LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De gevolgen van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

De gevolgen van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2

Ongelezen bericht door Radar »

De nieuwe Europese betaalrichtlijn, die PSD2 heet, verplicht banken om hun systemen open te zetten voor derde partijen om ze toegang te geven tot gegevens van klanten. Je geeft als klant zelf aan welke derde partij wel of geen inzage krijgt in jouw betaalrekening. Om welke gegevens gaat het eigenlijk? En wie zijn dan die derde partijen?

De richtlijn gaat pas volgend jaar in en toch stuurt de Rabobank nu al hun klanten een mail of brief om nieuwe bankvoorwaarden te accepteren, met het oog op de komst van PSD2. Hoe dat precies zit, zie je maandag in Radar.

Meer info: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... 3-10-2017/

Maandag 23 oktober in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

ernest.adriaansz
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 okt 2017 20:59
Contacteer:

Re: De gevolgen van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2

Ongelezen bericht door ernest.adriaansz »

Hoe kan je ervoor zorgen dat je de toegang ontzegd nadat de gegevens zijn vrijgegeven?

hubertus1968
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 feb 2016 12:07

Re: De gevolgen van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2

Ongelezen bericht door hubertus1968 »

zojuist de brief gelezen die ik had maar dan staat er ineens ; Als u het niet eens bent met de voorwaarden
Bent u het niet eens met onze nieuwe voorwaarden, dan kunt u uw betaalpakket kosteloos opzeggen voor 1 januari 2018. Als we vóór 1 januari 2018 niets van u horen, gaan we ervan uit dat u de nieuwe voorwaarden accepteert.

met andere woorden als je het niet accepteert wordt je rekening beeindigd want er staat ; Als u het niet eens bent met de voorwaarden
Bent u het niet eens met onze nieuwe voorwaarden, dan kunt u uw betaalpakket kosteloos
opzeggen voor 1 januari 2018.
Als we vóór 1 januari 2018 niets van u horen, gaan we ervan uit dat u
de nieuwe voorwaarden accepteert.
en in de nieuwe voorwaarden van 2018 van hun staat ; Bestemming rekening U mag de rekening alleen gebruiken voor uw eigen bankzaken. U mag de rekening niet gebruiken voor een bedrijf.


??????????????????????????????
Laatst gewijzigd door hubertus1968 op 23 okt 2017 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Ruudvandongen
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 okt 2017 21:12

Re: De gevolgen van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2

Ongelezen bericht door Ruudvandongen »

Psd2 is een perfect middel om de adressen te selecteren voor een woningoverval. Maw de gegevens zullen hot zijn voor criminelen en er alles aan doen om deze te bemachtigen. Ik zeg: nooit toestemming verlenen, niet aan meewerken. Ook de ICT van het bankwezen heeft in het verleden bewezen niet waterdicht te zijn en was te hacken.

stofzuigertje

Re: De gevolgen van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als een Postbezorger jou Rabo brief fout of niet bezorgde?

Dan ga je akkoord met voorwaarden die je niet weet en je weet van niets.
Ik vind dit niet kunnen.

Maar zoals ik de wet nu begreep, als ik nu andere bank kies en volgend jaar een verse rekening laat zien...
Vooral geen pin meer.

Fuji
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 okt 2017 21:36

Re: De gevolgen van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2

Ongelezen bericht door Fuji »

Dit bericht ook ontvangen van de Rabobank en zoals hier boven al benoemd een beetje een onduidelijk verhaal. Ik mag het er niet mee eens zijn maar dan moet ik mijn betaalpakket stop zetten. Wat bedoelen ze hiermee “Mijn betaalpakket stop zetten”. Ik kan mijn betaalpakket niet stop zetten dat heeft allemaal vervelende consequenties. Heb ik dan nog een vrije keus?

kvdl
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 feb 2010 13:00

Re: De gevolgen van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2

Ongelezen bericht door kvdl »

Staat de Psd2 standard geblokkeerd bij banken?
b.v. je pinpas staat standaard ook geblokkkeerd voor de meeste werelddelen. Totdat je dit bij de bank zelf deblokkeerd.

Dit zou ik een must vinden voor Psd2!
Dus als ik per ongeluk ergens in de eindeloze voorwaarden ergens op internet hiervoor ¨Toestemming¨ geeft, dat de bank dit alsnog blokkeerd omdat ik bij de bank geblokkeerd heb staan.

