LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sint-janskruid

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Sint-janskruid

Ongelezen bericht door Radar »

Sint-janskruid wordt verkocht als natuurlijk alternatief voor antidepressiva. Dat klinkt onschuldig maar het gebruik van sint-janskruid kan ernstige gevolgen hebben voor je gezondheid wanneer het gebruikt wordt in combinatie met verschillende soorten medicijnen.

Zo heeft sint-janskruid interactie met antidepressiva en anti-kankermedicijnen. Een chemokuur kan wel 40 procent minder werkzaam worden, met als gevolg dat je dus zieker wordt. Desondanks zijn sint-janskruid-preparaten vrij verkrijgbaar in bij de drogisterij. Radar legt vast hoe je als consument wordt voorgelicht over de risico’s en waarom is dit middel zo gemakkelijk te verkrijgen?

Meer over deze uitzending

Maandag 22 januari 2018 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Sint-janskruid

Ongelezen bericht door Lowieze »

Er zijn veel meer homeopatische- en natuurmiddelen die niet samen gaan met chemokuren. Als patiënt word je daarvoor in het ziekenhuis ook gewaarschuwd, niet alleen mondeling maar je krijgt ook folders mee waarin dit staat.
Ook grapefruit(sap) gebruiken tijdens en na chemokuren is heel onverstandig, omdat dit stoffen bevat waardoor de chemo slechter door je lichaam wordt afgebroken.
Grapefruit is toch ook vrij verkrijgbaar?

Het is belangrijk dat mensen goed voorgelicht worden, maar het is ook aan de mensen zelf om hier op een goede manier mee om te gaan. Lees de folders of boekjes die je krijgt in het ziekenhuis helemaal door en doe daar je voordeel mee.
Vraag aan je arts, drogist of apotheker om informatie!

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Sint-janskruid

Ongelezen bericht door newmikey »

Lowieze schreef:Er zijn veel meer homeopatische- en natuurmiddelen die niet samen gaan met chemokuren.
Voor natuurmiddelen en kruiden klopt dit, voor homeopathische middelen niet. Deze laatste kunt u onbeperkt innemen want daar zit niets in, niets wat helpt maar ook niets wat een ander middel in de weg zou kunnen zitten. U kunt jerrycans vol homeopathische middelen innemen zonder daar ook maar een centje ongemak van te ervaren. (het helpt uiteraard ook nergens mee/tegen behalve met het creëren van een lege portemonnee)
Ook grapefruit(sap) gebruiken tijdens en na chemokuren is heel onverstandig, omdat dit stoffen bevat waardoor de chemo slechter door je lichaam wordt afgebroken.
Van de invloed op chemo had ik nog niet gehoord, wel is de combinatie statines/grapefruit een bekende of beter beruchte (dus af te raden).
Vraag aan je arts, drogist of apotheker om informatie!
En dat is inderdaad een uitstekend advies.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Sint-janskruid

Ongelezen bericht door Lowieze »

newmikey schreef:
Lowieze schreef:Er zijn veel meer homeopatische- en natuurmiddelen die niet samen gaan met chemokuren.
Voor natuurmiddelen en kruiden klopt dit, voor homeopathische middelen niet. Deze laatste kunt u onbeperkt innemen want daar zit niets in, niets wat helpt maar ook niets wat een ander middel in de weg zou kunnen zitten. U kunt jerrycans vol homeopathische middelen innemen zonder daar ook maar een centje ongemak van te ervaren. (het helpt uiteraard ook nergens mee/tegen behalve met het creëren van een lege portemonnee)
Ook grapefruit(sap) gebruiken tijdens en na chemokuren is heel onverstandig, omdat dit stoffen bevat waardoor de chemo slechter door je lichaam wordt afgebroken.
Van de invloed op chemo had ik nog niet gehoord, wel is de combinatie statines/grapefruit een bekende of beter beruchte (dus af te raden).
Vraag aan je arts, drogist of apotheker om informatie!
En dat is inderdaad een uitstekend advies.
Ik weet dat sommige mensen zo over homeopatische middelen denken, daar is iedereen vrij in.
Toch mag ik van mijn interniste geen homeopatische middelen slikken waarin oestrogeen vervangende middelen zitten.
Misschien een overbodig advies van haar, maar ik volg het toch maar op.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Sint-janskruid

Ongelezen bericht door newmikey »

Lowieze schreef:Toch mag ik van mijn interniste geen homeopatische middelen slikken waarin oestrogeen vervangende middelen zitten.
Er bestaan geen homeopatische middelen "waarin oestrogeen vervangende middelen zitten" en middelen waar wel "oestrogeen vervangende middelen zitten" zijn niet homeopathisch.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Sint-janskruid

