LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Op zoek naar een re-integratiebureau

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
Schemering
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 aug 2007 20:01

Op zoek naar een re-integratiebureau

Ongelezen bericht door Schemering »

Ik hoop dat er hier een stel zijn die mij kunnen helpen hiermee, ik heb al wel veel negatieve reacties gelezen, maar ik hoop dat er ook een paar zijn met positieve ervaringen.

Ik ben vandaag bij de arbeidsdeskundige van het UWV geweest en tussen nu en 4 weken moet ik een keuze hebben gemaakt voor de IRO. ff googlen deed mij de moed in de schoenen zinken....wat een aanbod zeg!

Zelf weet ik al wel wat ik wil (en ga doen)...dus vraag mij het nut af van deze stap...maar hopelijk zal het zijn nut op den duur bewijzen. Het UWV heeft ook al enigzins toegestemt met de richting die ik op wil en de cursus/opleiding die ik wil volgen.

Het probleem zit 'm erin dat ik een vrij beroep ga leren (edelsmid) en ik tot nu toe alleen bureaus heb gevonden voor reguliere banen, zodoende heb ik mijn twijfels of zij mij wel goed genoeg kunnen begeleiden.

Ik zit in de WAO en blijf zelfs nu nog (en waarschijnlijk voor altijd aangezien ik progressief lichamelijk gehandicapt ben) 100% afgekeurd. Mijn ideaal zou zijn parttime te werken...hoop doet zotten in vreugde leven :wink:.

Morgen ga ik al wel 2 bureaus bellen, maar ondertussen hoop ik dat er mensen zijn met relatief goede ervaringen want uit de kwartaalverslagen van het UWV wordt ik ook geen wijs met al die nummers voor doelgroepen. En de rapportcijfers in de keuzegids van Blikopwerk vertrouw ik ook niet helemaal aangezien de kosten van het bureau daar ook in meespelen.

iig is alle hulp (positief en negatief) welkom!

alvast bedankt,
Schemering

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Op zoek naar een re-integratiebureau

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Edelsmid willen worden?

Naar mijn idee niet eens zo'n slechte keuze voor iemand met een lichamelijke beperking.

Echter, voorzover ik weet is de enige (dagschool)opleiding nu alleen maar in Schoonhoven.
De dagschoolopleiding in Amsterdam al een aantal jaren opgeheven al kan ik mij daarin ook vergissen (opgevangen op afstand).

Google ook eens op Edelsmid opleidingen.

Bedenk wel dat het geen gemakkelijke opleiding is.
Ook al omdat handelskennis en bedrijfskunde belangrijke vakken zijn.

Toch creatief en eigenzinnig en een beetje handelsgeest? Dan ken ik mensen die in een half jaar Zuid-Frankrijk voor een heel jaar hun levenskost verdient.

Een keuze van een goede opleiding zou weleens voor een groot deel door de sociale dienst of namens het UWV door een intergratietraject betaalt kunnen worden.

Maar eerst zelf informeren om bij dit UWV goed beslagen ten ijs te kunnen komen!

En mocht je al eens met iets bezig zijn geweest dan is er rond april in St Marie aux Mines Fr een hele grote mineralenbeurs (a plein air) waar men voor weinig halfedelsteen kunt kopen voor het gebruik in het edelsmeedwerk.
(Google hier op St. Marie aux Mines)

Ah, ma douche France)

Grootvader

Schemering
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 aug 2007 20:01

Re: Op zoek naar een re-integratiebureau

Ongelezen bericht door Schemering »

Er is een deeltijdopleiding in Amsterdam, welke ik dus ga volgen. Voltijd kan ik lichamelijk niet aan...ook de resitijd naar Schoonhoven nekt mij.

Handel en economie heb ik altijd al in mijn schoolopleidingen gehad, dus ik verwacht daar niet al te veel problemen mee.

UWV (de arbeidsdeskundige) verwachtte geen problemen met de financiering, vandaar dat ik op zoek moest naar een re-integratiebureau...waar mijn vraag dus ook over gaat...wie heeft er ervaring met (goed of slecht) of kan mijn verder helpen met een bureau.

