LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reïntegratie

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
WIDOWTJE
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 mar 2006 18:13

Reïntegratie

Ongelezen bericht door WIDOWTJE »

Reïntegratie,hou op zeg dat is het idiootste wat ze ooit hebben uitgevonden,mijn vriend MOEST nml ook naar zo'n bureau,hij werd er gek,poppen ,wasknijpers, tandenborstels,spijkers en noem maar op moest hij tellen en inpakken,ja en toen kreeg hij bij fourstar een zogenaamd contract ,als hij het van tevoren had geweten had hij nooit dat contract getekend,na de mooie beloftes van o jij krijgt een vaste baan stond hij in december op straat,en moest omdat hij dat contract had naar het UWV ,maar dat hadden ze er niet bij verteld,hij zakte qua inkomen fors naar beneden,hij had het minimum loon en daarvan kreeg hij 70%,
en het staat goed op je cv he wat heeft u gedaan voor werk,nou uhhh dat dus bajeswerk zo noemen wij het,
een raad voor iedereen die MOET gaan werken bij zo'n instantie trap er niet in als je een contract aangeboden krijgt,maar blijf gewoon voor je uitkering werken.

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Reïntegratie

Ongelezen bericht door tomaatje »

tsja zoals je wel hebt gemerkt zijn de meningen daarover sterk verdeeld.

Maar ik ben het in iedergeval volkomen met je eens :-)

Bredagirl
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2007 07:59

Re: Reïntegratie

Ongelezen bericht door Bredagirl »

Ik ben echt superbenieuwd wie die widowtje is
want ik werk dus ook bij Fourstar in Breda
En jij doe alsof het daar de hel is
maar volgens mij zijn we dan allebei ergens anders geweest dame
Ik heb zo eens al je berichten doorgelezen en denk dat jij meer heb aan een psychiater
wat een geklaag en gezeik zeg

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Reïntegratie

Ongelezen bericht door tomaatje »

Tsja kijk eens dat je niets gebt aan een reintegratie buro da's al jaren een algemeen feit. En wat voor prachtige namen ze ook hebben en hoe veel belovend die websites en contracten er ook uit zien het is gewoon niks. Inderdaad kun je beter zorgen dat je niet met een reintegratieburo in zee gaat en zo gauw mogeljjk zorgen dat je zelf iets vindt.

Het moet er gewoon is van komen dat er door die hele reintegratiebranche is flink de bezem wordt gehaald door middel van het stopzetten van die subsidies e.d.

En wat betreft widowtje, die geeft alleen haar mening weer over haar ervaringen bij fourstar en die mag ze geven ook anoniem of niet en daar gaan we weer, dat het jullie reintegratieconsulenten niet bevalt.

Da's dan erg jammer :D

We zitten tenslotte niet op jullie te wachten en jullie ook niet op ons !

En een psychiater voor reintegratie consulenten is ook een goed idee
Ik snap niet dat die mensen echt denken dat hetgeen wat ze doen nut heeft.

Maar ja ze worden er voor betaald om dat te denken en te zeggen (of niet :mrgreen: )

WIDOWTJE
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 mar 2006 18:13

Re: Reïntegratie

Ongelezen bericht door WIDOWTJE »

och bredagirl ik neem aan dat je net uit de luiers bent en niet weet wat er allemaal afspeelt in de wereld die Reïntegratie heet.lees alle commentaar maar eens dat gaat over dit onderwerp.en ik klaag niet ik geef alleen mijn mening en ik neem aan dat dit niet verboden is of wel soms,ben jij soms zo'n kantoormiep die voor fourstar werkt en blij is dat ze iedereen kan rond commanderen,en zelf de hele dag aan de koffie zit en niet een vinger hoeft op te steken als je naar het toilet moet,nou ik ben 51 en wil niet als een kind worden behandeld,
en ik wil gewoon zeggen waar het op staat zonder dat daar sancties op staan.en de waarheid mag toch gezegd worden of niet soms.heb jij trouwens al een vaste baan via fourstar nee he,je schijnt het leuk werk te vinden,wens je heel veel sterkte met het krijgen van een vaste baan,maar ja als je net uit de luiers bent moet dat toch lukken he.
geef je toch een raad teken niks want als je negen maanden daar aanwezig bent geweest (en geen twaalf al laten ze je dat denken,want dan heb je recht op een eenmalige uitkering van €1500,00)dan zak je dus €200,00 naar beneden,je gaat naar de soos en je begint gewoon aan de volgende ronde.ga gewoon naar een fabriek en solliciteer daar .en ik ben niet de enigste die klachten heeft over de behandeling.
met mij zijn er honderden mensen hoor die niet te spreken zijn over Reïntegratie projecten.ga maar eens googelen

