LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sonos Trade-Up: misleidend? Apparaat straks gedeactiveerd?

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) radio.
Saboelens
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2020 13:20

Sonos Trade-Up: misleidend? Apparaat straks gedeactiveerd?

Ongelezen bericht door Saboelens »

Sonos:
Ik wilde een update uitvoeren en via mijn account stond er een aanbieding van een trade upgrade waar op leek dat dit een software update was
Echter blijk dit een recycle modus te zijn waarbij je sonos het recht geeft ( zoals ze zelf zeggen) dat je apparaten onbruikbaar of in een deactiverings stand binnen 21 dagen komt en ze vernietigd zijn gemaak! Ook niet verkoopbaar of inruilbaar!! Daartegen over krijg je een kortingscode van 30%korting op nieuw apparaat.
Customer service gebeld en gevraagd of ik hierop terug kan komen en dat ik mij vergist heb en dit niet de bedoeling is...ik wilde een update !! Echter geven zij aan dat zij de deactivering er niet uit kunnen halen dus niet omkeerbaar en dat mijn apparaten bij de mileustraat kan brengen..
Dus met andere woorden ik kan in mijn account iets deactiveren met een vinger op de knop maar zij niet activeren??
Niet bereid om mee te denken sterker nog ze drukken mij op de voorwaardes!
Ik heb 4 sonos app wat totaal 2800 euro gekost heeft en nog geen 1 jaar oud is!
Maar ook dat is geen reden om maar iets in de oplossing te willen mee denken.
14 dagen herroepingsrecht op afstand geven zij aan dat ik niks gekocht heb!! Dus geen aankoop.
Ik sta met mijn rug tegen de muur!
Wat kan ik nog doen??
Laatst gewijzigd door Radar op 10 jan 2020 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Sonos Trade-Up: misleidend? Apparaat straks gedeactiveerd?

Ongelezen bericht door Cro »

Sonos heeft inderdaad een nieuw trade-up programma waarbij je ervoor kan kiezen om je oude apparatuur in te ruilen en een flinke korting op nieuwere apparatuur te ontvangen.

Dit lijkt echter totaal niet op een software update, je moet in je sonos account naar een speciale trade-up pagina gaan, daar de apparaten selecteren.

Er staat ook duidelijk bij dat dit een niet omkeerbaar proces is zodra geïnitialiseerd. Van de Sonos website:
Sonos players in Recycle Mode will no longer connect to any Sonos system. Once started, this process can not be undone or reversed. See our Recycle Mode article for more details.
Ook is dit aanbod alleen van toepassing op relatief oude Sonos apparatuur, niet op de nieuwste modellen. Voor zover ik kan nagaan is het niet mogelijk om nieuwe producten op deze wijze te de-activeren.

Of je hier nog onderuit kan durf ik niet te zeggen, zowel op technisch als wettelijk vlak.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Sonos Trade-Up: misleidend? Apparaat straks gedeactiveerd?

Ongelezen bericht door 16again »

Ik vraag me af op die trade-upgrade valt onder op afstand gesloten overeenkomsten...met bijbehorend herroepingsrecht

Lady1234
Berichten: 27078
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Sonos Trade-Up: misleidend? Apparaat straks gedeactiveerd?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u moest toch heel wat meer doen dan klikken op upgrade/update.

Er staat een hele uitleg bij.

Arizonakid
Berichten: 1123
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Sonos Trade-Up: misleidend? Apparaat straks gedeactiveerd?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Als je daar per ongeluk op klikt ben je geen lezer blijkbaar. Er wordt echt heel duidelijk uitgelegd, ergens anders dan bij je updates, dus doorklikken, wat het is en hoe het werkt.

Overigens een onzinnige aanbieding ook nog, je “oude” Sonos spullen leveren veel meer op op Marktplaats of Ebay dan die 30% korting.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Sonos Trade-Up: misleidend? Apparaat straks gedeactiveerd?

Ongelezen bericht door 16again »

Saboelens schreef:
10 jan 2020 13:30
14 dagen herroepingsrecht op afstand geven zij aan dat ik niks gekocht heb!! Dus geen aankoop.
Koop met de kortingsbon een nieuwe set, en maak die koop ongedaan op grond van de wet koop op afstand.
Dan kun je proberen te stellen dat de ruil van
tegoedbon <->Onklaar maken oude set
onderdeel is van de koop op afstand van de nieuwe set, en dus moet worden teruggeruild bij ongedaan maken van die koop binnen de wettelijke bedenktijd.

Dat lijkt me goed verdedigbaar: Je laat je set immers niet onklaar maken voor een tegoedbon, die je vervolgens niet gebruikt.



Overigens, vanuit milieu oogpunt vind ik de hele constructie sowieso een gruwel

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Sonos Trade-Up: misleidend? Apparaat straks gedeactiveerd?

Ongelezen bericht door Cro »

Ik vraag me eigenlijk ook wel af hoe dit juridisch zit. Als je de waarschuwingen ziet die je moet accorderen zou me het wel vreemd lijken als je dat zomaar via een beroep op koop of afstand zou kunnen annuleren.