Henk Daalder
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 mar 2008 21:07

Re: De gevolgen van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2

Ongelezen bericht door Henk Daalder »

Ik denk dat we ons wel een beetje kunnen verdedigen tegen PSD2

De eerste aanpak is zelf overstappen naar een nieuwe rekening, je hebt dan geen verleden in de betaalgeschiedenis.
Stel je gaat een nieuwe hypotheek aanvragen.
Dan open je eerst een nieuwe rekening, laat daar je salaris op binnen komen, en daarmee ga je naar de hypotheek verstrekker.
De oude rekening hef je op.
De hypotheek verstrekker geef je toegang, en je incasseert de korting, maar er zal weinig informatie te vinden zijn

Een andere aanpak vereist medewerking van de banken.
Ze kunnen van elke overschrijving, de omschrijving versleutelen, zodat niemand kan weten waar dit bedrag over ging.
Jij hebt op je PC en evt smart phone de sleutel om de versleutelde omschrijving weer leesbaar te maken.


Je kunt meerdere rekeningen openen, waar je verschillende activiteiten gescheiden houdt
Aparte rekeningen voor
- boodschappen
- woon kosten
- hobby
- media en internet gebruik
- telefoon kosten
- autokosten
- enz

En vaker anoniem met cash betalen

Met een bitcoin variant betalen, waarbij je anoniem blijft

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: De gevolgen van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2

Ongelezen bericht door sjohie »

Henk Daalder schreef:Ik denk dat we ons wel een beetje kunnen verdedigen tegen PSD2

De eerste aanpak is zelf overstappen naar een nieuwe rekening, je hebt dan geen verleden in de betaalgeschiedenis.
Stel je gaat een nieuwe hypotheek aanvragen.
Dan open je eerst een nieuwe rekening, laat daar je salaris op binnen komen, en daarmee ga je naar de hypotheek verstrekker.
De oude rekening hef je op.
De hypotheek verstrekker geef je toegang, en je incasseert de korting, maar er zal weinig informatie te vinden zijn

Een andere aanpak vereist medewerking van de banken.
Ze kunnen van elke overschrijving, de omschrijving versleutelen, zodat niemand kan weten waar dit bedrag over ging.
Jij hebt op je PC en evt smart phone de sleutel om de versleutelde omschrijving weer leesbaar te maken.


Je kunt meerdere rekeningen openen, waar je verschillende activiteiten gescheiden houdt
Aparte rekeningen voor
- boodschappen
- woon kosten
- hobby
- media en internet gebruik
- telefoon kosten
- autokosten
- enz

En vaker anoniem met cash betalen

Met een bitcoin variant betalen, waarbij je anoniem blijft
Het kan nog veel makkelijker, gewoon geen derden toegang verlenen.. :wink: Overigens is bitcoin helemaal niet anoniem, en zo goed als nergens geaccepteerd. Ik kan er bijvoorbeeld geen boodschappen mee betalen, niet de contributie van de sportschool (waar cash ook niet kan) etc etc.


Fuji
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 okt 2017 21:36

Re: De gevolgen van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2

Ongelezen bericht door Fuji »

Vanmorgen een bezoek gebracht aan de Rabobank om informatie te vergaren over PSD2. Mijn reden hiervoor, ze hebben al hun klanten een bericht gestuurd om de nieuwe bankvoorwaarden te accepteren terwijl deze pas volgend jaar ingaan en de brief inhoudelijk mij geen duidelijkheid verschaft over de in en outs. Het bezoek heeft helaas geen duidelijkheid gebracht omdat ze mij niks nieuws konden vertellen en het zelf ook echt niet wisten. Ik moest het maar goed in de gaten houden en over een mnd nog eens navraag doen dan wisten ze misschien meer. Dus nog geen duidelijkheid.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: De gevolgen van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Heb de gegevens eens nagekeken op de website van de Rabobank en ben er nu een beetje achter hoe het in zijn werk gaat. Er zijn 3 mogelijkheden voor een klant om PSD2 te gebruiken:
1. Een bedrijf toestemming geven om uw saldo en transacties op te vragen.
2. Een bedrijf toestemming geven om een betaling direct via uw rekening te doen.
3. Een bedrijf toestemming geven om aan te vragen of er voldoende saldo is.
Voor al deze manieren moet u altijd eerst toestemming geven aan het bedrijf en u kunt ten alle tijden via de website of app van Rabobank (in dit geval mijn bank en de bank waar ik de info vandaan haal) inzien welke bedrijven toestemming hebben.

