LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Terechte kosten apk?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Terechte kosten apk?

Ongelezen bericht door Radar »

In Nederland worden elk jaar ruim 7 miljoen auto's gekeurd. Vaak maak je bovenop de apk-kosten ook nog extra kosten, omdat er andere mankementen zijn gevonden. Je kunt niet zeker weten of die kosten terecht zijn, je ben tenslotte een leek. Radar duikt in de wereld van de apk-keuring.

» Lees meer over de uitzending

Maandag 7 mei 2018 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

ikweethettoch
Berichten: 86
Lid geworden op: 24 apr 2018 18:20

Re: Terechte kosten apk?

Ongelezen bericht door ikweethettoch »

Gewoon de APK bij een keuringsstation laten doen, die geen reparatie uitvoeren.
Zijn iets duurder dan een gewone garage, keuren zoals het moet zijn.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Terechte kosten apk?

Ongelezen bericht door HADES2001 »

ik doe alvast een gok naar de uitkomst
een deel van de garage's doet netjes zijn werk
een deel van de garage's pakt meer dan nodig is
een enkele licht je compleet op

niet de eerste keer dat garage's getest worden, maar over het algemeen altijd dezelfde uitkomst

hansfw
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2017 21:02

Re: Terechte kosten apk?

Ongelezen bericht door hansfw »

Waar staat dat als de auto afgekeurd is ,en men laat het elders repareren ,dat de auto binnen een week terug gaat naar het keurrings stadion gratis goed gekeurd wordt

ikweethettoch
Berichten: 86
Lid geworden op: 24 apr 2018 18:20

Re: Terechte kosten apk?

Ongelezen bericht door ikweethettoch »

hansfw schreef:Waar staat dat als de auto afgekeurd is ,en men laat het elders repareren ,dat de auto binnen een week terug gaat naar het keurrings stadion gratis goed gekeurd wordt
Een herkeuring is altijd gratis.
Waar het staat moet je ff zelf opzoeken.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Terechte kosten apk?

Ongelezen bericht door Brainless »

ikweethettoch schreef:
hansfw schreef:Waar staat dat als de auto afgekeurd is ,en men laat het elders repareren ,dat de auto binnen een week terug gaat naar het keurrings stadion gratis goed gekeurd wordt
Een herkeuring is altijd gratis.
Waar het staat moet je ff zelf opzoeken.
Lang niet bij elke garage hoor.
Ze moeten alle APK-punten weer langs; zou raar zijn als ze dat weer helemaal gratis zouden moeten doen.

sara-01
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mei 2018 22:17

Re: Terechte kosten apk?

Ongelezen bericht door sara-01 »

ikweethettoch schreef:Gewoon de APK bij een keuringsstation laten doen, die geen reparatie uitvoeren.
Zijn iets duurder dan een gewone garage, keuren zoals het moet zijn.
bestaat er ergens een lijst met dit soort stations? heb er nog nooit van gehoord namelijk....

ikweethettoch
Berichten: 86
Lid geworden op: 24 apr 2018 18:20

Re: Terechte kosten apk?

Ongelezen bericht door ikweethettoch »

Brainless schreef:
ikweethettoch schreef:
hansfw schreef:Waar staat dat als de auto afgekeurd is ,en men laat het elders repareren ,dat de auto binnen een week terug gaat naar het keurrings stadion gratis goed gekeurd wordt
Een herkeuring is altijd gratis.
Waar het staat moet je ff zelf opzoeken.
Lang niet bij elke garage hoor.
Ze moeten alle APK-punten weer langs; zou raar zijn als ze dat weer helemaal gratis zouden moeten doen.
Op het keuringsrapport staan de mankementen die afkeurt zijn.

Deze punten worden dan opnieuw gekeurd , of de mankementen verholpen zijn.

Eerdere punten, die gekeurd zijn, worden buiten beschouwing gelaten.

stofzuigertje

Re: Terechte kosten apk?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vaak binnen week herkeuren en soms maximaal aantal km.....

Niet altijd gratis, goedkoopste wijken vooral vaker af.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Terechte kosten apk?

Ongelezen bericht door grun »

sara-01 schreef:bestaat er ergens een lijst met dit soort stations?
Hier bijvoorbeeld.
https://www.onafhankelijkeapk.nl/kosten-keuring.htm

stofzuigertje

Re: Terechte kosten apk?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ga naar een garage die vooral reparaties doet en waarbij je probleemloos de werkplaats in mag!
Dus niet de grote dealers waar je achter glas mag toekijken maar waar je ook tijdens de APK zelf te zien kreeg wat ik was vergeten als DHZer...

