LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Worden ziekenhuis- en verzekeraarstarieven openbaar?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Worden ziekenhuis- en verzekeraarstarieven openbaar?

Ongelezen bericht door Radar »

Wanneer worden tarieven van ziekenhuizen en verzekeraars openbaar?

Dat een staaroperatie bij het ene ziekenhuis goedkoper kan zijn dan bij het andere ziekenhuis is over het algemeen wel bekend. Maar dat diezelfde operatie in hetzelfde ziekenhuis bij de ene verzekeraar duurder kan zijn dan bij de andere verzekeraar weet níet iedereen.

Ziekenhuistarieven zijn nog steeds niet transparant. Een aantal zorgverzekeraars heeft ondertussen de prijzen wel openbaar gemaakt, maar er is ook een aantal dat dat nog niet heeft gedaan. Daardoor kun je als consument geen goede prijsvergelijking kan maken.

Oud-Minister Schippers van Volksgezondheid zei jaar geleden dat ziekenhuistarieven openbaar moeten worden gemaakt. Wordt daar nog actie op ondernomen? Maandag bij Radar.

Maandag 13 november in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Worden ziekenhuis- en verzekeraarstarieven openbaar?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Nou fantastisch. Ik woon in het zuiden van het land. Stel, ik moet een kleine operatie. Staar bijvoorbeeld dan maar. Ga ik dan naar Groningen rijden omdat het daar goedkoper is? Dacht het niet. Dus persoonlijk zal het me worst wezen; het wordt allemaal steeds duurder en we kunnen er niets aan doen. Het blote feit dat onze gezondheidszorg als een soort supermarkt moet werken is natuurlijk al verschrikkelijk en helemaal nergens goed voor. De consument, lees alle verzekerden, zijn gewoon de klos.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Worden ziekenhuis- en verzekeraarstarieven openbaar?

Ongelezen bericht door mp2017 »

Miepje1 schreef:Nou fantastisch. Ik woon in het zuiden van het land. Stel, ik moet een kleine operatie. Staar bijvoorbeeld dan maar. Ga ik dan naar Groningen rijden omdat het daar goedkoper is? Dacht het niet. Dus persoonlijk zal het me worst wezen; het wordt allemaal steeds duurder en we kunnen er niets aan doen. Het blote feit dat onze gezondheidszorg als een soort supermarkt moet werken is natuurlijk al verschrikkelijk en helemaal nergens goed voor. De consument, lees alle verzekerden, zijn gewoon de klos.
Dit is een punt wat al verschillende keren hier langs gekomen is.

Dat aan deze misère niets aan gedaan wordt, ligt aan de mentaliteit van de mensen, die dit veroorzaken.

Iedereen zegt maar het mag zo zijn, we kunnen niets aan doen.

Ook de transparantie van de prijzen, van ziekenhuizen zouden echt niet openbaar worden.

Een bedrijf laat zich ook niet in de boeken kijken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Worden ziekenhuis- en verzekeraarstarieven openbaar?

Ongelezen bericht door moederslink »

Radar schreef:Wanneer worden tarieven van ziekenhuizen en verzekeraars openbaar?.......
Ik vrees ...nooit .
Ondanks alle toezeggingen, afspraken en al hier en daar de nodige verbeteringen is het , voor mij althans, volstrekt onduidelijk hoe de miljarden verslindende zorg ooit voor Jan met de pet uitgelegd moet worden.
Niets kan toch worden geverifieerd , ik kan het niet in ieder geval.....
En waarom het ene ZH duurder is dan het ander? Geen idee , schiet mij maar lek :cry: .

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Worden ziekenhuis- en verzekeraarstarieven openbaar?

Ongelezen bericht door mp2017 »

moederslink schreef:
Radar schreef:Wanneer worden tarieven van ziekenhuizen en verzekeraars openbaar?.......
Ik vrees ...nooit .
Ondanks alle toezeggingen, afspraken en al hier en daar de nodige verbeteringen is het , voor mij althans, volstrekt onduidelijk hoe de miljarden verslindende zorg ooit voor Jan met de pet uitgelegd moet worden.
Niets kan toch worden geverifieerd , ik kan het niet in ieder geval.....
En waarom het ene ZH duurder is dan het ander? Geen idee , schiet mij maar lek :cry: .