Deze methodes gaan als volgt:
1. U gebruikt bijvoorbeeld een app waarin u uw huishoudboekje beheert. Het zou dan makkelijk zijn als u direct uw betaalgegevens van uw rekening in deze app te zien krijgt. U geeft de app/bedrijf eenmalig toestemming om uw betaalgegevens in te zien. Dit is overigens ook ideaal om rekening bij meerdere banken in 1 app te gebruiken en voor iedere bank een aparte app te hoeven openen. Natuurlijk zijn de mogelijkheden afhankelijk van de app/bedrijf die de diensten aanbiedt.
2. Een app/bedrijf krijgt van u toestemming om direct vanuit de rekening betalingen te verrichten. Dit gaat op dezelfde manier als Ideal en elke keer moet er opnieuw toestemming gegeven worden. Ook hier geldt dat u rekeningen van meerdere banken zou kunnen koppelen en als zodanig makkelijker betalingen zou kunnen doen. Ook hier is het afhankelijk van de aanbieder welke diensten mogelijk zijn binnen dit principe.
3. Men kan direct checken of er voldoende saldo op de rekening/creditcard staat. Men vraagt dit direct op bij de bank en via een koppeling wordt een ja of nee teruggestuurd.

Zelf ben ik er niet zo heel happig op en zal er niet direct veel gebruik van maken. Ik gebruik dan ook alleen maar rekening bij de Rabobank en heb mijn huishoudboekje in mijn hoofd zitten. Echter zijn de mogelijkheden eindeloos en zal er vroeg of laat wel iets zijn waarbij ik dit toch ga gebruiken.

1 tip: let wel goed op waar u precies toestemming voor geeft en wat voor bedrijf het is. Dit staat ook duidelijk op de site van de Rabobank:
"Het uitwisselen van data met een bedrijf is spannend. Het geven van toegang tot uw betaalrekening is iets waar u zorgvuldig mee om moet gaan. Pas op voor phishingmails waarin criminelen dit onderwerp misbruiken voor fraudepogingen. U hoeft bij de Rabobank niets te doen om uw rekening voor PSD2 geschikt te maken. Kijk voordat u toestemming aan een bedrijf geeft goed of u inderdaad een relatie heeft met dat bedrijf. En waarbij u de vraag om toestemming ook verwacht, bijvoorbeeld omdat u hierover een afspraak heeft gemaakt. Controleer als een bedrijf u vraagt om een betaling te mogen doen, of het bedrag en de omschrijving kloppen."

Rabobank
verified
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 sep 2016 15:34

Re: De gevolgen van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2

Ongelezen bericht door Rabobank »

Beste lezers,

Ik merk dat er op het forum nog veel vragen zijn over de nieuwe voorwaarden en voornamelijk over de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2. Graag wil ik meer duidelijkheid geven.

In het bericht dat wij hebben verstuurd over de voorwaarden wordt benoemd dat men de rekening op kan zeggen als men het niet eens is met de voorwaarden. Akkoord gaan met de voorwaarden betekent niet dat de klant gelijk toestemming geeft om derde partijen toegang te geven tot de transactie gegevens. Die toestemming kan je verlenen bij de betreffende bedrijven zelf.
Het is dan ook niet mogelijk om vooraf aan te geven dat je aan geen enkel bedrijf toestemming geeft.

Mochten er meer vragen zijn, dan lees ik het graag.

Met vriendelijke groet,
Tom - webcare Rabobank

stofzuigertje

Re: De gevolgen van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Beste Tom.....

Als ik geen Rabo maar Hypotheek bij tussenpersoon af zou sluiten komt deze vraag volgend jaar ook bij mijn langs.
Dan ziet deze naast mijn salaris ook waar ik verzekerd ben.
Vaak zijn Hypotheek adviseurs ook in Verzekeringen en daar zit ik niet op te wachten.

Verder kun je zien of ik bij Aliexpress koop of de plaatselijke Action.
Maar ook of ik contant uit de muur haalde en alles contant doe of via Pin pas.
Verder zie ik na online aankoop vaak veel reclame bij nu.nl en gelijkwaardige website langs komen.
Dit gaat dan ook financieel gebeuren.

Daarom ben ik tegen maar weglopen kom je elders hetzelfde probleem tegen.
Dus rekening opzeggen werkt niet, en alleen overstappen naar andere waarbij oude onzichtbaar word is mogelijk.
Dit zou voor de nog relatief grote Rabo een nadeel kunnen worden omdat zowel ASN als Triodos de laatste jaren flink groeien!

Kom nu niet met privacy wetgeving aan zetten want mijn buurvrouw die bij belastingdienst werkt kan veel opvragen.
Zij kan zien of er voldoende inkomen is voor een deurwaarder of dat ik die kosten beter kan besparen!
Dat mag niet maar ik heb hier wel misbruik van gemaakt.
Daarom doorgezet want ik twijfelde.

Ja, de gaten zijn er voldoende en dit is weer een extra gat die burgers bang maakt.
Zolang niet overal de veiligheid van gegevens gegarandeerd is lijkt me als laatste dit invoeren en vertragen beter!

