LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
ceeszomers
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 okt 2006 22:41

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door ceeszomers »

ik heb maar een vraag:

HELP ONS AAN ANTWOORDEN OM SAMEN VERDER TE KUNNEN LEVEN

MAN UIT NEDERLAND EN VROUW UIT ""VOORMALIG"" NEDERLANDS GRONDGEBIED :SURINAME
WANT
LEKKER BELANGRIJK HE DAT VERLEDEN EN EEN REGERING DIE MET MEEDERE MATEN MEET EN EEN ONBETROUWBARE PARTNER IN DIT LAND.
EN IS MAROKKO EEN E.U. LAND DAT BINNEN DE NEDERLANDSE REGELS VALT,
ZOALS EERDER OPGEMERKT IN DE REACTIES??

ewin
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 dec 2006 21:43

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door ewin »

'derealist' moet ik wel enigzins gelijk geven: naïveteit (of juist berekening?) is wat de Nederlandse media voor een groot deel kenmerkt. Natuurlijk is het de rol van de media kritisch te zijn tegenover wet en beleid. Ik hoop dat dat ook in het geval is bij een komend links kabinet! dat zal wel wishful thinking blijven.
Maar in dit geval: geef iemand de kans het beleid uit te leggen. Nee hoor, standaard werkwijze:

1) 'gedupeerden' aan het woord, meestal goed opgeleide Nederlanders, cq buitenlanders ('NB een lerares Engels') nooit de gevallen die je t vaakst ziet en het beleid op gemaakt is: analfabete vrouwen etc. in het geval van de asieldiscussie: liefst goed-ingeburgerde, goed Nederlands sprekende, liefst knappe kinderen met grote, reebruine ogen.

2) eenzijdige uitleg van wet en beleid door mensen van belangengroeperingen (advocaten, vluchtelingenwerk, politieke partijen als Groen Links)

3) voor de vorm enkele echte 'deskundigen'aan het woord - wetenschappers, hoogleraren van wie de nuances doorgaans geïnterpreteerd worden zoals het uitkomt.

Voorbeelden uit deze uitzending: 'het is toch ongelooflijk dat een Amerikaan geen inburgeringstoets hoeft te doen en mijn Mongolische vriendin wel, die Nota Bene lerares Engels is! Dat is helemaal niet vreemd. Wil men dan gaan discrimineren tussen leraressen Engels en niet-Engels sprekende, zeg, Mongolische secretaressen? en dat in het kader van het leren van Nederlands? enig juridisch inzicht is geheel vreemd kennelijk.
ander voorbeeld: over-dramatiseren van'slachtoffers'. Is het zoveel gevraagd via bv skype, Nederlands te leren? We hebben het echt over basis-Nederlands. 'Soms moet ik er zelfs een woordenboek Nederlands bijhalen' zegt de lerares. Nou, prima toch? Des te sneller leer je. Ik ken bovendien in mijn vriendenkring meerdere mensen met buitenlandse partners, die het niveau van de test een lachertje vonden. Natuurlijk zijn er die er ontzettend over struikelen - maar die zouden ook in Nederland zelf struikelen en dat wordt nu juist voorkomen.
Laatste voorbeeld: het 2de Kamerlid voor Groen-Links vertelde dat het toch absurd was dat 120 % van het minimumloon als inkomeneis wordt gesteld 'alsof iemand met wat minder niet kan rondkomen'. Wat vertelt ze dan niet? Dat dit minimuminkomen dan bedoeld is voor TWEE mensen, omdat de buitenlandse partner in de regel geen baan heeft in Nederland en het, ivm de taal, misschien wel een tijd duurt voordat hij of zij een baan vindt.

Al die verontwaardiging over 'papierwinkel' en eisen: je vraagt geen visvergunning aan mensen! het gaat om, in principe, onbeperkt lang verblijf, met alle mogelijke subsidies en rechten op uitkeringen die Nederland kent. Mogen we alsjeblieft een beetje zorgvuldig zijn?
Mits je de papieren zorgvuldig invult, en bij jezelf nagaat of je aan een paar simpele vereisten voldoet, gaat t allemaal best. Om dan te spreken van 'extreme moeite' bij het hierheen brengen van een buitenlandse partner os hijgerig en sensatiebelust.

