Ziggo stopt met doorgeven ANALOOG FM signaal

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) radio.
Bigsmoke54
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 feb 2018 15:43

Ziggo stopt met doorgeven ANALOOG FM signaal

Ongelezen bericht door Bigsmoke54 »

Ziggo stopt dit voorjaar met het doorgeven van het analoge FM signaal en biedt daarvoor een aantal alternatieven die werkelijk nergens op slaan. Lees verder en huiver:

Ziggo bedient 1.3 MILJOEN huishoudens en beslist zo maar dat de doorgave van analoog RADIO FM signaal beëindigd wordt, zodner inspraak of ruggespraak met zijn klanten, die vaak nergens anders heen kunnen.

Men biedt daarom als Ziggo de volgende, in hun ogen, afdoende oplossingen:

1) Je kan gratis een lullig draadje krijgen, dat dan als FM antenne in de kamer gehangen moet worden.
Is a) ontsierend; b) werkt voor geen meter. dus resultaat: WAARDELOOS.
2) Je kan voor eigen rekening en kosten een echte FM antenne buiten of op zolder hangen, tenminste als dat mag van de gemeente of
de verhuurder, ontvangst FM op je oude trouwe tuner of receiver is dan weer goed en je kan voortgaan op je oude vertrouwde
manier. Kosten echter: € 75 tot €150 . Voor eigen rekening wel te verstaan!
3) Je kan bij Ziggo ook genadiglijk een Digitale Radio Ontvanger KOPEN, de Quantis DVB-C QE 317. voor € 50. Dat ding gebruikt per
jaar 48 KW ( zeer lang gezocht naar deze waarde, staat niet in handleiding of beschrijving) als hij aan staat en dat zal hij ook doen,
want je moet deze aansluiten op de wand TV aaansluiting van Ziggo en dan doorlussen naar je mediabox /of TV.
En dat terwijl het TV signaal van Ziggo niet om over naar huis te schrijven is. Verdere nadelen:
a) Weer een apparaat er bij, kost elk jaar €10 aan stroom.
b) Moet in het zicht staan, anders werkt AB niet, is nog I(nfra)R(ed).
c) en waar laat je dat ding dan??
d) Weer een AB erbij met allerlei soms heel beperkte functies.
e) Je oude tuner of tuner deel van je receiver werkt niet meer.
f) Je moet dus een gewone tulpstekers gebruiken, die veroorzaken echter een zeer hinderlijke brom, als je die op de AUX van een
aparte versterker /receiver moet aansluiten als die geen SPDIF-aansluiting hebt, of als die al in gebruik is.
g) Het ding heeft maar 8 voorkeuze zenders.
h) FM geeft ( nog) onbeperkt zenders door, Ziggo via dit ding alleen ongecodeerde (digitale) zenders.

Voor heel veel mensen zal het een grote tegenvaller zijn, als er straks ineens geen radiozenders meer te vinden zijn op hun radio, het zullen vooral de 40+ en ouder zijn, die hun vertrouwde afstemming op de FM zenders zullen gaan missen.
Wellicht dat de aanschaf van een nieuwe DAB+ tuner, da nhet leed kan verzachten. Maar ook dat kost weer heel wat geld!
De jongeren zullen hun schouders ophalen, die hebben velerlei andere digitale alternatieven om hun muziek te streamen.

Geen fijne "move" van Ziggo!!

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Ziggo stopt met doorgeven ANALOOG FM signaal

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Zwart-wit televisie wordt ook al niet meer doorgegeven....

Maar serieus: analoge signalen vreten capaciteit op het netwerk en die capaciteit kan veel beter ingezet worden voor de huidige vraag. En er zijn genoeg alternatieven voor analoge FM.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Ziggo stopt met doorgeven ANALOOG FM signaal

Ongelezen bericht door D34M0N »

Erg, he? Het is ook al niet meer mogelijk om telegrammen te laten versturen of cheques te gebruiken. En heb je al gehoord dat mammoeten uitgestorven zijn? Waar gaat het toch heen met de wereld?

