LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] andere cursist mee laten rijden bij halen en wegbrengen leer

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
dorpstaart
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2015 16:34

andere cursist mee laten rijden bij halen en wegbrengen leer

Ongelezen bericht door dorpstaart »

ik vind dat niet prettig.
de rijschoolhouder zegt dat dit gebruikelijk is een andere cursist mee laten rijden bij halen en
wegbrengen. als ik dat niet wil dien ik extra te betalen.
ik vind van niet mijn ervaring met een andere rijschool is dat er niet moeilijk over gedaan is, mij is vooraf meegedeeld dat een ander mee zou rijden.ik hoefde geen extra kosten te betalen.
ik ben van mening dat de rijschoolhouder mij vooraf hierop dient te wijzen.
ik heb hem het volgende meegedeeld

het is niet gebruikelijk de rijschool kan er voor kiezen er zijn rijscholen die er voor kiezen
geen ander mee te laten rijden dus heeft te maken met beleid in mijn optiek
indien een rijschoolhouder er voor kiest dient hij dit vooraf op de website kenbaar te maken en de
klant er op te wijzen dat hij extra dient te betalen als hij geen ander mee wilt laten rijden.
een kwestie van eerlijkheid en fatsoen

graag jullie ervaring
met dank voor het antwoord

dorpstaart

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: andere cursist mee laten rijden bij halen en wegbrengen leer

Ongelezen bericht door moederslink »

Bovendien kun je misschien van elkaar en elkaars fouten leren en daardoor krijg je ook nog wat extra " les".
( was in mijn tijd ook al hoor , ÷ 43 jr geleden)

dorpstaart
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2015 16:34

Re: andere cursist mee laten rijden bij halen en wegbrengen leer

Ongelezen bericht door dorpstaart »

de antwoorden zijn duidelijk.met dank voor het delen van
jullie ervaringen.

dorpstaart

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: andere cursist mee laten rijden bij halen en wegbrengen leer

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is inderdaad juist wel gebruikelijk om met de andere cursist mee te rijden. Daar kun je immers ook wat van leren. Er zullen vast ook rijscholen zijn waar dat niet zo is, daar zou je van tevoren dan naar kunnen vragen. Maar houdt er dan wel rekening mee dat de extra tijd die de instructeur tussen twee leerlingen onderweg is, ook in de lesprijs verwerkt zal zijn. Dan betaal je dus bv impliciet voor een uur, terwijl je maar 50 minuten rijdt.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: andere cursist mee laten rijden bij halen en wegbrengen leer

Ongelezen bericht door thecure »

In 'mijn' tijd was dat ook heel normaal.

Iemand ophalen tijdens mijn les, en tijdens de wissel van leerling even een pauze in het cambuurcafe voor een bakje koffie.
Laatst gewijzigd door Radar op 17 apr 2015 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Beledigende opmerking verwijderd

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: andere cursist mee laten rijden bij halen en wegbrengen leer

Ongelezen bericht door 16again »

Anderzijds valt er ook iets voor te zeggen om andere cursisten niet weg te brengen en op te halen.
Dan kun je het hele uur besteden aan rijden van examen routes.
Ikzelf was nauwelijks bekend in de "examen routes buurt" daar komend vanaf mijn huis duurde 15 tot 20 minuten. Moet je dan ook nog iemand ophalen, dan blijft er weinig van uur over om in de buurt van het CBR rond te tuffen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: andere cursist mee laten rijden bij halen en wegbrengen leer

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:Anderzijds valt er ook iets voor te zeggen om andere cursisten niet weg te brengen en op te halen.
Dan kun je het hele uur besteden aan rijden van examen routes.
Ikzelf was nauwelijks bekend in de "examen routes buurt" daar komend vanaf mijn huis duurde 15 tot 20 minuten. Moet je dan ook nog iemand ophalen, dan blijft er weinig van uur over om in de buurt van het CBR rond te tuffen.
Persoonlijk lijkt me dan het ophalen van verschillende cursisten, en dus het rijden in verschillende wijken etc, een betere training is dan de meest bekende examenroutes keer op keer te rijden?

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: andere cursist mee laten rijden bij halen en wegbrengen leer

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij gaat het ook om het leren rijden in het dagelijkse verkeer, niet het leren 'nemen' van examenroutes. Als je goed kan rijden, zijn die examenroutes ook geen probleem.