Broederkees
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 dec 2006 22:05

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door Broederkees »

:( Hai ik heb het zelfde probleem als u, Ik ben getrouwt met een Hindostaanse vrouw en we hebben drie kinderen nu ligt me moeder heel ziek ik kan niet eens me vrouw en kinderen mee nemen om mijn Moeder ( Haar schoonmoeder en voor de Kinderen hun oma op te zoeken. Ben ook voor ganger en Pastoor dus de kerk is nu uit allemacht om het te regelen voor ons ik ben in Holland en zij zit gewoon daar haar nagels op te eten om dat alles hier in Nederland zo moeilijk moet gaan.....Maar ik zeg eerlijk zolang God me blijft helpen komt alles op zijn pootjes terecht. Want gerechteheid vier toch op ten duur :D

hav77vos
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 dec 2006 21:16

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door hav77vos »

Mijn vriendin woont in lima, peru. We hebben een keuze gemaakt om in Nederland ons bestaan te gaan opbouwen. Het was al een moeilijk besluit om te besluiten waar we zouden gaan wonen.

Mijn vriendin heeft een universitaire opleiding gevolgd en hoe moeilijk het ook was voor haar om naar Nederland te doen komen heeft ze hier toch voor gekozen. Voornamelijk omdat ik daar geen goed inkomen zou krijgen (als ik al een baan kan vinden daar).

Ik heb hier een goed inkomen en met haar opleiding zal ze hier ook snel een baan kunnen vinden. Maar zoals in de uitzending al werd gezegd ...de kennis van de nederlandse taal bemoeilijkt alles.

Mijn vriendin heeft uitgezocht of er nederlandse les wordt gegeven in lima. En ja hoor ...er was wel 1 persoon die dit gaf maar deze bleek dit niet meer te doen omdat er te weinig animo voor was.

Ik heb de Ambassade daar gemaild om te zien of zij ons hier in kunnen helpen. Maar deze reageren niet op de mail.

Als de overheid deze eisen steld moet men hier ook hulp in bieden om Nederlandse lessen te bieden. Want op deze manier kan het een lange tijd gaan duren voor ze de taal machtig is. En daarna moet ze nog een keer wachten op de MVV procedure.

De overheid houdt ons op deze wijze extra lang uitelkaar.

De wil om de taal machtig te worden is er wel maar waarom kan dat niet in Nederland. Op deze manier integreert ze sneller.

p.s. Ik schaamde mij gewoon toen ik moest vertellen dat ze een examen moest doen om naar Nederland toe te komen en dat ze alles in Lima moet afleggen.

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door Laurent »

Inderdaad een echt consumenten programma van Radar, mensen met een consumtieproduct vergelijken gaat toch wel erg ver.

Ik dacht het programma brengt oplichterij etc voor het voetlicht , gewoon een sensatie aflevering en ook nog slecht gebracht.

lanse017
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 dec 2006 16:13

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door lanse017 »

Helaas heb ik de uitzending van afgelopen maandag over buitenlandse partners gemist.
Maar wat het onderwerp betreft ben ik wel een ervaringsdeskundige; een neef van mij is getrouwd met een voormalige biologielerares uit Roemenië, een schoolvriendin van mij een jaar of vijftien geleden met de zoon van een rijke Nederlands/Zwitserse Shell-directeur en ikzelf met een Duitse dame, die tientallen jaren in België gewoond heeft.
We praten thuis dus wel eens over het onderwerp van dit forum.
Het Nederlandse regeringsbeleid dat er op is gericht om kansloze gelukzoekers met alle kracht buiten de poort te houden heeft onbedoeld ook vervelende gevolgen voor kansrijke gelukzoekers, als je het zo mag zeggen. Je loopt soms tegen een muur van slecht functionerende bureaucratie aan.

De vrouw van mijn neef is een beetje via een achterdeur de EU binnengekomen. Maar ze is een schat van een vrouw en echtgenote, die de Nederlandse (en Engelse) samenleving in het geheel niet tot last is. Ik zou menselijkerwijze geen enkele reden kunnen bedenken om haar weer terug te sturen naar Roemenië. Je kunt alleen maar Verdonk heten als je daar anders over denkt.

De Zwitser waar ik over sprak werd/wordt behandeld als een niet-EU burger. Nou, dan gaan je ogen wel open. Hij spreekt vlekkeloos Nederlands, Duits en Engels en weet uitstekend goed de weg in Nederland. Door de immigratie-ambtenaren wordt hij soms behandeld alsof hij rechtstreeks uit het Rifgebergte komt.

