uit hun website. Mijn betreffende mail werd nog geeneens beantwoord, waarschijnlijk omdat het geen publiciteit opleverde. Ik had een concept in gedachten voor het gehele industrieterrein ter plaatse van 56ha. Maar ja, als je nog geeneens zonnepanelen op je eigen dak kan leggen, kom je niet ver.
Ergo: scheidt u alstublieft de publicitaire zaken van hetgeen echt helpt. Dan pas komen we verder. Of Urgenda daar in past, is voor mij inmiddels een vraag.
Met vriendelijke groeten,
Gert Jongbloed

loek10
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 jul 2007 19:57

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door loek10 »

Overheden moeten ook doordrongen worden van de omineuze klimaatontwikkelingen en dit moet tot uitdrukking komen in de besluitvorming.
In Alkmaar is het plaatselijke ziekenhuis van plan uit te breiden ten koste van 8.000 m2 zeer fraaie bomen die (onnodig) gekapt dreigen te worden, met instemming van het gemeentebestuur van Alkmaar!!
(zie: reddehout.nl)

Antoinette: ga hier svp aandacht aan besteden voordat deze milieuramp onomkeerbaar is geworden!

Goldsammy
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2018 21:15

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door Goldsammy »

Hoe lang gaat zo een pomp mee eigenlijk ?
Als je hem na 20 jaar moet vervangen ben je weer 10.000 € verder.

Dan kost het al 30 jaar om alles terug te verdienen.

Fsch
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2018 21:17

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door Fsch »

Ik vond de uitzending erg interessant.

Wat ik wel miste bij het verhaal over de warmtepomp is het nadeel van geluidsvervuiling. Ik vernam namelijk dat er een soort airco unit komt die veel lawaai veroorzaakt. Als een hele straat dat doet dan zijn we energieneutraler maar worden we gek vd herrie. Daarnaast zijn deze units ook afzichtelijk. Klopt dat van dat lawaai? En ook de warmtepompen hebben blijkbaar uitstoot.

Ten tweede vernam ik dat biogas mogelijk een betere oplossing is omdat dit weinig uitstoot geeft, het huidige gasleidingennetwerk gehanteerd kan worden en de meeste huidige gas cv ketels hier al op kunnen draaien. Is dat wat?

Ten derde; zou in de toekomst het mooie gasleidingen netwerk gebruikt kunnen worden als warmtenet? Zo sla je veel vliegen in een keer. Lagere investeringen. Minder overlast door veeeeeeeel minder graafwerkzaamheden etc.. Dat is wel iets wat de wetenschap en industrie moeten onderzoeken. Of is dat al gedaan?

Gr. Frank

M.Land
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2018 21:18

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door M.Land »

Zo'n zogenaamde expert zegt dat ze ca. € 1.000 per jaar kan besparen als ze alle duurzame maatregelen uitvoert. Dan heeft ze in 20 of 21 jaar , alle kosten eruit. Deze man heb ik niet gehoord over het vervangen van zo'n warmtepomp, dat kost ook zo'n € 10.000.

Zelf net ook een nieuwbouw huis gekocht( moeten nog beginnen met bouwen) en kon ook gasloos gaan. De bouwer gaf aan dat je het alleen moet doen vanwege een groen hart, je bespaart helemaal geen geld.

MJIHaan
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2018 21:38

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door MJIHaan »

Goedenavond. Ik mis in de uitzending over energietransitie enkele zaken.
1. Waar komt mijn elektriciteit vandaan op een windstille winternacht. Dan wil ik wel mijn huis verwarmen, maar er is "geen" elektriciteit. Dit probleem wordt verzwegen (?).
2. Op dit moment worden er al windmolens stilgezet als er teveel energie geleverd wordt. Dat wordt er niet beter op! Sowieso zijn er (veel?) centrales nodig om in de winter bij te springen.
3. Kerncentrales leveren geen CO2, maar wel afval, hoewel de omvang daarvan in volume beperkt is. Deze zaak wordt niet genoemd. Let wel: slordig personeel moet je daar niet hebben!!!
4. Opslag van overtollige energie: omzetten in waterstof voor bijv. het wegverkeer wordt niet genoemd. Voordelen: goed op te slaan en de mogelijkheid snel te kunnen tanken. Elektrisch ligt dat nogal moeilijk (dikke kabels, gigantische elektrische stromen).
Met vriendelijke groet, M.J.I.Haan

Michel.Klaassen
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2018 21:38

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door Michel.Klaassen »

Goldsammy schreef:Hoe lang gaat zo een pomp mee eigenlijk ?
Als je hem na 20 jaar moet vervangen ben je weer 10.000 € verder.

