LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vragen aan de sociale dienst

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
Lotte01
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 feb 2006 20:14

Re: Vragen aan de sociale dienst

Ongelezen bericht door Lotte01 »

Donna,
@Donna, ik had al zo'n vermoeden dat medewerkers van instanties moeten doen wat hun meerderen zeggen. Kan een OR daar niks tegen doen?
Ik reageerde op bovenstaande tekst, maar als je dat anders opvat dan is dat jammer Donna. De medewerkers van uwv zijn zoals je zelf ook weet geen hulpeloze medewerkers die door een OR beschermd moeten worden tegen de hun gemene baas.

Als je als uwver niet (meer) achter je werk kunt staan of de uitvoering daar van moet je voor jezelf kiezen en en andere baan zoeken.

Ga het niet nog verder uitleggen, volgens mij spreekt het voor zich, als jij denkt dat ik moedwillig mensen probeer te kwetsen dan zegt dat meer over jou dan over mij.

Lotte

donn@
Berichten: 156
Lid geworden op: 23 jan 2006 21:02

Re: Vragen aan de sociale dienst

Ongelezen bericht door donn@ »

als jij denkt dat ik moedwillig mensen probeer te kwetsen
Dat zijn jou woorden Lotte niet de mijne, ik kreeg niet de indruk dat je iemand probeerde te kwetsen. Ik kreeg alleen de indruk dat je Sunbow niet goed begreep.
En zoals jij zelf ook wel weet gebeuren er op de werkvloer dingen waar je niet helemaal achterstaat maar dat is geen reden om meteen maar ontslag te nemen. Weglopen voor situaties heb ik nog nooit gedaan en dat lost niets op daar je overal wel eens tegen iets aanloopt wat tegen je gevoel ingaat.

Ik persoonlijk heb nog nooit problemen gehad met het UWV, dus ik ben een tevreden klant en dat mag ook wel eens gezegd worden.

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: Vragen aan de sociale dienst

Ongelezen bericht door Langhaar »

Lotte,

Ik dacht hetzelfde als donn.

Langhaar

donn@
Berichten: 156
Lid geworden op: 23 jan 2006 21:02

Re: Vragen aan de sociale dienst

Ongelezen bericht door donn@ »

maar toen ik een betaalde baan kreeg, werd er zowel met korten, stopzetten van de uitkering als met strafrechtelijke vervolging gedreigd.
Sunbow,

Na jou reactie nog eens aandachtig nagelezen te hebben vraag ik me af, heb je een baan geaccepteerd in overleg met je arbeidsdeskundige. Als wao-er moet je nl, als je weer gaat werken, overleggen met je ad omdat zij willen voorkomen dat je weer uitvalt met dezelfde klachten.

Voorbeeld:

Ik ben afgekeurd voor cateringwerk, na vijf jaar administratief werk te hebben gedaan, wat prima ging, door reorganisatie in de ww gekomen. Wanneer ik nu om uit de ww te komen weer cateringwerkzaamheden zou accepteren, gaat mijn ad hier niet mee akkoord omdat ik dan weer in de wao terecht zou komen.

Met andere woorden eerst overleggen met je ad, als die akkoord gaat krijg je mi deze reacties niet van het UWV

Lotte01
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 feb 2006 20:14

Re: Vragen aan de sociale dienst

Ongelezen bericht door Lotte01 »

Langhaar,

Wij twee hebben al vaker wat misverstanden over en weer gehad als ik me niet vergis :wink:

Ik denk dat sunbow brieven heeft gekregen waarin artikel 44 voorkomt, da's een artikel waarmee inkomsten uit een dienstbetrekking worden verrekend met de wao uitkering.

Artikel 44 (WAO)

1. Indien degene, die recht heeft op een arbeidsongeschiktheidsuitkering, inkomsten uit arbeid geniet, wordt, zolang niet vaststaat of deze arbeid als arbeid, bedoeld in artikel 18, vijfde lid, kan worden aangemerkt, de arbeidsongeschiktheidsuitkering niet ingetrokken of herzien, doch wordt die uitkering:
a. niet uitbetaald indien de inkomsten uit arbeid zodanig zijn, dat als die arbeid wel de in artikel 18, vijfde lid, bedoelde arbeid zou zijn, niet langer sprake zou zijn van een arbeidsongeschiktheid van ten minste 15% of b. indien het bepaalde onder a niet van toepassing is, uitbetaald tot een bedrag ter grootte van de arbeidsongeschiktheidsuitkering, zoals deze zou zijn vastgesteld, indien die arbeid wel de in artikel 18, vijfde lid, bedoelde arbeid zou zijn.