Lotte01
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 feb 2006 20:14

Re: Reïntegratie

Ongelezen bericht door Lotte01 »

Als je nou zelf zorgt dat je een baan vind dan hoeft er ook geen traject ingekocht te worden bij Fourstar..

koetjeBoe
Berichten: 321
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:57

Re: Reïntegratie

Ongelezen bericht door koetjeBoe »

traject ingekocht te worden
U bedoelt waarschijnlijk een kat in de zak ingekocht te worden.
Als de rib's (zoals Fourstar) er nou eens voor zouden dat ze een echt zinvol traject aan zouden kunnen bieden, zou er heel wat minder aanleiding zijn voor klachten.
Snapt u?

Rib
Rip
Rip-off

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Reïntegratie

Ongelezen bericht door tomaatje »

Als het nou is wat gemakkelijker gemaakt wordt om aan een baan te komen door bijvoorbeeld is die belachelijke hoge eisen van de werkgever is wat bij te stellen dan zou er minder beroep gedaan worden op de reintegratie waar men toch alleen maar geld over de balk smijt en hoeft het UWV e.d. geen zinloze trajecten in te kopen.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over leeftijds discriminatie, huidskleur, (Woonplaats discriminatie) bij de werkgever en het CWI.

Maar ja !

Petra23
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2006 16:18

Re: Reïntegratie

Ongelezen bericht door Petra23 »

...reintegratiebedrijven inschakelen is je geld in een bodemloze put gooien.
Ik heb zelf (op eigen initiatief!) een reintegratie-traject doorlopen. Wat ik wilde was eigenlijk alléén maar een beroepskeuze-test én hulp bij bemiddeling naar werkgevers.
Maar... wat doen ze dan? Onder het motto: "je sollicitatievaardigheden zijn niet meer up-to-date", krijg je dan het hele pakket aangesmeerd (zonder dat je er iets tegen kunt doen, want: UWV betaalt tóch).
Ook krijg je bij de intake (en sowieso ook tijdens het gehele traject steeds weer) ingepeperd dat ze verwachten dat je 100% eerlijk bent naar hun toe, want een vertrouwensbasis is “absoluut noodzakelijk voor een goed resultaat”.
Wat ze er gemakshalve niet bij zeggen, is, dat ze je zo héél makkelijk kunnen manipuleren en/of onder druk zetten. Want dat is heel makkelijk te doen, als je bijna alles van iemand weet (die meestal toch al niet zo jofel in het leven staat op dat moment).
Wat ik echter nog kwalijker vindt: uit mijn beroepskeuze-test kwam tevoorschijn, dat ik het beste iets met communicatie op MBO-niveau zou kunnen gaan doen. Toch was ik op de een-of-andere manier moeilijk te bemiddelen voor het reintegratiebureau, en werd ik bemiddeld naar bedrijven/banen die niks met communicatie van doen hadden (een standbouw-bedrijf, en een handelsmaatschappij (waar ik een aantal maanden in het magazijn heb gewerkt, zodat het reintegratiebedrijf een deel van de "openstaande rekening" kon innen bij het UWV (volgens contract)).
Ik had in die tijd last van problemen met de luchtwegen, hoest etc. In het magazijn waar ik werkte had ik de hele dag te maken met flinke porties papier- en kartonstof. Dus de klachten bleven massief aanwezig.
Maar het interesseerde ze helemaal niks. Dat gaat wel weer over, werd gezegd. Ondertussen bleef ik (mét klachten) gewoon doorwerken. En dan mag ik wel stellen, dat ik me naar het reintegratiebureau toe, nog héééél netjes heb opgesteld. Want ik had ook halverwege mijn tijdelijke arbeidscontract (na plm. 6 weken) kunnen zeggen: bekijk het maar, ik stop ermee! Het interesseert ze namelijk niet of jij weer een paar maanden aan het werk bent, maar dat ze hun centen daarvoor/daardoor krijgen.
Hun interesse om me aan het werk te krijgen, verminderde helemáál, toen mijn UWV inschrijving stopte, en ik te kennen gaf (naar hún en het UWV toe) dat ik niet meer verder wilde met het traject omdat ze me te weinig hulp hadden geboden (ík ben nog altijd de klant, dus koning; zeker als je zélf (vrijwillig) voor zo'n reintegratietraject kiest).
En wat ik al had vermoedt: sinds die tijd heb ik he-le-maal niks meer van deze dames & heren gehoord, ondanks dat ze nog een zogenaamde "nazorg-plicht" hebben/hadden.
Ik kan iedereen aanraden: als je nou tóch dat persoonsgebonden budget van het UWV wilt proberen te krijgen, ga dan bij jezelf na WAT je zou willen qua toekomstig beroep, kijk op internet of bij het arbeidsbureau wat er qua opleiding voor mogelijkheden zijn, en doe een aanvraag voor vergoeding van je studiekosten. Met een studie kom je al een stuk verder; met een reintegratiebureau absoluut NIET!!! Wil je nog de naam van mijn reintegratiebureau? Maas Groep. Die moet je dus absoluut NIET hebben om aan werk te komen!!!