Bedankt voor de tip over St. Marie aux Mines, misschien is dat ooit mogelijk.

koetjeBoe
Berichten: 321
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:57

Re: Op zoek naar een re-integratiebureau

Ongelezen bericht door koetjeBoe »

UWV (de arbeidsdeskundige) verwachtte geen problemen met de financiering, vandaar dat ik op zoek moest naar een re-integratiebureau...
Schemering, heeft het UWV het hier over de financiering van de door jou voorgestelde opleiding of de financiering van een IRO?

Als het UWV daarmee de financiering van die opleiding bedoelde heeft het UWV dan ook expliciet aangegeven waarom er een reintegratiebureau bij betrokken moet worden?

Schemering
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 aug 2007 20:01

Re: Op zoek naar een re-integratiebureau

Ongelezen bericht door Schemering »

Ja ze hadden het specifiek over de financiering van de opleiding. En nee verder geen info gegeven over waarom ik een IRO moest regelen...en aangezien ik erzelf nog nooit over gehoord had heb ik ook niet gericht erover verder gevraagd...maar dit kan ik altijd nog doen zodra ik de brief over ons afgelopen gesprek krijg toegestuurd neem ik aan. :?

Misschien heeft het re-integratiebureau ermee te maken omdat eht een langere opleiding betreft dan normaal het geval is (max 4 jaar).

koetjeBoe
Berichten: 321
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:57

Re: Op zoek naar een re-integratiebureau

Ongelezen bericht door koetjeBoe »

Je kan inderdaad iets later ook nog wel vragen naar de reden voor de betrokkenheid van een RIB, ik zou het zeker doen.
Als de opleiding alleen binnen de context van een IRO gefinancierd mag worden, is het goed om er over na te denken welke ondersteuning -als je die al wil- je precies zou willen afspreken met een door jou gekozen RIB.

Zorg dat je goed geinformeerd bent over hoe je opleiding samenhangt met de eventuele IRO. Laat niet voor je beslissen, beslis zelf of beslis mee.
Incompetent personeel is een schrikbarend veel voorkomend euvel in de reintegratiebranche, en kan de boel behoorlijk verzieken.

Maar in ieder geval zou het interessant zijn om eerst maar eens te vernemen of de betrokkenheid van een RIB inderdaad noodzakelijk is en waarom.

Maar in ieder geval is het ontzettend leuk voor je dat een door jou gewenste opleiding gefinancierd lijkt te kunnen worden.
Zoiets geeft een mens toch hoop, is het niet? :)

Schemering
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 aug 2007 20:01

Re: Op zoek naar een re-integratiebureau

Ongelezen bericht door Schemering »

Nou echt wel! Ik ben hier zwz al bijna 2 jaar mee bezig via de Volksuniversiteit...maar ja dat levert geen papiertje op, vandaar dat ik nu de stap wou nemen om er een baan van te maken.

Ik snap ook niet waarom ik een IRO moet hebben aangezien ik al het werk al zelf heb gedaan, maar goed ik zal na het ontvangen van de brief wel gaan informeren naar het waarom...het lijkt mij gewoon onnodige geldverspilling.

Maar met alle reacties van dien...ben ik nog niet verder qua GOEDE ervaringen met re-integratie bureaus...dus als mensen mij daar alsnog mee op weg kunnen helpen graag...tot nu toe ben ik alleen bureaus tegengekomen/contact mee gehad die managers ed ondersteunen....en daar schiet ik weinig mee op.

koetjeBoe
Berichten: 321
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:57

Re: Op zoek naar een re-integratiebureau

Ongelezen bericht door koetjeBoe »

Nu je je toch nog even moet orienteren op een IRO, zou je eens kunnen gaan kijken op

http://www.kiesjereintegratie.nl

Over de bij 'De Bestemming' aangesloten bureaus kan ik je niet expliciet adviseren.
Over de bij BOREA aangesloten bureaus wel.....van weg blijven!

Ik denk dat je op bovengenoemde site veel goede informatie zult kunnen vinden die je kan helpen.
Laatst gewijzigd door koetjeBoe op 18 aug 2007 13:45, 2 keer totaal gewijzigd.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Op zoek naar een re-integratiebureau

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Re-integratie??

