LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UWV waanzin

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
janrad
Berichten: 54
Lid geworden op: 15 sep 2005 12:22

UWV waanzin

Ongelezen bericht door janrad »

Werkloze moet overal solliciteren
Uitgegeven: 7 juli 2010 07:34
Laatst gewijzigd: 7 juli 2010 07:33
AMSTERDAM - Uitkeringsinstantie UWV gaat langdurig werklozen dwingen te solliciteren op een baan die fors onder hun niveau ligt. Dat schrijft het Nederlands Dagblad woensdag.


© NU.nl/Chris Heijmans
De instantie mag langdurig werklozen al sinds 1 juli vorig jaar verplichten te solliciteren op een baan onder het niveau van hun vorige baan of opleiding, maar vanwege de crisis maakte het UWV daar nog geen gebruik van.
"Nu de ergste crisis achter de rug lijkt, gaan we ons meer richten op mensen die langer dan een jaar werkloos zijn", zegt een woordvoerder.

Door de grote toestroom van werklozen zou de instantie daar nog niet aan zijn toegekomen.
Vaste baan
De verwachting was dat het UWV jaarlijks vijfduizend langdurig werklozen werk onder hun niveau zou aanbieden. In een kwart van de gevallen zou dat tot een vaste baan moeten leiden.
Dat de mogelijkheid niet wordt gebruikt, betekent volgens het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid niet dat de wet zinloos is. "Het is een stok achter de deur die van pas kan komen nu de arbeidsmarkt weer aantrekt", zegt een woordvoerder in de krant.
En daar gaan we weer, het UWV slaat de plank weer gigantisch mis. Mensen die langer dan een jaar werkloos zijn moeten op een baan solliciteren die onder hun niveau ligt. Snapt het UWV nu nog steeds niet dat je met een HBO opleiding (om maar een voorbeeld te noemen) en werkervaring op dat niveau niet aangenomen wordt op een baan op MBO niveau of lager. Wordt het nu niet eens tijd om die gene die dit nu weer roept achter zijn bureau vandaan te trekken en mee te nemen naar de buitenwereld om te laten zien hoe de wereld buiten er uit ziet. Het UWV faalt aan alle kanten, de mensen op de CWI's snappen niets van hun werk (heb ik ik dagelijks contact mee) en de terreur gaat maar door. Tijd voor een revolte.

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: UWV waanzin

Ongelezen bericht door Amyl »

Ik snap uw frustratie, maar ik ben het niet eens op het punt dat mensen met een hoge opleiding niet aangenomen worden voor lagere functies. In deze tijden zijn er genoeg hoog afgestudeerden onder ons die achter de bar staan of de post rondbrengen.

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: UWV waanzin

Ongelezen bericht door antonh »

@ Janrad,

waar gaat het nu om?
Om voor je geld te werken of je hand op te houden.
Als ik je reactie zo lees is een "hoogopgeleide" te goed omlaag opgeleid werk te doen!
Jij voelt je dus te goed om bv post te bezorgen met je HBO.
En de mensen bij het CWI snappen er ook niets van?
Of wil je zelf niet?
Je voelt je zelf niet goed genoeg cq te hoog opgeleid om je hand op te houden!

Jeanclaude Dereumaux
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 jul 2010 13:19
Locatie: Vaals

Re: UWV waanzin

Ongelezen bericht door Jeanclaude Dereumaux »

janrad schreef: Tijd voor een revolte.
Ja precies janrad. Tijd idd voor een revolte. Tijd voor een revolte om die luie sodemieters die zich tegoed voelen om werk onder hun opleidingsniveau eens aan het werk te stampen.

Een jaar al trekken en MBO werk onder hun niveau vinden...Liever handje op blijven houden als betaald werk accepteren en terug te komen in het arbeidsproces om daarvanuit verder te kunnen solliciteren op een beter passende baan.

Mijn grootvader moest den duw in, de werkverschaffing, heide omploegen om bossen voor de mijnen aan te leggen. Was ook zwaar onder zijn niveau. Zo iets gun ik jou ook.

