LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie weet hoe het wél moet..???

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
Lodi

Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door Lodi »

Een vraag gericht aan iedereen met "slechte ervaringen". Hebben jullie tips of suggesties naar de reïntegratiebedrijven hoe het dan wél moet..? Graag ook onderbouwd..!
Ik zou graag wat leren van goeie suggesties.

Lodi

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door Lodi »

Nog steeds geen reacties... ik had al zo'n idee. Te druk met klagen misschien... :wink:

vonneke
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 sep 2005 22:47

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door vonneke »

tja, zelfs werkloze mensen hebben overdag ook dingen te doen :-)

Mijn verwachtingen van een RIB
- aandacht voor de persoonlijke situatie van de werkzoekende
- zoveel mogelijk vermijden dat de client voelt dat hij/zij een nummer is, een produkt wat afgeleverd moet worden.
- kennis van arbeidshandicaps en wat er omheen zit
- advies over inhoud van functies

voor mij hoeft het specifiek aanbieden van een baan niet eens, maar de hulp om de juiste baan te vinden.

OudeRot

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door OudeRot »

Geinig, als we dat wisten waren deze rubrieken er niet !

8)



Er is natuurlijk wel een mogelijkheid, als wergevers wat minder aan hun beursnoteringen denken en wat meer aan hun personeel zou het al een stuk beter gaan.

Lodi

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door Lodi »

Vonneke, dank voor je reactie.

Reintegratie consulent

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door Reintegratie consulent »

Lodi, leuk initiatief. Ik denk dat het per persoon verschillend is wat een juiste aanpak is. De een wil een geschikt (nieuw) beroep vinden. De ander wil aangeboden worden bij werkgevers. Weer een ander wil eigenlijk alleen erkenning en aandacht. En zo zijn er nog 1001 mogelijkheden.

Het is denk ik belangrijk bij aanvang van het traject duidelijk in kaart te brengen wat de verwachtingen zijn en in welke mate het RIB daaraan wil en kan voldoen. Duidelijke communicatie en tussentijdse evaluaties dus.

He ouderot, dat mag wel wat concreter. Wat veranderd er dan precies?
Winst maken is wel belangrijk, ook voor een RIB, en draagt bij aan de werkgelegenheid. Anders komen er alleen maar werklozen bij. :D

C. d'Ancona

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door C. d'Ancona »

ik denk dat het moeilijker is om tevreden klanten te vinden bij dat soort integratiebureaus dan ontevreden. Men vergeet niet dat commercie om poen draait... en het interressert echt niemand hoe ze aan dat geld komen en waar ze het vandaan moeten halen..
Het liefst natuurlijk via subsidies... die worden n.l. door ambtenaren toegekent.. en die interressert het ook helemaal geen enkele moer. De meeste integratie bureautjes zijn ook opgericht door oud medewerkers van het UWV/CWI e.d.
Een onderzoek naar de activiteiten van de gem. soc.diensten zal ook eens moeten. Daar is precies hetzelfde aan de hand als bij de integratiebureaus

Lodi

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door Lodi »

Beste reintegratie consulent, helemaal met u eens. Het blijft verder angstig stil op deze topic... :wink:
Weet je, het is zo makkelijk om wat excessen aan de kaak te stellen. En niet geheel onterecht ook. Maar weinig mensen schijnen te beseffen wat reintegratie nou precies inhoudt..!

Gast

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door Gast »

Hallo C. 'd Ancona,

Misschien kan ik je een beetje gerust stellen.
Kijk ook even onder 'No Cure Less Pay'

Subsidies vanuit het UWV voor RIB's en werkgevers zijn er (bijna) niet meer. Financiering komt vooral uit financiering van opdrachten. Bij ons bedrijf in ieder geval wel. Die financiering gaat steeds meer volgens de No-Cure Less-pay methode waar voor- en nadelen aan zitten.

Nadelen: Het RIB loopt meer financieel risico. Er is minder geld voor inzet van middelen (individuele gesprekken, scholing, enz). Daardoor wordt de begeleiding minder intesief en minder maatwerk.

Voordeel: Het RIB verdient meer wanneer het goed werk levert waardoor goed werk leveren een financiele noodzaak wordt. Goed betekend wel goed in de ogen van het UWV, dus duurzame werkhervatting en vermindering van of verlies van recht op uitkering. Als dat ook het doel van de klant (kandidaat) is dan is een no-cure les-pay contract een behoorlijke inspanningsgarantie.

