LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Statiegeld op blikjes en petflesjes

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
hartfield52
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 feb 2018 21:48

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door hartfield52 »

Statiegeld is niet de oplossing naar mijn mening. Het logistieke probleem is de reden dat de retailers het niet willen.
Er is al jaren een beproeft en bewezen systeem voor Glas, de glasbak. Dat werkt men levert het in en afvoer is georganiseerd.
Ik begrijp niet dat de glasbak niet kan worden omgetoverd tot "fl(es) en b(lik) bak"
Het is gemakkelijk te scheiden, glas, plastic en blik. Natuurlijk zijn er meer bakken nodig en mogelijk een grotere frequentie van ledigen, echter een fenb bak zou altijd beschikbaar zijn.
Ben je van mening dat het niet gaat werken? Waarom werkt het dan wel met glas?

Volvoton
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 feb 2018 21:55

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door Volvoton »

Kan me voorstellen dat de supermarkten bezwaar maken
Daarbij moet je als consument ook alles gaan uitzoeken waar de blikjes of flesjes gekocht zijn
Laten we gewoon het fatsoen hebben om de flesjes en blikjes op een manier op te ruimen maar dit is natuurlijk een kwestie van mentaliteit en €0.10 per verpakking help ook niet bij mensen die het toch niet interesseert

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door kweenie »

Prima idee, dan kan de opbrengst van de niet ingeleverde blikjes en flesjes gebruikt worden om een deel van de kosten van de reinigingsdienst en het legen van de vuilnisbakken te betalen. Zouden ze wat mij betreft trouwens wel met meer kunnen doen.

Martin1970
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 feb 2018 21:49

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door Martin1970 »

Statiegeld op flesjes en blikjes is een sympathiek idee. Maar het lost het zwerfafvalprobleem maar gedeeltelijk op.
Wat vast niet veel effect heeft is om de mensen die de troep op straat achterlaten via een forum ofzo aan te spreken op hun gedrag, dat lezen ze vast niet. Hoewel ik het eens ben dat hun gedrag asociaal is :)

Als je wilt dat mensen geen troep op straat gooien, dan helpt het m.i. niet dat huishoudens nu bij de gemeente moeten betalen voor het inleveren van afval.
Wat zou er gebeuren als de gemeente aan jou geld uitbetaalt voor het afval dat je inlevert, netjes in je eigen Kliko. Lijkt me mogelijk om die per ophaalbeurt te wegen en te scannen. Dan heb je goeie kans dat mensen een handje uit de mouwen steken om te helpen de eigen buurt netjes te houden.

Dat kost natuurlijk geld. Dat mogen gemeentes van mij financieren door een omzet-gerelateerde heffing in rekening brengen bij bedrijven die spullen verkopen aan consumenten (Detailhandel, SBI-code 47).

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie schreef:Prima idee, dan kan de opbrengst van de niet ingeleverde blikjes en flesjes gebruikt worden om een deel van de kosten van de reinigingsdienst en het legen van de vuilnisbakken te betalen. Zouden ze wat mij betreft trouwens wel met meer kunnen doen.
O maar dat is ook precies wat er op gemeentewerven gebeurt. Waarom denk je dat er op de werf zoveel gescheiden wordt? Metaal levert wat op, oude kleding en papier ook, hout daarentegen weer niet. Witgoed zit ook leuke 'handel' in, geloof me maar...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door kweenie »

Zeker, maar in feite is dat bij bijvoorbeeld electrische apparaten natuurlijk ook zo. En ook daarop zit of zat een extra recycle-heffing. Wat mij betreft zou er via het statiegeld nog wel meer die kant op mogen gaan. Eigenlijk een soort verpakkingsbelasting dus, die je terug kunt krijgen als je zelf het blik of flesje weer inlevert.

Grootste verschil dus dat je zelf de keus hebt of je die belasting wilt betalen, of dat je het product zelf inlevert en je geld terug krijgt.

stofzuigertje

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Shredder?

Ja, ik weet dat als je de lege liter Pet fles in een zak stopt, van winkel naar magazijn stuurde en dan naar fabriek dat er vrachtwagen vol lege flessen vervoer moet worden.
Naast de opslag dus vervoer van lucht.
Als je een gecontroleerde machine hebt die uit betaalde, de flessen tot kleine snippers in zware doos kun doen dus waar normaal 20 flessen in gaan nu meer dan 200....

Ook blik, na scan even persen per stuk en later vissen ze de metalen FE en aluminium AL uit elkaar.
Dus niet 1 maar 2 machines en als er geen lange band achter de flessen hoeft.... glazen flessen nog wel helaas...
Maar tussen glas en plastic kun je een wissel maken en afvoeren....

