LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarom stijgt de waterschapsbelasting?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Waarom stijgt de waterschapsbelasting?

Ongelezen bericht door Radar »

De waterschapsbelasting stijgt. Hoeveel, en waarom? Dat ligt aan de aard van het gebied waar je woont: boven of onder zeeniveau bijvoorbeeld. En of je in een huur- of een koophuis woont.

Meer informatie in de uitzending van Radar: 26 februari 2018 om 20:30 uur bij NPO 1 of http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/g ... 6-02-2018/

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Waarom stijgt de waterschapsbelasting?

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

http://www.binnenlandsbestuur.nl/waterschapsbelasting
Tja vervuiler betaald??? Niet dus. Zwakste schouders betalen nog steeds het volle pond mede omdat kwijtschelding door steeds meer waterschappen wordt afgeschaft.

SiemMokum
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2018 20:38

Re: Waarom stijgt de waterschapsbelasting?

Ongelezen bericht door SiemMokum »

Vorige jaren automatisch kwijtschelding gekregen. In mijn leefsituatie is niets veranderd.
Contact gehad met Waternet. Zij kunnen hier niets aan doen.
????
Ik moet opnieuw bij de gemeente om kwijtschelding vragen.
Wat heeft de gemeente met waterschapbelasting te maken?
Alle bewoners die voorheen automatisch kwijtschelding kregen hebben een aanslag in bus gekregen.
Menigeen zal denken dat hij nu wel betalen moet.
Alle gegevens van de bewoners die voorheen automatisch kwijtschelding kregen zijn bekend en indien nodig voor de waterschapsbelasting op te vragen.
Dit verschaft de burger én waternet én de gemeente onnodig veel extra tijd en werk en geregel en gedoe.
Makkelijker kunnen we het niet maken?

Andrevr
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 feb 2018 23:04

Re: Waarom stijgt de waterschapsbelasting?

Ongelezen bericht door Andrevr »

Raar antwoord dat de man van het waterschap gaf. Hoe meer mensen er wonen hoe duurder het is om de dijken te onderhouden!
Het lijkt mij hoe minder mensen hoe duurder het is om droog te blijven! Een dijk bouwen voor 10 mensen is duurder per huishouden dan een dijk voor 100 mensen op dezelfde m2!
Ik heb jaren geleden toen Leidschenveen gebouwt werd al een discussie gehad met waterschap delfland. Toen stond er in de folder dat door de nieuwe woonwijk de tarieven omhoog gingen omdat er meer voorzieningen gemaakt moesten worden in de regio. Ik heb toen aangegeven dat ze bij de project ontwikkelaar moesten zijn want dit moet door berekend worden aan de nieuwe bewoners en niet aan de bestaande bewoners want die hebben de extra voorzieningen niet nodig. Helaas iedereen moest mee betalen was het antwoord.
Het principe gebruiker betaald geld niet voor hogheemraadschap wel voor gas en electra aansluiting.
Nog niet gesproken over de bouw fout die is gemaakt in Leidschenveen. Ze hebben het grondwater laten zakken voor de bouw. Toen hebben de bouwers te laag gebouwd en wilde hoogheemraadschap het grondwater weer op goede niveau brengen en dat kon toen niet meer. Wie gaat deze fout betalen. De bouwers / project ontwikkelaars? Nee hoor heel regio delfland!

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Waarom stijgt de waterschapsbelasting?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Ik woon op 16 meter en 14 centimeter boven NAP. Maar zou er geen enkel probleem mee hebben als waterschapslasten landelijk solidair naar één tarief voor elke burger zou worden omgebouwd. Waarom zou ik niet meebetalen aan de dijken in Zeeland?!
Maar liefst 21 waterschappen in een klein landje waar water een algemeen fenomeen en probleem is.
Dat lijkt me typisch een zaak van de centrale overheid.
En misschien kunnen de lasten met één landelijke organisatie dan ook omlaag.

Gesloten