alaaf
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 dec 2007 22:03

Re: Reïntegratie

Ongelezen bericht door alaaf »


Ik ben het helemaaaaaaaaaaaaaaaaaal niet met je eens. Ik heb zelf ook een traject gehad bij Maas Groep en ben dik tevreden, achteraf. Ik wilde graag aan de slag als administratief medewerkster. Echter er moest ook geld op de plank komen en we hadden afgesproken om dit beroep tot mijn doel te maken. Samen hadden we als doel om in elk geval weer structuur en dagritme te krijgen, en dus alles aan te pakken wat passende te noemen was. Gelukkig had ik al vrij snel werk, waar ik nu nog werk, al is het dan niet als administratief medewerkster.

Ik ben in elk geval heel blij met mijn job, heb weer een eigen inkomen en ben niet meer afhankelijk van het UWV. :lol: 8) :lol:
Ik denk dat het belangrijk is om een beroep na te streven, maar nog belangrijker (voor mij tenminste) is het hebben van werk, inkomen en dus meer eigenwaarde. Maas groep is altijd open en eerlijk naar mij toe geweest. Ook van mij werd veel inzet verwacht, ik heb dan ook alles aangepakt. Onlangs heb ik mijn vaste aanstelling gekregen bij een bedrijf in Landgraaf en volg daarnaast een avondstudie voor administratief medewerkster. Of ik daar nog wat mee ga doen,... zie ik dan wel weer.
Het kan dus ook anders, tja soms zit het mee en soms zit het tegen.
Maas groep is wat mij betreft een prima reintegratiebedrijf. OK toveren kunnen ze niet,... wie wel?! :!: :?: :!: :?:

Gr Marij

Widra
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mar 2011 20:25

Re: Reïntegratie

Ongelezen bericht door Widra »

Ik schrik bij het lezen van al deze berichtjes over reintegratiebureau's! Het is ondertussen 2011 en het is dus nog altijd het zelfde. Geld stroomt bij ze binnen, overheid betaald een groot deel mee en de "machtige" poppetjes die zeggen te kunnen coachen, blaffen je af als of je een kleuter of een imbeciel bent. De ergste opmerkingen worden gemaakt, het doel niet behaald, maar hun zakken en blijkbaar hun ego's gestreeld..... Hoeveel langer mag dit nog zo doorgaan?

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Reïntegratie

Ongelezen bericht door sacredfour »

re-intergratie=tewerkstelling
Dit is een bezwarenprocedure die iemand ingediend heeft. Ik zal dit forum op de hoogte houden hoe dit afloopt.

Bestuurscommissie Sociale Dienst <>
Postbus <>
<>
Uw kenmerk <>

Geachte heer, mevrouw,

Om mijn bezwaren verder toe te lichten zoals aangeven in mijn vorige correspondentie kan ik u het volgende mededelen: Onder de verplichtingen die mij zijn opgelegd voor het ontvangen van een uitkering wordt o.m. aangegeven punt f: “beschikbaar te zijn voor voorzieningen gericht op arbeidsinschakeling, inclusief sociale activering”, verder door mij te noemen “tewerkstelling”.