Zoals ik eerder schreef, zijn ook ZK zelfstandige bedrijven, die ook eigen prijzen hebben.

Alleen kan je bij bedrijven een offerte aanvragen, in het Z-H niet.

Daarom wordt de patiënt als domme gehouden, en maar graa...n

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Worden ziekenhuis- en verzekeraarstarieven openbaar?

Ongelezen bericht door Berteman »

Het gekke is, dat verzekeraars en ziekenhuizen prijsafspraken maken. .

Maar juist omdat die prijzen niet openbaar zijn, valt het ook niet te controleren of er misschien afspraken worden gemaakt om gemeenschappelijke prijzen te hanteren, afspraken om kortingen te beperken of afspraken die uniforme kosten en prijsverhogingen vaststellen.

En die afspraken mogen dus niet ...

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Worden ziekenhuis- en verzekeraarstarieven openbaar?

Ongelezen bericht door mp2017 »

Berteman schreef:Het gekke is, dat verzekeraars en ziekenhuizen prijsafspraken maken. .

Maar juist omdat die prijzen niet openbaar zijn, valt het ook niet te controleren of er misschien afspraken worden gemaakt om gemeenschappelijke prijzen te hanteren, afspraken om kortingen te beperken of afspraken die uniforme kosten en prijsverhogingen vaststellen.

En die afspraken mogen dus niet ...

Dat verzekeraars afspraken maken, is toch niets mis mee., om de beste prijzen te kunnen krijgen.
Dat is toch weer in het voordeel van de consument, mits het door gegeven wordt.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Worden ziekenhuis- en verzekeraarstarieven openbaar?

Ongelezen bericht door Berteman »

Een prijsafspraak maken om een goede (scherpe) prijs te verkrijgen, dat mag, al blijft het natuurlijk vreemd, dat in ziekenhuis C dezelfde staaroperatie voor patiënt A (verzekerd bij verzekeraar E) een andere prijs wordt berekend dan voor patiënt B (verzekerd bij verzekeraar D).

Wat niet mag is dat ziekenhuis C en verzekeraar D en E gedrieën bepalen wat een bepaalde verrichting kost. Dan is er sprake van het hanteren van een gemeenschappelijke prijs en dat is niet toegestaan.

Overigens is het nog maar de vraag, of het voordeel aan de consument (verzekerde) doorgegeven wordt.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Worden ziekenhuis- en verzekeraarstarieven openbaar?

Ongelezen bericht door mp2017 »

Berteman schreef:Een prijsafspraak maken om een goede (scherpe) prijs te verkrijgen, dat mag, al blijft het natuurlijk vreemd, dat in ziekenhuis C dezelfde staaroperatie voor patiënt A (verzekerd bij verzekeraar E) een andere prijs wordt berekend dan voor patiënt B (verzekerd bij verzekeraar D).

Wat niet mag is dat ziekenhuis C en verzekeraar D en E gedrieën bepalen wat een bepaalde verrichting kost. Dan is er sprake van het hanteren van een gemeenschappelijke prijs en dat is niet toegestaan.

Overigens is het nog maar de vraag, of het voordeel aan de consument (verzekerde) doorgegeven wordt.

Dat verschillende ZH andere prijzen hebben, heeft niets met de zorgverzekeraar te doen.
De zorgverzekeraar maak met een ZH een prijsafspraak om de best mogelijke condities te krijgen.

Jou voorbeeld zijn prijsafspraken onderling van de ZH.

stofzuigertje

Re: Worden ziekenhuis- en verzekeraarstarieven openbaar?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik vergelijk een mens het liefste met een auto!

Ja, de dealer is duurste maar als ik onderdelen plaatselijk bij Brezan haalde ben ik meestal (niet altijd) duurder uit dan online!
Verder zijn is mijn garage waar ik vaak kom niet duur in uurloon maar als ik voor een Fusee kogeltje even langs ga, ja vastgeroest na 17 jaren dus slijpen en veel werk oude weghalen!
Dan kost het meer dan bij jonge auto waar je deze 4 boutjes moeiteloos kunt losdraaien.

Zo gaat het in ziekenhuizen ook ongeveer, elk Ziekenhuis heeft prijzen maar in onderhandeling met de verzekeraars mogen ze kortingen geven.
Met 5 grote verzekeraars en ruim 100 ziekenhuizen dus 500 mogelijkheden!

