LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
emma61
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:31

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door mr T. »

Ook dat u waarschijnlijk niet als een blij mens door het leven gaat, dat vind ik jammer voor u, echt heel zielig!
Alle feiten verdraaien en ook voor Rita gaan spelen.
Een blij mens wordt je inderdaad ook niet wanneer er niet inhoudelijk op argumenten wordt ingegaan.
Aan de reactie maak ik alleen uit dat u het probleem niet wilt inzien en dat iemand geen vrije keuze mag hebben op wie verliefd te worden.
Heb ik ergens gesteld dat zoiets niet zou mogen? Dacht van niet.
en dat je zelf kiest voor een buitenlandse partner.. tja.. dan zeg je dus in feite dat je kiest op wie je verliefd wordt.
Het gaat niet om het verliefd worden. Het gaat wel om de vraag of je, nadat je "ja"hebt gezegd ook zonder enige belemmering het land in zou mogen. Wat een enkeling op dit forum schijn te vergeten is dat het recht om te mogen vestigen in een land geen recht is, maar een voorrecht.
Ja zoals Mr T het allemaal naar buiten brengt is voormalig Joegoslavië vol met criminelen.
Hoe het is in het voormalig Joegoslavie boeit me niet echt, want woon er niet. Wel is Nederland onderhand vol met criminelen uit het gebied. Grote delen van de drugshandel en het 'red light district' worden in Nederland beheerst door Joegoslaven. Zelfs in criminele kringen heeeft deze groep niet bepaald een goede reputatie.
En moeten we allemaal voordat Cupido zijn pijl afschiet eerst even kijken welke taal, land, cultuur en godsdienst het afkomstig is...
Op het moment dat men het stadium van het geven van een ja-woord in zicht is, is dat niet onverstandig. Liefde maakt blind zegt men wel eens. Dus om erger te voorkomen....
Het is toch te gek voor woorden dat waneer ik zou besluiten met mijn dochter terug te gaan, die heeft met de geboorte de Nederlandse nationaliteit verkregen, mijn vrouw niet mee mag
Het is dus wellicht tijd om wat te doen aan de dubbele nationaliteiten.
Ik heb hier een goed inkomen en met haar opleiding zal ze hier ook snel een baan kunnen vinden. Maar zoals in de uitzending al werd gezegd ...de kennis van de nederlandse taal bemoeilijkt alles.
De oplossing is simpel: leer Nederlands. U had toch niet de illusie dat Nederlanders zich ook nog een zouden moeten aanpassen naar eventuele nieuwkomers?
Mijn vriendin woont in lima, peru. We hebben een keuze gemaakt om in Nederland ons bestaan te gaan opbouwen. Het was al een moeilijk besluit om te besluiten waar we zouden gaan wonen......
Als de overheid deze eisen steld moet men hier ook hulp in bieden om Nederlandse lessen te bieden. Want op deze manier kan het een lange tijd gaan duren voor ze de taal machtig is. En daarna moet ze nog een keer wachten op de MVV procedure.