Dan kost het al 30 jaar om alles terug te verdienen.
De ketel kent een gelijke levensduur als de traditionele ketels. De prijs van 10000 is wel inclusief alle noodzakelijke kosten voor aanpassen van leidingwerk, radiaotoren etc.

De ontwikkeling staat niet stil. Ik vetwacht dan ook dat over 15 jaar de warmtepomp vele malen goedkoper is.

Groet Michel Klaassen

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door kweenie »

Wij nederlanders moeten van het aardgas af, sommige moeten meer dan 25.000 euro investeren om hun huis toekomstbestendig te maken, terwijl in het buitenland het aardgasverbruik gewoon doorgaat en zelfs ook toeneemt.

Zijn wij roomser dan de paus, we lijken gekke HENKIE wel.
Of juist niet. Je geeft allerlei voorbeelden van plaatsen waar extreem vervuilende energiebronnen worden vervangen door het veel schonere aardgas. Gevolg daarvan is óók dat de vraag naar aardgas zeer sterk zal toenemen en de prijs van gas dus wellicht heel wat hoger gaat worden. Dan is het verstandig om die stijging niet af te wachten, maar voor te zijn en nu al flink in te zetten op alternatieve bronnen.

Wat dat betreft is Noorwegen heel wat beter bezig. Zij zijn al jaren bezig met de transitie naar alternatieve energiebronnen. In plaats van dat ze hun eigen olie en gas verbruiken, verkopen ze dat aan het buitenland en zetten ze zelf in op andere bronnen.

Opakiboe
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2018 21:54

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door Opakiboe »

Anette hield een mooi pleidooi bij Pauw, net of iedereen maar ff 30.000 op kan hoesten. Nee, je leent het bedrag, wat je anders aan energie kwijt zou zijn betaal je de lening van terug, in 15 jaar. Fijn idee, ben je klaar met aflossen, kun je de hele zooi weer vervangen, want dat zo ongeveer de levensduur van een warmtepomp e.d. Je bespaart dus niks. Nederland gaat als enige zo snel van gas af, en lekker straks buiten, al die brommende sissende warmtepompen. Waar willen ze al die electriciteit opwekken? Wie installeerd het? Een utopie op deze korte termijn, zou zeggen, koop voor 2021 nog gauw een cv, leg deze in opslag, en je kunt nog een tijd voordelig stoken.

bartjes999
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mei 2018 22:39

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door bartjes999 »

Enige think outside the box ideëen:

1) Wat doen andere buurlanden, zoals Duitsland met z'n vele windenergie en zonne-energie ?

2) Kernenergie via Thorium. Wel de energie, niet het schadelijke afval of risico's en brandstof is overal voor handen.

3) Kernfusie ?

4) Aardwarmte op wijknivo of per blok van 40 á 50 huizen: een centrale boorput met pomp en vanaf daar korte leidingen naar de deelnemende huizen.
Een VVe achtige rechtscontructie of stichting zou dit kunnen beheren. Tijdens een vakantie in IJsland behoorlijk wat voorbeelden gezien, indrukwekkend als je daar eens naar zoekt wat een bevolking van slechts 335.000 mensen voor elkaar heeft gekregen.

M'n zorgen:

A) Slapen 's nachts ipv. wakker liggen van gebrom en gezoem

B) In de huidige maatschappij hebben gezinnen steeds meer eigen geld nodig voor levensonderhoud, studerende kinderen, medische kosten door uitholling van onze voorzieningen. Dat alles met waarschijnlijk stijgende brandstof- en energie- tarieven de komende jaren en dan komen deze kosten voor gasloos / fossielloos leven er nog bij.