Ja, of ik nu voor een Hartklep kom of mijn auto een klepje heeft die lekte, beide moet je maar afwachten wat het gaat kosten want beide waren zeer onduidelijk!
Landelijk vaste prijzen voor Ziekenhuizen en geen ruimte voor verzekeraars, dan krijgen we het Nationale Zorgfonds van SP!
Als we alle prijzen vast maken en de Basis verzekering landelijk doen, maar of dat nog concurrentie toelaat, wat betalen Belgen en Duitsers krijg je dan,
vooral in de grens gebieden want dan krijg je die discussie weer.

Hiermee geef ik aan dat de standaard ingreep met vaste prijzen, maar als ik een simpele Fusee kogel in mijn garage voor vaste prijs willen laten vervangen,
dan betalen de makkelijke voor de vastgeroeste en is dat dan eerlijk?
Ja, een Mensch is geen Auto maar de tarieven, vaste prijzen of gewoon uurloon?

Of je nu Garage of Ziekenhuis bent, oudere weigeren is bij vaste prijzen rendabel!

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Worden ziekenhuis- en verzekeraarstarieven openbaar?

Ongelezen bericht door Berteman »

mp2017 schreef: Dat verschillende ZH andere prijzen hebben, heeft niets met de zorgverzekeraar te doen.
De zorgverzekeraar maak met een ZH een prijsafspraak om de best mogelijke condities te krijgen.

Dat verschillende ziekenhuizen andere tarieven hebben, heeft ook te maken met de zorgverzekeraar want - zoals je zelf schrijft - maakt de zorgverzekeraar met een ziekenhuis een prijsafspraak om de best mogelijke condities - lees: het laagste tarief - te krijgen. En daardoor ontstaat de rare situatie dat in één ziekenhuis voor dezelfde behandeling, verschillende tarieven worden berekend.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Worden ziekenhuis- en verzekeraarstarieven openbaar?

Ongelezen bericht door mp2017 »

Berteman schreef:
mp2017 schreef: Dat verschillende ZH andere prijzen hebben, heeft niets met de zorgverzekeraar te doen.
De zorgverzekeraar maak met een ZH een prijsafspraak om de best mogelijke condities te krijgen.

Dat verschillende ziekenhuizen andere tarieven hebben, heeft ook te maken met de zorgverzekeraar want - zoals je zelf schrijft - maakt de zorgverzekeraar met een ziekenhuis een prijsafspraak om de best mogelijke condities - lees: het laagste tarief - te krijgen. En daardoor ontstaat de rare situatie dat in één ziekenhuis voor dezelfde behandeling, verschillende tarieven worden berekend.

Dus als ik jou woorden interpreteer, heeft een ZH voor ieder zorgverzekeraar een ander tarief?

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Worden ziekenhuis- en verzekeraarstarieven openbaar?

Ongelezen bericht door Berteman »

mp2017 schreef:
Berteman schreef:
mp2017 schreef: Dat verschillende ZH andere prijzen hebben, heeft niets met de zorgverzekeraar te doen.
De zorgverzekeraar maak met een ZH een prijsafspraak om de best mogelijke condities te krijgen.

Dat verschillende ziekenhuizen andere tarieven hebben, heeft ook te maken met de zorgverzekeraar want - zoals je zelf schrijft - maakt de zorgverzekeraar met een ziekenhuis een prijsafspraak om de best mogelijke condities - lees: het laagste tarief - te krijgen. En daardoor ontstaat de rare situatie dat in één ziekenhuis voor dezelfde behandeling, verschillende tarieven worden berekend.

Dus als ik jou woorden interpreteer, heeft een ZH voor ieder zorgverzekeraar een ander tarief?
Ja. En dat is ook te lezen in de openingspost:
Radar schreef:Dat een staaroperatie bij het ene ziekenhuis goedkoper kan zijn dan bij het andere ziekenhuis is over het algemeen wel bekend. Maar dat diezelfde operatie in hetzelfde ziekenhuis bij de ene verzekeraar duurder kan zijn dan bij de andere verzekeraar weet níet iedereen.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Worden ziekenhuis- en verzekeraarstarieven openbaar?

