LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oplossing voor het werkloosheid probleem?

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Oplossing voor het werkloosheid probleem?

Ongelezen bericht door opa »

Beste allemaal,

Een goede maar bijzonder gewaagde oplossing voor bestriden van de werkloosheid bij jong en oud is de volgende suggestie:
- Alle dames die inmiddels meerdere kinderen hebben en waarvan de partner ook een eigen inkomen heeft,
moeten verplicht stoppen met werken en FULLTIME gaan zorgen voor hun kinderen en het huishouden.
Dit geeft een besparing van miljoenen door het rijk en bedrijfsleven besteed aan de kinderopvang. Het bespaarde geld kan besteed worden aan onze gezondheidszorg en creeren van nieuwe banen.

- De vrijgekomen banen van de dames
zijn nu beschikbaar voor jongelui en (oudere) mannelijke werknemers die hierdoor weer fulltime aan de slag kunnen.
== besparing op WW en bijstand uitkeringen.

De man zorgt zoals vanouds weer voor het inkomen en de zorg voor zijn gezin.
De vrouw heeft weer de natuurlijke taak voor het baren en opvoeding van haar kroost.

Bijkomende voordeel, minder spanningen binnen de relatie,
daardoor waarschijnlijk veel minder scheidingen tussen partners.
= besparing op bijstand uitkeringen en onderhoud van gescheiden moeders met kinderen.

we starten met de dames die werkzaam zijn bij de RiBs.

Ben benieuwd wat de reacties zijn.... :lol:

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: Oplossing voor het werkloosheid probleem?

Ongelezen bericht door pluisje »

:roll: :roll: :roll: :roll: reactie"s

toe dan toch dit is in het geheel niet meer mogelijk,waar moeten zij dan in gogsnaam van leven.
waarom de vrouwen,mannen kunnen ook wel thuisblijven.
dit komt uit de jaren 50\60 als je dan alles terug wil draaien zorg er dan ook even voor dat dit financieel haalbaar is.....


wat een dom idee :roll: :roll:

maar goed u mag er zo naar kijken :wink:

pluisje :lol:

kidcat
Berichten: 180
Lid geworden op: 06 sep 2005 22:56

Re: Oplossing voor het werkloosheid probleem?

Ongelezen bericht door kidcat »

Opa.
Hier maak je geen vriendjes mee :wink:

Back to the sixties..... verplicht dan ook meteen de muziek uit die tijd, en........de vrije liefde :lol:

FAR OUT 8)

Peace,
Kid

Eddie2

Re: Oplossing voor het werkloosheid probleem?

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Helaas, de maatschappij zit wat ingewikkelder in elkaar. Ik vrees dat er een genuanceerdere oplossing nodig is, als die er al is.

Eddie2

Re: Oplossing voor het werkloosheid probleem?

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Maar de dames bij de RIB's ipv een gsm een baby zien vasthouden ja daar zie ik wel wat in :lol:

kidcat
Berichten: 180
Lid geworden op: 06 sep 2005 22:56

Re: Oplossing voor het werkloosheid probleem?

Ongelezen bericht door kidcat »

Tot nog niet eens zó lang geleden had je als moeder nog de keus om voor de kinderen te zorgen, dan wel (pt) te werken.
Tegenwoordig is die keus er, helaas, niet meer. Je hebt als moeder niks meer te kiezen.

De (basisschool)kids worden tegenwoordig opgevoed door 'vreemden' omdat de ouders (moeders) de arbeidsmarkt worden opgejaagd.
Work first..... ja ja :?

En wát als de kids, door al dat gesleep en gedoe, op een dag 'ontsporen' ( want je maakt mij NIET wijs dat dit gezond is voor kinderen!!!), WIE wordt er dan op aangekeken???

Juist ja.........mama

Groet,
Kid

Eddie2

Re: Oplossing voor het werkloosheid probleem?

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Ontsporen, is helaas meer een karaktertrek maar ben het er wel mee eens dat kinderen niet meer de opvoeding krijgen die ik vroeger genoten heb. Dat stoort mij (en mijn ouders) ook regelmatig. Maar ja, tijden veranderen nu eenmaal. Gelukkig zie ik ook nog genoeg 'traditionele' gezinnen maar de meesten hebben het inderdaad financieël niet erg makkelijk.

