LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
lanse017
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 dec 2006 16:13

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door lanse017 »

Wat mij betreft is het het eerste.
Laatst gewijzigd door lanse017 op 17 jan 2007 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

lanse017
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 dec 2006 16:13

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door lanse017 »

Wat mij betreft is het het eerste.

Van uitbuiting is wat mij betreft sprake als de geldende regels voor loon en arbeid in Nederland door een werkgever worden geschonden. Dat is dus wat krapper geformuleerd dan uitbuiting van de arbeidende klasse in de zin van Marx of Lenin.
Zijn er dan toch buitenlanders bereid om dat (vuile) werk (voor ons) te doen, dan rust de verantwoordelijkheid voor de werkloosheid onder Nederlanders bij die (Nederlandse) werkgever, sub uitbuiter. Niet bij de buitenlander. Door de regels te ontduiken begaat de werkgever zelfs een strafbaar feit.
Wat zijn de drijfveren? Deze uitbuiter wil niet failliet of hij wil snel rijk worden. Het gevolg van die keuze kan zijn dat ettelijke medelanders hun baan verliezen. Als het bedrijf failleert dan zouden die mensen hun baan waarschijnlijk sowieso kwijt zijn. Snel rijk worden door de regels aan je laars lappen, dat staan we hier ook al niet toe. Daarvoor zijn er weer andere regels in Nederland.

Als buitenlanders of welke groepen dan ook bereid zijn om het zelfde werk te doen voor minder geld dan jij (i.c. de Nederlanders) dan mag je ook dàt niet de partij aanrekenen die bereid is om dat te doen. Je mag ze niet verwijten om voor hetzelfde werk met minder salaris genoegen te nemen. Het maakt daarbij in principe niet zoveel uit of de arbeid hier wordt verricht (door Poolse loodgieters) of in India (IT). In beide gevallen zullen Nederlandse arbeid en Nederlandse producten en diensten moeten concurreren met buitenlandse. Er is geen buitenlander die ook maar één Nederlander werkloos maakt. Er zijn wel Nederlanders die de denken dat de wereld bij de grens ophoudt.

Ik geef toe dat ik het erg vervelend zou vinden om mijn baan kwijt te raken omdat er ergens op een buitenlands hoofdkantoor besloten wordt dat een investering in China tegenwoordig beter rendeert dan in Nederland. Helemaal hypothetisch is dat voorbeeld trouwens niet. De consequentie zou kunnen zijn dat ik minder ga verdienen of zelfs een tijdje werkloos ben. Ik zal mij dan moeten aanpassen aan de nieuwe situatie. Het zal me echter niet helpen om de schuld buiten mijzelf te zoeken. Het zal me dus ook niet helpen om de schuld aan de buitenlanders te geven. Het zal van mijn veerkracht en mijn kwalificaties afhangen of, hoe en in welke mate ik uit die penibele situatie zal geraken. En van niemand anders.
De beste verzekering die je tegen dit onheil trouwens kunt afsluiten is, daar heb je hem weer, een rijke (buitenlandse) partner uitzoeken. Die zijn schaars en bovendien zal je bij je 'sollicitatie' - afhankelijk van je zuurgraad - ook hier veel concurrentie ondervinden...-:)
Voor alle anderen is er maar één alternatief, de tering naar de nering zetten. Met andere woorden: zuiniger leven. Dat is een stuk minder leuk, maar wel heeeel errrug Nederlands!

lanse017
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 dec 2006 16:13

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door lanse017 »

Wat mij betreft is het het eerste.
Laatst gewijzigd door lanse017 op 17 jan 2007 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.

lanse017
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 dec 2006 16:13

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door lanse017 »

Wat mij betreft is het het eerste.
Laatst gewijzigd door lanse017 op 17 jan 2007 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.

lanse017
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 dec 2006 16:13

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door lanse017 »

verwijderd
Laatst gewijzigd door lanse017 op 17 jan 2007 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.

lanse017
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 dec 2006 16:13

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door lanse017 »

De server van de TROS was even ongesteld ....

emma61
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:31

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 17 Jan 2007 19:55 door lanse017
De server van de TROS was even ongesteld ....