C. d'Ancona

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door C. d'Ancona »

Geplaatst op 06 Sep 2005 14:47 door Reintegratie consulent


--------------------------------------------------------------------------------


He ouderot, dat mag wel wat concreter. Wat veranderd er dan precies?
Winst maken is wel belangrijk, ook voor een RIB, en draagt bij aan de werkgelegenheid. Anders komen er alleen maar werklozen bij

Wat een dom gedoe zeg. Wel duidelijk van een consulent die beseft dat hij god zij dank werk heeft. Lucht verkopen draagt helemaal niks bij aan de Nederlandsche economie. Maatschappelijk maakt het helemaal niks uit of jij nu een uitkering krijg of een salaris ontvangt. Erger is nog dat er winst gemaakt moet worden op lucht.
Je spreekt voor eigen paroche.. mannetje/vrouwtje
Hoogachtend.
C. d'Ancona

nako

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door nako »

Kijk, dit vind ik nu een mooi initiatief.
Ik kijk regelmatig op verschillende fora (waaronder die van ikwilwerken.nl) Noem het beroepsinteresse. Hoewel ik niet meer bij een reintegratiebedrijf werk, ben ik nog wel geinteresseerd.
Wat ik hierin mis, is het dialoog. Ik zie veel klachten langskomen (begrijpelijk) maar weinig verbeterpunten. Het is ook een lastige problematiek met erg veel invloeden van de politiek, belangenpartijen en als toefje slagroom: het commercieel belang.
Dat de samenwerking in de keten moet veranderen is duidelijk!
Dames en Heren Werkzoekenden: laat dit niet aan de beleidsmensen van de overheid over, maar neem het heft in eigen hand en laat je oplossingsgericht horen!

Lodi

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door Lodi »

Meneer DÁncona, ik begrijp niet alles van wat u schrijft. Wat was nou precies uw tip om het beter te doen (zie titel deze topic)..?

Met klem moet ik afstand nemen van uw opmerking dat "iedereen" dit werk doet om er zelf beter (rijker) van te worden. Waar slaat dat op..?

Vriendelijke groet, Lodi

Dr2

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door Dr2 »

Het is zonde dat mensen die werkloos raken of in de bijstand komen thuis moeten gaan zitten. het zou misschien een idee zijn om mensen die hun baan kwijtraken om wat voor reden dan ook in een werk ritme te houden in plaats van ze naar huis te sturen en daar verder te laten tobben.

ALs ik naar mezelf kijk ik ben 3 jaar werkloos en laaggeschoold en geloof me er is geen enkele baas die mij wil hebben zelfs niet in de tuinbouw of uitzendburo en mijn CV heeft nog meer gaten dan een gatenkaas.

Mensen zonder diploma's zijn nu kansloos op de huidige arbeidsmarkt.

Wat ik mis bij mij reintegratie is een mogelijkheid om iets bij of nieuws te kunnen leren in de hoop mijn positie op de arbeidsmarkt te verbeteren. Helaas werd er al bij het begin vanmijn traject gezegd dat ik dat wel kon vergeten. Dit heeft mijn vertrouwen erg geschaad in dat reintegratie buro. Het zou fijn zijn als ze is wat vacatures meenamen maar dat doen ze ook niet. Zelf kijk in kranten , het CWI of het internet maar het wil tot op heden nog steeds niet lukken.

lobo405

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door lobo405 »

Sorry Lodi, was even erg druk.
Heb dus nu net wel een baan en heb hoofdzakelijk gisteravond en vannacht gereageerd en eerder deze dag toen ik een tijd moest wachten voor ik weer regelmatig wat kon doen.
Heb nu net mijn werk zover af en even tijd.