De overheid houdt ons op deze wijze extra lang uitelkaar.
Het is niet de overheid die u uitelkaar houdt, maar het is uw keuze om samen in Nederland te gaan vestigen. Het is wat vreemd om de overheid de schuld te geven van een door u genomen beslissing.
De Zwitser waar ik over sprak werd/wordt behandeld als een niet-EU burger.
Dat is hij ook niet.
Een groot deel van de in Nederlandse gepromoveerden kunnen we niet vasthouden. In Duitsland 'verdwijnt' meer dan 40% van de medici naar het buitenland.
Dat heeft meer te maken met geld dan met regels. En dat in Duitsland een groot deel van de medici naar het buitenland vertrekt heeft ook te maken met een daar bestand artsenoverschot. Bovendien: zitten we eigenlijk wel te wachten op al die gepromoveerde theoretici?
Natuurlijk is het je reinste discriminatie om kansarmen bij de grens tegen te houden en kansrijken door te laten.
Misschien wel, maar het is ook een vorm van eigenbelang. Naar mijn idee is daar niets mis mee. Wel eens afgevraagd hoe het e.e.a. werkt als men naar de V.S., Canada of Australie wil? Zelfs toegang tot de Antillen is streng gereguleerd. Zelfs voor de inwoners van het Koninkrijk.
En waarom mag ik niets zeggen van Mr T met zijn uitspraak K*T Marokkaan?
Waar staat die uitspraak? Is echt niet gedaan door mij. Graag geen emotioneel commentaar met inhoudelijk commentaar verwarren a.u.b.
Vrijheid om te kiezen met welke partner je door het leven wilt gaan is een recht die elke burger heeft en niet alleen een Nederlander.
.....Die vrijheid is door Rita van ons afgepakt en die eis ik dan in de naam van de vrijheid weer op!
Die vrijheid is zelfs niet door Rita V. afgepakt. Ben geen fan van haar, maar dit stellen is echt onzin. Bovendien: waarom zou iemand die langdurig niet meer in Nederland woont daarover iets moeten zeggen? Was in Nederland gebleven en had wat bijgedragen aan deze samenleving.
Nederlanders willen altijd maar de beste zijn uit de klas en aan de ene kant homo huwlijken, abortus zelfdoding etc. Toestaan maar de gewone mens die een liefje heeft in een ander land verplichten om deze liefde te verlaten en met een gebroken hart verder door het leven te gaan
Er is niemand in Nederland die zoiets verplicht.
Ik heb wel het geluk gehad dat ik mijn leven vele andere culturen heb mogen zien doordat mijn vader voor het koninkrijk veel naar andere landen moest voor werk.
En echt voor 90% zijn die mensen daar zeer tevreden met hum eigen land dus slaap nu allemaal goed want echt ze komen niet naar Nederland en ze pikken jullie volkstuintje echt niet in.
Kortom: de kern van de ontevredenheid komt voort uit een opvatting die wel vaker wordt aangetroffen bij elitaire groepen. Zolang men alles kan maken met of zonder goedkeuring van de staat, dan is het goed. Het is alleen niet goed wanneer men elitaire groepen voor de voeten loopt. Dan zijn termen als 'schandalig' of 'discriminatie' ineens nadrukkelijk aanwezig. Want het past niet in een beeld van globalisering. In dat kader schijnt alles maar te moeten mogen. En laten we wel zijn: als criminaliteit en gelukzoeken niet aan de orde is, dan gaat het hier toch ook vooral over een elitair probleem.

olympicton
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jan 2005 14:57

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door olympicton »

Ik ben het met Emma 61 eens dat de immigratie en intergratie grotendeels een zepert is geworden, omdat toen niet de inburgeringsplicht bestond, en nieuwe Nederlanders niet verplicht waren in te burgeren. Nu slaat het helemaal door, door een hele hoge dijk om Nederland te leggen, om buitenlanders/3e landers zoveel mogelijk buiten te houden.
Die inburgeringstoets Buitenland :evil: is daar een voorbeeld van, een kunstmatige (en dure)dijk, die nergens op slaat, met idiote vragen, waar de gemiddelde Nederlander niet eens een antwoord op weet. :x .Advies, uit je kop leren, en god-zegene -de-greep!
Het is heel makkelijk om te oordelen over mensen die iemand uit het buitenland hierheen willen halen, en als ik de mogelijkheden had, was ik ook naar China vertrokken. Maar dat geldt niet voor iedereen, de mogelijkheden om zo'n keus te maken.
Hoog tijd dus voor een socialere immigratiewet !!

henne
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 dec 2006 13:47

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door henne »

Europa

Mijn vrouw komt uit Portugal (Europa, EEG)moeder van onze twee kinderen met de Nederlandse nationaliteit
Al twintig jaar zijn we samen en acht jaar getrouwd toch ben ik al vijf en een half jaar bezig om een bewijs van rechtmatig verblijf te verkrijgen.
Inmiddels is er al een paar keer gedreigd met uitzetting en dat in Europa.

Ik heb zelf meer dan twintig jaar in Portugal gewoond, ben altijd met respect behandeld,
waarom zou ik in Nederland als Nederlander geen geen EU-rechten hebben ?
Stel dat ik ernstig ziek ben en mijn vrouw voor haar gezin moet zorgen
Dus geen jaar contract heeft moet ze dan toch maar vertrekken, zo komt het bij mij in ieder geval over.
Je zal maar ziek zijn in dit land, 70 % inkomen, eigen risico € 250., WIA ?? -/- % en gezin uit elkaar gerukt.

m.v.g. henne

lanse017
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 dec 2006 16:13

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door lanse017 »

Immigratie en integratie mislukt?