Mijn eigen vrouw heeft in een dozijn Europese landen gewoond en moet erkennen dat de Nederlandse ambtenaren relatief toch wel erg snel nerveus worden als ze een buitenlander voor hun neus krijgen, zelfs al is die buitenlander uiterlijk niet van een autochtoon te onderscheiden. Dat had ze hier zeker niet verwacht.

Van geval tot geval kan je lange discussies houden over de legitimiteit van een verzoek tot permanent verblijf in Nederland.
Het is echter evident dat als Nederlandse ambtenaren zo'n negatieve grondhouding jegens buitenlanders blijven etaleren, de kansrijken zich steeds vaker elders zullen vestigen. Kansrijken zijn immers veel beweeglijker dan kansarmen. Kansrijken vinden elders ook wel emplooi. Een groot deel van de in Nederlandse gepromoveerden kunnen we niet vasthouden. In Duitsland 'verdwijnt' meer dan 40% van de medici naar het buitenland. Die Lissabon-agenda kunnen we hier zo wel vergeten.

Natuurlijk is het je reinste discriminatie om kansarmen bij de grens tegen te houden en kansrijken door te laten. Maar als je gewoon van je opbrengsten van je eigen vermogen kunt leven, waarom zou je dat dan niet in Nederland mogen doen? Wat maakt het dan uit dat je van buiten de EU bent? Niemand die je daar bij immigratie naar vraagt.....

emma61
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:31

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 14:29, 2 keer totaal gewijzigd.

lanse017
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 dec 2006 16:13

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door lanse017 »

Dat is juist.
Maar in principe heeft elke onderscheidende vraag die je aan een buitenlander stelt discriminatoire aspecten. Waar kom je vandaan? Spreekt u Nederlands? Heeft u eigen inkomen? Heeft u hier familie? Bedenk het maar.
Je moet als overheid natuurlijk wel iets doen om het vrije verkeer van personen een beetje in goede banen te leiden.
Zo is het vervelend, maar ook niet onredelijk, dat een buitenlandse partner die zich in Nederland vestigt bij zijn of haar 65-ste verjaardag ook alleen maar dat deel van de AOW krijgt dat overeenkomt met de duur van het verblijf in Nederland. En aangezien het Nederlandse staatspensioen gunstig afsteekt bij andere EU-pensioenen, schieten mensen die hun buitenlandse partner ergens halverwege hun leven naar Nederland hebben 'gehaald' er 'als gezin' altijd bij in.
Maar de andere kant is natuurlijk nog vervelender; stel je voor dat een buitenlandse partner zich hier op zijn 64-ste meldt en zijn leven lang AOW gaat trekken! Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Daarom is het stellen van - soms discriminerende - vragen niet onredelijk. In elk geval niet als het om de bestrijding van de kosten van levensonderhoud gaat. Dunkt me.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door NAK »

Het is toch eenvoudig op te lossen? Als er na verhouding veel bruiden worden geïmporteerd (vrouwelijke en nooit bruidegoms) uit Turkije en Marokko is het toch eenvoudig de wet aan te passen of ben ik hier gek?
Hoe dan..... stuur je voor elke bruid die hier naar toe komt 1 lastig landgenootje van haar, uit de serie hangjongeren, terug? :lol: :wink: :D

pbosse
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 dec 2006 12:29

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door pbosse »

Emma61
Je ziet het nu al met die polen,met busjes vol komen ze hier naartoe,worden op alle terreinen ingezet,en met volle zakken gaan ze terug naar polen om het geld daar uit te geven

Wij kunnen ons ook niet zomaar overal vestigen,en een uitkering vangen!
Dat kan hier ook niet beste Emma61 en als je nu eens goed op de hoogte bent om zomaar weer wat te gaan roepen kan je meteen al zien dat er een heel andere wet is op uitkeringen voor buitenlanders.
Ook die volle busjes is echt geen probleem alleen moet de Pool dan wel onder dezelfde arbeidsvoorwaarden werken als een Nederlander.
Kijk dan is het snel afgelopen met extra interesse voor een Pool.
De lonen moeten gewoon hier op gelijke hoogte zijn en dan zijn echt alle problemen weg.


Wat ik uit vele reacties uitmaak is dat en de Tros hier niet over mag praten in een consumenten programma dus over KPN en waspoeder blijven praten?
Ja ik had ook liever gehad dat ze ook eens naar de discriminatie hadden gekeken dat een ambtenaar wel een bruid(gom) mag importeren maar een gewone belasting betaler niet.
Dit gaat ook wel degelijk de consument wat aan omdat het niet alleen veel geld kost maar ook onnodig veel tijd en pijn!