Ongelezen bericht door mp2017 »

Berteman schreef:
mp2017 schreef:
Berteman schreef:
Dat verschillende ziekenhuizen andere tarieven hebben, heeft ook te maken met de zorgverzekeraar want - zoals je zelf schrijft - maakt de zorgverzekeraar met een ziekenhuis een prijsafspraak om de best mogelijke condities - lees: het laagste tarief - te krijgen. En daardoor ontstaat de rare situatie dat in één ziekenhuis voor dezelfde behandeling, verschillende tarieven worden berekend.

Dus als ik jou woorden interpreteer, heeft een ZH voor ieder zorgverzekeraar een ander tarief?
Ja. En dat is ook te lezen in de openingspost:
Radar schreef:Dat een staaroperatie bij het ene ziekenhuis goedkoper kan zijn dan bij het andere ziekenhuis is over het algemeen wel bekend. Maar dat diezelfde operatie in hetzelfde ziekenhuis bij de ene verzekeraar duurder kan zijn dan bij de andere verzekeraar weet níet iedereen.

En deze bewering zou ik dan graag ergens willen lezen.
Het is administratief veel te gecompliceerd om verschillende tarieven te hanteren.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Worden ziekenhuis- en verzekeraarstarieven openbaar?

Ongelezen bericht door renewouters »

mp2017 schreef: En deze bewering zou ik dan graag ergens willen lezen.
Het is administratief veel te gecompliceerd om verschillende tarieven te hanteren.
Maar het kan wel natuurlijk. En eventuele verschillen hangen ook maar net af van wat een verzekeraar inkoopt bij een ziekenhuis. We willen het vaak niet horen, maar uiteindelijk is een ziekenhuisbehandeling ook maar gewoon een product waarvan de prijs door o.a. de schaalgrootte van de productie wordt bepaald.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Worden ziekenhuis- en verzekeraarstarieven openbaar?

Ongelezen bericht door Berteman »

mp2017 schreef: En deze bewering zou ik dan graag ergens willen lezen.
Dat kan dus pas als ziekenhuizen en verzekeraars transparantie tonen.
mp2017 schreef:Het is administratief veel te gecompliceerd om verschillende tarieven te hanteren.
Welnee, daar is iets voor uitgevonden: automatisering.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Worden ziekenhuis- en verzekeraarstarieven openbaar?

Ongelezen bericht door mp2017 »

Berteman schreef:
mp2017 schreef: En deze bewering zou ik dan graag ergens willen lezen.
Dat kan dus pas als ziekenhuizen en verzekeraars transparantie tonen.

Dus dan is het niet zo, gewoon een aanname of gissen van jou kant, want het is niet transparant! :wink:
mp2017 schreef:Het is administratief veel te gecompliceerd om verschillende tarieven te hanteren.
Welnee, daar is iets voor uitgevonden: automatisering.
Natuurlijk verwerken ZH voor alle ziekenkostenverzekeraars andere prijzen.
Heb je enig idee, om hoeveel verschillende dbc codes het gaat en deze jaarlijks veranderd moeten worden.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Worden ziekenhuis- en verzekeraarstarieven openbaar?

Ongelezen bericht door harkja »

stofzuigertje schreef:Ik vergelijk een mens het liefste met een auto!

Ja, de dealer is duurste maar als ik onderdelen plaatselijk bij Brezan haalde ben ik meestal (niet altijd) duurder uit dan online!
Verder zijn is mijn garage waar ik vaak kom niet duur in uurloon maar als ik voor een Fusee kogeltje even langs ga, ja vastgeroest na 17 jaren dus slijpen en veel werk oude weghalen!
Dan kost het meer dan bij jonge auto waar je deze 4 boutjes moeiteloos kunt losdraaien.

Zo gaat het in ziekenhuizen ook ongeveer, elk Ziekenhuis heeft prijzen maar in onderhandeling met de verzekeraars mogen ze kortingen geven.
Met 5 grote verzekeraars en ruim 100 ziekenhuizen dus 500 mogelijkheden!