Een iets grotere machine die blikjes perste, flessen door laat gaan en PET versnipperde na scan zou je ze gesorteerd kunnen opvangen.

Pet snippers, via gewicht te controleren en geperste blikjes zijn minder vervoer en opslag kosten.
Alleen het glas blijft hetzelfde maar dat is geen probleem.

Bier;
Nu moet het Sixpack terug dus 6 lege flessen zonder krat.
Blik met 10% meer inhoud, geen 30 maar 33 cl... kan ik thuis al plat trappen.....
Pet flessen is mogelijk , enkele elders in wereld is er al.
De 3 liter Bier flessen huismerk in Pet gekocht, kan niet stuk vallen en via shredder te recyclen.

De huidige losse flessen in karton zijn lastig... de kratten met lege flessen groot en zwaar...
PET flesjes of blik ben ik voor..... en dat kan best.

Met een Shredder is ook de nu gratis zonnebloemolie fles in te leveren, kan oranje bak kleiner of weg.....

Verder is glas of blik rond... maar de Pet kan ook vierkante fles, kleinere in doos dus minder transport kosten en ook prima.
Zie huismerk zonnebloemolie van Gewoon uit Beest.

Nevyn
Berichten: 1285
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door Nevyn »

Bij ons in de stad rijden 2 personen met een karretje achter de fiets, die alles van metaal meenemen. Ook blikjes. Ze hebben een magneet bij zich om de aluminium blikjes er uit te halen. Karretje vol gaan ze naar de oud ijzer inkoper en krijgen hun geld. Ik woon aan een fietsroute naar verschillende scholen bij ons vind je geen blikjes.
Mocht er statiegeld op komen neem ik ze zelf misschien wel mee :D vuilnis zak vol = een extra zakcentje.
Voor de andere troep, vuilnis bakken ombouwen tot Holle Bolle Gijzen

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door kweenie »

Vierkante flessen kunnen alleen voor koolzuurvrije dranken. Waar ze trouwens bij sommige merken ook al voor worden gebruikt. Maar voor veel merken levert één standaard fles en standaard vuilmachine e.d. heel wat meer voordeel op dan de ruimtebesparing die vierkante flessen oplevert.

Verder is voor de statiegeldflessen de transportruimte niet bepaald een issue, aangezien de vrachtauto's alleen vol uit het centrale magazijn vertrekken. Na bezoek aan de winkels gaan ze vervolgens bijna leeg weer terug, op de kleine hoeveelheid statiegeld e.d. na.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door witte angora »

Nevyn schreef:Bij ons in de stad rijden 2 personen met een karretje achter de fiets, die alles van metaal meenemen. Ook blikjes. Ze hebben een magneet bij zich om de aluminium blikjes er uit te halen. Karretje vol gaan ze naar de oud ijzer inkoper en krijgen hun geld. Ik woon aan een fietsroute naar verschillende scholen bij ons vind je geen blikjes.
Mocht er statiegeld op komen neem ik ze zelf misschien wel mee :D vuilnis zak vol = een extra zakcentje.
Voor de andere troep, vuilnis bakken ombouwen tot Holle Bolle Gijzen
Ik heb indertijd uitgerekend: 70 blikjes is ongeveer een kilo. Aluminium 'doet' 1,30 tot 1,50 per kilo. Dus als je na een paar uur een kilo of 2 of 3 in je karretje hebt, en je doet dat iedere dag, heb je inderdaad op het eind een aardig zakcentje per maand.

stofzuigertje

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

kweenie schreef:Vierkante flessen kunnen alleen voor koolzuurvrije dranken. Waar ze trouwens bij sommige merken ook al voor worden gebruikt. Maar voor veel merken levert één standaard fles en standaard vuilmachine e.d. heel wat meer voordeel op dan de ruimtebesparing die vierkante flessen oplevert.

Verder is voor de statiegeldflessen de transportruimte niet bepaald een issue, aangezien de vrachtauto's alleen vol uit het centrale magazijn vertrekken. Na bezoek aan de winkels gaan ze vervolgens bijna leeg weer terug, op de kleine hoeveelheid statiegeld e.d. na.
Voor de bekende merken klopt dit maar ik weet dat je na lossen soms op terugweg weer grondstoffen of andere goederen moet ophalen.
De distributie centra die naar winkel leveren halen weer goederen bij fabrieken op om minder leeg te rijden.
Dat bespaarde 50% brandstof en overige kosten.

