LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijstandsuitkering online aan te vragen

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Bijstandsuitkering online aan te vragen

Ongelezen bericht door tomaatje »

DEN HAAG - Mensen met een internetaansluiting kunnen vanaf volgend jaar thuis een bijstandsuitkering aanvragen. Zij moeten het aanvraagformulier dan via de computer invullen. Dat heeft het ministerie van Sociale Zaken dinsdag gezegd.

De stap is mogelijk omdat alle uitkeringsinstanties vanaf 2007 elektronisch werken. Naast het thuis aanvragen van een uitkering geeft dit als voordeel dat mensen hun gegevens voortaan maar een keer hoeven aan te leveren.

Bovendien kan de aanvraag volgens Sociale Zaken op deze manier sneller verlopen. Dat komt omdat de persoonlijke gegevens van de aanvrager bij het eerste gesprek met de verstrekker van de uitkering al bekend zullen zijn.

Werklozen

De gemeentes, die de bijstand uitkeren, sluiten zich met de elektronische aanvraag aan bij uitkeringsinstantie UWV en arbeidsbemiddelaar CWI. Daar kunnen werklozen al via internet terecht voor de aanvraag van een WW-uitkering of hulp bij het zoeken naar een baan.

In een later stadium moet het met het zogeheten digitaal klantdossier mogelijk worden dat klanten van gemeenten, het CWI en het UWV de gegevens over hun werksituatie en hun inkomen eenvoudig thuis kunnen raadplegen.


Gelukkig: als nu ook de persoon die je dossier behandelt ook alles per email wil doen hoeven we gelukkig helemaal de deur niet meer uit.


Toppie dit een goed idee hier drink ik een biertje op.

;-)

hoeksteenvanhetmuurtje
Berichten: 86
Lid geworden op: 17 mei 2006 20:45

Re: Bijstandsuitkering online aan te vragen

Ongelezen bericht door hoeksteenvanhetmuurtje »

Ja een heel krat, want je kan er donder opzeggen dat hier heeeeeel veeeeel fraude van gaat komen.

Wist je dat volgens onderzoek 80% van de bijstandsklanten in meer of mindere mate fraudeert!

mylo1
Berichten: 313
Lid geworden op: 08 feb 2006 20:50

Re: Bijstandsuitkering online aan te vragen

Ongelezen bericht door mylo1 »

en waar bazeer jij die cijvers op?

Ik geloof er niets van ....namelijk

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Bijstandsuitkering online aan te vragen

Ongelezen bericht door tomaatje »

Nou ja dat mensen in de bijstand fauderen geloof ik best en gelijk hebben ze. Van dat kleine beetje wat je krijgt kun je natuurlijk nooit rondkomen. Tel daarbij het feit dat ze er alles aan doen in de sociale dienst om je het leven zuur te maken mogen ze van mij best wel frauderen.

Maar eventjes over die online inschrijvingen, een goed idee want je wilt echt niet weten hoe je op he CWI gekleineert wordt als je daar voor een sociale dienst uitkering komt. Het lijkt wel alsof je niet meer menselijk bent als je daar voor een soos uitkering komt.

Laten we alleen hopen dat die soos aanvraag dan sneller gaat dan dat je 13 weken of langer moet wachten en maar hopen dat je je geld krijgt.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Bijstandsuitkering online aan te vragen

Ongelezen bericht door gerland »

@tomaatje
Nou ja dat mensen in de bijstand fauderen geloof ik best en gelijk hebben ze. Van dat kleine beetje wat je krijgt kun je natuurlijk nooit rondkomen. Tel daarbij het feit dat ze er alles aan doen in de sociale dienst om je het leven zuur te maken mogen ze van mij best wel frauderen.
Is gaan werken geen betere idee?

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Bijstandsuitkering online aan te vragen

Ongelezen bericht door tomaatje »

Dat hangt er van af gerland of het wel de moeite waard is om nog te gaan werken en of iemand je nog wel in dienst wil nemen.

Voor sommige mensen heeft het inderdaad geen zin meer om nog te gaan solliciteren naar een baan want als je eenmaal in de sociale dienst zit ben je al bevooroordeeld en wil geen ene werkgever je nog hebben.

Geen werkervaring,te oud,geen diploma's weet ik veel wat.

