LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reintegratie, daar ging het toch om?

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door kiz »

het is misschien zelfs een beetje provocerend,
sterker nog, het is aanmatigend. Ik geef aan geen sollicitatiebrieven te hebben en hangt daar een "niet willen tonen" aan. Het is een beetje de typerende "ik weet het beter en jij wil dat niet erkennen" houding.Ik zie er het nut niet van sollicitatiebrieven 5 jaar lang te bewaren.
Wat is precies je bezwaar tegen een sollicitatietraining?
Dat men tijd en geld besteedt om mij iets bij te brengen wat ik al weet. Die tijd en dat geld kunnen nuttiger besteed worden.
waaruit denk je dan dat die bestaat?
Het beoordelen van vacatures, het inwinnen van informatie over het bedrijf waar je solliciteert, tips voor het opstellen van en het beoordelen van een sollicitatiebrief (a.d.h.v. welke criteria, eigenlijk? Wellicht kun je dat nader uiteenzetten?), het geven van tips voor het voeren van een sollicitatie gesprek. Maar zoals ik al eerder schreef, dat hele traject heb ik inmiddels een keer of 7 met succes en zonder hulp van een reïntegratiebureau doorlopen. Vandaar dat ik ook het nut van een sollicitatietraining niet inzie.

Aan het werk!
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 dec 2005 16:04

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door Aan het werk! »

@Kiz:
sterker nog, het is aanmatigend. Ik geef aan geen sollicitatiebrieven te hebben en hangt daar een "niet willen tonen" aan. Het is een beetje de typerende "ik weet het beter en jij wil dat niet erkennen" houding.Ik zie er het nut niet van sollicitatiebrieven 5 jaar lang te bewaren.
Okee, daar heb je wel gelijk in. Ik werd (word) alleen een beetje kriegel van het gedraai van veel forumdeelnemers, zodra je vraagt om concrete voorbeelden. Was heus waar niet aanmatigend bedoeld... maar toch... sorry! :wink:
Dat men tijd en geld besteedt om mij iets bij te brengen wat ik al weet. Die tijd en dat geld kunnen nuttiger besteed worden.
Wat weet je dan al? Zie antwoord op derde quote. En hoe zou het geld van een traject nuttiger besteed worden, voor jou maar ook voor die duizenden die níet weten hoe ze effectiever kunnen solliciteren?
Het beoordelen van vacatures, het inwinnen van informatie over het bedrijf waar je solliciteert, tips voor het opstellen van en het beoordelen van een sollicitatiebrief (a.d.h.v. welke criteria, eigenlijk? Wellicht kun je dat nader uiteenzetten?), het geven van tips voor het voeren van een sollicitatie gesprek.
De trainingen die ik heb gegeven bestonden uit 8 dagdelen. Met de onderwerpen die jij hierboven noemt werden 2 of hooguit 3 dagdelen gevuld. M.a.w. mijn training bestond uit veel meer. Daarbij is mijn ervaring dat géén van de deelnemers die ik in 5 jaar heb gezien, écht geeneen, geloof me, een goeie brief had. Ook het gesprek oefenen bleek, hoewel geënsceneerd, voor de meesten erg nuttig, vooral in combinatie met de andere cursusonderdelen. Dus die 2/3 dagdelen waren vrijwel altijd erg nuttig, los van de overige 6. En ik heb tientallen mensen gehad die er vooraf ook het nut niet van inzagen..
Dit bevestigt wel mijn mening een beetje dat er (a)veel slechte trajecten zijn en (b)veel niet bekend is over hoe een goed traject er uit zou moeten zien.

Voor wat betreft je briefvraag: dat is nou juist wat ik wil, een brief beschouwen en dan tips geven voor een ieder die daar wat aan heeft..! Maar dat is echt het meest effectief aan de hand van een voorbeeld... en blijkbaar is er niemand die behoefte heeft aan hulp... :roll:

@Tomaatje:
Ik verberg me niet hoor, anders zat ik niet op dit forum.. :wink: ik snap sommige zinnen echt niet. Jammer ook dat je de discussie niet verder wilt aangaan op basis van inhoud. Maar dat is een beetje de tendens op dit klagersforum. :( Mocht jij of iemand anders een inhoudelijke vraag hebben over reintegratie, dan lees ik het wel...

