LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WW goudmijn voor Polen

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
tomaatje

WW goudmijn voor Polen

Ongelezen bericht door tomaatje »

Tomaatje: :D En om nog meer mensen te irriteren

Oost-Europese werknemers kunnen vanaf 1 mei profiteren van een hoge Nederlandse werkloosheidsuitkering ...

...zodra ze hier na een half jaar werkloos raken.
Het voordeel kan oplopen tot meer dan tienduizend euro. Voor bijvoorbeeld een Pool ligt de WW hier ruim zes keer hoger dan een uitkering in eigen land.

Uitkeringsinstantie UWV bevestigt de berekeningen. VVD-Kamerlid Stef Blok is geschrokken en wil maatregelen om WW-toerisme te voorkomen.

Als een Pool na zes jaar werken in Polen een half jaar aan de slag gaat in Nederland, heeft hij na afloop recht op zes maanden WW. De uitkering is hier minimaal 900 euro per maand; in Polen zou hij recht hebben gehad op een uitkering van 141 euro per maand.

De constructie is lucratief, omdat voor de Nederlandse WW-uitkering ook het arbeidsverleden in Polen meetelt. Hierdoor kan de uitkering langer duren dan de periode dat de werknemer in Nederland heeft gewerkt. Bovendien is de uitkering gebaseerd op het laatste, hoge Nederlandse loon.

„Het is ongewenst dat mensen een lange WW-uitkering kunnen krijgen, terwijl ze slechts kort in Nederland hebben gewerkt,’’ vindt VVD’er Blok. Hij wil aanpassing van het systeem, zodat de uitkering is gebaseerd op het gemiddeld verdiende loon van de laatste jaren.

PvdA-Kamerlid Ton Heerts voorziet geen grote problemen. „De regels voor WW zijn streng. Polen komen hier om te werken en er zal snel weer werk zijn gevonden voor een werkloze Pool. Juist voor deze groep is er veel passende arbeid.’’

Het minimumloon is in Polen 1,34 euro per uur. In Nederland is dat 8,11 euro. In Nederland krijgen werklozen tot 75 procent van het laatst verdiende loon. In Polen is dat 61 procent.

Woordvoerder Joyce Duivenvoorde van het UWV erkent dat de WW-uitkering langer kan duren dan de gewerkte tijd in Nederland. „Het vloeit rechtstreeks voort uit de EU-regels. ’’

\bron ad.nl

flipvanderwaal

Re: WW goudmijn voor Polen

Ongelezen bericht door flipvanderwaal »

Die Pool kan er ook niets aan doen dat de regels zo slap zijn hier.

Eddie2

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Net als werkschuwe Turken straks ook radicale Polen in dit schijtland.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

eddie,

als het je hier niet bevalt... ga dan gewoon weg !!!

Eddie2

Vluchten voor gelukzoekende allochtonen, bekijk jij het ff lekker!! Gewoon op de juiste partij stemmen zodat het rapalje buiten de grens wordt gehouden!!

tomaatje

Ongelezen bericht door tomaatje »

@ eddie2,

Het zal hier in nederland nog is een keer flink fout gaan.
Het is alleen nog maar een kwestie van tijd en dan is het te laat.

De ellende met die polen is dat ze ook niet meer terug gaan.

Maar tjsa we mogen niet meer voor ons zelf opkomen want dat zien werkgevers graag.

Was gisteren nog op tv, de polen hechten veel waarde aan "oude normen en waarden" op de werkvloer ???????? en ze klagen niet zo veel.

En dan zouden wij ons eigenland moeten verlaten omdat we voor onszelf opkomen en een eigen mening hebben kom nou zeg !

Het enige verschil is dat hetgeen wat die polen hier verdienen in hun eigenland meer waard is. (minimumloon dus)

NijMeGeN

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

Ben het helemaal met je eens Eddie2.

cornelis

Ongelezen bericht door cornelis »

Was gisteren nog op tv, de polen hechten veel waarde aan "oude normen en waarden" op de werkvloer ???????? en ze klagen niet zo veel.

Ja en daar hoort zuipem zeker ook bij,want dat doen ze ook erg goed.

De werkgevers hebben voor een deel weer de slavernij uitgevonden,door mensen in dienst te nemen die bang zijn en goedkoop zijn en alles doen wat een werkgever zegt.Bah uitbuiterji is het als men ziet hoe dezew Polen gehuistvest zijn lijkt het wel heel erg op slavernij,de varkens bij een boer wonen vaak beter.

koetjeBoe

Ongelezen bericht door koetjeBoe »

als het je hier niet bevalt... ga dan gewoon weg !!!
Als veel meer nederlanders een dergelijk diep-onverschillige houding jegens hun landgenoten zouden aannemen, dan ligt
Het zal hier in nederland nog is een keer flink fout gaan.
inderdaad op de loer.