Hiermee maak ik formeel bezwaar tegen bovengenoemde aan mij opgelegde tewerkstelling.
Om dit bezwaarschrift in de procedure volledig toe te kunnen lichten, wordt aansluitend aan dit bezwaarschrift tevens een verzoek in het kader van de Wet Openbaarheid Bestuur (WOB) toegevoegd. Deze documenten zijn cruciaal om de bezwaarschriftprocedure volledig te kunnen onderbouwen.

Ik verzoek bij deze om uitstel van beoordeling hangende de bezwaarschriftprocedure van bovengenoemde zaak, totdat deze procedure volledig doorlopen is, eventueel tot aan het Europese Hof in Straatsburg

Ik heb <> in mijn vorige brief toelichting gegeven dat het hier niet gaat om werkweigering en zal daarom hier niet verder ingaan op mijn persoonlijke situatie.

Mijn bezwaar tegen deze tewerkstelling is dat deze illegaal is en dat u daarom niet kan verwachten dat ik hieraan deelneem. Deze illegaliteit zal ik vervolgens bij het ontvangen van de gevraagde documenten verder toelichten.

Verzoek krachtens de Wet Openbaarheid van Bestuur

Graag ontvang ik van U een afschrift van:
1 Alle documenten die betrekking hebben op de betalingen van salarissen aan de Sociale dient of CombinaatBST of andere instanties, van het bedrijf waar de arbeid verricht wordt.
2 Alle documenten die bewijs leveren dat er daadwerkelijk beoordelingen plaatsvinden, binnen welke tijd en hoe snel iemand weer aan de slag kan voor betaalde arbeid, en of hij geschikt is voor deze branche waarin hij werkzaam is/was.
3 Alle documenten die bewijs leveren dat de arbeid die plaats vindt in de tewerkstelling bij dit bedrijf niet in strijd is met art. 23: lid 1 en 2 van de Universele verklaring van de rechten van de mens, n.l. 1 Een ieder heeft recht op arbeid, op vrije keuze van beroep, op rechtmatige en gunstige arbeidsvoorwaarden en op bescherming tegen werkeloosheid. 2 Een ieder zonder enige achterstelling, heeft recht op gelijk loon voor gelijke arbeid.
4 Alle documenten die bewijs leveren dat dit traject tewerkstelling ook werkelijk helpt om werkelozen weer aan werk te helpen.
Natuurlijk kunt u alle persoonlijke gegevens in de documenten afschermen.

Indien U ter completering van dit WOB verzoek het moet doorsturen naar andere instanties voor documenten, die zij onder beheer hebben, verzoek ik U mij van dit doorsturen te berichten. Als geadresseerde van dit WOB verzoek blijft U echter hoofdverantwoordelijke voor een correcte afwikkeling hiervan.
Graag ontvang ik de gevraagde documenten binnen de daarvoor geldende wettelijke termijnen,

Onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkenning,

Met vriendelijke groet,

<>

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Reïntegratie

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

volgens mij is de tewerkstelling niet illegaal. Niemand wordt verplicht te werken. Maar om een uitkering te behouden moet iemand laten zien dat hij of zij wel bezig is. Men kan natuurlijk afzien van de uitkering en dan mag men gewoon elk beroep kiezen waar men zin in heeft tegen het salaris dat men zou willen ontvangen.

Natuurlijk snap ik zelf wel dat de meeste mensen om te beginnen liever een baan dan een uitkering hebben en dat gewoon je uitkering weigeren meestal practisch onmogelijk is (je wilt toch graag eten) Maar puur in termen van illegaliteit is het volgens mij dus niet illegaal. De reintegratie is een voorwaarde voor de uitkering. Het staat vrij om die uitkering te weigeren of niet aan te vragen en het is niet zo dat iedereen die niet werkt (en geen uitkering heeft) te werk gesteld wordt.