@Koetjeboe, sorry als ik niet duidelijk ben, ik probeer een ieder te beantwoorden maar volg het soms zelf ook niet helemaal :wink: Maar inderdaad, iets van een casus en een brief van een forumdeelnemer, zoiets, dan kunnen we het eens hebben over hoe reintegratie zou kunnen, tenminste naar mijn bescheiden mening :wink:
Er lopen ook een boel argumenten door elkaar, varierend van de inhoud van trajecten tot het "gedwongen worden"..

Groet aan allen,

AHW

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door S. »

Ik denk dat de meeste mensen ook geen sollicitatietraining nodig hebben. Dit komt pas aan de orde wanneer het vinden van een baan, na lange tijd en vele pogingen, niet lukt.

Mijn brieven heb ik niet meer.
Maar.....wil graag een extra opleiding volgen, op gedeeltelijke kosten van de werkgever, en moet daarvoor een motivatie invullen.
En dan kan ik enkel wat cliché's oplepelen, dus wanneer één van jullie tips heeft om mijn motivatie extra te laten opvallen, zodat deze niet 13 in 1 dozijn lijkt.
Ik hou me aanbevolen. :wink:

Groeten.

Aan het werk!
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 dec 2005 16:04

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door Aan het werk! »

@S.:
Toch vind ik een sollicitatietraining wel zinvol, zie eerdere posts, maar ook om de volgende reden: een training kost ongeveer 900 euro. Een uitkering kost de gemeenschap ongeveer 2000 euro per maand (klopt dat..? Ik gok nu een beetje). Dat betekent dat als je door een training twee weken sneller een baan vindt, je de kosten er al uit hebt. :D

Voor wat betreft je motivatie heb ik meer info nodig, maar wat oppervlakkige suggesties:
*Probeer te benadrukken dat het je niet gaat om het volgen van de opleiding, maar om wat je er mee kunt doen, dwz wat je ermee voor het bedrijf kan betekenen.
*Probeer zo mogelijk een behoefte vanuit het bedrijf te schetsen.
*Een kostenraming werkt altijd wel goed.
*Laat duidelijk blijken waaróm je de opleiding wilt doen. Sluit hij aan bij het bedrijf, maar ook bij jouw capaciteiten? Waarom wil je het graag? Dat is de moeilijkste vraag, maar wel een die alleen jij kunt beantwoorden.
Misschien kun je hier al wat mee? Vooral de eerste vind ik altijd erg essentieel. Groet AHW

koetjeBoe
Berichten: 321
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:57

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door koetjeBoe »

....dan kunnen we het eens hebben over hoe reintegratie zou kunnen, tenminste naar mijn bescheiden mening
Naar mijn bescheiden mening zou je dat ook moeten kunnen doen zonder een actuele casus en sollicitatiebrief.
Maar goed ik begrijp het nu, je wilt het graag op jouw manier doen: laten zien hoe reintegratie kan werken aan de hand van het voorbeeld van jouw werkwijze.

Overigens, er loopt niet daadwerkelijk van alles doorelkaar. Er is feitelijk een heel duidelijk en overzichtelijke lijn te zien.
Als je sommige teksten niet begrijpt, moet je ze misschien wat welwillender gaan lezen :idea: dat wil nog wel eens helpen.

Laten we eerst maar eens zien of iemand zich opoffert. Ik wens je veel succes.

Aan het werk!
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 dec 2005 16:04

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door Aan het werk! »

zou je dat ook moeten kunnen doen zonder een actuele casus en sollicitatiebrief.

Dat is deels waar, maar mijn mening is dat reintegratie pas goed kan werken als je goed kijkt naar de persoon; wat heeft die wel/niet nodig, wat is de doelstelling, enzovoort. De klacht is juist vaak dat je als nummer wordt behandeld..!
Als je sommige teksten niet begrijpt, moet je ze misschien wat welwillender gaan lezen dat wil nog wel eens helpen.
Ik vind mezelf best welwillend hoor, getuige het feit dat ik de tijd en moeite neem te reageren op een forum van een branche waar ik inmiddels niet meer in werk, kosteloos advies aanbied en iedereen persoonlijk probeer te beantwoorden... :|

Ik denk overgens dat ik de tendens van de teksten wel begrijp. Er zijn veel slechte ervaringen met reintegratie, en daarvoor wordt door velen de gehele branche als onzinnig beschouwd. Daar ben ik het niet mee eens. Ook de bezwaren tegen de "dwang" worden veelal op de reintegratiebranche afgewikkeld, en dat vind ik ook niet terecht.
En er worden gewoon veel onwaarheden op dit forum geuit, of aannames die niet kloppen volgens mijn ervaring.