Sorry,

maar een vergelijkbare diskussie ontstond ook doordat iemand raad vroeg naar een goede computerwinkel maar wel zeker sist dat ze een merkcomputer wilde die nou net even daarvoor besproken werd door de klachten.

Hier ook goede adviezen gegeven.
Verwezen naar dat UWV die notabene aangaf dat een opleiding betaald zou kunnen worden.
Waarvan u zich afvraagt waarom dan zo'n bureau en dan toch weer vragen naar een goed re-integratiebureau terwijl dit hier niet nodig is om te beantwoorden maar dat dit antwoord van dat UWV moet komen!!

't Begint nu op zeuren te lijken!

Grootvader

die verder maar niet meer zal reageren.

koetjeBoe
Berichten: 321
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:57

Re: Op zoek naar een re-integratiebureau

Ongelezen bericht door koetjeBoe »

Dat zeuren valt toch wel een beetje mee?
Schemering heeft al aangegeven dat deze naar de noodzaak van een IRO gaat informeren en wie weet zegt het UWV alsnog dat het niet echt nodig is en die kosten liever uitgespaard kunnen worden.

In de tussentijd is het voor schemering helemaal geen slecht idee om wat informatie uit verschillende bronnen in te winnen en die tegen elkaar af te wegen.

Wanneer blijkt dat de opleiding alleen in de context van een IRO gefinancierd kan worden (hoe verspillend dat misschien ook zou zijn) dan heeft schemering die informatie nodig.

Schemering
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 aug 2007 20:01

Re: Op zoek naar een re-integratiebureau

Ongelezen bericht door Schemering »

@kanovaarder

De enige reden waarom ik nu hier doorvraag is omdat ik nog geen brief heb ontvangen van het gesprek van afgelopen donderdag (en daardoor niet alle vragen die daaruit voortkomen kan stellen aan de arbeidsdeskundige) en het is nu weekend en ik zwz niks anders kan doen dan het internet napluizen.

Dat ik misschien geen IRO nodig heb wist ik niet voordat ik hier had gepost, en weet ik nog steeds niet omdat ik het nog niet heb na kunnen vragen.

Ik ben helaas een persoon die graag eerst alles uitzoekt voordat ze zich ergens instort...en nu merk ik dus bij dit onderwerp dat ik dat niet voldoende had gedaan...die fout zal ik geen 2de keer maken, vandaar al mijn vragen en mijn gespeur op inet.

@koetjeboe
Over dat van Borea had ik al ergens gelezen vanmorgen, kregen een laag waarderingscijfer. En nog bedankt voor je reactie op kanovaarder...

Ik ben ondertussen een aantal bureaus tegengekomen die ik nog ff ga napluizen...maar het viel mij wel op dat er heel wat vage bureaus tussen zitten...erg veel boomknuffelaars...

Aan het werk!
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 dec 2005 16:04

Re: Op zoek naar een re-integratiebureau

Ongelezen bericht door Aan het werk! »

Hoi,
Als het alleen maar gaat om de administratieve afhandeling rondom je opleiding, kies dan een wat bekender bureau, die hebben ervaring hierin, en praat vooraf met de begeleider om te zien of het klikt. Doe dit bij 3 of 4 bureaus. Check vooraf of en hoe ze je bij gaan staan en of dit aansluit bij je vraag. Vraag inzicht in de werkwijze en de kosten, die mag je best weten!
Je hulpvraag moet wel duidelijk zijn. Wil je alleen de opleiding vergoed krijgen? Wil je checken of het beroep bij je past? Of er veel werk in te vinden is? Wil je hulp bij het solliciteren? Bespreek dit vooraf met UWV.
Succes, AHW

koetjeBoe
Berichten: 321
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:57

Re: Op zoek naar een re-integratiebureau

Ongelezen bericht door koetjeBoe »

... de administratieve afhandeling rondom je opleiding, kies dan een wat bekender bureau, die hebben ervaring hierin,
@ AHW,
Waarom zou een minder bekend bureau deze toch tamelijk eenvoudige afhandeling niet ook kunnen doen.
Wat maakt de 'ervaring' van een bekender bureau speciaal dat het dit beter zou kunnen doen?