Feitelijk heb ik in diverse reacties van mijn kant al aangegeven hoe het mi wel zou moeten/kunnen.
Dat wordt bevestigd door anderen die reageerden.
Overigens heb je gelijk dat er een aantal kankeraars tussen zitten die niet verder komen dat mopperen maar geen positieve inbreng lijken te kunnen geven.
Nog even kort, ik moet zo weer verder na de break.
- heb gemeende interesse in de persoon waar je mee bezig bent
- verdiep je zoveel mogelijk in de eventuele problematiek (soms lastig)
- vraag je af of en zo ja hoeveel beroepskeuzetests iemand gehad
heeft. Op een gegeven moment kwamen ze mij m'n strot uit vooral
omdat ze allemaal aangaven dat ik 100% het juiste beroep had en
ook dat de beroepen die ik niet wil ook echt niet geschikt zijn
- behandel de persoon als mens en niet als nummer
- vermijd denigrerende opmerkingen
- denk niet dat iedereen alles kan, men heeft talenten en sommige
dingen kunnen idd wel door vrijwel iedereen gedaan worden
- onderzoek per persoon of het onwil is om te werken of onvermogen
ikzelf heb door alles bijvoorbeeld wel de wil, maar mijn geheugen en
concentratie verhinderen mij dat te doen wat ik een paar jaar geleden
fluitend deed (ik ben ook te veeleisend naar mijzelf)
De consulente die ik heb en mijn huidige werkgever onderkennen dit
gelukkig wel goed en begeleiden mij erin en accepteren dit
Vooral ook accepteren dat dingen niet meer kunnen en samen zoeken
naar wat wel kan is belangrijk vanwege het volgende punt
- stimuleer het zelfvertrouwen
- wees altijd open en eerlijk Toegeven dat je iets niet weet of kunt maar
wel duidelijk maken dat waar mogelijk je zult zoeken en helpen oogst
vele malen meer waardering dan liegen of verdoezelen dat je iets
niet weet.

Er is wel meer, maar ik moet verder

Lodi

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door Lodi »

Beste Dr2, dank voor uw bericht. Een vervelende situatie. Echter een opleiding is niet altijd de oplossing. Je moet een doel hebben dat je met een opleiding wilt bereiken, dan is de opleiding een middel. En het bepalen van een doel valt niet mee: soms moet je test of onderzoeken doen om voor jezelf duidelijkheid te krijgen.
Helaas is ook het volgen van een opleiding vaak een kwestie van geld. Veel contracten bieden hiervoor geen ruimte. Voorbeeld: als een opdrachtgever ons bijvoorbeeld 2000 euro betaalt, hoe moeten wij dan een opleiding van 5000 euro vergoeden..? Ik hoef er niks op te verdienen, maar als we erop toe moeten leggen, zijn we helaas snel failliet... en moeten we zelf op zoek...
Succes en groet,
Lodi

Gast

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door Gast »

Geduld betrachten is een schone zaak (somige mensen waronder ik hebben ONDANKS rib werk gevonden en kunnen dus niet de hele dag online zijn).
Nu concreet:
-Eerst een aantal individuele gesprekken waarbij gekeken kan worden met welke consulent er een "klik" is.
-Luisteren naar wat een reintegrant te vertellen heeft en openstaan voor suggesties van de reintegrant.
-Er vanuit gaan dat mensen WEL gemotiveerd zijn.
-In huis hebben van voorbeelden van sollicitatiebrieven, cv's, telefoonscripts.
-Beroepskeuzetest, niet alleen gericht op wat men wil, maar ook wat men met beperkingen nog KAN.
-Aparte trajecten voor WW'ers, WAO'ers en bijstandsmensen en niet iedereen op 1 grote hoop gooien (een wao'er wil biijvorbeeld weten hoe om te gaan met medische beperkingen, een bijstandmoeder wil misschien info over mogelijkheden tot kinderopvang)
-Rekening houden met het feit dat mensen ook tijd kwijt zijn aan therapie, vrijwilligerswerk, solliciteren en dus niet 40 uur per week opdrachtjes voor een reintegratiebedrijf kunnen maken.
-Rekening houden met medische beperkingen (iemand met astma kan niet in een zeer stoffig lokaal gezet worden bijvoorbeed en niet in een rokerige omgeving werken)
-Acquisitie doen en zo mogelijke vacatures binnenslepen.
-Groepen maximaal uit 8 mensen laten bestaan.
-Voorlichting geven over mogelijkheden tot (om)scholing, de wet REA, proefplaatsingen, etc.
-Mensen uitnodigen die succesvol gereintegreerd(niet in de reintegratiebranche) zijn en hun over hun ervaringen laten vertellen en tips laten geven over hoe werk te veroveren.