Groet AHW

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door tomaatje »

@ aan het werk.

Raar genoeg berijpt de rest van dit forum wel mijn zinnen.

En dit is beslist geen klagersforum hier worden ervaringen gedeelt over reintegratie buro's.

En aangezien ieder zijn eigen ervaring heeft mag die gedeelt worden positief of niet.

en dat een hoop forum leden geen goede ervaringen hebben met reintegratieburo's is het ook niet zo vreemd dat er geklaagd wordt.

En ik denk dat niemand hier op jouw hulp zit te wachten kosteloos of niet.!


Tenminste ik zou niet eens weten waarom wel.

MVG

Tomaatje

Aan het werk!
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 dec 2005 16:04

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door Aan het werk! »

@Tomaatje;

En ik denk dat niemand hier op jouw hulp zit te wachten kosteloos of niet.!

Tenminste ik zou niet eens weten waarom wel.
Ehh... misschien omdat er ook mensen tussen zitten die wél willen werken..?..

[/quote]Raar genoeg berijpt de rest van dit forum wel mijn zinnen.
Ik "berijp" ze ook wel hoor, ze zijn alleen wat krom, en die ene snapte ik echt niet.
En dit is beslist geen klagersforum hier worden ervaringen gedeelt over reintegratie buro's.
Dat zie ik toch anders; ik zie vooral mensen die weliswaar slechte ervaringen gehad zouden kunnen hebben, en daar terecht boos of teleurgesteld over zijn, maar die ook totaal niet openstaan voor andere invalshoeken. Ik heb ook wel een oordeel over die reintegratiebedrijven die met hun onkunde of zucht naar omzet de boel verknallen, maar zie daarnaast ook de positieve kanten, de noodzaak en de uitdagingen. Dat geneuzel over "allemaal slecht", "gedwongen deelname" of "ik wist het allemaal al" zonder inhoudelijke onderbouwing ben ik gewoon een beetje zat, en het strookt ook niet met de vele cliënten die ik heb mogen begeleiden.
Gedeeld is trouwens met een d. (Toch een gratis tip! :wink: )
en dat een hoop forum leden geen goede ervaringen hebben met reintegratieburo's is het ook niet zo vreemd dat er geklaagd wordt.
Zoals ik al noemde, dat is ook niet vreemd, maar als het alleen maar bij doelloos klagen blijft en hierdoor andere mensen, die wel welwillend zijn, worden ontmoedigd dan vind ik dat een slechte zaak. Ik ben gewoon meer voor een oplossingsgerichte en onderbouwde aanpak.

Overigens, ik kan zelf nog wel wat computertips gebruiken... ik zie dat er een hoop mis gaat met mijn quotes..! :P
Groet AHW

koetjeBoe
Berichten: 321
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:57

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door koetjeBoe »

welwillend hoor, getuige het feit dat ik
je begrijpt toch zeker wel dat ik het over een ander soort welwillendheid heb.

Aan de ene kant vind ik het goed te zien dat je zelf aan geeft het mechanisme achter het slechte beeld van reintegratie te begrijpen.

Aan de andere kant vind ik een aantal uitlatingen van jou van dien aard dat ik het moeilijk begin te vinden jouw uitspraken nog serieus te nemen.

Je begint een beetje te lijken op die andere incompetente reintegratieconsulenten die graag (en niets anders kunnen dan) hun clienten kleineren.

koetjeBoe
Berichten: 321
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:57

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door koetjeBoe »

@Aan het werk!
een oplossingsgerichte en onderbouwde aanpak
Hoeveel heb je nu inmiddels al weer geschreven, en hoeveel daarvan toont aan hoe reintegratie wel kan werken?