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: Oplossing voor het werkloosheid probleem?

Ongelezen bericht door opa »

de kinderen te zorgen, dan wel (pt) te werken.
Tegenwoordig is die keus er, helaas, niet meer. Je hebt als moeder niks meer te kiezen.
Pardon, waarom is die keuze er niet? Je kan keuze maken voor FULLTIME moeder met mijn excuus of FULLTIME vader.
Ik heb hier nog OMA rondlopen en die zegt altijd dat een goede moeder voldoende werk heeft aan het gezin draaiende houden.
Mijn excuus, FULLTIME vader is ook en optie maar niet beide partners werken. Keuze maken tussen OF de vader OF de moeder. Is uitstekend voor de opvoeding van de kinders en ook goed voor de relatie, minder stress, meer tijd voor elkaar.
Okee minder vakantie, geen 2 autos voor de deur, geen plasma scherm... allemaal veel minder nutteloze rommel in je huis en de kinders hebben meer stabieliteit en daardoor betere opvoeding.
Is ook het probleem van de HDHD en voor later de jeugd criminalitiet opgelost, op de lange duur kost ook dat minder.

Let maar op hoeveel banen er dan op de arbeidsmarkt beschikbaar komen. Ik durf zelfs te zeggen dat dan 50% van de huidige WWers een baan heeft (zowel man of vrouw) zijn de RiB ook overbodig :lol: :lol:
Over terug naar de 60e jaren, hoe gaat het in de natuur bij de andere zoogdieren? Ik meen dit echt serieus. :wink:

Terug naar het tradionele gezin,
Misschien dat Harry Potter er een nieuwe WET van kan maken dat noemen we de WTGS.

kidcat
Berichten: 180
Lid geworden op: 06 sep 2005 22:56

Re: Oplossing voor het werkloosheid probleem?

Ongelezen bericht door kidcat »

Ben het met je eens opa.
Maar ik bedoel met 'geen keuze' dat, zoals ik om mij heen zie, ouders door hogerhand min of meer gedwongen worden beide te werken.
Neem nou de 'sollicitatieplicht': tot een paar jaar terug hadden moeders met kinderen tot 5 jaar nog vrijstelling. Nu niet meer.
Fulltime moeder, fulltime vader..... kon het nog maar!

Okee minder vakantie, geen 2 autos voor de deur, geen plasma scherm...
Deze luxe proeven wij allang niet meer....

Zoals je wellicht weet (uit andere topics) moet ik het zelf maar zien te rooien, zonder aanvullende WW (terwijl ik daarvoor aan alle eisen voldoe! :evil: )omdat er een duister contractje is gesloten tussen UW en het UWV hier.
We hebben al geprobeerd via een WOB-procedure inzage te krijgen, maar bij BV's kan dat niet. En UW en UWV zijn allebei BV's...

Ik werk nu als uitzendkracht en dan is er niet elke dag werk. Ik ben nu genoodzaakt om er nog een baan naast te zoeken, om op het eind van de maand alle vaste lasten te kunnen dokken, en elke dag in ieder geval iets te kunnen eten. Het gaat hier steeds meer op Amerika lijken, en daar hoeven we ook niet echt blij mee te zijn.
Ook wordt het leven in een grote stad als Utrecht er niet bepaald goedkoper op.
Ik hou m'n hart vast voor dat nieuwe zorgstelsel... :?

Groet,
Kid

Lichtje

Re: Oplossing voor het werkloosheid probleem?

Ongelezen bericht door Lichtje »

Een gevaarlijk topic. Heel makkelijk is dit uit te leggen als de roep om een maximum te stellen aan WW en WIA per gezin. Nog iets verder en alles geldt uitsluitend beroepsziekten. Meer zal de overheid (gelukkig) niet bij wet kunnen regelen, omdat je als snel bij Chinese toestanden komt als max 2 kinderen per gezin etc. brrrrr. :idea:

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: Oplossing voor het werkloosheid probleem?

Ongelezen bericht door opa »

Lichtje,

Je voelt precies aan waar ik naar toe wil met dit verhaaltje.
De vraag,
acht jij Harry Potter in staat om een dergelijk voorstel te doen?
Want we moeten tenslotte gaan concurreren met China.