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: UWV waanzin

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Ik herken die waanzin wel!

Denk ook niet dat TS, hoogmoed heeft, maar het werkt gewoon zo in NL.
Een HBO'er komt niet in aanmerking voor een baan bij de post, gaan er al tig uit, of zijn we dat nu al vergeten?

Achter de bar, ik denk niet dat hij pas 18 jaar is, dus hij is al te oud om achter de bar te werken en trouwens, te hoog opgeleid!
We kunnen wel aan de zijlijn gaan staan lopen brullen, maar laten we eerlijk zijn, werk ligt niet voor het opscheppen en zeker geen vaste banen, dit is een herhalingen van bureaucratie, hoogmoed van het UWV, die het wel even allemaal op zal gaan lossen, terwijl ze zelf al, ongeveer, 10 jaar aan het reorganiseren zijn!

Het ministerie van sociale zekerheid en werkgelegenheid, weet absoluut niet wat er op werkvloer afspeelt, ze verzinnen zich wat daar.

Laat ze eerst maar eens de wet aanpassen van drie keer een tijdelijk contract, zodat de jongeren gelijk aan een vast contract kunnen beginnen met een proefperiode van twee maanden en dan een een baas niet kan zeggen, na drie losse contracten, je werkt wel goed, maar je bent nu al te duur met je 18 jaar!

Het re-integratie budget van het UWV is op, waar zou dat nou aan opgaan zijn, aan de mensen of aan de vele bureautjes?

Mocht u als man ook al eens naaister worden?

De vele ministeries helpen het land de bootjes op en niemand die er iets aan kan doen, ik ben de waanzinnige regels ondertussen meer dan zat!

Niet op de man spelen ajb! Want als je gelijk hebt, heb je gewoon gelijk
En de tijden zijn toch echt wel veranderd hoor Jeanclaude!

Jeanclaude Dereumaux
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 jul 2010 13:19
Locatie: Vaals

Re: UWV waanzin

Ongelezen bericht door Jeanclaude Dereumaux »

Ja, het ligt gewoon aan iedereen behalve aan de TS.
Laat ze eerst maar eens de wet aanpassen...
Ja, laten ZE maar eerst de wet aanpassen. Laten ZE maar eerst dit doen en laten ZE maar eerst dat doen en intussen houdt TS gewoon gezellig iedere maand zijn handje op want o o, we zouden toch eens op een kantoor MBO werk moeten doen.

Heb vaak genoeg werk moeten doen onder mijn niveau. Vond ik ook niet altijd leuk, maar alla, gewoon ervoor gaan. Komt uiteindelijk wel weer goed. En het kwam ook steeds goed.

Maar ja, sommigen doen liever handje ophouden en de maatschappij overal de schuld van geven.

Frank. D
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 jun 2010 18:01

Re: UWV waanzin

Ongelezen bericht door Frank. D »

Leen Jongewaard zong het vroeger al, het is de schuld van het kapitaal :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UWV waanzin

Ongelezen bericht door witte angora »

@ janrad:

Ik denk dat je sowieso geen enkele kans meer maakt op werk op jouw nivo. Je zit al een jaar thuis. De eerste vraag die je op een sollicitatiegesprek gesteld gaat worden is: Hoe komt het dat u een jaar thuis zit? Wat hebt u in de tussentijd gedaan?

Daar heb je geen bevredigend antwoord op, en dus is het gat van de deur al rap nabij. Ik zou je in ieder geval beslist niet in mijn bedrijf willen hebben. Als ik dat tenminste had.

Nog niet eens als schoonmaker.