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door kiz »

een oplossingsgerichte en onderbouwde aanpak
is standaard-jargon voor élke reïntegratie-toko. Men pretendeert maatwerk te leveren, maar gezien de klachten die ik hier lees (en in mijn nabijheid heb meegemaakt) is die "een oplossingsgerichte en onderbouwde aanpak" vooral marketingtaal en wordt er een standaardtraject geleverd. Dat voelt een beetje als iemand die je kont komt afvegen nadat je zelf 20 jaar je eigen broek op hebt gehouden, en dat mag dan ook tevens de aversie tegen een standaard "sollicitatietraining" verklaren.
Hoewel er uiteraard recht bestaat op een IRO maakt het UWV hier bepaald geen reclame voor, de standaard (ja, alweer: "standaard") procedure is dat UWV je eigenhandig bij een reïntegratiebureau aanmeldt, en dat het reïntegratiebureau je vervolgens aanschrijft voor een intake en je fijntjes wijst op het feit dat "niet meewerken gevolgen kan hebben voor uw uitkering".
En ook als je gebruik maakt van je recht op een IRO moet je je door alle mooie marketingtaal weten heen te werken om te komen tot een échte "oplossingsgerichte en onderbouwde aanpak" van een reïntegratiebureau: men wil, gezien de te verdienen subsidie, maar al te graag klanten binnenhalen dus belooft men gouden bergen (om precies te zijn: "een oplossingsgerichte en onderbouwde aanpak").
Dat de praktijk iets weerbarstiger is, AHW, doe jij hier af als "ongenuanceerd klagen". Gemiste kans.

Aan het werk!
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 dec 2005 16:04

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door Aan het werk! »

Paar reacties.

@Kiz:
Men pretendeert maatwerk te leveren, maar gezien de klachten die ik hier lees (en in mijn nabijheid heb meegemaakt) is die "een oplossingsgerichte en onderbouwde aanpak" vooral marketingtaal en wordt er een standaardtraject geleverd.
Is helaas waar. Een van de redenen dat ik ben gestopt in deze branche is het gegeven dat er steeds minder ruimte kwam voor juist die aanpak. Deels door onkunde bij de reintegratiebedrijven, deels door de aanbestedingstoestanden vanuit UWV, waardoor er voor steeds geringere bedragen goede trajecten geleverd moesten worden. Ik praat dat vooral over no-cure no-pay contracten, die ervoor zorg(d)en dat kortzichtige managers bij reïntegratiebedrijven steeds meer gaan/gingen sturen op omzet en resultaat. Daarbij vergetend dat resultaat wordt geboekt juist door een persoonlijk passend traject.
Toch neemt dat niet weg dat 'niet álle trajecten zo verliepen, niet álle bedrijven zo werk(t)en en het betekent ook niet dat reïntegratie nergens goed voor is of kan zijn. Dat heb ik ook steeds aangegeven; mits goed uitgevoerd is het een goed en helaas ook noodzakelijk middel om de uitkeringskosten te verlagen.
dat UWV je eigenhandig bij een reïntegratiebureau aanmeldt, en dat het reïntegratiebureau je vervolgens aanschrijft voor een intake en je fijntjes wijst op het feit dat "niet meewerken gevolgen kan hebben voor uw uitkering".
Dat dat gebeurt geloof ik zeker. Ik maak echter onderscheid tussen enerzijds de "aanloop" naar een traject, dus de aanleidingen dat deze regels ooit zijn gemaakt (fraude en oplopende uitkeringskosten), de wijze van aanmelden, de druk vanuit UWV enzovoort; en anderzijds de wijze waarop de reïntegratiebranche dit uitvoert. Deze twee zaken worden in deze forums vaak op één hoop gegooid.
Voor alle duidelijkheid: mijn mening is dat nergens in de wet staat dat je naar een bepaald reïntegratiebedrijf moet. Dat heb ik altijd mijn clienten aangegeven. Wel staat in de wet dat je moet meewerken aan je reïntegratie. Dat niet iedere Nederlander de wet kent, en zich door UWV op deze manier laat voorlichten, of dat men het niet eens is met deze wet, is wellicht een andere discussie?
moet je je door alle mooie marketingtaal weten heen te werken om te komen tot een échte "oplossingsgerichte en onderbouwde aanpak" van een reïntegratiebureau: men wil, gezien de te verdienen subsidie, maar al te graag klanten binnenhalen dus belooft men gouden bergen
Wat wordt er dan precies beloofd?
Overigens, ieder bedrijf in Nederland probeert klanten binnen te halen, dat is nou eenmaal ons kapitalistische systeem. :wink:
Dat de praktijk iets weerbarstiger is, AHW, doe jij hier af als "ongenuanceerd klagen". Gemiste kans.
Dat er naast alle slechte ervaringen ook vele goede ervaringen zijn, mogelijkheden om goed geholpen te worden, eerlijke consulenten, en dat veel mensen niet (meer) openstaan voor tips en ondersteuning, hoe begrijpelijk ook, dat noem ík gemiste kansen, alleen die gemiste kansen kosten de gemeenschap erg veel geld (net als slechte begeleiding, laat daar geen misverstand overbestaan).