Dat zijn zo weer van die algemeenheden waar ik niets mee kan. Tot voor een jaar of tien was het aantal mensen van Duitse komaf in Nederland groter dan die van de Turken of Marokkanen. Onze zuiderburen bleven daar maar weinig bij achter. Die kwamen gewoon hier, voor het werk of voor de liefde of voor beide. En na één generatie was iedereen volkomen geïntegreerd.
Ik vermoed (bewijzen kan ik het niet) dat de mensen die in Nederland om het hardst schreeuwen dat buitenlanders eerst maar eens Nederlands moeten spreken, zelf nog geen drie woorden over de grens spreken, laat staat Pools, Turks of Arabisch.

Ik 'siez' mijn schoonmoeder, vousvoyeer de vriendinnen van mijn vrouw, spreek Engels met mijn collega's. Dat is heel verrijkend.

stephanie2803
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 dec 2006 14:53

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door stephanie2803 »

:evil: Weet je waar ik een beetje moe van wordt... dat iedereen steeds tegen een ander ingaat. Ik denk dat we allemaal moeten bekijken waar het probleem ligt.

Het probleem is dat de regering veel te hoge eisen stelt aan Nederlanders om zijn of haar partner naar Nederland te halen.

Er is niets mis met je partner naar Nederland halen, zolang deze partner bereid is om te integreren in Nederland. Want integreren in een ander land is onmogelijk. Natuurlijk is oprechtheid ook erg belangrijk, het moet gaan om echt liefde. Dat staat natuurlijk voorop.

Ik heb zelf een Venezolaanse partner, inmiddels spreekt hij vrij goed Nederlands en staan wij te springen om uiteindelijk naar België te gaan. Onze droom is samen een mooie toekomst opbouwen. Hij is oprecht, hij is echt, hji is inteligent en hij helpt mij in alle opzichten: financieel, in de huishouding en hij is er voor me (wat natuurlijk het belangrijkst is). Als er meer van dit soort buitenlandse partners zijn, mogen ze die van mij allemaal toelaten. Dit soort toelerante en lieve mensen hebben we nodig hier in Nederland, ongeacht afkomst!

lanse017
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 dec 2006 16:13

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door lanse017 »

Mr T.

De welgestelde Nederlandssprekende Zwitser waar ik over sprak wordt inderdaad behandeld als iemand van buiten de EU. Formeel is dat juist. Maar hij staat dus ook letterlijk in het rijtje aan het loket van mensen die door de Nederlandse immigratie-autoriteiten in doorsnee als gelukzoeker, analfabeet en ongewenst worden gezien. Hij ziet hoe dat er aan toe gaat en ondervindt zelf wat het is om niet EU-onderdaan in Nederland te zijn. Ik kan me voorstellen dat een aantal kansrijke buitenlanders Nederland links laat liggen. Dat hebben 'we' dan maar mooi bereikt!

Henne,

Of de oorzaak nu is dat de Nederlandse overheid te hoge of verkeerde selectiemaatstaven aanlegt, ze handelt uiteindelijk in opdracht van de politiek. En dat zijn wij dan weer met elkaar. En als 'wij' geen buitenlanders willen, dan zal de politiek conform handelen en Nederland binnen de kortst denkbare tijd cultureel verschralen en snel uit de boot vallen als het gaat om internationale concurrentie. Ik denk dat het niet verkeerd is als de overheid zich afvraagt; wat kan de betreffende persoon bijdragen aan de Nederlandse maatschappij? En dan maakt het verschil of iemand uit Anatolië komt of van een buitenlandse business school. Overigens; er gaan meer Turken naar een buitenlandse business school dan Nederlanders. Er studeren in India tienmaal zoveel ingenieurs af dan in Delft ....

emma61
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:31

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 14:24, 2 keer totaal gewijzigd.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door mr T. »

