LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Radio schakelt over van FM naar DAB+

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) radio.
gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Radio schakelt over van FM naar DAB+

Ongelezen bericht door gezondheid »

Sinds enige tijd is het mogelijk dat wanneer DAB+ zender niet meer kan worden ontvangen je autoradio automatisch overschakelt naar de FM. Echter je autoradio gaat dan een stuk harder staan, zodra hij overschakelt naar de FM. Kennelijk staan de FM zenders een stuk harder afgesteld in volume dan DAB+ dat staat. Dit is zeer hinderlijk tijdens het autoradio. Zijn er meer mensen die hier hinder van hebben?

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Radio schakelt over van FM naar DAB+

Ongelezen bericht door 16again »

gezondheid schreef: Echter je autoradio gaat dan een stuk harder staan, zodra hij overschakelt naar de FM. Kennelijk staan de FM zenders een stuk harder afgesteld in volume dan DAB+ dat staat.
Meer voor de hand liggend is dat dit aan de radio ligt: FM tuner is gewoon luider is dan de DAB ontvanger.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Radio schakelt over van FM naar DAB+

Ongelezen bericht door gezondheid »

Nee, bij de publieke omroep is dat niet het geval. Daar valt het minder op. Las op een ander forum dat men dat probleem herkend. Ik wil graag weten of meer mensen dat ook zo ervaren, vandaar deze oproep.
Laatst gewijzigd door gezondheid op 24 jun 2014 16:51, 2 keer totaal gewijzigd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Radio schakelt over van FM naar DAB+

Ongelezen bericht door sjohie »

Nee geen hinder van, onze autoradio ontvangt geen DAB, en we luisteren toch eigenlijk alleen maar CD's van Bruce Springsteen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Radio schakelt over van FM naar DAB+

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Hee, iemand die nog CD's draait in de auto.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Radio schakelt over van FM naar DAB+

Ongelezen bericht door dhc »

Zet het er gewoon nog een keer op:
Gebruik je volumeknop, problem solved....

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Radio schakelt over van FM naar DAB+

Ongelezen bericht door 16again »

dhc schreef:Gebruik je volumeknop, problem solved....
Als je aan de rand van DAB verzorgingsgebied bent, kan de radio veelvuldig omschakelen, en blijf je de volumeknop aanpassen.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Radio schakelt over van FM naar DAB+

Ongelezen bericht door dhc »

Tja...de hele wereld staat in brand, verzorgingsstaat op randje failliet, Oranje wereldkampioen...als dit echt je grootste probleem is? Big deal....

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Radio schakelt over van FM naar DAB+

Ongelezen bericht door gezondheid »

Bij de publieke omroep heb je die geluidsverschillen niet. Commerciële omroepen willen hun geluid zo hard mogelijk moduleren op de FM om de ruis weg te werken bij zwakkere ontvangst. Bij DAB+ is dat niveau niet van toepassing. Dit zou in mijn optiek op gelijke voet moeten worden gesteld.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Radio schakelt over van FM naar DAB+

Ongelezen bericht door dhc »

Dit zou in mijn optiek op gelijke voet moeten worden gesteld.
Gelukkig ben jij niet degene die dat bepaalt. In mijn optiek zou ik ook het dubbele moeten verdienen....

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Radio schakelt over van FM naar DAB+

Ongelezen bericht door GJvdZ »

dhc schreef:Tja...de hele wereld staat in brand, verzorgingsstaat op randje failliet, Oranje wereldkampioen...
Overdrijven is ook een kunst....

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Radio schakelt over van FM naar DAB+

Ongelezen bericht door witte angora »

GJvdZ schreef:
dhc schreef:Tja...de hele wereld staat in brand, verzorgingsstaat op randje failliet, Oranje wereldkampioen...
Overdrijven is ook een kunst....
En je druk maken om niks ook....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Radio schakelt over van FM naar DAB+

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef:
dhc schreef:Gebruik je volumeknop, problem solved....
Als je aan de rand van DAB verzorgingsgebied bent, kan de radio veelvuldig omschakelen, en blijf je de volumeknop aanpassen.
Dan kun je ook gewoon de radio op fm laten tot je weer binnen bereik van de dab zenders bent. Net als dat je aan de rand van het fm gebied beter een andere zender kunt kiezen, als er te veel ruis is.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Radio schakelt over van FM naar DAB+

Ongelezen bericht door gezondheid »

Verder is de schakelingen niet goed ingesteld?