@Koetjeboe:
Hoeveel heb je nu inmiddels al weer geschreven, en hoeveel daarvan toont aan hoe reintegratie wel kan werken?
Ongeveer een jaar geleden nogal veel, ook op dit forum, maar recentelijk inderdaad niet veel, omdat het me een beetje ontbreekt aan een concrete case. Zie de discussies over voorbeeld-sollicitatiebrieven. Maar wil je dat ik aangeef hoe ik denk dat reïntegratie ingevuld zou moeten worden? Wordt wel een heel verhaal, maar wil ik best doen, en ben benieuwd naar feedback jouwerzijds. Zullen we allebei dan proberen om onze wederzijdse argumenten oprecht te wegen?
Aan de andere kant vind ik een aantal uitlatingen van jou van dien aard dat ik het moeilijk begin te vinden jouw uitspraken nog serieus te nemen.
Je begint een beetje te lijken op die andere incompetente reintegratieconsulenten die graag (en niets anders kunnen dan) hun clienten kleineren.
Ik weet dat ik wel eens wat provocerend kan reageren op dit forum. Dat is niet persoonlijk of onaardig bedoeld, maar als je het zo opvat of als het zo overkomt, mijn excuus daarvoor.
De suggestie dat ik clienten kleineer herken ik niet in mezelf en in mijn werk van de afgelopen jaren, maar vind ik toch erg pijnlijk en kwetsend.
Ik heb nog nooit een client gekleineerd, wat dat ook precies mag inhouden. Incompetent ben ik ook niet. Ik weet waar ik het over heb wat reïntegratie betreft. Wel zet ik mijn mening hier wat scherper neer om de andere kant van de zaak wat meer aandacht te geven, tegenover de negatieve ervaringen op dit forum. Ik zal in een aparte post in korte bewoordingen uiteenzetten wat ik van reïntegratie vind. Maar laten we niet zo op de man spelen okee?

Groet AHW

Aan het werk!
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 dec 2005 16:04

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door Aan het werk! »

Hier een wat algemeen verhaal over mijn idee mbt reïntegratie. Kort en niet volledig, maar een globaal beeld. Dit als reactie op vragen van forumdeelnemers.

*De uitkeringen in Nederland rijzen de pan uit. Er wordt veelvuldig gefraudeerd, o.a. met de ziektewet. Er is een cultuur ontstaan van niets meer kunnen als je je been hebt gebroken. Dit alles beweegt de regering om strengere regels te maken. Meewerken aan reïntegratie wordt verplicht, en het uitgangspunt wordt wat je nog wél kan.
Dit leidt tot schrijnende gevallen, onder het motto "de goeden moeten onder de kwaden lïjden". UWV pakt de zaken "voortvarend" aan, wat een idee geeft van "moeten" en onredelijkheid.
Toch zorgt deze benadering er ook voor dat veel mensen naar kansen in plaats van belemmeringen worden gewezen. De arbeidsmarkt komt naar mijn mening meer in beweging.

*RIbureaus schieten als paddestoelen uit de grond. Net als bij de uitzendbranche in de jaren 70/80 zijn er te weinig goede richtlijnen, regels enzovoort. Het nieuwe van het systeem zorgt voor onduidelijkheid en malafide wildgroei.