Walter van V

Ongelezen bericht door Walter van V »

alleen werken de meeste polen hier volgens mij als zelfstandige, worden dus gewoon ingehuurd en de rest regelen ze zelf maar... Maar kunnen in die zin dan ook geen aanspraak op uitkeringen maken, want worden gewoon beschouwd als buitenlands ondernemer.

Eddie2

Pas op mensen.

De Turken en Marokkanen waren hier ooit ook eens een minderheidsgroep. Nu zijn we bijna zover dat we ons naar hen moeten schikken, hoewel bijna??

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

Geplaatst op 28 Apr 2007 22:19 door Eddie2
Net als werkschuwe Turken straks ook radicale Polen in dit schijtland.
Alleen jij hebt een terechte uitkering Eddie2? Zover ik weet moet iedereen die in dit land in aanmerking wil komen voor wat-voor-uitkering-dan-ook aan dezelfde regels voldoen. Onderscheid maken op waar iemands wiegje heeft gestaan is dus een beetje lullig.

Eddie2

is dus een beetje lullig.
Uhm. Dat mijn vader na 40 jaar werken een lullig WW'tje of AOW tje krijgt terwijl hij daar 40 jaar voor heeft staan beulen staat dus gelijk aan een vooringenomen allochtoon die hier DIREKT, zonder ook maar iets gepresteerd te hebben, van uitkeringen en gezondheidszorg gebruik gaat maken das pas lullig. Laat ze in die kl o te landen zelf gaan zorgen voor een goede economie zodat ze hier onze verworvenheden niet gaan opvreten!

kiz

staat dus gelijk aan
de conclusie blijft voor jouw rekening Eddie2, evenals de conclusie dat "elke" allochtoon hier meteen een uitkering vraagt en (naar jouw mening) ook krijgt.
Overigens, fijn dat je vader de AOW-gerechtigde leeftijd heeft behaald. Er zijn vaders die zelfs zó ver niet komen (die hebben m.a.w. voor de kat z'n jeweetwel betaald).

Eddie2

Mijn pa is er het ras voorbeeld van dat werken goed is voor de gezondheid. En een zoon zoals ik houd hem jong en op de been (ahum)

Maar het is goed hoor dat ma ook inkomen heeft en hij gelukkig een goed aanvullend pensioen krijgt want met AOW alleen kom je er niet dat bedrag is om te janken. Ik heb overigens nooit gezegd dat elke allochtoon direkt een uitkering aanvraagt maar de geschiedenis leert dat ons stelsel misbruik toelaat en dit zal dan ook zeker weer gebeuren.

Het gaat mij er gewoon om dat Nederland niet telkens verplicht is om mensen van buiten toe te laten die het economisch minder hebben.

kiz

Mijn pa is er het ras voorbeeld van dat werken goed is voor de gezondheid.
Mag ik even een teiltje? Je opmerking is nogal wrang voor nabestaanden van degenen die, a.g.v. werken met stoffen die thans verboden zijn, hun AOW-leeftijd niet hebben gehaald.

En v.w.b. het naar Nederland halen van werknemers uit landen waar het economisch slechter is: blijkbaar zijn er door de jaren heen nog steeds werkgevers die bereid zijn deze mensen (al dan niet legaal) werk te verschaffen, in plaats van bijvoorbeeld uitkeringsgerechtigden een kans te geven op een behoorlijke werkkring. Als dát nou nog 's zou veranderen in dit land, dan had jij wellicht een goede kans op een behoorlijke werkkring en zou er voor arbeiders uit economisch mindere gebieden geen werkgelegenheid zijn en zouden ze hier nieteens naartoe komen.

Eddie2

Loonkosten is niet de schuld van de werkgevers, maar van de politiek, geef dus niet de werkgevers de schuld. Dat van mij pa is overigens met een dikke knipoog. Wie mij nog niet kent, jeetje mina.
Laatst gewijzigd door Eddie2 op 30 apr 2007 01:52, 1 keer totaal gewijzigd.

kiz

Wie mij nog niet kent, jeetje mina.
wellicht verklaart dat waarom ik je uitspraken niet kon plaatsen en er op reageerde... zó dacht ik je namelijk niet te "kennen"

Eddie2

Ik ben een en al sarcasme, privé stuit ik daarom ook nog al eens op onbegrip. Je leert er mee leven.

kiz

je omgeving ook, hoop ik... anders wordt 't erg eenzaam.

Gesloten