KIdcat,
Inderdaad de Amerikaanse toestanden zijn pakweg 3 jaar geleden al gestart en worden nu pas duidelijk zichtbaar.
Daklozen, voedselbanken, ruilwinkels de kerken worden ook weer belangrijke toevlucht.
Zelf noem ik Nederland inmiddels De USA maar dan aan de Noordzee.
Ik zie het zo, dat Amerika invloed wil hebben in EU en hebben NL gekozen als hun proeftuin of toegangspoort tot de EU. (NL is ook enigste EU land welke zijn burgers uitleverd aan US) Maar dit wordt dan een vreselijk offtopic discussie.

Hebbie jullie nog die Kneus gezien in Buitenhof?

Gast

Re: Oplossing voor het werkloosheid probleem?

Ongelezen bericht door Gast »

Ik ben het eens dat men met een inkomen van 1500 euro netto waarbij me niet eens de knopen aanelkaar weet te krijgen aan het einde van de maand dat men niet moet gaan hokken voor een 3e of 4e kind zodat de kinderbijslag WEER voor de pappa's en mamma's kan worden gebruikt voor onzin terwijl het kind bijna ondervoed raakt.
De naam kinderbijslag zegt het al, geld voor de kinderen en niet om door eigen toedoen rekeningen nog te betalen.....

Berichten: 146
Lid geworden op: 05 sep 2005 22:04

Re: Oplossing voor het werkloosheid probleem?

Ongelezen bericht door »

Grappig opa, maar het klopt niet wat je beweert.

De rijkste landen zijn de landen met de hoogste participatiegraad van vrouwen op de arbeidsmarkt. Kijk maar naar Noorwegen en Zweden.

Natuurlijk kost kinderopvang geld maar dat weegt niet op tegen de opbrengsten van de werkende vrouwen: belasting en bestedingen.
De bestedingen zorgen er weer voor dat de economie verder aantrekt en er dus meer geproduceerd wordt en er meer diensten verleend worden wat vervolgens weer meer werk oplevert. Werkende vrouwen zijn goed voor de economie.

En dat hebben we hard nodig om al die uitkeringen te bekostigen.

Gast

Re: Oplossing voor het werkloosheid probleem?

Ongelezen bericht door Gast »

Op gevoed door een depressieve fulltime moeder die in elkaar geslagen werd doormijn vader en lamlendig op de bank zat vond ik nou niet echt alles. WAt als deze moeder part-time had gewerkt? Had ze zich kunne ontplooien, steun kunnen vragen bij collega's en m.i. is het voor kids heel goed om een aantal dagen per week naar een kdv te gaan voor het ontwikkelen van sociale vaardigheden.
EMischien dat de groepen op een kdv kleiner gehouden moeten worden (raken de kids niet overprikkeld en schept ook werk omdat er meer begleidsters nodig zijn). Maak de kosten volledig inkomensafhankelijk, zodat de sterkste schouders de zwarste lasten dragen.

In mijn oude werk zouden velen van mijn mannelijke collega's 3 of 4 dagen ipv 5 willen werken, maar de meesten durfden vanwege de machocultuur deze stap niet te zetten.
PArt-time werken zal dus op alle mogelijke manieren gestimuleerd moeten worden.

Geef iedereen een basisinkomen van 1000 euro per maand zonder verplichtingen en laat degenen die meer geld willen en kunnen werken werken. Op die manier krijg je een eerlijkere verdeling van arbeid.

Overigens vind ik het ook een plicht van de staat om voor iedereen die wil werken werk te regelen en mensen niet te frustreren door ze sollicitatieplicht te geven en naar een grote reintegratiefabriek te sturen zodra men niet mondig genoeg is een IRO aan te vragen.

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: Oplossing voor het werkloosheid probleem?

Ongelezen bericht door opa »

Grappig opa, maar het klopt niet wat je beweert.
Mevrouw T2,

Zeg nergens dat het klopt eerder een idee, in de politiek noemen ze zoiets een ballon oplaten.

Ik schreef OF de man OF de vrouw zorgt voor het inkomen en niet beide meer werken pas dan creeer je banen voor mensen die nu zonder arbeid zitten. Daar kan je geen speld tussen krijgen.

Het maar willen blijven produceren van goederen komt een keer een eind aan, denk alleen maar aan de toenemende automatisering van de afgelopen 25 jaar waarbij de menselijk factor 0,0 is.
Bijvoorbeeld de nieuwe automatische kassa's bij Appie hein die de juffrouw overbodig gaat maken = werkeloosheid van overbodige juffies.

Het idee van een basis inkomen, is ook een bijzonder interessante gedachten en zie daar best toekomst mogelijkheden in.
Persoonlijk denk ik inderdaad dat de westerse mens een gedachte omslag moet gaan maken.
Maar om mijn idee dieper toe te lichten moet ik de geeigende en gangbare gedachten paden gaan verlaten en dat is in dit forum erg offtopic.... helaas.

Lichtje

Re: Oplossing voor het werkloosheid probleem?

Ongelezen bericht door Lichtje »

Marcus Bakker zou het verhaal WEL af kunnen maken. Hoe je ''politiek'' ook over hem dacht, t was een markant figuur. :idea:

Ritchie

Re: Oplossing voor het werkloosheid probleem?

Ongelezen bericht door Ritchie »

Opa heeft inderdaad in zekere zin wel gelijk met zijn stelling. Alleen moet ik wel even benadrukken, dat dit alleen zou kunnen gelden voor mensen waarvan de een een goede baan heeft waardoor het eigenlijk voor de vrouw niet meer nodig is om te gaan werken. Maar ja wie bepaalt dat? Het ligt natuurlijk wel gevoelig bij de mensen waar het om gaat. Maar ik moet zeker wel zeggen dat dit een goede stelling is. Veel mensen in mijn omgeving hebben het hierover. Maar ik wil nog wel een stelling deponeren, wat dachten jullie van mensen die als ze 58 zijn bijvoorbeeld lekker met de VUT gaan en dan een paar jaar later weer aan het werk gaan, want ze missen hun werk. Dit zou ook eens verboden moeten worden!!!

:roll: :cry:

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: Oplossing voor het werkloosheid probleem?

Ongelezen bericht door opa »

Beste Ritchie,

Bedankt voor de toelichting, mee eens heel gewaagde stelling.
Je hebt volkomen gelijk voorwat de VUTTERS betreft persoonlijk kan ik mij daar behoorlijk over opwinden omdat de VUTTER een baan bezet houden die geschikt is voor een jonge kerel met opgroeiende kinderen. Vutters blijf in de VUT en blijf weg van de arbeidsmarkt. En als ex VUTTER weet ik uit ervaring dat je het geld wat je verdient met die baantjes, eigenlijk niet nodig hebt om 'normaal' te kunnen leven.

Uw vraag over welke van de 2 partners blijft werken?
De partner die het hoogste inkomen heeft, blijft werken en zorgt voor het gezins-inkomen.

Vraag,
bestaat er op internet al een forum waar mensen met soortgelijke ideeen aanwezig zijn?

kidcat
Berichten: 180
Lid geworden op: 06 sep 2005 22:56

Re: Oplossing voor het werkloosheid probleem?

Ongelezen bericht door kidcat »

Uw vraag over welke van de 2 partners blijft werken?
De partner die het hoogste inkomen heeft, blijft werken en zorgt voor het gezins-inkomen
Opa,

En wat nou als de meestverdienende partner op of onder minimum zit?
Dan heb je weinig keus, vrees ik.
Om een beetje te kunnen rondkomen zal ik er nog een baan bij moeten zoeken.
Jippie.... :?

Groet,
Kid

Gast

Re: Oplossing voor het werkloosheid probleem?

Ongelezen bericht door Gast »

@opa,

Jammer is het dan dat vrouwen in een gelijkwaardige funcite gemiddeld zo'n 30% verdienen dan de man die dezelfde functie doet. Dus als een van de 2 partners thuis moet blijven zal (mede door de in NEderland heersende ongelijkheid tussen mannen en vrouwen) de vrouw weer tot het aanrecht veroordeeld worden.

Ik ga bijna verlangen naar een communisitisch systeem waarbij de staat gewoon zorgde voor werk en alles (in theorie) eerlijk verdeeld wordt. :wink:

Maar goed, het communisme is niet voor niks bijna over de hele wereld ter ziele.

Gesloten