Maar terug naar het onderwerp: ik zie het probleem niet zo. Maar ik zie wel het probleem van de andere kant. Als de rijschool éérst de eerste kandidaat weg moet brengen, en daarna de volgende op moet halen, komen er 'gaten' tussen de uren. Wie gaat die betalen? Of moet dan gewoon maar het uurtarief omhoog? En hoe moet dat gepland worden?

1e les: 9.00-10.00
2e les: 10.06-11.06
3e les: 11.21-12.21

En dan moet er niet onderweg ergens een opstopping zijn, dan verschuift het nog meer. Plus de boze telefoontjes van cursisten waar of dat hij nu blijft, want ik sta al 2 minuten te wachten, en we willen wel een vol uur les.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: andere cursist mee laten rijden bij halen en wegbrengen leer

Ongelezen bericht door ruitenheer »

witte angora schreef:Volgens mij gaat het ook om het leren rijden in het dagelijkse verkeer, niet het leren 'nemen' van examenroutes. Als je goed kan rijden, zijn die examenroutes ook geen probleem.

Maar terug naar het onderwerp: ik zie het probleem niet zo. Maar ik zie wel het probleem van de andere kant. Als de rijschool éérst de eerste kandidaat weg moet brengen, en daarna de volgende op moet halen, komen er 'gaten' tussen de uren. Wie gaat die betalen? Of moet dan gewoon maar het uurtarief omhoog? En hoe moet dat gepland worden?

1e les: 9.00-10.00
2e les: 10.06-11.06
3e les: 11.21-12.21
1e les 09:00 - 9:50
2e les 10:00 - 10:50
3e les 11:00 - 11:50

In plaats van dat de leerlingen de routes naar de nieuwe leerling rijden, zal de rijschoolhouder dat doen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: andere cursist mee laten rijden bij halen en wegbrengen leer

Ongelezen bericht door tenormin »

Nou, ik vind het doodnormaal dat de ene leerling "met de ander" mee rijdt. Als je les klaar is zie de rest dan maar als een "taxi - ritje" bij het naar huis gebracht worden.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: andere cursist mee laten rijden bij halen en wegbrengen leer

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:Persoonlijk lijkt me dan het ophalen van verschillende cursisten, en dus het rijden in verschillende wijken etc, een betere training is dan de meest bekende examenroutes keer op keer te rijden?
Wellicht is dat inderdaad een betere training voor rijvaardigheid.
Maar het doel is het halen van het rijbewijs, en dat wordt getoetst op examenroute. Ken je die op je duimpje, dan is de kans kleiner dat je fouten maakt door bijv verkeersbord te missen.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: andere cursist mee laten rijden bij halen en wegbrengen leer

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef: Maar het doel is het halen van het rijbewijs, en dat wordt getoetst op examenroute.
Fout. Het doel is leren autorijden. Als je dat kunt, kun je laten toetsen of je voor een rijvaardigheidsbewijs in aanmerking komt.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: andere cursist mee laten rijden bij halen en wegbrengen leer

Ongelezen bericht door GJvdZ »

16again schreef: Dan kun je het hele uur besteden aan rijden van examen routes.
Dat is net zoiets als een VWO diploma halen door 6 jaar op examens te oefenen. Er is een kans dat je het haalt, maar je weet nul komma niks.

Tianne14
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jul 2014 14:01

Re: andere cursist mee laten rijden bij halen en wegbrengen leer

Ongelezen bericht door Tianne14 »

Het ligt aan de rijschool waar je lest!

Vroeger....heel lang geleden :lol: .... was dat bij mijn lessen ook zo. Nu woonde ik destijds in een dorp en het kostte niet veel tijd om iemand even weg te brengen en de volgende op te halen.
Mijn zoon heeft bij twee rijscholen gelest vanuit Den Haag. De eerste rijschool deed dit ook. Maar bij wegbrengen van leerlingen in Zoetermeer en ophalen Den haag Centrum kost dat vrijwel de hele les; dan wordt de route grotendeels bepaald door de leerling voor en na jou.

De rijschool die we daarna kozen deed dit niet en daar was alle tijd om een route te rijden die op dat moment het meest leerzaam was voor de leerling. Dat kost de rijschool natuurlijk veel meer tijd en brengt veel minder op. Maar deze instructrice had wat dat betreft hart voor haar vak, dat was aan alles te merken bij haar lessen.

Het is maar net wat je afspreekt; maar dat moet je wel van tevoren overleggen denk ik.

Gesloten