Ongelezen bericht door Lowieze »

newmikey schreef:
Lowieze schreef:Toch mag ik van mijn interniste geen homeopatische middelen slikken waarin oestrogeen vervangende middelen zitten.
Er bestaan geen homeopatische middelen "waarin oestrogeen vervangende middelen zitten" en middelen waar wel "oestrogeen vervangende middelen zitten" zijn niet homeopathisch.
Sorry, ik heb schijnbaar alles op één hoop gegooid. Ik gebruik het zelf niet, maar het is mij niet altijd duidelijk wat plantaardig, homeopathisch of natuurlijk is.
Ik mag in elk geval geen oestrogeenvervangers gebruiken. Het gaat erom dat het allemaal niet zo onschuldig is als het lijkt.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Sint-janskruid

Ongelezen bericht door Revoked »

Dit doet me een beetje denken aan Oscillococcinum...(of hoe je dat dan ook schrijft)
In de bijsluiter is te lezen dat de "werkzame stof" 200.000 keer verdund aanwezig is. Een plasje doen in een Olympisch zwembad..en dan zou het hele zwembadwater naar urine smaken? Wat denk je zelf?

stofzuigertje

Re: Sint-janskruid

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik antwoord wel na de uitzending want nu is het moeilijk te beoordelen.

Wel moet je zelf gekochte en gebruikte middelen wel bij je huisarts en apotheek ook melden dus dan gaat er niets fout.

Laura1997
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jan 2018 17:06

Re: Sint-janskruid

Ongelezen bericht door Laura1997 »

.
Laatst gewijzigd door Laura1997 op 23 jan 2018 07:58, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Sint-janskruid

Ongelezen bericht door kweenie »

Radar schreef:Sint-janskruid wordt verkocht als natuurlijk alternatief voor antidepressiva. Dat klinkt onschuldig...
En daar gaat het meteen al mis. De aanname 'het is natuurlijk DUS het zal wel onschuldig zijn'. Waarop is die aanname gebaseerd? Er zijn bijvoorbeeld ook talloze zwaar giftige natuurlijke producten.

Het probleem lijkt mij dus niet zozeer in het Sint Janskruid te zien, maar in de houding van de mensen ten opzichte van 'natuurlijke' producten.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Sint-janskruid

Ongelezen bericht door Lowieze »

Laura1997 schreef:Ik gebruik sint janskruid voor mijn post partum depressie klachten. 9 maanden geleden ben ik bevallen via een hororbevalling en na 135 uur uiteindelijk een keizersnede, dit alles heb ik als zeer traumatisch ervaren + ik heb oxytocine schade opgelopen. Vanaf dat mijn dochter 4 maanden oud is gaat het met mij mentaal steeds slechter, tot een maand geleden het echt een dieptepunt was. Ik ben toen sint janskruid gaan slikken en na een paar dagen ging het voor mijn omgeving merkbaar beter, ik zie alles een stuk positiever in, kan beter relativeren, en het haalt de scherpe randjes eraf waardoor ik minder snel overprikkeld ben ook kan ik nu beter over mijn bevalling prate. Ik geef nog borstvoeding en mijn dochtertje ondervindt geen bijwerkingen van het sint janskruid. Helaas ben ik een week geleden moeten stoppen met sint janskruid ivm een medicijnkuur, meteen overvallen mij de nare gedachtes weer, ik hoop snel weer te kunnen starten want het is voor mij echt een redmiddel en verhoogt mijn kwaliteit van leven aanzienlijk. Het zou voor mij verschrikkelijk zijn wanneer dit middel niet meer vrij verkrijgbaar is.
Heeft u St. Janskruid in overleg met een arts gebruikt?

Laura1997
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jan 2018 17:06

Re: Sint-janskruid

Ongelezen bericht door Laura1997 »

Nee ik heb dit zelf gekocht bij de natuurwinkel en dus niet overlegd met een arts. Hier kreeg ik trouwens een uitgebreid advies van een medewerker die mij wees op de bijwerkingen icm andere medicijnen zoals bijvoorbeeld anticonceptiepil. Ik wist dit zelf al omdat ik mij van tevoren goed heb geïnformeerd en voor mij waren deze waarschuwingen ook niet van toepassing.

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Sint-janskruid

Ongelezen bericht door misterzuinig »

Ik bestelde vanwege wat somberheidsklachten bij de plaatselijke Benu-apotheek Sint-Janskruid van A. Vogel en dat bleek niet meer in het assortiment van de groothandel van de apotheek te zitten. Ook is die niet meer op de website van A. Vogel zelf te vinden.

