LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NPO Radio 6 Soul & Jazz gaat stoppen?

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) radio.
gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

NPO Radio 6 Soul & Jazz gaat stoppen?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Met veel plezier luister ik naar NPO Radio 6. Maar nu zij te weinig luisteraars hebben gaan ze stoppen met uitzenden. Dit komt door het ontbreken van een FM frequentie werd gezegd. NPO Radio 6 is via Digital Radio te ontvangen en Digitenne. Ik vraag me af of jazz en soul muziek wel meer luisteraars had kunnen trekken? De NPO is van plan om er een non-stop muziek zender van te maken en dan onder een thema zender. Dat zou dan onder NPO Radio 2 kunnen gaan vallen.

Is er geen mogelijkheid om beginnende DJ's te gaan vinden die vrijwilliger zijn en te presenteren op NPO Radio 6? Immers lokale omroepen worden ook bediend door onbetaalde krachten.
Laatst gewijzigd door Radar op 25 mar 2015 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële link verwijderd

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: NPO Radio 6 Soul & Jazz gaat stoppen?

Ongelezen bericht door sjohie »

Ze gaan zo te lezen door als digitaal kanaal, gelieerd aan radio2. Elegante oplossing voor een relatief kleine doelgroep. Ze zeggen dat het ~2,5 miljoen per jaar kost, voor goed 180.000 luisteraars.

Even een gewetensvraag, zou jij ~14 euro/jaar betalen voor deze ene zender? Dat kost het omgerekend namelijk per luisteraar per jaar.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: NPO Radio 6 Soul & Jazz gaat stoppen?

Ongelezen bericht door witte angora »

gezondheid schreef: Is er geen mogelijkheid om beginnende DJ's te gaan vinden die vrijwilliger zijn en te presenteren op NPO Radio 6?
Meld je aan als vrijwilliger!

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: NPO Radio 6 Soul & Jazz gaat stoppen?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Tja, dat kun je ook zeggen van NPO Radio 4. Deze zender is in geheel Nederland via de FM band te ontvangen en zelfs Classic FM dat niet eens in de ether zit boekte een tijd meer luisteraars dan NPO Radio 4! Dan moet je net zoals Sky Radio doen: Weinig platen in de database, dus vaak dezelfde platen draaien en succes boeken. Maar daar is de publieke omroep niet voor bedoeld.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: NPO Radio 6 Soul & Jazz gaat stoppen?

Ongelezen bericht door witte angora »

sjohie schreef:
Even een gewetensvraag, zou jij ~14 euro/jaar betalen voor deze ene zender? Dat kost het omgerekend namelijk per luisteraar per jaar.
Heel lang geleden, en dan praten we over eind jaren 70, begin jaren 80, hadden pubers nog wel eens de gewoonte om muziek van de Top40 op casetteband op te nemen. Natuurlijk 'mocht' dat niet, en om dat te voorkomen zat de DJ er bij ieder nummer zowel aan het begin als aan het eind een eind doorheen te kleppen. En dat geklep kwam dus ook bij de opname.

Ik meen dat het Toto was met een bepaald nummer. Geen idee meer wie de DJ was. Maar ik weet wel dat hij vertelde dat hij Jan Terlouw, toenmalig minister van Economische Zaken geïnterviewd had. En hij vroeg hem, 'wat vind u nu van het bestel'? Het antwoord van de minister was: "De overheid moet ervoor waken dat minderheden iets anders kunnen doen. De sterke redt zichzelf wel". 'Mooie woorden van Jan Terlouw, minister van Economische Zaken', besloot de DJ toen. Ik heb, aangezien het hele gesprek op de cassette stond, dit heel vaak zo moeten horen.

En dat is denk ik de keuze die gemaakt moet worden. De sterke redt zichzelf wel - via de commerciëlen. Maar de minderheden, die toch ook best wel omvangrijk zijn, moeten toch ook hun ding kunnen doen. Ook op de radio! Dat het geld kost, jammer. Maar er wordt zoveel gesubsidieerd in dit land. Dus waarom dit niet?

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: NPO Radio 6 Soul & Jazz gaat stoppen?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Non-stop muziek zender, is dat wel wat? Dan kunnen we net zo goed een mp3 speler gaan kopen met nog veel meer platen erop. Het DAB+ kanaal NPO Top 2000 vind ik geen toegevoegde waarde. 2000 plaatjes is niks. Dat het gehele jaar door achter elkaar herhalen. Nou, wat een pret! Op kanaal 12c NPO is nog over capaciteit maar die zal, vrees ik niet benut worden vanwege de bezuinigingen. Ik vind dat die ruimte net zo goed benut kan worden door andere thema zenders van de NPO. Maar dat is kennelijk te duur vanwege de rechten die zij moeten afdragen. Sterren.nl zou eerder toegevoegd worden aan het netwerk van de NPO. Maar dat wilde de directeur van 100%NL niet. Vervolgens zou KX Radio mogelijk doorgegeven worden maar die plannen zitten in de ijskast. In plaats van dat is er een DAB+ TEST kanaal toegevoegd aan het netwerk met de rust van stilte erop.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: NPO Radio 6 Soul & Jazz gaat stoppen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ja, het uitzenden van een zender kost die zender nu eenmaal (veel) geld. Dan is het een afweging of je wel in de ether wil uitzenden of niet. Zeker voor een niche zender, en zeker als het om een medium met minder bereik gaat wat dab en digitenne-radio toch zijn. Je betaalt dan relatief veel geld voor de techniek, geld dat je niet in de uitzendingen kunt steken. Als je dat doet, die het dan goed en zorg dat het ook analoog beschikbaar is.

Anders kun je je afvragen of de zender niet beter bv als Internet- en kabelzender zou kunnen doorgaan. En als er via Internet of kabel al vergelijkbare zenders zouden zijn (wat ik betwijfel), dan kun je je afvragen of de zender genoeg toegevoegde waarde heeft.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: NPO Radio 6 Soul & Jazz gaat stoppen?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Vreemd dat de link naar Radio 6 is verwijderd met als reden Commerciële link verwijderd. Ik dacht toch dat Radio 6 geen commerciële omroep is?

Gesloten