Rabobank
verified
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 sep 2016 15:34

Re: De gevolgen van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2

Ongelezen bericht door Rabobank »

Beste stofzuigertje,

Ik begrijp jouw zorgen. Maar jouw bericht is mij niet helemaal duidelijk. Zolang jij namelijk aan geen enkel bedrijf toestemming geeft, krijgen zij de inzage in jouw transacties ook niet. Veel problemen die je noemt zijn dus gemakkelijk te voorkomen.

Tom - webcare Rabobank

Age Tanja
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 okt 2017 14:19

Re: De gevolgen van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2

Ongelezen bericht door Age Tanja »

Goedemiddag,
Wij hebben een brief gekregen van de RABObank waarin zij uitlegd dat de PSD2 regel er aankomt. nu staat er onderin die brief dat ons betaalpakket wordt opgezegd (kosteloos) als we het niet eens zijn met de nieuwe algemene voorwaarden. als we het wel eens zijn dan hoeven we niets te doen en gaat het automatisch in werking. Lekker makkelijk denk ik dan de RABO doet niets terwijl er vanuit de regelgeving duidelijk wordt aangegeven dat de consument expliciet toestemming moet worden gegeven. Kunnen jullie hier ook nog verder aandacht aan geven??

ik stuur de brief als bijlage mee.


vriendelijke groet

Age Tanja
Bijlagen
Gewijzigde_voorwaarden_betalen_en_online_diensten.pdf
brief RABO Bank aan consument.
(99.35 KiB) 94 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De gevolgen van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@Age Tanja,

Ik lees in de brief:

Door deze nieuwe wetgeving zijn we als bank verplicht de voorwaarden hierop aan te passen. Als u
uw rekening online gebruikt, dan kunt u straks andere dienstverleners (banken, maar ook andere
partijen ) toegang geven tot uw betaalrekening.


Geeft u géén toestemmimg ... is er verder toch helemaal niets aan de hand!

Dicwas
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 sep 2017 12:02

Re: De gevolgen van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2

Ongelezen bericht door Dicwas »

Ook ik ben klant bij de Rabobank. Heb net als iedereen brief gehad. Als ik niets doe, stelt men dat ik akkoord ben. Dat lijkt mij niet kunnen. Akkoord kan m.i. toch alleen als ik ook echt akkoord ga. Welke jurist kan hier iets over zeggen?
Ten tweede als ik bezwaar maak kan ik "kosteloos" opzeggen. Nog even los van de rompslomp, is er dan een bank. die dit niet stelt?
Want dan kan je wel weg maar heb je geen bankrekening meer, als je het ook niet wilt bij andere banken. Met andere woorden: je hebt helemaal geen keus. En kan dat juridisch wel, het lijkt mij toch een vorm van kartel. Of is er een bank die het aanbiedt zonder deze idiote voorwaarde?

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: De gevolgen van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het is juist wettelijk verplicht. Banken moeten het aanbieden.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: De gevolgen van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2

Ongelezen bericht door mp2017 »

Dicwas schreef:Ook ik ben klant bij de Rabobank. Heb net als iedereen brief gehad. Als ik niets doe, stelt men dat ik akkoord ben. Dat lijkt mij niet kunnen. Akkoord kan m.i. toch alleen als ik ook echt akkoord ga. Welke jurist kan hier iets over zeggen?
Ten tweede als ik bezwaar maak kan ik "kosteloos" opzeggen. Nog even los van de rompslomp, is er dan een bank. die dit niet stelt?
Want dan kan je wel weg maar heb je geen bankrekening meer, als je het ook niet wilt bij andere banken. Met andere woorden: je hebt helemaal geen keus. En kan dat juridisch wel, het lijkt mij toch een vorm van kartel. Of is er een bank die het aanbiedt zonder deze idiote voorwaarde?
Ook ditbericht gelezen?
Rabobank schreef:Beste lezers,

Ik merk dat er op het forum nog veel vragen zijn over de nieuwe voorwaarden en voornamelijk over de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2. Graag wil ik meer duidelijkheid geven.

In het bericht dat wij hebben verstuurd over de voorwaarden wordt benoemd dat men de rekening op kan zeggen als men het niet eens is met de voorwaarden. Akkoord gaan met de voorwaarden betekent niet dat de klant gelijk toestemming geeft om derde partijen toegang te geven tot de transactie gegevens. Die toestemming kan je verlenen bij de betreffende bedrijven zelf.
Het is dan ook niet mogelijk om vooraf aan te geven dat je aan geen enkel bedrijf toestemming geeft.

Mochten er meer vragen zijn, dan lees ik het graag.

Met vriendelijke groet,
Tom - webcare Rabobank

Gesloten