Dus kun je beter maar lekker in de sociale dienst zitten en ongemerkt wat bij snabbelen.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Bijstandsuitkering online aan te vragen

Ongelezen bericht door Ulbe »

Het klinkt misschien wel leuk om op deze manier te leven,

Zeker weten dat deze "levenstijl" niet echt voldoening zal houden,

Want je zit thuis op je gat, en de mensen die werken betalen jouw onkosten, zoals huur, energiekosten ed.,

En een normale werkweek is tenminste leuker dan de hele dag naar MTV of Animal Planet te kijken!,

En ook iedere keer met je hebben en je houden bij de soos te komen is ook niet echt leuk te noemen!,

Laat mij maar lekker werken, dan heb je tenminste het gevoel dat je wat betekend in de maatschappij!.

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

hoeksteenvanhetmuurtje
Berichten: 86
Lid geworden op: 17 mei 2006 20:45

Re: Bijstandsuitkering online aan te vragen

Ongelezen bericht door hoeksteenvanhetmuurtje »

En ook iedere keer met je hebben en je houden bij de soos te komen is ook niet echt leuk te noemen!
Wacht ff je zit de godgansedag op je luie reet, en dan klagen dat je een keer per week wat verplichtingen hebt om je gratis geld op te halen.

Ja dat past niet in het drukke schema van zwart bijklussen natuurlijk.

donn@
Berichten: 156
Lid geworden op: 23 jan 2006 21:02

Re: Bijstandsuitkering online aan te vragen

Ongelezen bericht door donn@ »

Beter lezen hoeksteen. Uit het verhaal van Ulbe begrijp ik dat hij/zij gewoon werkt :? .

S. ;-)

Re: Bijstandsuitkering online aan te vragen

Ongelezen bericht door S. ;-) »

steen schreef:Wist je dat volgens onderzoek 80% van de bijstandsklanten in meer of mindere mate fraudeert!
Nee, dat wist ik niet. En ik denk dat wanneer dit aantoonbaar is, 80% van de uitkeringsgerechtigen géén of minder uitkering zullen ontvangen.
Want dat is de straf die dan volgt op fraude; stoppen of verminderen van de uitkering.
Dat zou een hoop belastingcentjes schelen. Denk je ook niet? :wink:

Eeehhh, kun je ff een bewijs van het onderzoek hier plaatsen.
Een linkje ofzo.

Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Re: Bijstandsuitkering online aan te vragen

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Ha ha ha, online? Die SoZa kneuzen weten niet eens hoe ze op papier binnen de wettelijk gestelde termijn een uitkering rond kunnen krijgen laat staan via internet.

De meesten weten niet eens waar de enter knop zit maar weten alleen hoe ze een handtekening moeten zetten onder een beschikking wegen beïndiging uitkering. Ha ha dat wordt een zootje.

Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Re: Bijstandsuitkering online aan te vragen

Ongelezen bericht door Eddie2 »

En ik ben het met tomaatje eens, er zitten hoofdzakelijk machtsgeile ambtenaren om SoZaWe die er echt niet op uit zijn om je tehelpen maar om je lekker een oor aan te naaien, als ze ook maar iets kunnen vinden zoals het niet op tijd verlengen van je inschrijving bij het CWI of je indentiteits bewijs dan staat er weer zo'n heerlijk grote handtekening onder een intrekkingsbeschikking. Tuig is het.

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Bijstandsuitkering online aan te vragen

Ongelezen bericht door Frankkk »

Eddie2 schreef:
Ha ha ha, online? Die SoZa kneuzen weten niet eens hoe ze op papier binnen de wettelijk gestelde termijn een uitkering rond kunnen krijgen laat staan via internet.
Ze weten heus wel hoe ze op papier binnen de wettelijk gestelde termijn een uitkering rond kunnen krijgen, maar ik ben er zelf achtergekomen dat er geen andere conclusie kan worden getrokken dan dat ze expres de boel vertragen.

Een goed voorbeeld hiervan is dat ze eerst genoegen nemen met internetuitdraaien van je bankrekening en vervolgens opeens om kopieen van bankafschriften gaan vragen, met meteen een verlenging van de termijn van 4 weken!

Zo heb ik nog wel een aantal voorbeelden en ik zal het verantwoordelijke soza-tuig op een rustiger moment nog wel eens het vel over de oren trekken. Ze krijgen het echt zwaar.