Mijn vrouw komt uit Portugal (Europa, EEG)moeder van onze twee kinderen met de Nederlandse nationaliteit
Al twintig jaar zijn we samen en acht jaar getrouwd toch ben ik al vijf en een half jaar bezig om een bewijs van rechtmatig verblijf te verkrijgen.
Inmiddels is er al een paar keer gedreigd met uitzetting en dat in Europa
Hoe dat komt is heel eenvoudig te verklaren: deze EU-burger in kwestie werkt niet en draagt niet in economische zin bij aan de Nederlandse samenleving. De bepalingen m.b.t. vrijheid van personen gaan daarom niet op. die zijn nl. alleen van toepassing op werknemers (of daaraan gelijk te stellen groepen, zoals studenten).
Ik vermoed (bewijzen kan ik het niet) dat de mensen die in Nederland om het hardst schreeuwen dat buitenlanders eerst maar eens Nederlands moeten spreken, zelf nog geen drie woorden over de grens spreken, laat staat Pools, Turks of Arabisch
Nee, en waarom zouden ze ook? In Nederland is Nederlands gangbaar en daarbuiten doorgaans Engels, Frans of Spaans. Zie niet in waarom ik me in Nederland zou moeten aanpassen voor mensen die uit gebieden komen waar Pools, Turks of Arabisch wordt gesproken. Daarbij moet ik wel opmerken dat met name mensen die uit gebieden komen waar vooral Engels wordt gesproken zich ook zeer slecht aanpassen en geen Nederlands leren.
Stel dat ik ernstig ziek ben en mijn vrouw voor haar gezin moet zorgen
Dus geen jaar contract heeft moet ze dan toch maar vertrekken, zo komt het bij mij in ieder geval over.
Je zal maar ziek zijn in dit land, 70 % inkomen, eigen risico € 250., WIA ?? -/- % en gezin uit elkaar gerukt.
Als het in Portugal beter is, blijf dan daar. Maar goed: de realiteit is, dat het daar niet beter is (al zal zoiets moeilijk zijn om in zo'n discussie toe te geven). De Europese regels m.b.t. een verblijf in Portugal zijn voor alle EU-burgers in wezen hetzelfde.
Hoog tijd dus voor een socialere immigratiewet !!
Sociaal voor wie? Voor de inkomende niet Nederlander of voor de huidige burgers van Nederland?
Die inburgeringstoets Buitenland is daar een voorbeeld van, een kunstmatige (en dure)dijk, die nergens op slaat, met idiote vragen, waar de gemiddelde Nederlander niet eens een antwoord op weet.
Zo moeilijk zijn die vragen helemaal niet. Had zelf geen enkele fout (test gemaakt op de Teleac website). Dat de doorsnee Nederlander geen antwoord op veel vragen weet komt omdat er veel te weinig aandacht is voor Nederlandse zaken. Dat blijkt wel uit bijvoorbeeld uit de berichtgeving van nieuws. We weten tegenwoordig veel eerder wat er aan de hand is in de VS, dan wat er in de woonplaats om de hoek gebeurt. Dat past ook in het globaliserende wereldbeeld van de huidige elitaire groepen in Nederland. Alles wat van ver komt is multiculti (en daarom goed) en mag geen enkele beperking worden opgelegd (zoals wel blijkt uit dit topic). Ondertussen leeft de meerderheid met heel andere opvattingen daarover. Verder is de kwaliteit van het onderwijs dramatisch gedaald want iedereen, ook de ingekomen niet-Nederlander moest en moet een diploma, desnoods zonder het hebben van het daarvoor vereiste niveau.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door mr T. »

Formeel is dat juist. Maar hij staat dus ook letterlijk in het rijtje aan het loket van mensen die door de Nederlandse immigratie-autoriteiten in doorsnee als gelukzoeker, analfabeet en ongewenst worden gezien. Hij ziet hoe dat er aan toe gaat en ondervindt zelf wat het is om niet EU-onderdaan in Nederland te zijn. Ik kan me voorstellen dat een aantal kansrijke buitenlanders Nederland links laat liggen. Dat hebben 'we' dan maar mooi bereikt!
Wellicht is men in het buitenland als 'welgestelde' blijkbaar gewend een voorkeursbehandeling te kringen. Uiteraard zal een dergelijk geval gewoon op z'n beurt moeten wacht in de rij met anderen. En dat kansrijke buitenlanders Nederland links laten liggen? Als de kansen maar groot genoeg zijn voor deze groep, dan heeft men de procedure er echt wel voor over. Daarnaast: er zijn genoeg Nederlanders met potentieel.

pbosse
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 dec 2006 12:29

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door pbosse »

Hallo die emma61 Ik ben het helemaal met je eens dat men Nederlands moet kunnen spreken voor de veiligheid.
Ook ik heb nog eens jaren terug gewerkt als kortte tijd bij de hoogovens als kraan assistent, nu ik kon al snel inzien hoe belangrijk het spreken van een taal met toen nog vele Spanjaarden was!
Maar denk dat je mijn posting niet helemaal goed leest?