Schuif de schuld maar weer op een ander af :wink:

lanse017
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 dec 2006 16:13

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door lanse017 »

Als het om computers gaat, dan is dat het eerste waar je mee moet beginnen ......

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door Jablan »

Je hebt ook de mogelijkheid je (overbodige) berichten te verwijderen :wink:

lanse017
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 dec 2006 16:13

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door lanse017 »

Tell me how ...

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Is het topic nog actueel?

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door Laurent »

nee het is al een week lang een spel en herhaling van zetten geworden :o

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het laatste bericht van iedere draad heeft recht boven in een knop 'verwijder' die recht naast 'wijzig' zit, indien de eigenaar van dat bericht is ingelogged.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door Chanmaster »

[close topic]!!

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door kiz »

Chanmaster
Geplaatst op: 20 Jan 2007 22:09

[close topic]!!
maak jij dat uit?? :x

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Nee, was ook maar een grapje! Moet ook kunnen in 2007

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door Laurent »

Het laatste bericht van iedere draad heeft recht boven in een knop 'verwijder' die recht naast 'wijzig' zit, indien de eigenaar van dat bericht is ingelogged.

Wat knap van deze ass. moderator :) alfatrion

lanse017
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 dec 2006 16:13

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door lanse017 »

Inderdaad, het laatste bericht kan je verwijderen, maar het voorlaatste en de berichten daarvoor niet meer.
Dus als de TROS-computer zeven maal achtereen hapert, maar de berichten een uurtje later wel plaatst, dan staat er zes maal het zelfde bericht.
Dus aan jullie tips had ik helaas niet veel.

Ik was overigens een weekje in een van de meest cosmopolitische oorden van Europa. Er woei een snijdend koude wind. Het was er maagdelijk wit, er werden minstens vijf verschillende talen gesproken en iedereen verkeerde uiterst vredig en tevreden met elkaar ....

:lol:

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door Jablan »

Even een maand afwezig geweest, kom je terug en kijk je op het forum hier ... heeft de redactie het onderwerp verplaatst :roll:

Volgens de redactie valt een buitenlandse partner nu onder de afgekeurde arbeidsongeschikten die weer aan de slag moeten :D

Het is ook zo'n klein verschil: integratie en reïntegratie :lol:


Speciaal voor de redactie de samenvatting herhaald:
Aanleiding:
De huidige regelgeving maakt het extreem moeilijk om te trouwen met een geliefde uit het buitenland. Laat staan de buitenlandse partner naar Nederland halen om hier samen een leven op te bouwen.

In deze discussie zijn voorbeelden met buitenlandse partners aangehaald uit Macedonië, Spanje, Peru, Suriname, Nederlandse Antillen, Roemenië, Zwitserland, Duitsland, België, China, Portugal, Venezuela, Denemarken, Oostenrijk, Verenigd Koninkrijk, Spanje
Daarbij werden de volgende punten als probleem gemeld.
- Garantieverklaring vanuit Nederland voor buitenlandse partner bij familiebezoek
- Traveller Cheques of Credit Card voorwaarde. Nadeel: provisiekosten
- Diplomaten hebben meer reisvrijheid, ook voor de partner
- Schengenvisum: alleen Nederland stelt dat je eerst naar het land van afgifte moet reizen, de overige Schengenlanden kijken alleen naar de geldigheid van het visum
- Nederland doet als enige EU land ‘moeilijk’ wanneer je met partner terug wilt verhuizen naar Nederland
- De hoge leges die je tegenwoordig moet betalen bij de IND plus bijkomende kosten van de ambassade.
- Lastig reizen met meerdere nationaliteiten binnen 1 gezin, met name Schengen/Niet-EU combinatie
- In Nederland niet mogen trouwen omdat de vereiste papieren telkens worden afgekeurd door de IND.
- Beleid gaat uit van analfabete vrouwen, ambtenaren gaan uit van analfabeten aan het loket
- Selectie uit niet-Europese landen. Geen inburgeringstoets voor VS, Japan, wel voor Arabische landen
- Inkomenseis lastig te bewijzen
- Inburgeren buiten Nederland, toets is duur.
- Geen cursus Nederlands in het buitenland beschikbaar
- Muur van slecht functionerende bureaucratie
- Kwaliteit Inburgeringscursus ROC slecht
- Toegang voor buitenlandse studenten is ook lastiger geworden.
- Veilige landen beginsel in asielbeleid leidt tot ‘automatisch verdachtenbankje’ voor buitenlandse partner
- IND onderzoek bij de Nederlandse Partner, ook als het niet relevant is (buitenlandse Partner voldoet aan alle vereisten en meer dan dat)
- Controle op schijnhuwelijken wordt als beledigend ervaren
- Overbodige formaliteiten voor buitenlanders bij contacten met overheid
- Beleid gaat uit van wantrouwen: elke buitenlander is in principe een verdachte
- Nederland wijkt negatief af van het Europees gemiddelde bij de uitvoering van internationale wetten en verdragen; teveel naar de letter en te weinig naar de geest van de wet of het verdrag.
- Jaarlijkse wijzigingen in de uitvoeringsbesluiten, waardoor onduidelijk is hoe de procedures verlopen en welke vereisten dit jaar gelden.
- Overheid bemoeit zich impliciet met partnerkeuze
- Geen inkomsten, dan binnen vier weken verlies van verblijfsvergunning.
- Europese en Nederlandse wetgeving sluiten niet goed op elkaar aan.