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Op zoek naar een re-integratiebureau

Ongelezen bericht door kanovaarder »

re-integratiebureau's


Overigens dat je toch nog info zocht over re-integratiebureau's is op zich niet slecht want er zit ontzettend veel kaf onder dat koren.
En zo'n slecht werkend alleen op het geld uit de subsidiepot azend bureau kan zelfs die gewenste opleiding met betaalde kosten uit diezelfde herintrederswet/ arbeidsmarktkansen aardig verknallen.

Daarom mijn advies om het eerst toch zoveel mogelijk bij dat UWV te houden.

Edelsmid, een mooi vak.
En.... goede edelsmeden vinden altijd wel werk.

Grootvader
Laatst gewijzigd door kanovaarder op 21 aug 2007 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Sunbow
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 dec 2005 09:15

Re: Op zoek naar een re-integratiebureau

Ongelezen bericht door Sunbow »

Deels eens met aan het werk. handig kan zijn je plan al op papier te zetten en te vragen of een bureau het wil financieren. En met meerdere bureaus praten.
Maar of dat bekendere bureaus zouden moeten zijn? Mijns inziens kan dat net zo goed een onbekend bureau zijn, dat qwel kaliteit heeft.

Misschien een domme vraag, maar vind UWV het goed dat je een 4-jarige opleiding gaat doen? Vaak willen ze alleen maar 1 jarige opleidingen toestaan.

Als je eenrechtstreeks telefoonnummer hebt van je Arbeidsdeskundige zou ik de vragen op papier zetten en dat bellen. mailen kan ok [email protected]; bij een rechstreekse lijn hoef je niet langs het callcenter.

Schemering
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 aug 2007 20:01

Re: Op zoek naar een re-integratiebureau

Ongelezen bericht door Schemering »

Ja dat vinden ze goed, had ik in 1ste instantie ook niet meer verwacht want andere contacten bij het uwv ketsten het af..maar de arbeidsdeskundige was positief...nu maar hopen dat hij niet is teruggefloten. Ik heb trouwens al wel begrepen dat dit soort dingen bij uitzondering wel plaatsvinden..hopen dat ik uitzonderlijk genoeg ben :lol:

Ik ben helaas nog steeds aan het wachten op de brief van het gesprek, Dan kan ik met al mijn vragen (al een behoorlijk lijst ondertussen ook mede dankzij jullie) in 1 keer terecht.

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: Op zoek naar een re-integratiebureau

Ongelezen bericht door antonh »

Het IRO bureau bemiddelt alleen tussen de opleiding voor jou en het UWV.
De "opleidingsmakelaar" van het UWV moet het goedkeuren dan kan het IRO bedrijf de papieren in orde maken verder.
Het IRO bedrijf krijgt voor jouw bemiddeling € 3990,--, over een periode van 2 jaar.
Via een IRO krijg je ook geen opleiding van 4 jaar.
Er MOET een baan garantie zijn!!
Vraag gewoon of mensen van verschillende IRO bedrijven bij je een thuis bezoek afleggen en maak dan een keuze.
Neem geen groot bedrijf en vraag wat de case load is van je begleider.
De mijne had maximaal 25 klanten.
Anders is het volgens mij niet te overzien en niet meer te bewerken.
En dan krijg je de reacties die hier allemaal verschijnen.
Waar trouwens heel veel onzin in staat in de reacties.
Bij de grote bedrijven zijn 140 tot 200 mensen in de portefuille heel normaal.
Succes.
Laatst gewijzigd door antonh op 08 dec 2007 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.

koetjeBoe
Berichten: 321
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:57

Re: Op zoek naar een re-integratiebureau

Ongelezen bericht door koetjeBoe »

Waar trouwens heel veel onzin in staat in de reacties.
Antonh, zou je even willen laten weten welke 'heel veel onzin' je bedoelt? Ik ben benieuwd, alvast bedankt.

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: Op zoek naar een re-integratiebureau

Ongelezen bericht door antonh »

@koetjeBoe,
is dat het enige wat je opvalt in mijn bericht?

koetjeBoe
Berichten: 321
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:57

Re: Op zoek naar een re-integratiebureau

Ongelezen bericht door koetjeBoe »

Antonh, betekent dit dat je mijn vraag niet wilt beantwoorden?

Gesloten