Jeanclaude Dereumaux
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 jul 2010 13:19
Locatie: Vaals

Re: UWV waanzin

Ongelezen bericht door Jeanclaude Dereumaux »

Witte angora...jij begrijpt het...kom in mijn armen

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UWV waanzin

Ongelezen bericht door witte angora »

Jeanclaude Dereumaux schreef:Witte angora...jij begrijpt het...kom in mijn armen
Nou nee, dank je. Liever niet.

kiz
Berichten: 2306
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: UWV waanzin

Ongelezen bericht door kiz »

Er is an sich niets tegen mensen te verplichten ook te solliciteren op banen onder het eigen kwalificatie- of inkomensniveau. Maar daar zitten wel een paar kanttekeningen aan.
Solliciteren op functies waarbij je niet aan het functieprofiel voldoet (en daar valt te hoog opgeleid óók onder) is veelal op voorhand kansloos. Een werkgever brandt liever zijn vingers niet aan iemand (hoe gemotiveerd ook) die te hoog is opgeleid voor een functie.
Een ander punt is dat je best onder je inkomensniveau kunt solliciteren, maar dat UWV nog altijd een urenkorting toepast en geen inkomensverrekening.
Een WW-er krijgt maximaal 70% van het laatstverdiende salaris (dat is als je een behoorlijk arbeidsverleden hebt). Het accepteren van werk onder je inkomensniveau in combinatie met de toegepaste urenkorting leidt er dan al snel toe dat je jezelf financieel in de vingers snijdt, aangezien je dan nog minder dan de uitkering overhoudt.
Sommige mensen (bijvoorbeeld degenen met een arbeidsverleden van meer dan 20 jaar en een gezin te onderhouden) kunnen een dergelijk inkomensverlies niet meer dragen, er is immers al 30% ingeleverd. En niet iedereen kan gebruik maken van aanvullende inkomensvoorzieningen en/of toeslagen (een huiseigenaar krijgt geen huurtoeslag, en met een werkende partner zit je toch al gauw boven de grens voor bijvoorbeeld zorgtoeslag en/of kindgebonden toeslagen)
Dat heeft niets met onwil te maken, maar eerder met onmacht.
Mijn partner heeft, na een half jaar werkloosheid, een baan geaccepteerd die ca. 25% onder zijn oude salarisniveau ligt. Gelukkig wordt dat contract binnenkort omgezet in onbepaalde tijd, want je moet er toch niet aan denken als 45 plusser na afloop van een dergelijk contract nóg 's een keer 30% in te moeten leveren. Eens is de rek er wel uit hoor...

Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Re: UWV waanzin

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Yeh, wright en dan weer geconfronteerd worden met collega's die het i.q. hebben van een garnaal en daar weer door ziek getreiterd worden omdat je intelligentie opvalt. Ik kom ook mijn nest niet meer uit voor zo'n kansloos reintegratiebaantje op LBO nivo. Je raakt je huurtoeslag kwijt, krijgt minder zorgtoeslag. Je recht op kwijtscheldingen vervalt zodat je er per saldo ook nog eens op achteruit gaat. Laat de heren er eerst maar eens voor zorgen dat er voor elk wat wils is en je loon naar werken krijgt. En anders, jammer dan. Dan maar mijn handje ophouden.

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: UWV waanzin

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Ik vind het trouwens walgelijke opmerkingen, je handje ophouden, net alsof een mens er voor kiest om thuis te zitten en afhankelijk te zijn!
Kiz verwoord het uitstekend, je kan niet zomaar iets aanpakken!

Ook voor een WW, WIA, betalen we premie en de vaste lasten draaien door, die verminderen echt niet als je werkeloos wordt.

Ik vraag me af, waarom de gedwongen huizenverkopen zo zijn opgelopen, de schuldsanering het druk heeft, incasso bureau's gouden tijden beleven en onder de werk druk bezwijken en dan nog even de wacht lijsten bij de voedselbanken!

Kiezen wij als mensen hier echt voor en draaien de meeste al niet elk dubbeltje om?

Er volgt de ene ontslag golf na de andere, de tnt, msd, de hoogovens een aantal jaren geleden, dsm, etc.et. etc.

Iemand van 20 is al te oud om te mogen werken bij een winkel, maar een pool is welkom hoor!

brenda229
Berichten: 277
Lid geworden op: 21 mei 2006 17:56

Re: UWV waanzin

Ongelezen bericht door brenda229 »

waanzin vind ik belachelijk!

Ik begrijp dat het niet leuk is onder je nivo te werken, maar ik vind wel dat je niet te kieskeurig mag zijn.
als je geen geld zou krijgen, zou je toch ook alles aanpakken?