Maar even serieus: niemand dwingt je om bij Ziggo te blijven. Als je ontevreden bent over hun diensten, staat het je vrij om kosteloos het abonnement op te zeggen.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ziggo stopt met doorgeven ANALOOG FM signaal

Ongelezen bericht door Cro »

Het uitfaseren van FM radio is een wettelijke verplichting vanuit de overheid. Zie bijvoorbeeld: https://www.providernet.nl/blog/ziggo-s ... -de-kabel/

Verder hoef je natuurlijk geen DAB radio van Ziggo te kopen, dat is een optie. Je kan ook gewoon radio luisteren via de TV (kanaal 801 tot 9xx) of gebruik een van de andere alternatieven.

Verder zijn er talloze alternatieven en is het gewoon onzin dat mensen geen kant op kunnen, dit zit er al jaren aan te komen en mensen hebben tijd genoeg gehad naar alternatieven te kijken, ik zou dan wel een alternatief kiezen dat geen FM signaal nodig heeft, grote kans de overheid dit op middellange termijn volledig uit zal faseren.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Ziggo stopt met doorgeven ANALOOG FM signaal

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Misschien ben ik wat bevoorrecht omdat ik tussen de zendmasten van Lopik en Hilversum in woon, maar ik kom met mijn auto tot ver daar buiten. Wat is er mis met een doodsimpele FM antenne?
Werkt prima. Buiten je eigen regio moet je alleen soms even zoeken naar de frequenties van je favoriete zenders, omdat die per zendmast kunnen verschillen.

Daarnaast kun je alle radiozenders via de tv-ontvanger beluisteren. Geen idee hoe dat bij ziggo werkt, maar bij KPN heeft de decoder voor het tv-signaal een directe audio-uitgang, die je op je bestaande geluidset kunt aansluiten.

Kortom: oplossingen genoeg, behalve voor wie in problemen denkt.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ziggo stopt met doorgeven ANALOOG FM signaal

Ongelezen bericht door 16again »

Bigsmoke54 schreef:
20 feb 2021 22:55
Dat ding gebruikt per jaar 48 KW ( zeer lang gezocht naar deze waarde, staat niet in handleiding of beschrijving) als hij aan staat en dat zal hij ook doen,
Je bedoelt kWh
Teruggerekend is verbruik 6 Watt, redelijk efficient dus
Cro schreef:
20 feb 2021 23:11
Het uitfaseren van FM radio is een wettelijke verplichting vanuit de overheid. Zie bijvoorbeeld: https://www.providernet.nl/blog/ziggo-s ... -de-kabel/
Idiote wet. Terwijl recente ervaring leert, dat we die wetten in een pennenstreek kunnen aanpassen
PeterPeters1966 schreef:
20 feb 2021 23:08
En er zijn genoeg alternatieven voor analoge FM.
Belangrijker lijkt me: hoeveel (tevreden) gebruikers zijn er nog. Die ga je nu allemaal opzadelen met een extra kastje en afstandsbediening.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ziggo stopt met doorgeven ANALOOG FM signaal

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
20 feb 2021 23:38
Idiote wet.
Ben ik niet geheel met je eens. De bandbreedte binnen de spectrum kan heden ten dage veel beter gebruikt worden. Juist dit soort zaken voor een start afnemende doelgroep op de kabel houden terwijl er tal van alternatieven zijn, waarbij een extra kastje niet eens nodig is, zou juist idioot zijn.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ziggo stopt met doorgeven ANALOOG FM signaal

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@d34mon

Gelukkig kan men nog steeds telegrammen versturen.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ziggo stopt met doorgeven ANALOOG FM signaal

Ongelezen bericht door 16again »

Cro schreef:
20 feb 2021 23:51
16again schreef:
20 feb 2021 23:38
Idiote wet.
Ben ik niet geheel met je eens. De bandbreedte binnen de spectrum kan heden ten dage veel beter gebruikt worden. Juist dit soort zaken voor een start afnemende doelgroep op de kabel houden terwijl er tal van alternatieven zijn, waarbij een extra kastje niet eens nodig is, zou juist idioot zijn.
Ik lees niets in je antwoord, waarom het GEEN idiote wet is. Analoge TV en radio zijn 2 losstaande diensten, met verschillende ontvanger types. Dat bandbreedte digitaal effectiver wordt gebruikt, of dat het aantal radio gebruikers afneemt, maakt die wet niet logisch.