Polen, geef je zelf al aan, komen hier omdat de Nederlandse werkgever ze onder de Nederlandse CAO betaalt!
Nu is dat eenvoudig (zoals ik al zei) op te lossen om de wet scherper te stellen en dus hetzelfde te moeten betalen aan een Pool als een Nederlandse werker.
Kijk dan is het voordeel er al helemaal uit en zo scherm je de arbeid markt op een eerlijke manier af zonder die op slot te gooien voor mensen die toevallig verliefd zijn op iemand buiten de EU.
Nee, en waarom zouden ze ook? In Nederland is Nederlands gangbaar en daarbuiten doorgaans Engels, Frans of Spaans. Zie niet in waarom ik me in Nederland zou moeten aanpassen voor mensen die uit gebieden komen waar Pools, Turks of Arabisch wordt gesproken.
Heb je wel eens gekeken waar Nederland het meeste aan exporteerd?
En waarom? Omdat er heel weinig Mr T mensen in het zakenleven zijn en juist buitenlandse talen als rijkdom beschouwen!
Zodat ze ook geld opsparen om aan alle T's sociale welvaart te geven!

emma61
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:31

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.

lanse017
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 dec 2006 16:13

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door lanse017 »

Ik sta perplex welke algemeenheden hier worden gedebiteerd en welke wilde veronderstellingen men op dit forum loslaat.

1. De bedoelde welgestelde Zwitser is een gewone Hollandse jongen, die hier is opgegroeid, echter toevallig met een Zwitsers paspoort omdat zijn vader (importbruidegom) een rijke Zwitser is. Hij is zeer wel genegen om gewoon in de rij voor het loket te staan. Dat is iets waar 'de gemiddelde Nederlander' nog een voorbeeld aan een buitenlander kan nemen -:)
Hij maakt zich niet boos over de manier waarop hij wordt behandeld, hij maakt zich boos over de manier waarop de Nederlandse immigratie-ambtenaren de mensen van buiten de EU behandelen. En de meesten daarvan zijn - inderdaad - zwart. Ben ik zo duidelijk genoeg?

2. Er is inderdaad geen enkele verplichting om als Nederlander vreemde talen te leren of in Nederland een andere taal op straat te spreken dan Nederlands. Maar het heeft soms wel zin. Het heeft bijvoorbeeld zin als je zaken wilt doen. Het heeft ook zin als je je met buitenlanders in Nederland wilt verstaan om iets van hun cultuur wilt begrijpen. Er zijn inmiddels meer Duitsers die Nederlands studeren dan Nederlandser die Duits doen. Mind you!
Met een houding van 'zij leren eerst maar eens Nederlands' kom je je niet er niet.
Ik voel mij vrij om op straat elke taal met mijn vrouw te spreken die wij samen beheersen. Zijn we in Duitsland dan spreken we Duits. Zijn we in België dan spreken we Frans. Is een Fransman toevallig hier op bezoek, dan kan hij zijn mogelijkheden vergroten door Nederlands te leren (spreken). Dat is zijn keuze evenzeer als jouw mogelijkheden toenemen als je op de Champs Elysées Frans spreekt. Maar als je de taal van het gastland niet spreekt, dan moet je niet verwachten dat de staat klaarstaat om jou een uitkering te verschaffen.
Loopt hier in Nederland een Yankee rond op jouw werk, dan kan je hem gaan negeren omdat hij geen Nederlands wil praten. Maar je komt jezelf tegen als die man toevallig van het hoofdkantoor in Chicago is en jouw aandeelhouder vertegenwoordigt. Dan trek je snel aan het kortste eind. Principes zijn mooi, maar brengen je niet altijd verder ....

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door mr T. »

Heb je wel eens gekeken waar Nederland het meeste aan exporteerd? En waarom? Omdat er heel weinig Mr T mensen in het zakenleven zijn en juist buitenlandse talen als rijkdom beschouwen!
Het meest wordt geexporteerd aan Duitsland. Niet aan landen waar men doorgaans Pools, Turks of Arabisch spreekt. Bovendien: wat de zakenelite van mening is, zal de meeste mensen niet boeien. Het is ook zeker een groep die dol is op multiculti en globalisering. De 'gewone' Nederlander is dat allerminst. Die heeft doorgaans een hekel aan buitenlanders.
Weet je waar ik een beetje moe van wordt... dat iedereen steeds tegen een ander ingaat. Ik denk dat we allemaal moeten bekijken waar het probleem ligt.

