LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DAB+ radio (digitale radio in de ether)

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) radio.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: DAB+ radio (digitale radio in de ether)

Ongelezen bericht door kweenie »

Als ik de zenderindeling zie, dan word ik daar niet heel erg vrolijk van. De publieken hebben gelukkig wel een redelijk uitgebreid aanbod, maar verder valt het tegen. Weinig extra aanbod dat voor mij de aanschaf van een DAB+ ontvanger zou rechtvaardigen. Zeker omdat in een aantal delen van het land er nog in het geheel geen dekking is. Voor onderweg voor mij dus geen optie.

Als je ziet dat je via de kabel met je digitale ontvanger honderd zenders kunt ontvangen, dan zou ik thuis ook niet voor DAB+ kiezen, maar eerder voor ofwel de digitale ontvanger die ik er toch al heb staan, ofwel internetradio.

Voor de grote spelers is internetradio misschien een dure grap, maar misschien ook wel juist een mooie kans. Je ziet dat iedere speler juist via internetradio kan inspelen op de wensen van kleinere groepen. Of het nu gaat om muziek uit een bepaald decennium, een bepaalde muziekstijl of bijvoorbeeld een spin-off van een succesvol programma (zoals de 'foute' zender van q music). Dat worden juist geen zenders voor grote groepen, maar zenders waar kleinere groepen heel gericht op kunnen 'afstemmen'.

DerErik
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mar 2015 15:17

Re: DAB+ radio (digitale radio in de ether)

Ongelezen bericht door DerErik »

Nou ja, dat is naar mijn idee dan ook het mooie tegenwoordig. Vroeger zat een radiostation alleen in de ether via AM of FM en was daar bovendien maar erg beperkte ruimte.

Tegenwoordig is radio multiplatform en is hetzelfde station vaak via meerdere manieren te beluisteren. Iemand luistert misschien thuis via de kabel, stapt in de auto en zet de DAB radio aan en luistert bij het voetbalveld aangekomen via een mobiele app terwijl ze de hele tijd naar dezelfde zender blijven luisteren.

Het grote voordeel is dat er nu veel meer ruimte is voor niche dingen. Bij FM zat de ruimte na negen landelijke zenders al vol. Daar moest je dus ook veel geld meebrengen als station wat alleen maar terugverdiend kon worden door je op de massa te richten. Met DAB+ is dat al minder omdat we straks tegen de 50 landelijke zenders hebben. Aangezien het ook nog eens een stuk goedkoper is dan FM is er dus ook meer ruimte voor misschien wel een Jazz zender, of een zender met alleen maar non-stop Chill (zoals ze in Engeland hebben), of een zender voor wereldmuziek, of alleen maar verkeersinformatie etc. etc.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: DAB+ radio (digitale radio in de ether)

Ongelezen bericht door Har06 »

Wanneer neemt Dab de markt over en kan ik m,n radio's in de vuilnisbak kieperen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: DAB+ radio (digitale radio in de ether)

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat kun je al, als je wilt...

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: DAB+ radio (digitale radio in de ether)

Ongelezen bericht door Har06 »

kweenie schreef:Dat kun je al, als je wilt...

weggooien kan ik uiteraard alles, mijn vraag was hoe lang kan ik met de radio,s tuners etc nog FM AM ontvangen ??


DerErik
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mar 2015 15:17

Re: DAB+ radio (digitale radio in de ether)

Ongelezen bericht door DerErik »

Inderdaad. De volgende reeks FM vergunningen loopt tot september 2022 en er wordt nu al door de meeste publieke en commerciele omroepen van uit gegaan dat 2017 de laatste keer is dat de nationale FM vergunning worden uitgedeeld. Dan verdwijnen dus rond 2023 de nationale omroepen van de FM.

Alleen de lokale en regionale omroepen kunnen dan waarschijnlijk nog een FM vergunning krijgen, als die er tegen die tijd dan nog behoefte aan hebben. FM is nu al niet meer zo populair (minder dan de helft van al het radio luisteren is nog via FM in de ether) en tegen die tijd zal het helemaal klein zijn.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: DAB+ radio (digitale radio in de ether)

Ongelezen bericht door Har06 »

DerErik schreef:Inderdaad. De volgende reeks FM vergunningen loopt tot september 2022 en er wordt nu al door de meeste publieke en commerciele omroepen van uit gegaan dat 2017 de laatste keer is dat de nationale FM vergunning worden uitgedeeld. Dan verdwijnen dus rond 2023 de nationale omroepen van de FM.

Alleen de lokale en regionale omroepen kunnen dan waarschijnlijk nog een FM vergunning krijgen, als die er tegen die tijd dan nog behoefte aan hebben. FM is nu al niet meer zo populair (minder dan de helft van al het radio luisteren is nog via FM in de ether) en tegen die tijd zal het helemaal klein zijn.

oh 2013 dat is nog een eeuwigheid, tegen die tijd zien we wel.
thuis luisteren we de radio via internet, in de auto via de radio ontvanger :)

ferdybossy1
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2017 15:11
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: DAB+ radio (digitale radio in de ether)

Ongelezen bericht door ferdybossy1 »

Heb de allerbeste zender ondekt deze zend uit met 320kbs dus de klank is fenominaal. En je bent zelf de Discjockey. De keuze is makkelijk, die gaat via titel / genre of artiest. De zender is streaming en is alleen via het Internet mogelijk. Er zijn diverse aanbieders ik heb gekozen voor Spotify. Je installeert de app via de playstore / appstore en je speelt het af op bijvoorbeeld de M -CR611 Marantz of de wxc 50 van Yamaha zonder amp er is ook een met versterker. Er zijn er veel meer. Maar dat moet ieder zelf weten. Heb via Deezer (kost €9,99 per maand) muziek gehoord die ik niet kende. Je kunt het ook voor niks horen. Maar ik prefereer zonder reclame en High End geluid. Verschil met CD of DVD is er ongeveer 0,000000986% echt dat verschil is onhoorbaar. Er zijn die willen LP's draaien met MC element etc. Nu ik wil streaming radio het liefst horen via een buizen versterker dit is nu met verleden. Er gaat niets boven een buizenbak de vervorming is echt veel. Maar deze vervorming is voor geen audiofiel een probleem.

Gesloten