FM radio verbruikt overigens maar 20MHz bandbreedte. Analoge TV zo'n 300 MHz , of meer als hele UHF band werd gebruikt.
NB: Het eerste geboden "alternatief" , de lint kamer antenne , maakt niet eens gebruik van de kabel !

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ziggo stopt met doorgeven ANALOOG FM signaal

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
21 feb 2021 00:06
Cro schreef:
20 feb 2021 23:51
16again schreef:
20 feb 2021 23:38
Idiote wet.
Ben ik niet geheel met je eens. De bandbreedte binnen de spectrum kan heden ten dage veel beter gebruikt worden. Juist dit soort zaken voor een start afnemende doelgroep op de kabel houden terwijl er tal van alternatieven zijn, waarbij een extra kastje niet eens nodig is, zou juist idioot zijn.
Ik lees niets in je antwoord, waarom het GEEN idiote wet is. Analoge TV en radio zijn 2 losstaande diensten, met verschillende ontvanger types. Dat bandbreedte digitaal effectiver wordt gebruikt, of dat het aantal radio gebruikers afneemt, maakt die wet niet logisch.

FM radio verbruikt overigens maar 20MHz bandbreedte. Analoge TV zo'n 300 MHz , of meer als hele UHF band werd gebruikt.
NB: Het eerste geboden "alternatief" , de lint kamer antenne , maakt niet eens gebruik van de kabel !
Het logisch omdat je anders partijen krijgt die zoiets krampachtig in stand proberen te houden. Als mensen nog een paar jaar van FM gebruik willen maken is dat natuurlijk prima, maar laat ze dan lekker het signaal uit de lucht plukken en niet de kostbare bandbreedte op de kabel gebruiken, om Docsis 3.1 volledig uit te kunnen rollen zijn deze frequenties immers nodig, daar Docsis 3.1 de frequenties van 5 tot 204 gebruikt voor upload, waar dit nu met docsis 3.0 nog 5 tot 42mhz of 5-85 is, afhankelijk van de implementatie.

Dat het geboden alternatief geen gebruikt maakt van de kabel lijkt me logisch, ik vraag me af wat je daarmee wil zeggen. Het hele idee is immers are deze frequenties z.s.m. vrijkomen op de kabel en pas later volledig uitgefaseerd worden zodat ze ook niet meer te ontvangen zijn met antennes.

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ziggo stopt met doorgeven ANALOOG FM signaal

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat er serieus nog mensen zijn die analoge radio via de kabel hebben, dat verbaast me echt. Ik ken echt helemaal niemand die daar nog gebruik van maakt.

sake1987

Re: Ziggo stopt met doorgeven ANALOOG FM signaal

Ongelezen bericht door sake1987 »

Na de aanschaf van een soundbar met digitale radio,
Hebben wij 2 jaar geleden het analoge tijdperk afgesloten.
Mijn moeder, ook bij Ziggo, gebruikt sinds kort een FM DAB radio.
Allebei tot grote tevredenheid.
En dat het analoge eraf gaat is ook al jaren bekend.
Volgens mij hadden we hier recentelijk ook nog een topic over.

peter17111962
Berichten: 577
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Ziggo stopt met doorgeven ANALOOG FM signaal