Om nu alles maar te baseren in de wet om twee landen, Turkije en Marokko gaat wel erg ver.
Echt we leven nog steeds met mensen hier en daar zou de wet ook op gebaseerd moeten zijn.
Je hebt immers geen vrije keus op wie je verliefd wordt dat zou toch een ieder moeten begrijpen.
En waarom mag ik niets zeggen van Mr T met zijn uitspraak K*T Marokkaan? Nu dat is wel een rare uitdruk als “zuur” zijnde!
Eerst niet geïnformeerd zijn over de echte wet en gewoon dit onderwerp gebruiken om zijn ongelukkig leven hier uit te drukken!
Dat mag hij in een praatgroep doen van mij maar niet met namen en scheldwoorden smijten!

Nederlanders willen altijd maar de beste zijn uit de klas en aan de ene kant homo huwlijken, abortus zelfdoding etc. Toestaan maar de gewone mens die een liefje heeft in een ander land verplichten om deze liefde te verlaten en met een gebroken hart verder door het leven te gaan.

Ik heb wel het geluk gehad dat ik mijn leven vele andere culturen heb mogen zien doordat mijn vader voor het koninkrijk veel naar andere landen moest voor werk.
En echt voor 90% zijn die mensen daar zeer tevreden met hum eigen land dus slaap nu allemaal goed want echt ze komen niet naar Nederland en ze pikken jullie volkstuintje echt niet in.

Vrijheid om te kiezen met welke partner je door het leven wilt gaan is een recht die elke burger heeft en niet alleen een Nederlander.
Wel mag die zelfde wet eisen dat die import burger een redelijke kans heeft om in zijn of haar eigen behoefde te voorzien en dus ook belasting kan gaan betalen.
Mocht dat niet zo zijn dan mag pas gekeken worden naar het salaris van de Nederlandse partner!
Want anders zouden andere Nederlanders hier voor moeten lijden?
Tot zover ga ik mee met de wet.
Die vrijheid is door Rita van ons afgepakt en die eis ik dan in de naam van de vrijheid weer op!

lanse017
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 dec 2006 16:13

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door lanse017 »

beste Emma,

Je gebruikt wel heel grote woorden!
Is het echt bewezen dat iedere buitenlander trouwt om financieel gewin?

Het je wel eens bedacht dat er ook Nederlanders zijn met rijke buitenlanders (m/v) trouwen? Moeten we dat dan ook maar verbieden?
Zonder dat fenomeen waren er in Nederland nooit Brenninkmeijers, Dreesmanns, Goldschmedings, Schröders en zelfs geen koninklijk Huis meer geweest ....
De grote meerderheid trouwt uit liefde, al is daar soms wel enige berekening bij. Maar denk je dat dat niet geldt voor Nederlanders onderling?

Dan over de Poolse loodgieters. Daar is al veel over gezegd. Het is natuurlijk te gek voor woorden dat wij onze jonge doctoren uit niet EU-landen na hun promotie weer terugsturen naar het land van herkomst, terwijl we allerlei laagopgeleide vaklieden uit Polen hier toestaan om onder vaak erbarmelijke omstandigheden en tegen lage lonen voor ons te werken. Dat is inderdaad een schande. Maar dat ligt niet aan de Polen!

emma61
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:31

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.

rintina
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 nov 2006 00:42

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door rintina »

De beste oplossing is: Buitenlanders die een partner willen (al hebben ze de nederlands nationaliteit)uit land van herkomst, terug naar het land van herkomst, en nederlanders die een buitenlandse partner hebben, die hierheen halen. Zal wel weer discriminerend zijn, maar dat worden nederlanders op deze manier ook! Het voorkomt in iedergeval wel dat wel hier zitten met de gevolgen van uithuwelijken. Misschien wel kort door de bocht. En Emma....de enige stad zonder teveel buitenlanders: Groningen! :D
Laatst gewijzigd door rintina op 19 dec 2006 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.

emma61
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:31

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.

lanse017
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 dec 2006 16:13

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door lanse017 »

Beste Emma61,

Het spat er wel vanaf!
Ik aarzel niet om te zeggen dat mijn vrouw - die geen Nederlands paspoort heeft - de Nederlandse taal beter beheerst dan u. En waarschijnlijk het Frans, Duits en Engels ook.
We praten dus behoorlijk langs elkaar heen.