Ik vind dat mensen zoals jij best gekort mogen worden door werkweigeren, want ik mag nu betalen voor jou inkomsten! Net zoals de rest van ned omdat jij niet onder je nivo wil werken!

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: UWV waanzin

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Yeh, wright en dan weer geconfronteerd worden met collega's die het i.q. hebben van een garnaal en daar weer door ziek getreiterd worden omdat je intelligentie opvalt. Ik kom ook mijn nest niet meer uit voor zo'n kansloos reintegratiebaantje op LBO nivo. Je raakt je huurtoeslag kwijt, krijgt minder zorgtoeslag. Je recht op kwijtscheldingen vervalt zodat je er per saldo ook nog eens op achteruit gaat. Laat de heren er eerst maar eens voor zorgen dat er voor elk wat wils is en je loon naar werken krijgt. En anders, jammer dan. Dan maar mijn handje ophouden.
Zelden zo een treffende samenvatting gezien wat het probleem is met aantal van onze huidige werkelozen.

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: UWV waanzin

Ongelezen bericht door antonh »

Even nog een opmerking.
UWV is uitvoerder en de regering oplegger.
Dus voor klachten moet je in Den Haag zijn.
Bij het UWV zijn ook veel mensen die het er niet mee eens zijn met de regels.
En met de "Nieuwe regering" wordt het nog strenger.
De mensen mogen vak ook de hand in eigen boezem steken hoor.
Veel mensen bedonderen de boel gewoon.
En dan spreek ik uit ervaring met de klanten die ik had.

brenda229
Berichten: 277
Lid geworden op: 21 mei 2006 17:56

Re: UWV waanzin

Ongelezen bericht door brenda229 »

erge is ook nog dat de opleiding is betaald grotendeels door de werkende mens !

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: UWV waanzin

Ongelezen bericht door ronald g »

Dat langdurig werkelozen onder hun niveau moeten gaan werken is op zich geen goede regel. Je krijgt een verschuiving in de arbeidsmarkt want hbo,ers gaan het werk van mbo,ers doen en zo verder, resultaat laag opgeleiden komen niet meer aan de bak. Het is wel kort door de bocht maar door de toegankelijkheid tot hogere opleidingen is er een overschot van hoger opgeleiden ontstaan.

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: UWV waanzin

Ongelezen bericht door witte angora »

ronald g schreef:Dat langdurig werkelozen onder hun niveau moeten gaan werken is op zich geen goede regel. Je krijgt een verschuiving in de arbeidsmarkt want hbo,ers gaan het werk van mbo,ers doen en zo verder, resultaat laag opgeleiden komen niet meer aan de bak. Het is wel kort door de bocht maar door de toegankelijkheid tot hogere opleidingen is er een overschot van hoger opgeleiden ontstaan.
Ben ik helemaal met je eens.

Nederland moet zo nodig een kennis economie zijn, maar de buschauffeurs, brandweerlieden, vuilnisophalers en dergelijke zijn nog steeds net zo hard nodig. En juist voor dat soort beroepen wordt het steeds moeilijker personeel te vinden, omdat iedereen zo nodig moet studeren, en de handen niet meer vuil wil maken.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: UWV waanzin

Ongelezen bericht door tiptoo »

ronald g schreef:Dat langdurig werkelozen onder hun niveau moeten gaan werken is op zich geen goede regel. Je krijgt een verschuiving in de arbeidsmarkt want hbo,ers gaan het werk van mbo,ers doen en zo verder, resultaat laag opgeleiden komen niet meer aan de bak. Het is wel kort door de bocht maar door de toegankelijkheid tot hogere opleidingen is er een overschot van hoger opgeleiden ontstaan.

ben het helemaal met je eens maar toch vind ik als je al een jaar thuis zit het juist goed is ook onder je niveau te werken tenslotte is er ook voor de studie betaalt dus waarom niet is ts. te goed voor lager opgeleiden werk??? onzin!!

hand op houden is alleen voor als het echt noodzakelijk is!

Gesloten