Door goed te plannen met zowel in als verkopers kun je 90% vol rijden.
De volle vracht met Cola en zo is erg zwaar, en met 99% lucht terug omdat de flessen niets wegen.....
Vaak zijn het geen eigen voertuigen meer maar ingehuurde transport bedrijven die proberen zoveel mogelijk te combineren!
Dus leeg terug, dat doen wij als je naar de buurt super fietste!

stofzuigertje

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ik het zo lees, 2 cent per blikje en nog plat trappen en inleveren is KM maken.... dan is het rendement nihil.
Door er tenminste 5 cent op te zetten, liefste 10 cent zal meer dan 90% ingezameld worden en besparen we opruimkosten in milieu, kost ook en krijgen we ze makkelijker binnen.
Wel zal de Oranje bak als ik blik en kleine flesjes er niet meer in doe minder vol en rendabel worden.

Elk voordeel heeft zijn nadeel....

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door witte angora »

stofzuigertje schreef:Als ik het zo lees, 2 cent per blikje en nog plat trappen en inleveren is KM maken.... dan is het rendement nihil.
Door er tenminste 5 cent op te zetten, liefste 10 cent zal meer dan 90% ingezameld worden en besparen we opruimkosten in milieu, kost ook en krijgen we ze makkelijker binnen.
Wel zal de Oranje bak als ik blik en kleine flesjes er niet meer in doe minder vol en rendabel worden.

Elk voordeel heeft zijn nadeel....
Je wordt er niet rijk van nee, en het is best veel werk. Reden voor mij om het (nog) niet op te pakken. Het is eerst zaak er achter te komen waar de jeugd massaal blikjes neergooit, dan kun je zeer rap een paar kilo per keer bij elkaar rapen. Maar als er statiegeld op komt, wat desnoods via de oud-ijzerboer uitbetaald wordt (per kilo) dan denk ik dat je toch aardig wat mensen, kinderen en jongeren vooral, aan het werk gaat krijgen...

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
stofzuigertje schreef:Als ik het zo lees, 2 cent per blikje en nog plat trappen en inleveren is KM maken.... dan is het rendement nihil.
Door er tenminste 5 cent op te zetten, liefste 10 cent zal meer dan 90% ingezameld worden en besparen we opruimkosten in milieu, kost ook en krijgen we ze makkelijker binnen.
Wel zal de Oranje bak als ik blik en kleine flesjes er niet meer in doe minder vol en rendabel worden.

Elk voordeel heeft zijn nadeel....
Je wordt er niet rijk van nee, en het is best veel werk. Reden voor mij om het (nog) niet op te pakken. Het is eerst zaak er achter te komen waar de jeugd massaal blikjes neergooit, dan kun je zeer rap een paar kilo per keer bij elkaar rapen. Maar als er statiegeld op komt, wat desnoods via de oud-ijzerboer uitbetaald wordt (per kilo) dan denk ik dat je toch aardig wat mensen, kinderen en jongeren vooral, aan het werk gaat krijgen...
Laat ik nou hier gelezen hebben dat juist jongeren hun blikjes overal neergooien, die gaan dat dus echt niet verzamelen :D

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door witte angora »

O, maar geloof me maar dat als het geld oplevert, er echt wel een aantal zullen zijn die het wél gaan doen. ;)

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:O, maar geloof me maar dat als het geld oplevert, er echt wel een aantal zullen zijn die het wél gaan doen. ;)
Ik zou je graag geloven, maar zolang jongeren zelfs voor het minimum loon niet van de bank afkomen, kan ik niet geloven dat ze blikjes gaan verzamelen voor een paar dubbeltjes.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
witte angora schreef:O, maar geloof me maar dat als het geld oplevert, er echt wel een aantal zullen zijn die het wél gaan doen. ;)
Ik zou je graag geloven, maar zolang jongeren zelfs voor het minimum loon niet van de bank afkomen, kan ik niet geloven dat ze blikjes gaan verzamelen voor een paar dubbeltjes.
Je wil niet weten hoeveel 13- en 14-jarigen er hier in de supermarkt werken of met folders lopen. En dat levert toch ook geen vermogen op.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Statiegeld op blikjes en petflesjes

Ongelezen bericht door moederslink »

Lagere school jeugd is er sowieso nog beter voor te porren om dit met een paar vriendjes te doen lijkt mij, zeker als dit wordt gestimuleerd door de juf of de meester .. :P
Beter dan binnen hangen en met hun tablet bezig te zijn , toch ?

Gesloten