Zie hier een screenshot van een van de pagina's: https://uploads-eu-west-1.insided.com/s ... 901031.jpg

Naar mijn mening wordt overduidelijk aangegeven wat je gaat doen en dat dit proces niet omkeerbaar is (al vraag ik me dat in technische zin af).

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Sonos Trade-Up: misleidend? Apparaat straks gedeactiveerd?

Ongelezen bericht door thecure »

16again schreef: .



Overigens, vanuit milieu oogpunt vind ik de hele constructie sowieso een gruwel
Helemaal mee eens. Wat een waanzin om goed werkende apparaten te deactiveren zodat ze onbruikbaar zijn.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Sonos Trade-Up: misleidend? Apparaat straks gedeactiveerd?

Ongelezen bericht door 16again »

Cro schreef:
11 jan 2020 11:14
Ik vraag me eigenlijk ook wel af hoe dit juridisch zit. Als je de waarschuwingen ziet die je moet accorderen zou me het wel vreemd lijken als je dat zomaar via een beroep op koop of afstand zou kunnen annuleren.
Al die mooie waarschuwingen kunnen wettelijke rechten natuurlijk niet buitenspel zetten.
Je screenshot toont overigens aan dat de ruil
WerkendProduct <-> Tegoedbon
onderdeel is van de koop van een ander product

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Sonos Trade-Up: misleidend? Apparaat straks gedeactiveerd?

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
11 jan 2020 11:43
Cro schreef:
11 jan 2020 11:14
Ik vraag me eigenlijk ook wel af hoe dit juridisch zit. Als je de waarschuwingen ziet die je moet accorderen zou me het wel vreemd lijken als je dat zomaar via een beroep op koop of afstand zou kunnen annuleren.
Al die mooie waarschuwingen kunnen wettelijke rechten natuurlijk niet buitenspel zetten.
Je screenshot toont overigens aan dat de ruil
WerkendProduct <-> Tegoedbon
onderdeel is van de koop van een ander product
Dat je rechten niet buitenspel gezet kunnen worden ben ik met je eens, ik vraag me echter wel af of het onderdeel van een koop van een nieuw product is, sonos geeft het voorbeeld dat je dat 21 dagen de tijd hebt om te wachten op een nieuw product, echter is het voor zover ik kan zien niet per definitie direct onderdeel van de koop van een ander product. Je mag immers de kortingscode ook weggeven of er voor kiezen deze niet te gebruiken, hoe onlogisch dit ook is.

Ik zie in dit geval eigenlijk 2 mogelijke scenario's.

1. Je hebt 2 losstaande zaken:

Je recycled de speaker en krijgt daardoor een korting van 30%
Deze korting gebruik je voor product A. Product A bevalt niet en je ontbindt de koop.
Je krijgt je kortingsbon terug en de bijbetaling naast de kortingsbon.
Je kan de kortingsbon weer gebruiken voor een andere koop.

2. Je moet het als een geheel zien:

Je recycled de speaker en krijgt daardoor een korting van 30%
Deze korting gebruik je voor product A. Product A bevalt niet en je ontbindt de koop.
Je krijgt je kortingsbon terug en de bijbetaling naast de kortingsbon. Daarnaast moet nu ook de recycle opdracht worden teruggedraaid.

Ik zie zelf eigenlijk scenario 1 als het meest logische.

Arizonakid
Berichten: 1123
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Sonos Trade-Up: misleidend? Apparaat straks gedeactiveerd?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

https://www.sonos.com/nl-nl/legal/tradeup-terms

Staat echt heel duidelijk omschreven. Dus nooit meer klikken op iets zonder te lezen.
Overigens moet je blijkbaar uit de app nog bevestigen/activeren lees ik daar.

Lady1234
Berichten: 27078
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Sonos Trade-Up: misleidend? Apparaat straks gedeactiveerd?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En ik lees dat het “slechts” ook over drie apparaten gaat.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Sonos Trade-Up: misleidend? Apparaat straks gedeactiveerd?

Ongelezen bericht door Cro »

Lady1234 schreef:
11 jan 2020 13:11
En ik lees dat het “slechts” ook over drie apparaten gaat.
Klopt, 3 apparaten die tussen 2004 en 2009 op de markt gekomen zijn.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Sonos Trade-Up: misleidend? Apparaat straks gedeactiveerd?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Cro schreef:
11 jan 2020 13:55
Lady1234 schreef:
11 jan 2020 13:11
En ik lees dat het “slechts” ook over drie apparaten gaat.
Klopt, 3 apparaten die tussen 2004 en 2009 op de markt gekomen zijn.
En die dus ook allemaal 10+ jaar oud zijn. Hardwarematig is 10+ jaar niet zo bijzonder maar qua software zijn er weinig aanbieders die hun consumentenproducten zo lang 100% ondersteunen. Probeer eens een telefoon te vinden die 10+ jaar voor 100% voorzien blijft van updates en functionaliteit.