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Afgelopen week kreeg ik van een kennis die zijn zolder had opgeruimd een oude Humax IR-Fox-c decoder
Toen kreeg ik het idee om eens te kijken of alle verhalen waar zijn dat je met die dingen digitale radio van
Ziggo kunt ontvangen zonder smartcard erin. Gelukkig had mijn TV nog een scart aansluiting. Na het
instellen van de goede waardes bleek inderdaad dat ik hier in Midden-Brabant de zenders 801 t/m 857
kan ontvangen zonder smartcard, Tijdelijk aangesloten op mijn stereo met een oude scart kabel met een
extra line uitgang erop. werkt prima. Ook met mijn huidige Humax 5300c werkte dit prima.
Die oude fox-c decoders liggen vaak in een kringloop voor 5 Euro en die 5300C heb ik ook al vaker gekocht
in de kringloop voor 10 Euro. Waarom een QE317 kopen die 24 zenders geeft als er met een kringloop kastje
van 5 Euro wel 57 zenders te ontvangen zijn. Ook heb ik ge-experimenteerd met een zelfbouw antennetje
tijdelijk naar de zolder gelegd. Let wel op, de FM band gebruikt vertikale polarisatie, dus een horizontale
antenne werkt niet. Tip voor een antenne. 2 maal 75 CM draad vertikaal uitstspannen, desnoods vast zetten
met een klein spijkertje, kroonsteentje eraan, en daar de coax aan. Let op. De binnen ader van de coax moet
aan het bovenste draadje van 75 CM. resultaat hier, een FM band die helemaal vol zit met zenders.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ziggo stopt met doorgeven ANALOOG FM signaal

Ongelezen bericht door 16again »

Cro schreef:
21 feb 2021 00:29
Het logisch omdat je anders partijen krijgt die zoiets krampachtig in stand proberen te houden. Als mensen nog een paar jaar van FM gebruik willen maken is dat natuurlijk prima, maar laat ze dan lekker het signaal uit de lucht plukken en niet de kostbare bandbreedte op de kabel gebruiken, om Docsis 3.1 volledig uit te kunnen rollen zijn deze frequenties immers nodig, daar Docsis 3.1 de frequenties van 5 tot 204 gebruikt voor upload, waar dit nu met docsis 3.0 nog 5 tot 42mhz of 5-85 is, afhankelijk van de implementatie.

Dat het geboden alternatief geen gebruikt maakt van de kabel lijkt me logisch, ik vraag me af wat je daarmee wil zeggen. Het hele idee is immers are deze frequenties z.s.m. vrijkomen op de kabel en pas later volledig uitgefaseerd worden zodat ze ook niet meer te ontvangen zijn met antennes.
Ook hier lees ik geen verklaring voor de idioterie van de wet. Welke partijen gaan iets krampachtigs in stand houden?

Het komt op mij over als een horeca ondernemer, die stopt met koffie schenken, en daardoor wettelijk wordt verplicht ook geen thee meer te schenken.
Dat de docsis 3.1 standaard de frequentieband wil gebruiken , is geen aanleiding geweest om dat wettelijk uit te bannen. Docsis3.1 standaard is van 2013 , en waarschijnlijk zelfs jonger dan de mediawet.
https://en.wikipedia.org/wiki/DOCSIS
De beste (volgens mij dan) verklaring voor de wet vond ik op tweakers:
https://tweakers.net/nieuws/175236/zigg ... oppen.html
dmantione schreef: Het idee achter de koppeling is dat iedereen een bepaalde minimumvoorziening aan informatiebronnen heeft. Dat bijvoorbeeld aanbieders geen pakketten met 8 zenders gaan samenstellen, zodat grote delen van de bevolking informatie uit één hoek krijgen. Daarom heeft men bedacht, dat zodra iemand een signaal heeft, dat daar een minimumverplichting aan zenders bij zit, zowel televisie als radio. De manier waarop de wet geschreven is, dat dat automatisch betekent dat als iemand een analoog abonnement heeft, hij recht heeft op een bepaalde hoeveelheid analoge radio- en televisiezenders. Omdat Ziggo geen analoge televisiezenders biedt, voldoet het niet meer aan die wettelijke verplichting.

