Analoog radiosignaal Ziggo

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) radio.
PeterPeters1966

Re: Analoog radiosignaal Ziggo

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Philo12 schreef:
14 okt 2021 10:48
Nu Ziggo gestopt is met FM via de kabel, merk ik ook veel meer ruis op FM zenders via een draadantenne. Wordt deze klassieke manier van FM ontvangen ook nog eens ontmoedigd (ten faveure van DAB+)? Hebben meer mensen hier last van?
Met een goede antenne werkt FM nog prima, daar is ook niets aan veranderd. Als je een slechte ontvangst heb moet je de antenne eens op een andere plek proberen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Cro schreef:
14 okt 2021 11:52
Philo12 schreef:
Nu Ziggo gestopt is met FM via de kabel, merk ik ook veel meer ruis op FM zenders via een draadantenne. Wordt deze klassieke manier van FM ontvangen ook nog eens ontmoedigd (ten faveure van DAB+)? Hebben meer mensen hier last van?
Ik luister dagelijks meerdere uren FM in de auto, iedere dag op hetzelfde traject. Ik merk eigenlijk geen verschil in kwaliteit de laatste jaren, misschien dat je lokaal last hebt van een stoorzender.
Ga je dan ruis horen in de auto? Daar is al zoveel omgevingslawaai

Spectrum van FM is mogelijk al in gebruik genomen voor internet modems, slechte kabels her en der kunnen signaal lekken.
En de modems sturen nu signaal terug via de FM band, wellicht op een hoger nivo dan voorheen op de kabel stond richting FM radios.
Wat ook kan: Oude FM frequenties op de kabel zullen "interleaved" geweest zijn met vrij te ontvangen FM zenders.
Dit om onderlinge storing te verminderen.
Van interleaving is nu natuurlijk geen sprake meer.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Philo12 schreef:
Nee en geloof ook niet in het complot verhaal wat je zelf verzint dat het dan wel ter adverteren van DAB zou zijn. DAB is er al jaren en staat compleet los van Ziggo.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
14 okt 2021 19:53

Ga je dan ruis horen in de auto? Daar is al zoveel omgevingslawaai
Dat kan je zeker horen ja in bepaalde auto's met goede installaties, hangt natuurlijk wel van de auto af.
Spectrum van FM is mogelijk al in gebruik genomen voor internet modems, slechte kabels her en der kunnen signaal lekken.
En de modems sturen nu signaal terug via de FM band, wellicht op een hoger nivo dan voorheen op de kabel stond richting FM radios.
Wat ook kan: Oude FM frequenties op de kabel zullen "interleaved" geweest zijn met vrij te ontvangen FM zenders.
Dit om onderlinge storing te verminderen.
Van interleaving is nu natuurlijk geen sprake meer.
Dat zie ik als locale stoorzenders.

Plaats reactie