Ja, of ik nu voor een Hartklep kom of mijn auto een klepje heeft die lekte, beide moet je maar afwachten wat het gaat kosten want beide waren zeer onduidelijk!
Landelijk vaste prijzen voor Ziekenhuizen en geen ruimte voor verzekeraars, dan krijgen we het Nationale Zorgfonds van SP!
Als we alle prijzen vast maken en de Basis verzekering landelijk doen, maar of dat nog concurrentie toelaat, wat betalen Belgen en Duitsers krijg je dan,
vooral in de grens gebieden want dan krijg je die discussie weer.

Hiermee geef ik aan dat de standaard ingreep met vaste prijzen, maar als ik een simpele Fusee kogel in mijn garage voor vaste prijs willen laten vervangen,
dan betalen de makkelijke voor de vastgeroeste en is dat dan eerlijk?
Ja, een Mensch is geen Auto maar de tarieven, vaste prijzen of gewoon uurloon?

Of je nu Garage of Ziekenhuis bent, oudere weigeren is bij vaste prijzen rendabel!
Duidelijk helemaal eens met stofzuigertje en het plan van de SP weg met al die reclames van de te vele zorgverzekeraars. Als alle inkomsten van de premies in 1 kas komen dan kan alles goedkoper en dus betaalbaar blijven. Dit moet weer een taak van de overheid worden.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Worden ziekenhuis- en verzekeraarstarieven openbaar?

Ongelezen bericht door renewouters »

harkja schreef: Duidelijk helemaal eens met stofzuigertje en het plan van de SP weg met al die reclames van de te vele zorgverzekeraars. Als alle inkomsten van de premies in 1 kas komen dan kan alles goedkoper en dus betaalbaar blijven. Dit moet weer een taak van de overheid worden.
De bedragen die de verzekeraars aan reclame besteden zijn een minieme fractie van het totalen zorgbudget. Als ze niets uitgeven merk je daar zo goed als niet van in de premie.

Het tweede deel van wat je beweert weten we helemaal niet: zo'n systeem hebben we nl nooit gehad. En voor het derde deel van: de overheid betaalt ca. 75-80% van alle zorgkosten. De rest komt van de verzekeraars.

Maar je zult dit waarschijnlijk toch niet geloven (wie gelooft er immers nog feiten?). Daarom: kan je een cost-breakdown geven waaruit blijkt hoe de zorgkosten worden verdeeld en waar er grote besparingen mogelijk zij? Dus wat betaalt de overheid, wat wordt daarmee gedaan, hoeveel premies krijgen de verzekeraars binnen, hoeveel wordt daaraan aan zorg besteedt, hoeveel aan overhead, hoeveel aan reclame etc. (uiteraard wel met bronvermelding, zodat we het kunnen narekenen).

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Worden ziekenhuis- en verzekeraarstarieven openbaar?

Ongelezen bericht door kiz »

renewouters schreef:
harkja schreef: Duidelijk helemaal eens met stofzuigertje en het plan van de SP weg met al die reclames van de te vele zorgverzekeraars. Als alle inkomsten van de premies in 1 kas komen dan kan alles goedkoper en dus betaalbaar blijven. Dit moet weer een taak van de overheid worden.
De bedragen die de verzekeraars aan reclame besteden zijn een minieme fractie van het totalen zorgbudget. Als ze niets uitgeven merk je daar zo goed als niet van in de premie.

Het tweede deel van wat je beweert weten we helemaal niet: zo'n systeem hebben we nl nooit gehad. En voor het derde deel van: de overheid betaalt ca. 75-80% van alle zorgkosten. De rest komt van de verzekeraars.

Maar je zult dit waarschijnlijk toch niet geloven (wie gelooft er immers nog feiten?). Daarom: kan je een cost-breakdown geven waaruit blijkt hoe de zorgkosten worden verdeeld en waar er grote besparingen mogelijk zij? Dus wat betaalt de overheid, wat wordt daarmee gedaan, hoeveel premies krijgen de verzekeraars binnen, hoeveel wordt daaraan aan zorg besteedt, hoeveel aan overhead, hoeveel aan reclame etc. (uiteraard wel met bronvermelding, zodat we het kunnen narekenen).
Hmm... dus jij stelt hier 3 dingen, en vraagt vervolgens een ander dit met bronvermelding te weerleggen?
Lijkt me logischer dat je je eigen stellingen onderbouwt (met bronvermelding) voordat je iets "feiten" noemt.

Gesloten