De wet is er nooit op voorzien dat kijkers met een digitaal abonnement nog naar analoge radio luisteren en op die manier toch voldoende toegang hebben tot veelzijdige informatie. Of analoge radio verouderd is of nog zinnig om aan te bieden is een discussie die hier los van staat.
Het komt op mij over dat kabel aanbieders zich verschuilen achter deze wet, om geen FM meer aan te bieden, dit zonder de discussie met de klantenkring aan te hoeven gaan. En dat kan niet zijn wat de wetgever werkelijk beoogde met deze wet, namelijk pluraliteit van het aanbod.

NB: En als je als luisteraar altijd aan kabelaar betaalt voor doorgifte van FM signalen, dan is een alternatief aanbieden wat niet via de kabelaar loopt raar, er gebeurd immers niets met abonnementsprijs. Wat alleen maar kan , omdat er ook andere alternatieven geboden worden.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ziggo stopt met doorgeven ANALOOG FM signaal

Ongelezen bericht door 16again »

peter17111962 schreef:
21 feb 2021 07:57
de FM band gebruikt vertikale polarisatie, dus een horizontale
antenne werkt niet. Tip voor een antenne. 2 maal 75 CM draad vertikaal uitstspannen, desnoods vast zetten
met een klein spijkertje, kroonsteentje eraan, en daar de coax aan. Let op. De binnen ader van de coax moet
aan het bovenste draadje van 75 CM. resultaat hier, een FM band die helemaal vol zit met zenders.
De beschrijving is van een open dipool.
De twee 75cm draden liggen horizontaal in elkaars verlengde, er is geen bovenste

Shainora
Berichten: 61
Lid geworden op: 11 dec 2020 11:07

Re: Ziggo stopt met doorgeven ANALOOG FM signaal

Ongelezen bericht door Shainora »

Erg he wat ook al niet meer kan is een pakje met de postkoets sturen helaas want dat was nog altijd sneller dan met postnl.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ziggo stopt met doorgeven ANALOOG FM signaal

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef:
21 feb 2021 08:35
Het komt op mij over dat kabel aanbieders zich verschuilen achter deze wet, om geen FM meer aan te bieden, dit zonder de discussie met de klantenkring aan te hoeven gaan. En dat kan niet zijn wat de wetgever werkelijk beoogde met deze wet, namelijk pluraliteit van het aanbod.
Niet helemaal. Zoals het nu in de wet staat hebben ze weinig keus:

6.14.1:
"Als een pakketaanbieder een of meer analoge programmapakketten verspreidt of laat verspreiden, ontvangen alle abonnees die met hem een overeenkomst met betrekking tot de ontvangst van een of meer analoge programmapakketten hebben gesloten, in elk geval een analoog standaardprogrammapakket."

Analoge radio is een analoog programmapakket. Met de keus voor doorgifte van dit programmapakket is de aanbieder dus meteen verplicht om een analoog standaardprogrammapakket aan te bieden.

6.14.2:
"Het standaardprogrammapakket bestaat uit ten minste vijftien televisieprogrammakanalen en een door de pakketaanbieder met inachtneming van het vierde lid te bepalen aantal radioprogrammakanalen. De programmakanalen worden ongewijzigd verspreid."

Met de keuze voor een analoog programmapakket (radio) volgt dus meteen ook de plicht om 15 analoge TV kanalen door te geven. Het is dus of beide aanbieden, of geen van beide.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ziggo stopt met doorgeven ANALOOG FM signaal

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:
21 feb 2021 10:23
Analoge radio is een analoog programmapakket.
Dat is dus niet zo:
Artikel 6.9a In deze afdeling wordt verstaan onder:
«programmapakket»: een door een natuurlijk persoon of rechtspersoon samengesteld geheel van televisie- en radioprogrammakanalen die hoofdzakelijk door derden zijn geproduceerd;
Bij aanbieden van combinatie digitale TV + analoge radio is er volgens de definitie juist geen sprake meer van een analoog programmapakket: Analoge TV ontbreekt. Daarmee vervalt ook de eis, wat een analoog standaardpakket aan zenders moet bevatten.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ziggo stopt met doorgeven ANALOOG FM signaal