Artikel is dus niet om te straffen etc, maar om de verzekerde te beschermen "tegen zichzelf"...


Wat Donna schrijft klopt zeker, als je in de wao geraakt bent vanuit een bepaalt beroep is er een kans dat je die werkzaamheden niet meer mag uit voeren. Het'"risico" dat je weer uitvalt en aanspraak zal moeten maken op een uitkering is dan te groot. Aanvaard je toch zo'n baan dan ben je ook niet verzekerd voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering.

Bellen met de arbeidsdeskunige voor uitleg is denk ik het beste sunbow, weet je ook gelijk of het allemaal daadwerkelijk als dreigend bedoelt is.

Groeten Lotte

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: Vragen aan de sociale dienst

Ongelezen bericht door Langhaar »

Lotte,

Een heel verhaal van jou.

Het is logisch dat je geen werkzaamheden meer mag uitvoeren
waardoor je weer uitvalt.

Je moet dus overleggen maar daar gaan toch een heleboel
dingen verkeerd.

Mensen die een baan mislopen omdat de toestemming heel erg
lang op zich laat wachten.

Een zeer kwalijke zaak.

Nog een punt, ik denk dat de meeste mensen zelf wel zo wijs
ziin om geen werk meer te gaan doen wat ze lichamelijk niet aan
kunnen.

Volgens mij is het andersom en worden er nu mensen uit de WAO
gegooid en gedwongen om dingen te gaan doen, die ze niet meer
kunnen.

Langhaar

Sunbow
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 dec 2005 09:15

Re: Vragen aan de sociale dienst

Ongelezen bericht door Sunbow »

heb je een baan geaccepteerd in overleg met je arbeidsdeskundige
NATUURLIJK heb ik aan de arbeidsdeskundige toestemming gevraagd en gevraagd wat ik eventueel zou moeten opsturen .

Hij snapte in eerste instantie er niet veel van (een goede vriend die met de laatste 3 herkeuringen mee was, vroeg zich ook al af of ze bij het UWV wel sporen), maar kon uiteindelijk met moeite het woordje gefeliciteerd uitbrengen.


Hij vertelde me dat ik een kopie van mijn contract op moest sturen, dus dat heb ik gedaan. Tijdens de herkeuring hadden we het al over artikel 44 ed gehad. Omdat ik heel weinig verdien tov mijn oude werk, ben ik nog meer dan 80% arbeidsongeschikt en dan wordt artikel 44 niet toegepast.

Een week nadat ik de kopie had opgestuurd kreeg ik van een totaal andere persoon van een totaal andere afdeling een brief waarin ik oa de naam werkgever, datum in dinesttreding, etc moest invullen (kortom alles wat men bij UWV ook al in de kopie van mijn contract had kunnen lezen), maar in mijn naiviteit dacht ik dat UWV'ers misschien alleen maar standaard-formuliertjes kunnen begrijpen :wink: In de begeleidende brief stond dat als ik in gebreke zou blijven dit een kroting, stopzetting van mijn uikering of in ernstige gevallen zelfs strafrechtelijke vervolging tot consequentie kon hebben.

Inmiddels heb ik over een aantal dingen schriftelijkopheldering gevraagd, omdat ik als ik 3 personen via het callcenter aan de lijn weet te krijgen ook 3 totaal verschillende antwoorden krijg. Ook heb ik indezelfde brief gevraagd wie nou eigenlijk mijn contactpersoon is (wel handig als ik weet waar ik mijn correspondentie heen moet sturen).
Het antwoord was dat ik geen vaste contactpersoon heb wegens interne mutaties bij het UWV.

En ik moet zeggen, de brief waarin ik schriftelijk om opheldering heb gevraagd is puntsgewijs beantwoord zonder loze dreigementen. Ze kunnen dus wel corresponderen bij het UWV :)

donn@
Berichten: 156
Lid geworden op: 23 jan 2006 21:02

Re: Vragen aan de sociale dienst

Ongelezen bericht door donn@ »

Ik wil de handelswijze van het UWV niet goed praten maar ik weet uit ervaring dat, als mensen niet met sancties worden gedreigd, je nog maanden op een reactie kan wachten.
Ook dit is weer zo'n typisch geval van de goede moeten onder de kwade lijden.
Ik persoonlijk stoor me hier niet zo aan want dit kom je overal tegen. Is het niet in brieven van instanties en bedrijven dan is het wel in de algemene voorwaarden. Zolang jij binnen de termijn reageert is er niets aan de hand.
En wanneer je het met de handelswijze van het UWV niet eens bent kan je beter een klachtenformulier downloaden en daar je klacht opzetten. Dat werkt beter.

Gesloten