Of die reintegratie trajecten nou feitelijk iets positiefs bijdragen, tja, ik weet het niet, ik ken enkele hele slechte verhalen, ook een paar goede, maar eigenlijk te weinig om er iets zinnigs over te zeggen.
Ik denk wel dat het goed is om als overheid hier eens goed naar te kijken, het kost geld, frustratie, bureaucratie en levert misschien helemaal niets op.

ik denk dat het bezwaar van deze persoon op niets uitloopt, in Nederland en de EU is het gewoon toegestaan om voorwaarden te stellen aan iemand die een beroep doet op collectieve voorzieningen. Te werk stellen is toch iets anders. Maar goed, ik ben benieuwd, dus hou ons op de hoogte!

trudy

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Reïntegratie

Ongelezen bericht door sacredfour »

@trudy81
Ik gebruik liever de term tewerkstelling uit de tijd van Hitler dan re-intergratie of werkgewenning. Ik krijg meer het idee dat het hier gaat om die nutteloze werkelozen toch maar wat te laten doen voor hun geld, dan werkgewenning. Is er werk bv onderhoud van gemeente plantsoenen, prima om daar werkelozen in te zetten, maar dan wel met een volledig salaris volgens de geldende CAO. Vandaar art: 23: lid 2 van de Universele verklaring van de rechten van de mens, n.l. Een ieder zonder enige achterstelling, heeft recht op gelijk loon voor gelijke arbeid.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Reïntegratie

Ongelezen bericht door Jolijn »

Bedoel je werkzaamheden, die als het niet door werkelozen gedaan wordt, helemaal niet gedaan worden? Waar niemand voor wordt aangesteld omdat er geen geld is om daar (naar CAO) betaalde krachten voor in te zetten?

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Reïntegratie

Ongelezen bericht door sacredfour »

@Jolijn Ja, is er geen geld voor deze werkzaamheden? Misschien moet de gemeente dan maar gaan bezuinigen op de salarissen va de beleidsmedewerkers!

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Reïntegratie

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Mijn bezwaar om beschikbaar te zijn voor voorzieningen gericht op arbeidsinschakeling, inclusief sociale activering is dat dit illegaal is en dat u daarom niet kan verwachten dat ik hieraan deelneem. Deze illegaliteit zal ik vervolgens bij het ontvangen van de gevraagde documenten verder toelichten.
Ik ben het er niet mee eens , maar vertel lekker (nog) niet waarom .. :evil:

Ik hoop dat jezelf ook begrijpt dat een dergelijk bezwaarschrift zonder argumentatie geen enkele kans van slagen heeft. Zonde van het papier en de inkt.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Reïntegratie

Ongelezen bericht door sacredfour »

@ Leo The Emperor.
Leuk om jouw ook op dit forum tegen te komen. Gezien al jouw advies over juridische onderwerpen geef je wel blijk dat je hierover ook aardig wat kennis bezit. Ik ben dus ook zeer benieuwd! Alsjeblieft vertel eens wat meer! :D

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Reïntegratie

Ongelezen bericht door kuklos »

@sacredfour, Leo The Emperor heeft wel gelijk in zijn kritiek op jouw post.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Reïntegratie

Ongelezen bericht door sacredfour »

@Leo The Emperor
Is dit misschien wat je bedoelt? Kwam ik tegen op een forum hier over bijstand
De verweerder appellant in de brief van 1 december 2010 mededeling heeft gedaan van de van rechtswege aan de bijstand verbonden verplichtinge"n. Tegen deze brief richt zich het bezwaar.
De commissie overweegt dat een belanghebbende op grond van artikel 8:1 lid 1 van de Awb tegen een besluit beroep kan instellen. In artikel 1:3 van de Awb wordt onder een besluit verstaan: een scriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publieksrechtelijke rechtshandeling. Onder het begrip rechtshandeling wordt verstaan: een handeling gericht op rechtsgevolg.

De commissie overweegt dat uit artikel 9 van de WWB voortvloeit dat de verplichtingen inzake de arbeidsinschakeling van rechtswege aan de bijstand zijn verbonden.

Op grond van bovenstaande en jurisprudentie (CRvB 24 jubi 2008, nr 07/486 WWB) is de commissie van oordeel dat er, nu de mededeling in de brief van 1 december 2010 geen rechtsgevolg heeft, geen sprake is van een besluit als bedoeld in artikel 1:3 van de Awb"

Nu de bezwaren niet gericht zijn tegen een besluit in de zin van 1:3 Awb adviseert de commissie het bezwaar niet-ontvankelijk te verklaren. De commissie komt derhalve niet toe aan de inhoudelijke beoordeling van de bezwaren."

De commissie is van oordeel dat verweerder appelant in de brief van 1 december 2010 ten onrechte een bezwaarmogelijkheid heeft gegeven.



Gesloten