Is Sint Janskruid sinds kort niet meer leverbaar vanwege interactie met bepaalde medicatie? Op https://www.apotheek.nl/medicijnen/sint-janskruid en https://www.cbg-meb.nl/onderwerpen/medi ... -janskruid lees ik nergens over of Sint Janskruid niet meer leverbaar is. Zal toch wat wezen dat een natuurlijk antidepressivum als Sint Janskruid niet meer leverbaar zou zijn en dat je daar voor in de plaats dan naar de GGZ moet om behandeld te worden tegen een depressie? Terwijl de GGZ kampt met lange wachtlijsten en zelfzorg als Sint Janskruid veel goedkoper is dan de GGZ als het om de zorgkosten gaat.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Sint-janskruid

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat is er mis mee om het gewoon online te kopen? Volop verkrijgbaar.

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Sint-janskruid

Ongelezen bericht door misterzuinig »

Moneyman schreef:
26 aug 2020 10:44
Wat is er mis mee om het gewoon online te kopen? Volop verkrijgbaar.
Ik heb vandaag bij de drogist Sint Janskruid van het merk New Care gekocht, is wel duurder dan die van A. Vogel. Ik zou het raar vinden dat A. Vogel Sint Janskruid uit zijn assortiment zou hebben gehaald. Ik heb A. Vogel daarover gebeld en de telefoniste kon mij daar ook geen antwoord op geven.
Laatst gewijzigd door misterzuinig op 26 aug 2020 10:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Sint-janskruid

Ongelezen bericht door Lowieze »

misterzuinig schreef:
26 aug 2020 10:07
Ik bestelde vanwege wat somberheidsklachten bij de plaatselijke Benu-apotheek Sint-Janskruid van A. Vogel en dat bleek niet meer in het assortiment van de groothandel van de apotheek te zitten. Ook is die niet meer op de website van A. Vogel zelf te vinden.

Is Sint Janskruid sinds kort niet meer leverbaar vanwege interactie met bepaalde medicatie? Op https://www.apotheek.nl/medicijnen/sint-janskruid en https://www.cbg-meb.nl/onderwerpen/medi ... -janskruid lees ik nergens over of Sint Janskruid niet meer leverbaar is. Zal toch wat wezen dat een natuurlijk antidepressivum als Sint Janskruid niet meer leverbaar zou zijn en dat je daar voor in de plaats dan naar de GGZ moet om behandeld te worden tegen een depressie? Terwijl de GGZ kampt met lange wachtlijsten en zelfzorg als Sint Janskruid veel goedkoper is dan de GGZ als het om de zorgkosten gaat.
Zo op internet te zien is het nog volop te koop, o.a. bij Bol.com
https://www.bol.com/nl/f/a-vogel-hyperi ... 005153535/

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Sint-janskruid

Ongelezen bericht door Moneyman »

misterzuinig schreef:
26 aug 2020 10:46
Ik zou het raar vinden dat A. Vogel Sint Janskruid uit zijn assortiment zou hebben gehaald. Ik heb A. Vogel daarover gebeld en de telefoniste kon mij daar ook geen antwoord op geven.
Zoals ik al zei: het is volop verkrijgbaar. Of dat zo blijft weet ik natuurlijk niet, maar je kunt nu je slag nog slaan.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Sint-janskruid

Ongelezen bericht door berndv »

misterzuinig schreef:
26 aug 2020 10:07
Zal toch wat wezen dat een natuurlijk antidepressivum als Sint Janskruid niet meer leverbaar zou zijn en dat je daar voor in de plaats dan naar de GGZ moet om behandeld te worden tegen een depressie? Terwijl de GGZ kampt met lange wachtlijsten en zelfzorg als Sint Janskruid veel goedkoper is dan de GGZ als het om de zorgkosten gaat.
Medicatie voor neerslachtigheid hoef je echt niet voor doorverwezen te worden naar een GGZ instelling. In eerste instantie zul je met huisarts gewoon geholpen kunnen worden in de vorm van medicatie en eventueel een praktijkondersteuner.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Sint-janskruid

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zoals al aangegeven door de Radar-redactie is dit geen onschuldig "baat het niet dan schaadt het niet" middel. Onder andere niet te gebruiken in combinatie met antidepressiva.

Een groot nadeel is daarbij dat per tablet de hoeveelheid en samenstelling "werkzame" stoffen per batch flink kunnen verschillen. Zo gaat dat met natuurproducten.

Gesloten