Zo schakelt Efteling Radio over naar Radio 2 en Q-Music Non-stop naar Radio 4.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Radio schakelt over van FM naar DAB+

Ongelezen bericht door sjohie »

GJvdZ schreef:Hee, iemand die nog CD's draait in de auto.
Onze Saab heeft een prachtig digitaal netwerk door de auto, met iets van coaxiale kabels, en een mooi geïntegreerd infotainment systeem inclusief autoradio. Helaas is onze auto ~9 jaar oud, en het hele systeem pre-MP3 en SD-kaartjes. Gelukkig zit er nog wel een 6 CD-wisselaar in, maar een andere autoradio inbouwen is er niet bij. Maar goed, ik heb ~600 Springsteen bootlegs op CD, dus we kunnen nog wel even vooruit met deze auto. :lol:

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Radio schakelt over van FM naar DAB+

Ongelezen bericht door tenormin »

sjohie schreef:Onze Saab heeft een prachtig digitaal netwerk door de auto, met iets van coaxiale kabels, en een mooi geïntegreerd infotainment systeem inclusief autoradio. Helaas is onze auto ~9 jaar oud, en het hele systeem pre-MP3 en SD-kaartjes. Gelukkig zit er nog wel een 6 CD-wisselaar in, maar een andere autoradio inbouwen is er niet bij. Maar goed, ik heb ~600 Springsteen bootlegs op CD, dus we kunnen nog wel even vooruit met deze auto. :lol:
Dus het gaat je niet eens om de Saab maar om Bruce. Ook een goede reden hoor. Begrijp alleen niet veel wat het probleem van gezondheid is: knopje geluid zit (bij mij tenminste) toch ook aan je stuur: ff knopje tandje lager en je hebt je gewenste geluid weer. Is op TV toch ook zo: het ene programma is luider dan het andere, doe je toch ook een handeling als het te hard is?

MennoB
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 sep 2014 15:05

Re: Radio schakelt over van FM naar DAB+

Ongelezen bericht door MennoB »

DAB+ is naar mijn mening minder ondersteund op dit moment als "ouderwetse" FM. Dus lijkt me vrij voor de hand liggend dat hij autom. schakelt wanneer hij een FM-signaal sterker ontvangt. toch?

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Radio schakelt over van FM naar DAB+

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

dhc schreef:Zet het er gewoon nog een keer op:
Gebruik je volumeknop, problem solved....
kVind het een flauwe opmerking.
Het is gewoon erg vervelend als je omschakelt of zapt dat een zender ineens veel luider afgesteld staat.
Het lijkt me zelfs verkeersonveilig. Je kan op een ongelegen moment gedwongen worden eerst de radio zachter zetten, en dus afgeleid worden van het verkeer.

Ik ervaar hetzelfde bij sommige TVzenders. Ik dacht daar ooit afspraken waren gemaakt dat men hetzelfde geluidsnivo moest aanhouden. Ik heb er nu vooral last van bij een paar zoals CNN (etcetera). Kan zijn dat die via satelliet nog niet onder de regels vallen.

P.S.: ik heb geen DAB of DAB+ ervaring, maar snap het bezwaar van ongelijk volumenivo tussen zenders.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Radio schakelt over van FM naar DAB+

Ongelezen bericht door sjohie »

Geip Suusje schreef:
dhc schreef:Zet het er gewoon nog een keer op:
Gebruik je volumeknop, problem solved....
kVind het een flauwe opmerking.
Het is gewoon erg vervelend als je omschakelt of zapt dat een zender ineens veel luider afgesteld staat.
Het lijkt me zelfs verkeersonveilig. Je kan op een ongelegen moment gedwongen worden eerst de radio zachter zetten, en dus afgeleid worden van het verkeer.

Ik ervaar hetzelfde bij sommige TVzenders. Ik dacht daar ooit afspraken waren gemaakt dat men hetzelfde geluidsnivo moest aanhouden. Ik heb er nu vooral last van bij een paar zoals CNN (etcetera). Kan zijn dat die via satelliet nog niet onder de regels vallen.

P.S.: ik heb geen DAB of DAB+ ervaring, maar snap het bezwaar van ongelijk volumenivo tussen zenders.
In dit geval is het een kwestie van techniek, de radio schakelt automatisch over van DAB naar FM om geluid te kunnen blijven maken. Dus als in een perfecte wereld alle DAB zenders volume 6 hebben, en alle FM zenders 10, zou dit nog spelen. Truc is dus zelf het volume bijregelen, of de autoradio instellen dat deze niet automatisch schakelt tussen FM en DAB.

stofzuigertje

Re: Radio schakelt over van FM naar DAB+

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Het overschakelen van DAB+ naar FM is niet bij elke auto radio dus welk merk heeft U?

Ja, elk merk moet kiezen, naar FM of matig wegvallend signaal.....
Er zijn enkele merken die per type verschillen dus kijk voor je koopt wat je bij weggevallen signaal kreeg...

Gesloten