Het is waar; ook zij pikt af en toe een baantje in van een Nederlander, echter niet door onder de geldende tarieven te werken, maar gewoon omdat ze het beter doet dan de concurrentie. Daar heeft zij baat bij, en uiteindelijk ook Nederland als totaal. Als de arbeidsmarkt voor hoogopgeleiden een wereldmarkt begint te worden, waarom dan voor metaalarbeiders en loodgieters niet?
Ik zou er trouwens helemaal geen moeite mee hebben om met haar in Brussel, Berlijn, London of waar ook te wonen. My house is were my heart is.

rintina
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 nov 2006 00:42

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door rintina »

Neem een voorbeeld aan Canada, als je daar naar toe wilt, moet je of hoogopgeleid zijn, of een flinke zak met geld meenemen en aan kunnen tonen dat je een goede ondernemer bent. Zo zou het hier ook moeten.

lanse017
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 dec 2006 16:13

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door lanse017 »

Voor wie het allemaal iets genuanceerder wil zien:

http://www.kbs-frb.be/files/db/NL/De%20 ... alogue.pdf

Als u dit gelezen heeft, dan meld ik me weer terug op dit forum -:)

emma61
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:31

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.

olympicton
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jan 2005 14:57

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door olympicton »

Er wordt wel erg afgedwaald van het onderwerp.Het gaat hier om prive-zaken, dus ga nou niet praten over"buitenlandse vrouwen zijn allen op geld belust zijn"en zulke zaken.De Nederlandse mannen zijn ook niet allemaal achterlijk! En wat dan NOG? Mijn vrouw is Chinese, ik ben diverse malen in China geweest, en dan leer je, door de armoe daar, wel af om te oordelen.Ik ben ook heel anders gaan kijken naar de wereld om me heen. Je leert dan wel relativeren ! En wat dan nog dat mijn vrouw het hier als het( dure) land van melk en honing( :cry: ze moest eens weten) ziet ? Bovendien help ik mijn neefje en nichtje van 11 en 9 in China financieel met hun studie, dus de familie wordt er ook beter van.Ontwikkelingshulp op mini-schaal. :wink: Voor € 250 kunnen die samen een heel jaar naar een goede school!
En hoewel mijn vrouw heel intelligent is, kreeg zij in China financieel gewoon niet de kans om te studeren, en nu zij een paar maanden hier is, studeert ze heel fanatiek Nederlands.Van de Inburgeringscursussen op het ROC moet je het niet hebben, thuis leert ze veel beter,met mijn hulp.En als ons zoontje de leeftijd heeft, en hier een opleiding heeft gevolgd, is aan hem de keus om naar China te gaan, en daar de boel te helpen op/uitbouwen. Want China is wel de economische macht van de toekomst.
Het blijft krankzinnig dat in een "Verenigd Europa"met verschillende maten wordt gerekend, en dat daardoor mensen uit Nederland worden gejaagd.( lees maar eens de verhalen op Mixed-Couples.) Terwijl uit de 27 EU landen ongehinderd een toestroom komt ,die funest is voor de Nederlandse vakmensen.Wat de regeltjes zijn nu nog wel zo, dat die minder verdienen, en dus aantrekkelijker zijn.Mr. T , zal zijn huis ook liever laten verbouwen door een Pool , dan door een Nederlandse aannemer? :twisted:

lanse017
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 dec 2006 16:13

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door lanse017 »

Emma, hoe kom je op het idee dat ik niet in Nederland woon?
Ik schrijf deze mails vanuit een stad die in 1629 door Frederik Hendrik van het Spaanse juk bevrijd is. Ik wrijf het alle Spaanse toeristen hier ter stede nog maandelijks met een glimlach in.

Laagopgeleid of hoogopgeleid, mijn stelling is dat dat voor de concurrentie op de arbeidsmarkt geen moer meer uitmaakt. Ik werk bij een multinationale onderneming en daar geldt dat voor iedere arbeidsplaats zowel een buitenlander als een Nederlander klaar kan staan. Zolang je beter presteert dan je collega's, waar ze ook vandaan komen, sta je sterk. Zo eenvoudig zijn de wetten van de logica.

Tsja, en dan zijn er ook wel eens Amerikanen, Belgen, Duitser of Engelsen die de felbegeerde baantjes inpikken. So be it. Vandaag zij, morgen wij.

Gesloten