*Een goede aanpak zou zijn volgens mij:
-Onafhankelijke en goede medische keuring, en kijken wat iemand nog zou kunnen. Niet aan de hand van het systeem dat nu wordt gehanteerd ("melkmonsternemer") maar gedegen en realistisch. Dat vraagt daarnaast óók een meer open mind van de betrokkene. Moeilijk als je jarenlang bent genegeerd in je ziekte, je uitsluiting van de arbeidsmarkt.
-Aangeven dat reïntegratie een wettelijke verplichting is. Mogelijkheden uiteenzetten mbt ondersteuning: aanmelding RIbureau, IRO of zelf doen, mits onderbouwd.
-Terugkoppeling met he bureau, duidelijke afspraken van inzet tijd en middelen, en daar een goede prijs voor en een goede controle.
-RIbureau spreekt met de betrokkene en maakt een plan van aanpak op maat. Dat kan betekenen, variërend van alleen wat hulp bij het zoeken naar vacatures tot een compleet traject met bijvoorbeeld sociale activering. Plan van aanpak moet wel flexibel zijn, want kun je dit al maken na één intakegesprek..?
Overigens is mijn mening dat de meeste clienten gebaat zijn bij een zo volledig mogelijk traject. Dat kan er dan zo uitzien, met de aantekening dat dit een wat algemeen praatje is en niet op maat:

#De eerste fase van het traject: kán iemand wel de arbeidsmarkt op? Is er sprake van belemmerende factoren? Bijvoorbeeld: iemand kan door een ziekte het eigen werk niet meer doen. Vervolgens is er jarenlang geen aandacht geweest. Er kan dan sprake zijn van gevoelens van teleurstelling, boosheid, verdriet enzovoort. Dat maakt solliciteren moeilijker. Daar zal dan eerst aandacht aan gegeven moeten worden, bijvoorbeeld door ervaringen uit te wisselen met mensen met gelijke achtergrond. Pas als je zolderkamer is opgeruimd kunnen er nieuwe spullen op. Dat klinkt geitenwollensokkenachtig, maar ik heb ervaren dat grof geschat 80% van mijn clienten hier behoefte aan had. Niet omdat ik het wilde, maar omdat dit naar voren kwam in de eerste periode van de trajecten.

#De tweede fase: de persoonlijkheid van de betrokkene. Uitgangspunt voor het zoeken naar een nieuwe werkgever zijn de eigenschappen en kwaliteiten van de persoon. Zijn die duidelijk? Aan mij, maar juist ook aan de persoon zelf? Mijn ervaring is dat mensen het vaak moeilijk vinden om een (positief) beeld van zichzelf te hebben. En als je het zelf niet helder hebt, kun je het ook niet overbrengen. Of geen passende baan zoeken. Ik zie dit als de fundering van een traject.
Als er clienten waren die dit wél konden, en geloof me dat waren er weinig, dan kon herhalen ook geen kwaad. Het geeft een positieve draai aan altijd maar de focus op de "tekortkomingen".
Als duidelijk is wat je persoonlijke eigenschappen zijn, en je ervaringen, dan kan gericht worden bepaald welk soort werk passend zou kunnen zijn. Pas dan kan ook een opleiding worden overwogen.
Hier geldt wel dat de regels wat stringenter zijn; er wordt niet zo gekeken naar kwaliteiten, maar "als je twee gezonde benen en armen hebt kun je ook schoonmaken". Niks mis mee, hoewel ik persoonlijk meer ga voor een meer duurzame en passende oplossing, vanuit de capaciteiten van de persoon dus. Doelstelling bepalen die gedragen wordt door de betrokkene is essentiëel.
k zie dit als de fundering van het traject.

#Als je neus de goede kant opstaat en je weet wat je wil, wat je kan en wat je doelstelling is, pas dán kan de arbeidsmarkt betreden worden. Waar vind je de vacatures, hoe zoek je ze, wat zijn de mogelijkheden, is er vraag naar enzovoort. Welke opleiding zou ik moeten doen? Dat hangt af van je zoekrichting en is geen doel op zich.

