LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door Radar »

Wat is eigenlijk het verschil tussen een arbo-arts en een bedrijfsarts? En komt de arbo- of bedrijfsarts op voor mijn belangen of die van mijn werkgever? Uit een enquête van Radar blijkt dat meer dan de helft van de ondervraagden niet op de hoogte is dat er een verschil is tussen een arbo-arts en een bedrijfsarts. En 40 procent van de ondervraagden die langer dan zes weken ziek zijn geweest, voelt zich benadeeld door zijn of haar werkgever vanwege ziekte. Radar praat met bedrijfsartsen, een werknemer en de FNV. Wat moet er veranderen in de begeleiding van zieke werknemers en op welke manier?

Maandag 26 februari 2018 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Meer over deze uitzending: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... 6-02-2018/

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door crazyme »

En 40 procent van de ondervraagden die langer dan zes weken ziek zijn geweest, voelt zich benadeeld door zijn of haar werkgever vanwege ziekte.
Goh, en hoeveel procent van de werkgevers voelt zich benadeeld door de werknemer ?

Heerlijk klassiek onderwerpje wordt weer afgestoft. Met alle open deuren en clichés van dien.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door Moneyman »

crazyme schreef:Heerlijk klassiek onderwerpje wordt weer afgestoft. Met alle open deuren en clichés van dien.
Het onderwerp is anders nog steeds uiterst actueel. En: heb jij de uitzending al gezien? Ik lees geen open deuren en clichés...

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door witte angora »

crazyme schreef:
En 40 procent van de ondervraagden die langer dan zes weken ziek zijn geweest, voelt zich benadeeld door zijn of haar werkgever vanwege ziekte.
Goh, en hoeveel procent van de werkgevers voelt zich benadeeld door de werknemer ?

Heerlijk klassiek onderwerpje wordt weer afgestoft. Met alle open deuren en clichés van dien.
Je eerste opmerking snap ik helemaal.

Je tweede opmerking: wacht de uitzending eerst maar eens af. Weet jij het verschil tussen een arboarts en een bedrijfsarts, en hun bevoegdheden? Ik denk dat het wel goed is dat dit een keertje goed uit de doeken wordt gedaan. Voor beide partijen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door crazyme »

Radar praat met bedrijfsartsen, een werknemer en de FNV. Wat moet er veranderen in de begeleiding van zieke werknemers en op welke manier?
Wie mist er in dit rijtje ?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door bprosman »

De Boeman , werkgever, :wink: zijnde die slavendrijver die het mensen niet gunt ziek thuis te zijn :mrgreen:

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:Heerlijk klassiek onderwerpje wordt weer afgestoft.
Bagateliseren door verkleinwoord, je kan beter denk ik dan.

Over misstanden van dit "onderwerpje" zijn 3 gehele Zembla uitzendingen gewijd, dit is er 1 van:
https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/de-verzuimpolitie
Ben benieuwd naar uitzending vanavond, kijken of er al sprake is van progressie. Al belooft TopicStart weinig goeds wat dat betreft.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom wordt er niet gesproken met ARBO artsen en werkgevers?

willem532
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2018 21:17

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door willem532 »

De enige die ik gezien heb is een Arboarts. Wie de bedrijfsarts is weet ik niet.
Tegenwoordig is de Arboarts vervangen door een bedrijf Remplooi Eindhoven.

Donsie
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2018 21:15

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door Donsie »

Zonet het onderwerp gevolg. idd. wie betaald ,wie bepaald.
Te erg voor woorden.
Ik zelf werk bij een sociaalwerkvoorziening te Arnhem waar er veel mensen niet zelf kunnen of durven op te komen.
Er is dit jaar weer een nieuwe arbodienst bij ons. De druk om te werken door de arbodienst is erg hoog. heb zelf ook moeite om voor mij zelf op te komen door de manier dat zij communiceren. Zelf ook een klacht ingediend bij HRM. Niks meer van gehoord.
Er is bij ons geen ziekmelding maar vanaf 01-01-2018 is er sprake van verzuimaanvraag, alsof je eerst moet aanvragen om ziek te zijn en dan pas ziek worden.
Dan moet je zelf verdedigen bij de arbodienst en werkleider.
Help. Dit kan niet. ondertussen zijn er meer klachten gekomen. maar goed zal wel mogen. zijn wel een (A)sociaalwerkplaats.

AZZ
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 feb 2013 15:48

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door AZZ »

Wie gaat de bedrijfsarts betalen? Als, zoals in de uitzending voorgesteld, dit door de ziektekostenverzekering betaald gaat worden, komen de kosten via de premie bij de werknemer terecht. Lijkt me niet gewenst. Rechtstreekse betaling door de wetgever zoals nu het geval is, ook niet.