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Bijstandsuitkering online aan te vragen

Ongelezen bericht door Frankkk »

Eddie2 schreef:
Ha ha ha, online? Die SoZa kneuzen weten niet eens hoe ze op papier binnen de wettelijk gestelde termijn een uitkering rond kunnen krijgen laat staan via internet.
Ze weten heus wel hoe ze op papier binnen de wettelijk gestelde termijn een uitkering rond kunnen krijgen, maar ik ben er zelf achtergekomen dat er geen andere conclusie kan worden getrokken dan dat ze expres de boel vertragen.

Een goed voorbeeld hiervan is dat ze eerst genoegen nemen met internetuitdraaien van je bankrekening en vervolgens opeens om kopieen van bankafschriften gaan vragen, met meteen een verlenging van de termijn van 4 weken!

Zo heb ik nog wel een aantal voorbeelden en ik zal het verantwoordelijke soza-tuig op een rustiger moment nog wel eens het vel over de oren trekken. Ze krijgen het echt zwaar.

Ik denk dat een online-aanvraag wel goed is, omdat zo de drempel om een uitkering aan te vragen verlaagd wordt. In plaats van minachtend door zo'n cwi-crimineel te worden uitgehoord en om onduidelijke redenen te worden weggestuurd of om de tuin geleid, kun je nu gewoon stap voor stap de schriftelijke procedure doorlopen, waarbij niet stiekem een stap kan worden weggelaten, zoals zo'n cwi-crimineel dat wel kan doen.

Op deze manier verkrijg je mogelijk een sterker bewijs dat je al de gevraagde bewijzen hebt ingeleverd en dus kunnen ze niet meer zonder meer onterecht om nieuwe bewijzen vragen.

Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Re: Bijstandsuitkering online aan te vragen

Ongelezen bericht door Eddie2 »

fran drie maal k

Rekenen kunnen ze ook niet, ik heb er een jaar over gedaan om ze duidelijk te maken dat mijn 'vermogen' te hoog is vastgesteld door een domme denkfout van zo'n mislukte notaris die nu nog een baantje kon vinden bij de gemeente. Tja het is de wet he dat ze in je giro's mogen gluren maar zelfs dat doen ze niet goed.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Bijstandsuitkering online aan te vragen

Ongelezen bericht door gerland »

@Eddie2, Frankkk en anderen


Wat doen jullie jezelf aan met de contacten met al dat "soza-tuig"?

Al die ergernis.
Al die energie die er in gaat zitten om af te geven op uitkeringsinstanties.

Je zou voor minder zorgen dat je niets meer met dat "tuig" te maken had.

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: Bijstandsuitkering online aan te vragen

Ongelezen bericht door Langhaar »

Was het maar zo simpel.

Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Re: Bijstandsuitkering online aan te vragen

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Haha, weer zo eentje, helaas mijn broer zit noodgedwongen aan dat tuig vast. Ach het wordt een lang verhaal om dat uit te leggen maar is het de moeite? ik vrees van niet.

yoram
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 dec 2005 11:47

Re: Bijstandsuitkering online aan te vragen

Ongelezen bericht door yoram »

Tja, ik prijs me gelukkig dat ik geen bemoeienis met welke uitkeringsinstantie dan ook heb.
Lijkt me dat je redelijk gefrustreerd kan raken als jouw toebedeelde uitkeringen niet of telaat worden uitgekeerd. En inderdaad was het maar zo simpel dat je - als je dat hele ambtenarengedoe niets vind- gewoon een baantje zoekt.
Maar stelletje tuig...... Kijk de reden dat er nu meer en wellicht secuurder naar de gegevens van de aanvrager gekeken wordt ligt toch aan het feit dat er gebleken is dat er op redelijke schaal ( en geen 80 %) gefraudeerd werd. Maar nogmaals, ik sta als buitenstaander deze discussies gade te slaan, ( er lopen er wel meer op dit forum) en elke keer ontrek ik me niet aan de conclusie dat er ongelooflijk fel vastgehouden wordt aan ( opgebouwde) rechten en dat als er aan de plichtenkant iets van de uitkeringsgerechtigde gevraagd wordt het land te klein is.

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Bijstandsuitkering online aan te vragen

Ongelezen bericht door tomaatje »

En daarom komen de polen het ook van ons over nemen.

Die zijn het gewend om in ons slavernijlandje geen rechten te hebben


Ideaal toch

Gesloten