#Als je vacatures hebt gevonden kun je gaan solliciteren. Hoe doe je dat? Telefonisch informatie inwinnen, een goeie brief schrijven (en dat s mijn stokpaardje: ik heb nog NOOIT een client gehad die al aankwam met een goeie brief.), goed CV erbij (ook moeilijk), en een goed gesprek kunnen voeren. Bij dit alles staat voorop dat ook hier de pesoonlijkheid van de betrokkene centraal blijft staan. Dit alles kan in een training aan bod komen, samen met de voorgaande fases, omdat dit daarop voortbouwt.
Het daadwerkelijk solliciteren is dus pas stap 4 in een traject. Niet voor een ieder, er zijn er die hier meteen mee kunnen aanvangen, maar in mijn praktijkervaring kwam dat niet veel voor.

#Als je dan werk hebt aanvaard, dan is nog van belang om dit een tijdje te volgen en te zien of alles passend en duurzaam blijkt.

Ik denk dat door een goed traject de kansen op de arbeidsmark toenemen. Al zou het betekenen dat je een maand eerder werk vindt, dan heb je de kosten van een traject er al uit.

Ik neem een risico door in te gaan op de vraag om inhoudelijk op reïntegratie in te gaan. Bovenstaande biedt waarschijnlijk veel voedingsbodem om met tegenargumenten of weerstand te komen. Ik benadruk dat het voor mij niet mogelijk is om álles aan te geven wat ik zou willen, het gaat om de idee erachter. Kritiek of reacties welkom, graag gefundeerd, bijvoorbeeld met eigen ervaringen, en graag op inhoud..!
En een voorbeeldbrief van een van de forumdeelnemers blijft welkom... :wink:

Tot slot hoop ik dat dit mensen een beetje houvast kan bieden die op het punt staan te moeten reïntegreren.
Groet AHW

koetjeBoe
Berichten: 321
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:57

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door koetjeBoe »

Maar laten we niet zo op de man spelen okee?
Hiervan is geen sprake, je kreeg een passende reactie op de stijl van een aantal van je uitlatingen.

Je reacties verlopen niet altijd helemaal zuiver, ze vertakken nogal eens richting andere omstandigheden.

In ieder geval, ik zie dat je een kort en niet volledig algemeen verhaal over jouw idee mbt reintegratie hebt geschreven. Interessant!
Ben benieuwd welke feedback je gaat krijgen en welke ik je kan geven.

Aan het werk!
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 dec 2005 16:04

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door Aan het werk! »

Quote:
Maar laten we niet zo op de man spelen okee?

Hiervan is geen sprake, je kreeg een passende reactie op de stijl van een aantal van je uitlatingen.

Je reacties verlopen niet altijd helemaal zuiver, ze vertakken nogal eens richting andere omstandigheden.
Flauwe reactie. :cry: Grootmoedigheid is ook een eigenschap..

Geplaatst op: 16 Sep 2007 17:13 Onderwerp:




In ieder geval, ik zie dat je een kort en niet volledig algemeen verhaal over jouw idee mbt reintegratie hebt geschreven. Interessant!
Ben benieuwd welke feedback je gaat krijgen en welke ik je kan geven.
Ben ook benieuwd! :)

Groet AHW[/quote]

Schemering
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 aug 2007 20:01

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door Schemering »

@tomaatje
En dit is beslist geen klagersforum hier worden ervaringen gedeelt over reintegratie buro's.
Dacht het dus wel, want degene van wie het reintegratieproject goed is verlopen vind je hier niet terug.


@kiz
Hoewel er uiteraard recht bestaat op een IRO maakt het UWV hier bepaald geen reclame voor, de standaard (ja, alweer: "standaard") procedure is dat UWV je eigenhandig bij een reïntegratiebureau aanmeldt, en dat het reïntegratiebureau je vervolgens aanschrijft voor een intake en je fijntjes wijst op het feit dat "niet meewerken gevolgen kan hebben voor uw uitkering".
Toen ik eindelijk een afspraak had met een arbeidsdeskundige van het UWV (gesprek ruim 1,5 uur) werd ik gelijk gewezen op de IRO. Misschien ligt het eraan of je wordt opgeroepen (en in hun ogen dus te lang wacht met zelf iets te ondernemen) of dat je zelf aan de bel trekt en al met een heel plan van aanpak komt aanzetten.

@Aan het werk!