C) Het KNMI heeft een onderzoek gedaan naar de Noord Atlantische Oscillatie: https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuw ... ene-stroom. Dit is een behoorlijk risico voor zonne- en wind- energie en ik hoor of lees daar verder niets over ?

D) Als de overheid geen accijnsen meer binnen haalt van brandstoffen, zal er belasting op een andere manier gevonden worden. Subsidieregelingen worden niet voor niets vaak wegens groot succes afgeschaft...

bartjes999
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mei 2018 22:39

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door bartjes999 »

Nog maar een paar jaar terug was er sprake van dat in de driehoek Den Bosch - Eindhoven - Oss naar schaliegas geboord zou gaan worden.
Mede door hoe de regering & NAM met schades in Groningen omging kwam daar hevig protest tegen en was het uiteindelijk van de baan.

DiBarn
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2018 22:22

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door DiBarn »

Hoewel er wel wat aanmerkingen te maken zijn op de uitzending Radar Extra, is deze (elektro-)techneut er behoorlijk positief over. Als docent elektrotechniek zou ik er een ruime 8 voor geven.

Maar het gedeelte over het energieneutrale eilandje in Denemarken noopte mij toch een account aan te maken en hier een reactie te geven. Prachtig dat ze hooi verbranden i.p.v. (fossiele) olie om energie voor het warmtenet te produceren. Mooi dat ze daken en weilanden vol zetten met zonnepanelen en de omwonenden bottum-up laten meepraten over de plek voor de windmolens. Is er trouwens aan gerekend hoeveel energie het heeft gekost om die zonnepanelen en windmolens (inclusief de grondstoffen) te maken, en hoe lang die dan mee gaan?
De beelden die we zagen geven wel een idee waarom de omwonenden weinig bezwaar hadden: er zijn bijna geen omwonenden. Ik ken diverse verhalen van windmolenprojecten in Nederland waar de plannen niet doorgingen of de molens op bepaalde uren stil gezet worden omdat de schaduwen van de draaiende wieken in een woonwijk vielen. Windmolens moet je neerzetten waar geen huizen in de buurt zijn en dan is het aantal locaties, zeker in het westen, erg beperkt.

Belangrijker is mijn kritiek dat het aspect van leveringszekerheid niet besproken werd. Dat eiland hangt echt nog wel aan het Europese stroomnet, en is dus mede afhankelijk van de leveringszekerheid van o.a. bruinkoolcentrales, steenkoolcentrales en kerncentrales. Immers, als het even niet waait moet er toch nog steeds stroom beschikbaar zijn. Zonnepanelen? Die leveren maar een paar uur stroom per dag en dan nog alleen als er voldoende zon is. Wil je echt onafhankelijk zijn van milieu-onvriendelijke centrales, dan moet er (niet alleen op dit eiland, maar overal) op zeer grote schaal gewerkt worden aan de opslag van energie.

Voor de opslag van energie zijn er diverse mogelijkheden. Ik zal niet proberen ze allemaal te benoemen, maar denk eens aan het produceren van methaangas. Dan kunnen woningen en bedrijven waar het niet rendabel is om 'van het gas' te gaan, gewoon gas blijven gebruiken. Nederland heeft al een meertje in Noorwegen in gebruik waar we water in pompen om zo 'witte steenkool' te produceren (andere landen hebben vaak een voorsprong met het percentage duurzame energie omdat ze stuwmeren hebben; daarom is het niet eerlijk om alleen de totalen te vergelijken). Ook is pas een installatie in gebruik genomen die energie opslaat in batterijen. Prima om pieken in de vraag op te vangen. Problemen met batterijen zijn echter de extreme kosten, de milieu-bezwaren van de productie en de veroudering/levensduur. Misschien moet er meer gestudeerd (en geëxperimenteerd) worden met condensators (die vrijwel niet verouderen). Voor langdurige opslag moet je oplossingen zoeken die energie opslaan in vloeistof of gas.