Alleen was de keurmeester die alles goed vond bij afmelden niet blij dat ik heb terug riep!
Bleek dat vermoedelijk al meerdere jaren de handrem kabel die ruim 20 cm diep tussen tank en achterbank zit was doorgeroest en gerafeld....
Een afkeur maar hij was al goedgekeurd en afgemeld!

Wel geschrokken en gelijk nieuwe kabel besteld en laten monteren!
Hij was mij dankbaar voor eerlijke opmerking maar had achteraf liever voor afmelden dit gehad maar hij was zo snel....

Wel bedankte ik hem voor het advies van 3 jaren terug... nieuwe rubbers van €1,38 om de fusee kogels te doen, kogels zijn duurder en uitlijnen is ook niet gratis... dus hoewel er maar 1 matig was, gelijk alle 2 gedaan.
Ook bij mijn zoon, dochter en partner gedaan want na meer dan 12 jaren gaan die alle kapot door uitdrogen!

Bij het ophalen nieuwe kabel en monteren kwam er net een steekproef van ander voertuig... even de RDW medewerker gevraagd of dit vorig jaar nog er door mocht komen.... en hij vertelde eerlijk dat dit moeilijk zichtbare deel wel eens vaker is vergeten.....
Hij vermoede dat niet alleen vorige jaar maar ook jaar daarvoor dit al afgekeurd had moeten zijn!

De opmerking dat vele advies punten tot volgend jaar uitgesteld worden helaas toegestaan zijn en dan is bij sommige klanten een twijfel geval afkeuren beter..... mag niet maar soms moet je wel!

Omdat ik 5 dezelfde voertuigen bezit adviseerde hij de blanke handrem kabel even met blanke tectyl in te spuiten ter voorkoming roest/rafelen!
Dat ik een vrije inloop garage heb met risico van vuil worden... op eigen risico.... maar wel leerzaam en eerlijker dan de grote dealers waar je de werkplaats zelden in mag!

Juist de RDW keurmeesters als leraar en dan bij een gevonden twijfel of afkeur puntje alle monteurs even erbij roepen en dan word het niet genoteerd omdat ze er van leren!

Ook komt vaak een afwijkende banden maat op 1 as voor, vooral als je zomer en winter ziet, omdat ze de lekke band of 1 schuin afgesleten zo oplossen!
Een goede garage kan na melding of afkeur door RDW voor al het personeel een goed leer moment zijn om het te verbeteren en dan vervalt vaak de officiële waarschuwing al.

Ook laten vele een leerling monteur met de RDW steekproef keurmeester meelopen en die zegt dan op welke vaak vergeten punten hij kijkt en dat is leerzaam zonder kosten op uurloon na dan!
Je kunt de RDW medewerkers beter als vriend en leraar binnen halen dan bang worden en hopen op niets te vinden!

Ook de leds in 3e remlicht, waar licht de grens....aantal of naast elkaar?
Daarbij geld ook dat bij mijn auto dit een ramp is om te vervangen, er zijn die makkelijker open gaan!

Zo ook de tip dat schuin afgesleten banden maar nog niet glad je deze na uitlijnen achter mag plaatsen!

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Terechte kosten apk?

Ongelezen bericht door grun »

stofzuigertje schreef:Dat ik een vrije inloop garage heb met risico van vuil worden... op eigen risico.... maar wel leerzaam en eerlijker dan de grote dealers waar je de werkplaats zelden in mag!
Vaak hebben garages de regel dat iedereen veiligheidsschoenen moet dragen in de werkplaats, dus hou daar rekening mee als je mee wilt kijken.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Terechte kosten apk?

Ongelezen bericht door vroem »

wat dit betreft heb ik bijna alles al gezien of zelf meegemaakt...
Inmiddels een netwerkje van bedrijven die het gelukkig wel begrijpen.
makkelijke APK los van onderhoud laat ik gewoon doen bij apk-centrum. Kleine dingen mag je ter plekke zelf proberen op te lossen met hun gereedschap. Bij afkeur 1 week voor reparatie dan herkeur nog gratis.
Bij onderhoudsbeurt mogen ze ook keuring doen wanneer die eraan komt. Alleen zaken wel melden, niet automatisch toestemming voor reparatie, zelfs niet van een ruitenwisserblad. En daar houden ze zich netjes aan.

Gesloten