Het probleem is dat de regering veel te hoge eisen stelt aan Nederlanders om zijn of haar partner naar Nederland te halen.
@stephanie2803
Deel deze probleemanalyse niet. Vooral ook niet omdat deze is ingegeven door eigenbelang. Blijkbaar had jouw partner grote moeite om aan de hier geldende eisen en normen te voldoen. Waarom zou de rest van de samenleving zich moeten inspannen om aan de hier geldende eisen te voldoen. Dat hij het daar wellicht moeilijk mee heeft is niet het probleem van de overheid. Het is zijn probleem. Dat is wat anders dan stellen dan dat de men in Nederland te hoge eisen stelt. Bedenk ook dat als men al niet aan de (m.i. minimale en zeer basale) eisen moet voldoen die worden gesteld, men doorgaans ook niet heel succesvol zal zijn in de samenleving. Er is dan geen enkele reden om daarom te stellen dat men Nederland niet of onder beperkende voorwaarden in mag.
Dit soort toelerante en lieve mensen hebben we nodig hier in Nederland, ongeacht afkomst
@stephanie2803
Als het criterium wordt: 'lief' en 'tolerant' dan kunnen we iedereen bij voorbaat wel toelaten en beslag letten leggen op de welvaart hier. Betekent: hogere belastingen, oplopende werkloosheid, een toenemend beslag op sociale voorzieningen en een toename van criminaliteit. Kortom: het is beter wat drempels in de toegang tot Nederland op te werpen. Voor burgers uit EU-landen is dat helaas mislukt om politieke redenen.
Immigratie en integratie mislukt?
Inderdaad: volkomen mislukt.

emma61
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:31

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door mr T. »

hij maakt zich boos over de manier waarop de Nederlandse immigratie-ambtenaren de mensen van buiten de EU behandelen. En de meesten daarvan zijn - inderdaad - zwart. Ben ik zo duidelijk genoeg?
Ervaringen uit het verleden zijn wellicht wel aanleiding om iets over de toekomst te zeggen? (in tegenstelling tot bij b.v. financiele producten). Wel eens rondgekeken in een Huis van Bewaring?
Met een houding van 'zij leren eerst maar eens Nederlands' kom je je niet er niet.
Dan komen ze niet. Maakt niet uit, want de meeste inwoners van Nederland zitten ook niet op niet-Nederlanders te wachten. Ook niet op niet-Nederlandse partners van Nederlanders.
Loopt hier in Nederland een Yankee rond op jouw werk, dan kan je hem gaan negeren omdat hij geen Nederlands wil praten. Maar je komt jezelf tegen als die man toevallig van het hoofdkantoor in Chicago is en jouw aandeelhouder vertegenwoordigt. Dan trek je snel aan het kortste eind.
Dacht dat het topic gaat over de komst van partners naar Nederland. En voor alle duidelijkheid: de meeste 'gewone' Nederlanders zien die man/vrouw uit de VS ook liever gaan dan komen.

lanse017
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 dec 2006 16:13

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door lanse017 »

Nou, uit recent (promotie)onderzoek van een Amerikaanse dame blijkt dat Nederlanders wel veel en vroeg Engels op school leren, maar dat ze binnen de EU tot die landen behoren die het relatief slecht spreken (dat ligt mede aan ons slechte onderwijssysteem) en dat de bereidheid om het te doen ook tamelijk slecht is (dat ligt misschien aan onze koppigheid).
Mijn Turkse collega's spreken in de regel beter Engels dan mijn Nederlandse collega's. Dat is iets om over na te denken.
En dat heb ik het nog maar niet over Frans en Duits, want dat is - over het algemeen, sorry - in Nederland helemaal hopeloos achteruit gehold.
Daar heb ik het dus over.
Nou jij weer .... -:)

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door mr T. »

blijkt dat Nederlanders wel veel en vroeg Engels op school leren, maar dat ze binnen de EU tot die landen behoren die het relatief slecht spreken (dat ligt mede aan ons slechte onderwijssysteem) en dat de bereidheid om het te doen ook tamelijk slecht is (dat ligt misschien aan onze koppigheid).
Wat heeft dit te maken met niet Nederlandse partners? Eerlijk gezegd m.i. heel weinig. Verder hoeven niet Nederlanders van mij slechts een zin Engels te kennen: "adapt or die".

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door tienepien »

Dat laatste klopt wel een beetje, maar wordt binnenkort weer veranderd. Ik heb de laatste drie jaar van mijn opleiding alleen Frans en Duits lezen gehad, dus geen spreken, schrijven en luisteren.

Dat promotieonderzoek vind ik echter erg vreemd gezien mijn ervaringen in Spanje en Italie waar nauwelijks mensen boven de 30 zijn die Engels praten en ook de jeugd vaak geen Engels spreekt.

emma61
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:31

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten