LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Redenen weigeren huisbezoek.

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Redenen weigeren huisbezoek.

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Vandaag las ik ons gemeentelijk propaganda blaadje een verhaal over het welbekende huisbezoek. Hier stond ook beschreven dat als je zo'n nazi niet zonder geldige reden de deur wijst je uitkering wordt ingetrokken. Iemand hier sugeesties? Een goede lijkt me dat iemand die niet tot mijn vrienden, kennissen of familie kring behoord door mij gezien wordt als inbreker en dus nimmer bij mij zal binnenkomen.

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Redenen weigeren huisbezoek.

Ongelezen bericht door kiz »

@Eddie2
Je zou je wat genuanceerder kunnen uitlaten...

Zijn er eigenlijk algemene regels voor huisbezoek, verschillen deze per gemeente (vast wel...) en als je gemeente zelf komt met "geldige redenen" zouden ze die dan niet ook "ergens" vastgelegd moeten hebben?

Je bent als uitkeringsgerechtigde toch al afhankelijk van allerlei soorten willekeur, het moet toch onderhand niet zo worden dat je "omdat je een uitkering hebt" geen enkel recht meer overhoudt en er een hele lading plichten bij krijgt?

En voor degenen die menen te moeten reageren met "zoek dan werk": dat doen de meeste uitkeringsgerechtigden ook, zij hebben het alleen nog niet gevonden!!!

Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Re: Redenen weigeren huisbezoek.

Ongelezen bericht door Eddie2 »

k zou mij inderdaad wat genuanceerder kunnen uitlaten. Helaas gaan de ambtenaren van SoZaWe ook niet al te genuanceerd met hun cliënten om dus ik vergeef mijzelf mijn ongenuanceerdheid.

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: Redenen weigeren huisbezoek.

Ongelezen bericht door Langhaar »

Het nieuwe (juridische) kader van de huisbezoeken door de sociale Dienst Amsterdam.

Inmiddels is de derde versie verschenen van de instructies betreffende de onaangekondigde huisbezoeken bij cliënten van de Sociale Dienst Amsterdam. Dat is niet voor niets. Door de onrust en verontwaardiging die is ontstaan over de huisbezoeken heeft de sociale dienst zich genoodzaakt gevoeld advies in te winnen bij de gemeente-advokaat over de rechtmatigheid van de huisbezoeken. De juridische afdeling van de sociale dienst heeft zich over dat advies gebogen en dit heeft weer geleid tot deze herziene instructies. Heel in het kort zal ik proberen te schetsen wat die nieuwe instructies inhouden, wat overigens niet inhoudt dat ze daarmee ook rechtmatig zijn.

Voorlopig is het uitgangspunt nog dat iedere cliënt van de sociale dienst een huisbezoek kan verwachten. In de toekomst zal dat alleen gelden voor cliënten die vallen binnen het risico-analyse-profiel. Wat opvalt bij de nieuwe instucties is dat het weigeren van een huisbezoek geen gevolgen heeft voor het recht op een uitkering als er geen sprake is van een fraudesignaal. Je wordt wel opgeroepen voor een gesprek bij de Sociale Dienst en moet al je bescheiden overleggen, maar als alles duidelijk in orde is, heeft het weigeren van een huisbezoek geen consequenties. AIs er wel sprake van een fraudesignaal (wat van alles kan zijn, administratiegegevens, anonieme tip, vermoedens ambtenaar) dan leidt het weigeren van een huisbezoek wel tot opschorting van de uitkering en herhaald weigeren tot beëindiging van de uitkering.

Nieuw in de instructies is het omgevingsinterview. Dit vindt plaats als er een vermoeden is van samenlevingsfraude. Dit vermoeden kan gebaseerd zijn op informatie uit administatief vooronderzoek, op bevindingen tijdens het huisbezoek of op bevindingen cq vermoedens tijdens gesprek met cliënt op kantoor. Een omgevingsinterview, (let op het woord interview) houdt in dat er bij je naaste buren navraag wordt gedaan of je daar werkelijk woont en of je daar alleen woont. Volgens de instructies worden de buren keurig geïnformeerd over het doel van het “interview” en de eventuele geldige bewijslast (al dan niet ondertekend) van hun verklaring. In de instucties staat vermeld dat een omgevingsinterview alleen wordt uitgevoerd bij een vermoeden van samenlevingsfraude en dus niet bij inkomens- of vermogensfraude.



Kort maar onvolledig samengevat



huisbezoek -> niet thuis -> 2e huisbezoek -> niet thuis -> oproep:

-> verschijnen -> huisbezoek -> niet verschijnen-> opschorten uitkering

weigeren huisbezoek -> oproep kantoor + onderzoek:

-> fraudesignaal ->’verplicht’ huisbezoek

-> geen fraudesignaal -> klaar



weigeren huisbezoek bij fraudesignaal -> opschorten uitkering -> herhaalde weigering -> beëindiging uitkering

opschorten uitkering (met een zo kort mogelijke termijn) - bij vermoeden van fraude + weigeren huisbezoek - niet verschijnen eerste oproep na huisbezoek - onvoldoende overleggen gegevens

omgevingsinterview - bij weigeren huisbezoek en signaal uit vooronderzoek - bij signaal tijdens huisbezoek maar onvoldoende bewijslast - bij signaal tijdens gesprek kantoor en weigeren huisbezoek

sociale recherche - bij onvoldoende bewijslast maar sterk vermoeden van fraude - tbv vaststelling fraude met terugwerkende kracht - bij “verdachte” beëindiging uitkering vanuit cliënt nav huisbezoeken

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: Redenen weigeren huisbezoek.

Ongelezen bericht door Langhaar »

Sociale Dienst niet te controlerenJupijn Haffmans, raadslid voor Amsterdam Anders/ De Groenen, is verbaasd dat de gemeenteraad niet in staat wordt gesteld te controleren op basis waarvan uitkeringsgerechtigden een onaangekondigd huisbezoek krijgen.
In de commissie voor Werk en Inkomen verzocht hij om die informatie. Wethouder Aboutaleb zei deze informatie niet te willen delen, ook niet onder geheimhouding.

Sinds enige tijd worden uitkeringsgerechtigden bezocht door controleurs van de Sociale Dienst. Zij komen bij mensen thuis en tellen onder andere hun tandenborstels en passen hun onderbroeken om zo vast te stellen of de uitkering terecht is toegekend. Amsterdam Anders/De Groenen heeft vanaf het begin fel geprotesteerd tegen deze verdachtmaking en flagrante schending van de privacy van deze mensen. Weigering van het huisbezoek betekent stopzetten van de uitkering.

Inmiddels is besloten dat ‘slechts’ de helft van de huidige uitkeringsgerechtigden wordt gecontroleerd door middel van een huisbezoek. Deze groep wordt geselecteerd door het opstellen van zogenaamde frauderisicoprofielen. Voor Amsterdam Anders/De Groenen is het belangrijk te weten op basis waarvan mensen worden geselecteerd voor een huisbezoek.

‘Het zou kunnen zijn dat deze risicoprofielen discriminerend zijn en specifieke groepen in de stad benadelen op oneigenlijke gronden. Voor mij is het belangrijk dat ik me ervan kan overtuigen dat dat niet gebeurt’, aldus Haffmans.

Raadsleden hebben recht op informatie, zodat ze het bestuur kunnen controleren. Dat de wethouder weigert deze informatie (al dan niet onder geheimhouding) te delen met de raad is zeer kwalijk. Tijdens de komende raadsvergadering van 1 juni zal Amsterdam Anders/ De Groenen een motie indienen om alsnog toegang te krijgen tot die informatie.

Haffmans: ‘Ik heb er alle vertrouwen in dat de gemeenteraad de wethouder tot meer openheid zal bewegen. Het kan namelijk niet zo zijn dat de meerderheid van de raad een informatieverzoek van een minderheid negeert. Daarmee zullen die partijen de democratische controle op het openbaar bestuur volstrekt belachelijk maken.’


(19-5-2005)

Trefwoorden:Privacy
Sociale Dienst
Afdeling:Gemeenteraad

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: Redenen weigeren huisbezoek.

Ongelezen bericht door Langhaar »

BIJSTANDSRECHERCHEURS SCHENDEN PRIVACY

Huisbezoek mag je weigeren!

„Controle op fraude moet, maar wél volgens de regels”
„Voor het openen van elke kast is vooraf toestemming nodig”

door THEO BESTEMAN


Advocaten beginnen komende maanden omvangrijke rechtszaken tegen de onverwachte huisbezoeken van bijstandsrechercheurs, nadat gemeenten honderden uitkeringen hebben gestopt. „De gemeenten negeren de grondwettelijke privacybescherming, informeren mensen onvoldoende over hun rechten en banjeren zonder toestemming door kamers”, aldus advocaat Robert Peter Kuijper. Maar de gemeenten vinden dat zij doorgaans correct handelen. Sterker, zij breiden de verscherpte controles uit. Bovendien, stellen de gemeentebesturen, wegen bezwaren van enkelen niet op tegen de miljoenen die zij wegens fraude of onterecht verstrekte uitkeringen terugvorderen.
„Aanscherping van de regels was hard nodig. Er waren te veel signalen van fraude met belastinggeld”, aldus het ministerie van Sociale Zaken. „En wie het niet eens is met de weigering kan uiteindelijk naar de rechter.”

Huisbezoek
„Controle op fraude moet, maar wél volgens de regels”, reageert advocaat Kuijper. „Er is nu geen enkele wetgeving. De sociale dienst schendt bij huisbezoek opzettelijk Europese en internationale mensenrechtenverdragen die aantasting van privacy alleen toestaan met een aparte wet én aantoonbare noodzaak zoals bij fraude. Beide voorwaarden ontbreken. Massaal huisbezoek is ook een te zwaar middel: de sociale dienst kan je ook vragen eerst met je papieren en uitleg langs te komen.”
Verstrekking en controle van bijstandsuitkeringen gebeurt sinds 2004 door de gemeente, niet meer door het rijk. In gemeenten leidt het optreden van controleurs tot veel verzet, merkt de Bijstandsbond. En de Ombudsman begon in Amsterdam een eigen onderzoek naar de uitvoering.
„De controleurs kwamen in burgerkloffie, belden aan, mompelden wat en liepen pardoes naar mijn slaapkamer”, zegt Inge Steens uit Leeuwarden. „Ik ben al jaren zwaar ziek, je raakt overdonderd door die mannen. Ik ben daarna fors gekort op de uitkering omdat mijn zus na haar scheiding enkele dagen bij mij was. Zij zeiden: jullie wonen samen. Dankzij een advocaat is die korting na maanden teruggedraaid. Moet je zo binnenstieren, had ik mijn verhaal niet op kantoor kunnen komen uitleggen?”
„Uit heel Nederland komen klachten”, bevestigt Else Roetering van de Landelijke Clientenraad van uitkeringsgerechtigden. „Mensen weten niet dat ze huisbezoeken mogen weigeren. Maar ze voelen zich onder druk gezet door bijstandcontroleurs. Die stekkeren al snel door het hele huis. Terwijl ze voor het openen van elke kast en kamer vooraf toestemming moeten vragen. Bij sommigen is onterecht een uitkering opgeschort. Zo’n zaak wordt later soms weer rechtgezet, maar dan zit jij eerst maanden op zwart zaad.”

Wetgeving
Wie een uitkering aanvraagt maar woningcontrole weigert, wordt financiële bijstand geweigerd, in afwachting van nadere uitleg. „Dat mag helemaal niet; alsof je vooraf al schuldig bent. Juridisch volkomen onzin”, betoogt advocaat Kuijper, die daarom in juni met andere advocaten namens „enkele duizenden cliënten” een rechtszaak begint die tot het Europese Hof door moet lopen. Hij hoopt zo ook op nieuwe wetgeving.


De Bijstandsbond, advocaten en de Landelijke Cliëntenraad eisen in juli bij kort geding toch dat huisbezoeken landelijk worden verboden en alle beslissingen worden vernietigd.
„De wet en de praktijk, dat blijken twee verschillende zaken”, aldus advocaat Kuijper. „Mensen hebben angst, denken dat de overheid het wel zal weten. Je mag controle weigeren, al moet je daarna met je papieren naar de gemeente komen voor uitleg. Controleurs zeggen tegen twijfelaars vaak: als je weigert, kost dat je uitkering. Dat mag niet, maar het gebeurt vaak.” Vraag expliciet om legitimatie, een uitleg vooraf en weiger huisbezoek als je niet wilt, adviseert Kuijper.

Veel inbreuk
Waar wethouder Ahmed Aboutaleb vanwege zijn miljoenensucces inmiddels bij het kabinet pleit voor een verbod op het weigeren van thuiscontroles, is de extra waarde van huisbezoeken er volgens de Bijstandsbond nauwelijks. Vergelijking van regiokantoren toont volgens Piet van der Lende dat gemeenten met huisbezoek ongeveer 1,5 procent meer mensen hun uitkering inhouden. Een minimaal verschil, bij veel inbreuk op het privé-leven, zegt hij.
Kuijper: „Mensen worden zich wel snel bewust van hun rechten. Gemeenten als Amsterdam zeggen dat er vorig jaar hooguit enkele klachten waren. Ze vergeten te vermelden dat het aantal bezwaarschriften het laatste kwartaal naar achthonderd klachten is gegroeid. Dat is een veeg teken.”
Controle gemeente
Wie een uitkering aanvraagt, krijgt volgens de Wet Werk en Bijstand meestal eerst huisbezoek. De gemeente controleert of de aanvraag terecht is. Bij bestaande uitkeringen volgt controle meestal na signalen van fraude of wijziging van woonomstandigheden. De gemeente koppelt daartoe bestanden met gegevens, zoals watergebruik en inschrijvingen in de woning. Wijkt dat sterk af, dan volgt huisbezoek.

Verstrekking, controle en beroepszaken worden door diezelfde gemeente uitgevoerd. Op internet en in elk gemeentehuis is informatie over uitkeringen beschikbaar. Verder: www.landelijkeclientenraad.nl, www.bijstandsbond.org.




--------------------------------------------------------------------------------

Terug naar pagina

Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Re: Redenen weigeren huisbezoek.

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Het lezen van deze info geeft de burger weer moed. Langhaar bedankt voor deze informatie.

Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Re: Redenen weigeren huisbezoek.

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Ik zal overigens mijn loge's in het vervolg vragen om zich wat minder te wassen :lol:

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: Redenen weigeren huisbezoek.

Ongelezen bericht door opa »

Eddie,

heb je dinsdagavond NOVA repportage huisbezoek + interview + proefproces tussen VVDer ??? en Advocaat Kuijper gezien?

Wat zijn die VVDers toch enge mannetjes in zwarte pakken en een gevaar voor onze privacy, de democratie en de mensenrechten. Opzich wel logisch want Nederland moet voldens deze VVD, het Newyork van Europa worden.... brrrrrr ik heb mijn koffer uit het verzet inmiddels alvast van de vliering gehaald :wink:

Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Re: Redenen weigeren huisbezoek.

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Das toevallig opa, zat net naar de HH te kijken en kon het niet laten weer even naar het forum te gaan.

Wat vond u van die Jut en Jul van een controleurs dan? Zeker via een reïntegratietraject op pad gestuurd? En maar semi slimme opmerkingen maken de ******, het zal je werk maar zijn.

Ik kreeg van de hele reportage de koude rillingen, ik hoop dat die advocaat een case heeft maar het gajes rukt op dus ik geef hem weinig kans.

We zullen zien opa :wink:

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: Redenen weigeren huisbezoek.

Ongelezen bericht door opa »

Eddie,

Laat ik voorop stellen dat controle nodig blijkt, zonder twijfel.

Maar inderdaad we krijgen een eng land.
Kreeg weer associaties met een bepaalde periode uit de vorige eeuw. Wat ik ook wel treurig vindt daarin, dat in die periode uit de vorige eeuw Amsterdam een grote rol speelde met de schending van privacy van hun inwoners.

Is dit toevallig?
Of is dit weer zo een leermoment met lessen uit het verleden?
Ik schreef al eens, onderdrukking zit in de genen bij een deel van de Hollanders, zo leer je uit onze eigen geschiedenis en die herhaald zich weer.
Nee dank je, ik zou dat werk niet kunnen maar ook niet willen doen.

Misschien een creatief idee?
Zodra je een huisbezoek krijg, maak een foto van die mensen en copietje van hun legitimatie. Zou wel eens vabn pas kunnen komen, voor later. :lol: :lol:

S. ;-)

Re: Redenen weigeren huisbezoek.

Ongelezen bericht door S. ;-) »

Zodra je een huisbezoek krijg, maak een foto van die mensen en copietje van hun legitimatie
En plaats deze foto op dit forum. :D

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: Redenen weigeren huisbezoek.

Ongelezen bericht door Langhaar »

Hallo,

Ik had de uitzending gemist.
Ik kijk meestal en nu toevallig niet.
Naar aanleiding van jullie stukje heb ik het op het internet
zitten kijken.

Er zitten heel veel enge mensen bij de VVD.

Ik heb vertrouwen in de rechtszaak, want het kan toch niet
zo wezen dat zomaar de mensenrechten worden geschonden.

Het is nu zo dat als je een uitkering hebt of aangevraagd dat
je al verdacht bent. Belachelijk.