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
21 feb 2021 08:35
Cro schreef:
21 feb 2021 00:29
Het logisch omdat je anders partijen krijgt die zoiets krampachtig in stand proberen te houden. Als mensen nog een paar jaar van FM gebruik willen maken is dat natuurlijk prima, maar laat ze dan lekker het signaal uit de lucht plukken en niet de kostbare bandbreedte op de kabel gebruiken, om Docsis 3.1 volledig uit te kunnen rollen zijn deze frequenties immers nodig, daar Docsis 3.1 de frequenties van 5 tot 204 gebruikt voor upload, waar dit nu met docsis 3.0 nog 5 tot 42mhz of 5-85 is, afhankelijk van de implementatie.

Dat het geboden alternatief geen gebruikt maakt van de kabel lijkt me logisch, ik vraag me af wat je daarmee wil zeggen. Het hele idee is immers are deze frequenties z.s.m. vrijkomen op de kabel en pas later volledig uitgefaseerd worden zodat ze ook niet meer te ontvangen zijn met antennes.
Ook hier lees ik geen verklaring voor de idioterie van de wet. Welke partijen gaan iets krampachtigs in stand houden?


Dat de docsis 3.1 standaard de frequentieband wil gebruiken , is geen aanleiding geweest om dat wettelijk uit te bannen.

Het komt op mij over dat kabel aanbieders zich verschuilen achter deze wet, om geen FM meer aan te bieden, dit zonder de discussie met de klantenkring aan te hoeven gaan. En dat kan niet zijn wat de wetgever werkelijk beoogde met deze wet, namelijk pluraliteit van het aanbod.
Wie het krampachtig in stand willen houden, kijk bijvoorbeeld een naar TS, maar ook al eerder zijn er dit soort oproepen geweest op het forum. Er zijn altijd partijen die het liefst niets willen veranderen, geef die in gevallen als dit niet teveel handvatten.

Verder zeg ik dan ook nergens dat Docsis de aanleiding is geweest, het is alleen wel logisch dat voor zaken als zoals het uitrollen van Docsis dat die 'idiote' wetgeving, die ik verre van idioot vind, niet met een pennenstreek zo even aangepast wordt. Dan ga je immers de uitrol van moderne zaken belemmeren ten faveure van een vrijwel afgeschreven systeem.

Maar goed, aangezien jij begon over idiote wetgeving, leg jij dan eens uit wat er zo idioot is aan wat er in de media wetgeving staat. Ik vind het koppelen van het analoge aanbod helemaal niet zo vreemd. Zie ook het artikel hieronder voor uitleg van CvdM.

die laatste statement vind ik ook vrij vreemd, bijvoorbeeld hier lees je juist dat Ziggo werkt met een door Ziggo aangevraagde dispensatie tot 2021 en nergens in het artikel geeft het CvdM ook maar enige blijkt dat het geen onderscheid maken tussen analoge radio en tv tegen de geest van de wet is. https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-ga ... abelradio/

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Ziggo stopt met doorgeven ANALOOG FM signaal

Ongelezen bericht door Sira »

Nijogeth schreef:
21 feb 2021 02:24
Dat er serieus nog mensen zijn die analoge radio via de kabel hebben, dat verbaast me echt. Ik ken echt helemaal niemand die daar nog gebruik van maakt.
Jawel hoor, moi :oops:
Een vintage Akai audio rack uit de jaren '70, met platenspeler, een eigen antenne en uitstekend geluid.

Ik woon in een buitengebied en ook nog een keer buitendijks. Kabel, wat is dat? TV gaat via de schotel. Kabel is hier alleen voor de gelukkigen die binnendijks wonen.

Gesloten