Opslag van energie is noodzakelijk en wel op grote schaal! Mijn eigen zonnepanelen leveren bij volle zon maximaal 1,4 kWh. Maar dat duurt nooit langer dan een uur, want er voor en er na is het minder: gemiddeld 10 kWh per dag maximaal bij volle zon in mei. In mei, de productiefste maand, maximaal 190 kwh per maand: oei dat is maar ruim 6 kWh per dag. In de afgelopen maanden november, december en januari 40 kWh: au, juist in de maanden dat ik de meeste energie nodig heb maar 1,3 kWh per dag. Het kan nog erger: in december was de totale opbrengst 1,6 kWh, daar kan ik net één keer de was mee doen en dan is het op! Mijn punt is duidelijk, denk ik. Er moet een geweldige inspanning geleverd worden om 'schone' energie op te slaan in enorme hoeveelheden om de winter door te komen, want anders blijven conventionele elektriciteitscentrales nodig. Dát is de grootste uitdaging. Deze waarheid is wel bekend en er wordt aan gewerkt, maar de benodigde schaalvergroting wordt mijns inziens onderschat.

Succes met het programma.

madv113
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mei 2018 00:39

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door madv113 »

Mijn geiser(gas) werkt niet goed. Naar aanleiding van de uitzending heb ik gekeken wat het betekend deze te vervangen voor een elektrische variant. Op zich zijn ze niet duurder dan de gas geiser in aanschaf. Helaas zijn er geen elektrische apparaten die dezelfde capaciteit hebben als een gas geiser, op een 1X35 ampere stroom aansluiting. Voor dezelfde capaciteit moet je 3X35Ampere aansluiting hebben( 3fase). Dat is een groot probleem. En wel om de volgende redenen:
1) in deze flats uit 1960 heeft Stedin geen leidingen liggen die geschikt zijn daarvoor
2) De leidingen in de flat voldoen ook niet. Dat betekend dat ik mijn nieuwe keuken weer moet openbreken en de andere ruimten om de keuken te bereiken voor nieuwe leidingen. (Maar zolang de Stedin leiding al niet voldoet (1) is dit zinloos)
3) de meterkast voldoet niet (dit is het minste probleem)

Enkel voor een warmwaterdoorstroom apparaat wordt dit een onbetaalbaar geheel. Ik kan niet anders dan een nieuwe gas geiser aanschaffen.
Wat ik niet begrijp is: Men kan mensen naar de maan sturen en terug, maar een elektrisch warmwaterdoorstroom apparaat dat op 1X16 amp de zelfde capaciteit levert als de gas variant, is blijkbaar onmogelijk.

bernardenbeppie
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mei 2018 09:31

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door bernardenbeppie »

Laat kinderen van de basisschool in het voorjaar zaailingen van bomen verzamelen. Ieder kind van de bovenbouw kan met gemak in no time tien zaailingen vinden en uitplanten. Alleen al met de bovenbouw heb je dan zo’n zes miljoen gratis bomen per jaar geplant. Doe je dit internationaal dan heb je een heel stuk van de co2-

rob.49
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mei 2018 09:29

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door rob.49 »

De reportage over van het gas af gezien.
even een paar aantekeningen over deze reportage
Het is een eenzijdige reportage , waar niet de problemen behandeld worden die ontstaan bij de voorgestelde transitie.
Frappant was het interview bij een bewolkte hemel bij windstil weer waar de windmolens stilstonden. De uitdaging is dan waar halen we dan de elektriciteit vandaan?
Bij plaatsen zonnepanelen wordt gesuggereerd dat je na 7 jaar gratis elektriciteit hebt. Dat kan gewoon niet, er zal betaald moeten worden voor de continuïteit van het net en de infrastructuur en het onderhoud ervan.
Over het klimaat werden aannames gedaan, die niet juist zijn. Er is tot op heden geen enkel bewijs dat co2 de oorzaak is van de opwarming. Ook hier was geen plaats voor een weerwoord door een deskundige.
De landen om ons heen liggen ver voor . Duitsland, hier heeft de "energie wende" het volgende opgeleverd. De hoogste elektriciteitsprijs van Europa, co2 reductie zero. Dit als gevolg van het sluiten van de kerncentrales en het intensive gebruik van de bruinkoolcentrales. Dus wat is de winst?

Gesloten