Als oorzaak van de extreme wetgeving is meerdere keren genoemd:
- Het verkeerd uitgevoerde immigratiebeleid van de afgelopen decennia.
- Overdreven aandacht voor randverschijnselen zoals schijnhuwelijken

Een groot deel van de discussie ging over de aanwezigheid van ‘buitenlanders’ in Nederland, over immigratie en emigratie. Samengevat zegt de een met zoveel woorden: wegwezen met al die parasiterende buitenlanders, de ander zegt, laat (onder bepaalde voorwaarden) maar komen, het verrijkt onze samenleving en misschien hebben we zelfs wel nodig. En zowel pro als contra melden: “Ik voel mij vreemdeling in eigen land”
Verder is het belang van goede voorlichting nog eens onderstreept, getuige het deel van de discussie over de nationale en internationale wetgeving, waarbij veel meningen maar weinig feiten langskwamen. Gevolg van de onbekendheid met de hiërarchie tussen Europees recht en nationaal recht, met het territorialiteitsbeginsel, de relevante nationale wetgeving, familierecht, eu-richtlijnen en hun opname in het Nederlands recht

Oplossingen voor de hierboven gemelde problemen worden ook verwacht van de Nederlandse overheid.
- Buitenlanders die een partner willen uit land van herkomst, terug naar het land van herkomst, en Nederlanders die een buitenlandse partner hebben, die hierheen halen.
- Overname compacte, heldere immigratie/integratiewetgeving van Canada, VS, Australia of Nederlandse Antillen. Beter een paar uitzonderingen niet benoemd dan complexe structuren opnemen in wetgeving.
- Een socialere immigratiewet
- Inburgercursus en -toets in Nederland, niet in het buitenland.
- Bij EU-werknemers: Beloning niet naar nationaliteit voorkomt onderbetaling van buitenlanders.
- Gevangenissen bijbouwen en gevangen huisvesten in eigen land
- Binnen Nederland geen onderscheid meer maken naar nationaliteit
- Kinderen uit internationale relaties proberen het beste van beide culturen proberen mee te geven.
- Betere opvang nieuwkomers in Nederland
- Toepassing Natuurlijk Recht binnen het vreemdelingenrecht
- Overheid moet bij wetgeving er rekening mee houden dat niet iedereen in Nederland geboren is cq een compleet mensenleven in Nederland heeft gewoond.
- Rekening houden met toegenomen, grensoverschrijdende mobiliteit bij sociale wetgeving
- Buitenlanders zoveel mogelijk het land uit
- Buitenlanders onvoorwaardelijk het land in
- Deelbeleid voor criminele hangjongeren, waar de opvoeding onvoldoende voorziet in integratie (beide ouders zijn allochtoon) hulp aanbieden.
- Een langjarig programma om mensen bij elkaar te brengen, om rust en begrip in de maatschappij te krijgen om etnocentrisme, xenofobie, nationalisme te beperken en daarmee de lange termijn economische groei en welvaart op peil te houden. We leven alweer 4 eeuwen van het buitenland hier.
- Onderwijs: basis verbreden

Gesloten