Diving1958
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 feb 2018 21:28

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door Diving1958 »

ook ik vind dat ik niet goed behandeld word door mn werkgever over mijn ziek zijn. waar kan ik mij melden als het uit de hand gaat lopen, is dat bij de inspectie van volksgezondheid?

Diving1958
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 feb 2018 21:28

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door Diving1958 »

Bij welke instantie kan je terecht als je problemen krijg met je werkgever over je ziek zijn?

Adriana123
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2018 21:32

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door Adriana123 »

Ik vind het erg kort door de bocht. Werknemers hebben best veel rechten als ze het niet eens zijn met een oordeel van de bedrijfsarts. Ze kunnen een second opinion aanvragen bij een andere bedrijfsarts betaald door de werkgever. Ook kunnen ze bij het uwv een deskundigenoordeel aanvragen. Een goede bedrijfsarts is onafhankelijk en stelt een medisch objectiveerbaar oordeel. Die mevrouw van de FNV weet dat toch zeker ook wel. Daar hebben ze ons leden hele nieuwsbrieven over gestuurt. Verder geniet je ontslagbescherming als je ziek bent. Ook heeft langdurige ziekte financiële consequenties( minder loon) voor de werknemer en als je dan geen ander werk kan vinden en uwv oordeelt je minder dan 35% arbeidsongeschikt kom je alsnog in de ww. Dank u politiek en PvdA. De loondoorbetalingsplichting Van de werkgever eindigt dan. zoals meneer van de PvdA zegt: de ziektewet: die bestaat al jaren niet meer. Ik ben benieuwd hoe hij het denkt op te lossen. Alles weer bij het uwv!! Dat zal een feest worden. De PvdA’erkan zichzelf beter eerst beter inlezen voordat hij roept dat het beter kan door alleen de werkgever. De politiek heeft dit zelf bedacht met alle consequenties van dien. Goed overleg met alle partijen lijkt zijn zinvoller dat dit schoppen tegen werkgevers. Het is nl een maatschappelijk probleem

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door 16again »

AZZ schreef:Als, zoals in de uitzending voorgesteld, dit door de ziektekostenverzekering betaald gaat worden, komen de kosten via de premie bij de werknemer terecht.
De werknemer betaalt nu indirect ook die kosten. Wel werkende werknemers leveren nu de werkgever geld op waarvan bedrijfsarts betaald kan worden.

Werkgever is nu wel opdrachtgever van bedrijfsarts, en werkgever kan dus shoppen voor meest welgevallige diagnose

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door crazyme »

16again schreef:
AZZ schreef:Als, zoals in de uitzending voorgesteld, dit door de ziektekostenverzekering betaald gaat worden, komen de kosten via de premie bij de werknemer terecht.
De werknemer betaalt nu indirect ook die kosten. Wel werkende werknemers leveren nu de werkgever geld op waarvan bedrijfsarts betaald kan worden.

Werkgever is nu wel opdrachtgever van bedrijfsarts, en werkgever kan dus shoppen voor meest welgevallige diagnose
Ja, want een contract met een verzekeraar zeg je gewoon even op, en een nieuwe overeenkomst is ook zo afgesloten.
En wanneer iemand een gebroken been heeft is het gewoon een kwestie van zoeken en steekpenningen betalen om de werknemer toch miraculeus te laten lopen...

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Lady1234 schreef:Waarom wordt er niet gesproken met ARBO artsen en werkgevers?
Die zijn van de sterkste partij? waarom zouden die hun kaarten op tafel leggen?

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door chrisd1 »

16again schreef:Over misstanden van dit "onderwerpje" zijn 3 gehele Zembla uitzendingen gewijd, dit is er 1 van:https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/de-verzuimpolitie
Een andere zal die over z.g. verzekeraars zijn; welke is de derde?? deze misschien??

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door 16again »

Dit handelt over de 3e Zembla uitzending:
https://www.hrpraktijk.nl/topics/ziekte ... uitzending

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:En wanneer iemand een gebroken been heeft is het gewoon een kwestie van zoeken en steekpenningen betalen om de werknemer toch miraculeus te laten lopen...
Als je de uitzending hebt gezien, dan weet je dat een gebroken been nergens een issue was. Dat is duidelijke kwaal , waar weinig discussie over kan bestaan.

Maar om kankerpatienten tijdens bestralingstraject beter te verklaren gaat mij te ver. En dat is waarom werkgevers crimineel gedrag verweten werd.

Gesloten