-Boven alles is ieder mens verschillend en zal er voor eenieder een ander instrument ingezet kunnen worden.
Waar ik zelf heel erg behoefte aan had toen ik in een reintegratietraject zat was voorlichting over hoe mijn beperkte energie te verdelen, mogelijkheden tot het verrichten van part-time werk, omgaan met het (weliswaar met vrijwilligerswerk opgevulde) gat in mijn cv tijdens sollicitatiegesprekken, om te gaan met het feit dat ik hbo opgeleid ben, maar daarop werd afgewezen als ik op ongeschoold werk solliciteerde en het bieden van mogelijkheden om bijvoorbeeld tijdelijk een vrijstelling van de sollicitatieplicht te regelen en "snuffelstages" te gaan doen.

Jol

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door Jol »

Maar kan het jou waarschijnlijk niet uitleggen..

Dr2

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door Dr2 »

Een doel heb ik zeker , ik weet precies wat ik wil maar ik voel mij aan alle kanten tegengewerkt om dat doel te bereiken. Ik weet dat opleidingen duur zijn maar wat ik niet begrijp is dat ik een opleiding wil volgen voor een functie waarmomenteel veel vraag naar is en dat er zelfs grote kans is dat iker een baan aan overhou ik heb er al gesolliciteerd maar volgens hun mis ik de papieren en een opleiding geven doen ze ook niet.

Wat mij het meeste dwars zit is dat ik praktisch kansloos ben om aan het werk te mogen waar dan ook.

En over een poosje moet ik naar de sociale dienst en dat is al erg genoeg.

Het is zonde dat ik 3 jaar al heb verspilt aan solliciteren,bellen,mailen,postzegels,inkt,reiskosten met als resultaat nog steeds geen werk.

kunt u zich voorstellen dat ik het nu goed zat ben en eigenlijk geeneens zin meer heb om te gaan werken.

en sorry dat ik het zeg maar van mijn reintegratieconsulent ben ik in al die tijd echt niet veel wijzer geworden. Die kan ook niets voor mij doen en dat weten ze zelf denk ik ook wel.

Een RIB consulent

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door Een RIB consulent »

Over die scholing

Dat er geen (of weinig) kans op scholing is komt niet door beleid van het RIB maar dat is beleid van de overheid. Die willen meestal geen scholing vergoeden en uit de huidige no-cure no-pay of less-pay contracten tussen RIB en UWV kan dat niet betaald worden. En iemand moet het toch betalen? Met die klacht kun je dus beter naar het UWV.

Maar er is ook een andere optie.
Probeer een baan te vinden waarbij je de scholing aangeboden krijgt door de werkgever of zoek een baan waarmee je de scholing zelf kunt bekostigen. Ik volg nu zelf ook op eigen kosten een scholing zodat mijn carrierekansen beter worden. Waarom zou je je afhankelijk opstellen van anderen, werkenden krijgen hun cursussen ook niet vergoed van het UWV.

Reintegratie consulent

Re: Wie weet hoe het wél moet..???

Ongelezen bericht door Reintegratie consulent »

Ik check nog even de resultaten van Lodi's oproep.

Bedankt
Bedankt aan alle mensen die serieus en constructief hebben gereageerd. Ik ga de Do's en Dont's kopieren en ter harte nemen. Opvallend dat de meeste punten te maken hebben met de wijze waarop de kandidaten te woord worden gestaan door het RIB.

Neerbuigend
Ik heb zelf gewerkt bij een bureau waar zeer betuttelend en neerbuigend tegen mensen werd gesproken, daar ben ik dan ook weg gegaan. Nu werk ik bij een ander RIB waar dat gelukkig heeeel anders gaat.

Leuke klanten
De overgrote meerderheid van onze klanten is ook gemotiveerd, leuk, kritisch, ondernemend kortom.. goed bezig. Ik heb natuurlijk ook wel een paar klanten die liever niet (direct) aan het werk gaan maar die hebben daar heel begrijpelijke redenen voor of moeten nog zoiets als angst of verdriet overwinnen. Die klanten behandel ik overigens niet anders dan die waarvan ik denk dat ze wel op korte termijn leuk werk gaan vinden.

Gesloten