Het wordt tijd dat de VVD mensen eens gecontroleerd worden.
Doorlichten die mensen.

Groet Langhaar

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: Redenen weigeren huisbezoek.

Ongelezen bericht door Langhaar »

Huis doorzoeken mag niet zomaar
19 mei 2006 – De sociale dienst mag niet zomaar de huizen doorzoeken van mensen die een uitkering aanvragen. De Centrale Raad van Beroep bevestigt in een onlangs gepubliceerde uitspraak dat er een goede reden moet zijn om zo’n ingrijpende controle uit te voeren.

Wethouder Ahmed Aboutaleb (PvdA) liet onlangs weten dat hij bij de landelijke politiek aandringt op ruimere bevoegdheden voor controles door de sociale dienst. Coalitiepartner GroenLinks staat kritisch tegenover de controles. Op 8 juni vergadert de raadscommissie over dit onderwerp.

Meer: Uitspraak Centrale Raad van Beroep (Mugweb), Sociale dienst 32 keer in de fout

Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Re: Redenen weigeren huisbezoek.

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Ach, ik heb niets te verbergen verder, ik hou mij keurig aan de regels heb alleen wel een twee persoonsbed staan terwijl ik alleen leef, zit er aan te denken om die dan maar te slopen, verder zullen ze weinig vinden. Maar alleen het idee al. Zoals die vraag "waarom heeft u zoveel kleren in de kast hangen" belachelijk gewoon. De vrouw houdt gewoon van kleding mag ze, dat hoeft toch niet direkt te betekenen dat ze met iemand woont? Misselijkmakend allemaal.

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: Redenen weigeren huisbezoek.

Ongelezen bericht door opa »

En plaats deze foto op dit forum.
Niet dit forum, daar maken ze dan vast wel een plekkie voor. :D
Is trouwens best een aardig idee om ambtenaren die het erg (te)bond maken, gewoon publiekelijk te kijk te zetten.


Schrale troost Eddie,
ook ouderen boven de 65 jaar worden geconfronteerd met huisbezoek zodat ze niet stiekem samen aan tafel zitten te bingo-en.....

Ik ben nou benieuwd wat mensen zoals Yoram hier van vinden,
van die controle bij 65+++++ ers.

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: Redenen weigeren huisbezoek.

Ongelezen bericht door Langhaar »

Yoram, die zou niet meer reageren.

Yoram vindt dat vast ook een goede zaak.
Samen bingo-en dat kan toch niet.
Aan het werk met die mensen.
Langer doorwerken weet u wel.
Eerst 3 maanden werken met behoud van uitkering om
werkervaring op te doen en daarna een schop onder de
*****.
Volgende werkgever: 3 maanden kennismakingsstage en dan een
schop onder de ******.
Enz.enz.

Ja Eddie2 dat over die kleding, ik had gezegt dat gaat je niks aan
Trouwens, bij mij komen ze er niet in.
Opzouten.

Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Re: Redenen weigeren huisbezoek.

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Bij mij ook niet hoor, mijn bel is stuk en mijn gsm nummer krijgen ze niet. Vandaag overigens eindelijk een ontvangstbevestiging ontvangenvoor broer, ze worden wakker, maar hij ziet nog geen cent terwijl ze wel gewoon inkomstenverklaringen blijven sturen. Is hij verplicht deze in te vullen? Geen geld geen verantwoording lijkt mij. Hij heeft overigens nog een prettige bericht voor dat rapalje, hij gaat weer werken voor een tijdje bij zijn oude werkgever.

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: Redenen weigeren huisbezoek.

Ongelezen bericht door Langhaar »

Eddie2,

Als je geen inkomsten krijgt hoef je ook geen inkomstenverklaring
in te vullen, lijkt mij.
Fijn voor je broer dat hij weer aan het werk kan.

Ik weet niet hoe dat precies zit met die inkomstenverklaringen.
Ik zal het eens uitzoeken.

Groet Langhaar.

P.S. Dat bed gewoon laten staan anders kan je niet meer
overdwars liggen.

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: Redenen weigeren huisbezoek.

Ongelezen bericht door Langhaar »

Eddie2,

Er schiet mij wat te binnen.
Inkomstenverklaring ingelevert en daarna geld.
Dus zolang ik mijn inkomstenverklaring niet heb ingeleverd,
wordt er niet uitbetaald.

Groet Langhaar.

Gesloten