Ik had graag een sollicitatiebrief hier gepost, maar helaas zijn al mijn floppy's jaren terug al gecrasht...was best balen..want dan merk je weer hoe moeilijk het is om ook je CV weer opnieuw te schrijven, gelukkig had ik altijd wel collega's die het net iets mooier wisten te omschrijven ;)
Anyway...weet ook niet of er nu uberhaupt nog een brief komt, want de branche waarin ik hoop te komen te werken zijn niet echt van de brieven maar eerder van de diploma's en persoonlijke aanpak.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door S. »

Aan het werk! schreef:Voor wat betreft je motivatie heb ik meer info nodig, maar wat oppervlakkige suggesties:
*Probeer te benadrukken dat het je niet gaat om het volgen van de opleiding, maar om wat je er mee kunt doen, dwz wat je ermee voor het bedrijf kan betekenen.
*Probeer zo mogelijk een behoefte vanuit het bedrijf te schetsen.
*Een kostenraming werkt altijd wel goed.
*Laat duidelijk blijken waaróm je de opleiding wilt doen. Sluit hij aan bij het bedrijf, maar ook bij jouw capaciteiten? Waarom wil je het graag? Dat is de moeilijkste vraag, maar wel een die alleen jij kunt beantwoorden.
Misschien kun je hier al wat mee? Vooral de eerste vind ik altijd erg essentieel. Groet AHW
Dank, een paar goede tips, daar kan ik wel wat mee. Ga vanavond mijn motivatie schrijven.(Dan heb ik tijd ervoor ;) )
Groeten.

Aan het werk!
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 dec 2005 16:04

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door Aan het werk! »

@Schemering, dank voor je reactie. Kon me er ook helemaal in vinden. Nieuwe baan dus begrijp ik..? Als het alemaal rondkomt; succes!

Groet AHW

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door kiz »

Toen ik eindelijk een afspraak had met een arbeidsdeskundige van het UWV (gesprek ruim 1,5 uur) werd ik gelijk gewezen op de IRO. Misschien ligt het eraan of je wordt opgeroepen (en in hun ogen dus te lang wacht met zelf iets te ondernemen) of dat je zelf aan de bel trekt en al met een heel plan van aanpak komt aanzetten.
Het UWV had in bedoeld geval al een RIB ingeschakeld vóórdat men zelf het WAO-percentage had vastgesteld. Het RIB kon er uiteraard niet mee uit de voeten, kwam niet verder dan het "standaard" verhaal, en heeft feitelijk na de intake niets meer laten horen. Ook heeft UWV een (ander) RIB ingeschakeld (voor dezelfde persoon) op grond van een WW uitkering die er helemaal niet was. (mag je ook je vraagtekens bij zetten).
De betrokken persoon wíl wel werken maar voelt zich er simpelweg te ziek voor en is inmiddels een jaar of 3 met UWV "in gevecht" om erkenning voor de aandoening te krijgen.

Sunbow
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 dec 2005 09:15

Re: Reintegratie, daar ging het toch om?

Ongelezen bericht door Sunbow »

Een uitkering kost de gemeenschap ongeveer 2000 euro per maand
Hoe hoog dnek je dat een uitkering is die bij de betreffende persoon terecht komt?

En wat rib's betreft: Zelf heb ik mijn baan gevonden via vrijwilligerswerk (terwijl ik doormijn consulent de grond in werd gestampt voor de groep OMDAT ik vrijwilligerswerk deed).

Probleem bij bij de standaardtrajecten is dat iedereen in een keruslijf wordt geperst, terwijl er gekeken zou moeten worden wat voor begeleiding een INDIVIDUELE persoon nodig heeft. Dit geeft dus dat er alleen nog begeleiding via een IRO gegeven zou kunnen worden, want alleen de zwaar niet gemotiveerder mensen zouden misschien wat aan een standaardtraject kunnen hebben.

En wat netwerken betreft> Ik vind dat als iemand met bijvoorbeeld een sociale angststoornis uit de wao is gekomen een rib een netwerk ter beschikking zou moeten stellen. Niet iedereen kan zomaar een netwerk tevoorschijn toveren. Maar ja dan komen we weer terug op het punt van inidviduele aanpak :wink:

Gesloten