Erthanax
Berichten: 9666
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Sonos Trade-Up: misleidend? Apparaat straks gedeactiveerd?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik heb nog een heel oude draagbare televisie staan, uit 1970. Op een analoog signaal werkt die nog zoals destijds; bolle beeldbuis met ronde hoeken, 4:3 beeldverhouding, zwartwit natuurlijk, mono, geen teletext, matig contrast, beperkte beeldscherpte. Niet best allemaal, maar hij werkt nog wel, na pakweg 50 jaar.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Sonos Trade-Up: misleidend? Apparaat straks gedeactiveerd?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Erthanax schreef:
11 jan 2020 15:57
Ik heb nog een heel oude draagbare televisie staan, uit 1970. Op een analoog signaal werkt die nog zoals destijds; bolle beeldbuis met ronde hoeken, 4:3 beeldverhouding, zwartwit natuurlijk, mono, geen teletext, matig contrast, beperkte beeldscherpte. Niet best allemaal, maar hij werkt nog wel, na pakweg 50 jaar.
Dus? De hardware werkt nog, precies zoals ik zei.. software is echter iets heel anders. De Sonos doet het toch ook nog steeds prima en krijgt ook nog gewoon updates. Is nog volledig functioneel en hoeft helemaal niet ingeleverd te worden ( in recyclemode gezet ) en kan dan wellicht nog jaren mee. Het is een keuze van de eigenaar.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Sonos Trade-Up: misleidend? Apparaat straks gedeactiveerd?

Ongelezen bericht door 16again »

Daarop doorklikkend:
Wat is de Recycle-stand?
Je apparaat gaat in de Recycle-stand 21 dagen nadat het recyclen is bevestigd in de Sonos-app. In de Recycle-stand worden alle gegevens gewist en wordt het apparaat definitief gedeactiveerd, zodat je het veilig weg kunt doen. Zodra een apparaat in de Recycle-stand staat kan het niet meer opnieuw worden geactiveerd.
Ik zie werkelijk geen technische beperking, waarom tijdens die 21 dagen, dit proces niet kan worden afgebroken. Immers, het apparaat werkt die 21 dagen nog gewoon.

En het blijft een op afstand gesloten overeenkomst…

NB: Ik zou me overigens 2 keer achter mijn oren krabben, alvorens een apparaat met remote killswitch te kopen.
In theorie kan een hacker de complete Sonos install-base wereldwijd onklaar maken

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Sonos Trade-Up: misleidend? Apparaat straks gedeactiveerd?

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
11 jan 2020 16:48

Ik zie werkelijk geen technische beperking, waarom tijdens die 21 dagen, dit proces niet kan worden afgebroken. Immers, het apparaat werkt die 21 dagen nog gewoon.
Die technische beperking zie ik ook niet, aangezien je echter dit soort apparatuur moet activeren verwacht ik dat ze gewoon het serienummer blokkeren zodat deze in de toekomst niet meer geactiveerd kan worden.
NB: Ik zou me overigens 2 keer achter mijn oren krabben, alvorens een apparaat met remote killswitch te kopen.
In theorie kan een hacker de complete Sonos install-base wereldwijd onklaar maken
Dat wordt wel steeds lastiger, steeds meer apparaten zijn afhankelijk van online dienstverlening, wat ook voor vertroebeling zorgt bij bijvoorbeeld conformiteitsvraagstukken, immers dienstverlening mag in juridische zin gewoon gewoon gestopt worden. Ook wanneer apparatuur afhankelijk van die dienst daarna niet meer werken. Zeker iets waar de wetgever mogelijk eens goed naar moet gaan kijken, al zal dat anderzijds weer lastig worden, je kan apparatuur immers niet onbeperkt blijven ondersteuning, daarvoor gaat de hardware ontwikkeling te snel.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Sonos Trade-Up: misleidend? Apparaat straks gedeactiveerd?

Ongelezen bericht door 16again »

Sonos kan ook audio streamen vanaf opslag op je eigen network. Of muziek van spotify
Zelfs als de Sonos cloud dienst vervalt, is het apparaat dus nog niet volledig onbruikbaar.

En bij remote kill is dat anders.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Sonos Trade-Up: misleidend? Apparaat straks gedeactiveerd?

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
11 jan 2020 18:08
Sonos kan ook audio streamen vanaf opslag op je eigen network. Of muziek van spotify
Zelfs als de Sonos cloud dienst vervalt, is het apparaat dus nog niet volledig onbruikbaar.

En bij remote kill is dat anders.
Voor zover ik weet is dat wel pas na activatie via de sonos servers en krijg je een gedeactiveerd of bijvoorbeeld een sonos die een factory reset heeft gehad of een sonos die nog niet eerder geactiveerd is geweest niet aan de praat zonder deze eerst via Sonos te activeren. Nadat dit gebeurt is kan je inderdaad Spotify streamen of lokaal steamen zonder Internet. Echter blijf je dus wel afhankelijk van Sonos mocht je het apparaat ooit willen of moeten resetten na ingebruikname.

Gesloten