LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Het debat over de sleepwet

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Het debat over de sleepwet

Ongelezen bericht door Radar »

Nog een paar weken en de gemeenteraadsverkiezingen vinden plaats. Dit is ook het moment om middels een referendum aan te geven of je voor of tegen de WIV bent: de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2017, in de volksmond de sleepwet genoemd.

Maar weten we eigenlijk wel wat de wet precies inhoudt? Mag de AIVD wel of niet een hele wijk afluisteren? Mogen je gesprekken en data zomaar afgetapt worden, en wat gebeurt er dan met die gegevens?

In een debat tussen Rob Bertholee, directeur-generaal van de AIVD, en Quirine Eijkman, vice-voorzitter van het College voor de Rechten van de Mens, proberen we uitleg te geven over en antwoorden te geven op vragen over de sleepwet, zodat iedereen een gefundeerde keuze voor of tegen kan maken tijdens het referendum op 21 maart.

Maandag 5 maart 2018 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Troshag
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mar 2018 21:26

Re: Het debat over de sleepwet

Ongelezen bericht door Troshag »

De sleepwet heeft inderdaad attentiepunten die bewaakt en getoets moeten worden en blijven.
Ik heb echter nog vragen die tot heden in geen enkele TV-uitzending zijn besproken.

Ik vraag me af:

*Criminelen en terroristen houden zich niet aan de wet en gebruiken alle IT-scan systemen en hack-mogelijkheden die beschikbaar zijn.
Zonder gelijke interceptiemogelijkheden heeft de overheid geen alternatief om adequate te handelen.
*Als ik een traceroute doe naar “Google.nl” dan blijf ik niet in Nederland maar maak volgens de traceroute informatie in millisecondes een reis via Oosterijk naar Amerika.
Wie bepaald en juridische interceptie voorwaarden in deze landen?
(Een printscreen is eventueel beschikbaar)
*In Oosterijk passeerd de “Google.nl” connectie 2 IP-adressen (routers??) en in Amerika ca 8 IP-adressen. Wie is verantwoordelijk voor deze IT-systemen? Wat gebeurd er met de data?
*Veel Telecom bedrijven besteden het IT-beheer uit naar “goedkope” arbeidslonen-landen zoals India, Romenie, etc. Doorgaans worden niet alleen routers beheerd buiten Nederland, ik vraag me af wie vanaf deze landen toegang heeft tot het Nederlanse netwerk inclusief firewall’s, servers? Zijn deze personen bekend en betrouwbaar volgen de Nederlandse normen?
*Ik vraag me af waar de servers van YouTube, Facebook, Skyp etc. staan, mogelijk buiten Nederland.

**Als laatste vraag, waar zijn we mee bezig.
Zodra we op de backbone van een Nederlandse provider komen is de kans groot dat we met onze privacy informatie al snel in het buitenland zitten.
ik krijg het gevoel dat sleepwet referendum alleen maar geld kost en niets oplevert.
Met vriendelijk groet, Herman

Gesloten