LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CBR Haarlem laat makkelijk zakken

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
Rutger82
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 okt 2015 11:47

CBR Haarlem laat makkelijk zakken

Ongelezen bericht door Rutger82 »

Mijn partner is Oekraïense en is in September vorig jaar in Nederland komen wonen.
Omdat zijn als mijn partner naar Nederland is gekomen, is haar Oekraïense rijbewijs maar 6 maanden geldig (haar Oekraïense collega die als kennismigrant is gekomen, kan wel gewoon haar Oekraïense rijbewijs omwisselen voor een Nederlandse. Erg krom allemaal, maar dat is een andere discussie).

Ondanks dat mijn partner al 8 jaar rijervaring heeft in Oekraïne, kan ze volgens de Nederlandse staat niet rijden en moet ze haar rijbewijs opnieuw halen. Dat betekend theorie en praktijk examen.
In eerste instantie dachten wij dat dit niet zo lastig zou moeten zijn. Ze is geslaagd voor haar theorie en heeft een paar opfris lessen genomen bij de rijschool die haar hier bij zou helpen.

Vervolgens is er een examen aangevraagd, die ze afgelegd heeft bij het CBR in Haarlem. Daar is ze helaas voor gezakt. De vrouwelijke examinator was (volgens mijn partner, was er zelf niet bij) vrij vaag in wat zou precies had fout gedaan, maar goed ze zou wel gelijk hebben gehad....
Omdat haar rijinstructeur voor het haar eerste examen al overtuigd was dat ze er klaar voor was, is er direct een nieuw examen aangevraagd en heeft ze nog een paar lesjes extra genomen. Haar tweede examen heeft ze overigens ook niet gehaald! Deze examinator van het CBR Haarlem zei dat ze goed gereden had, maar ze heeft te hard geremd voor dat ze bij een kruising was. Hier had ze dus iets eerder uit moeten laten rollen. Uh, wat?

Jammer maar helaas. Weer een beetje een vage reden, maar ze zal opnieuw niet goed genoeg hebben gereden. Haar rijinstructeur had ook geen verklaring meer voor het zakken en een derde examen werd aangevraagd. En weer zijn er extra lessen genomen.
Vandaag was haar derde examen. Mijn partner en haar rijinstructeur hadden met elkaar afgesproken dat ze niet tegen de examinator zouden zeggen dat ze al 8 jaar ervaring heeft en dat de instructeur niet mee zou rijden. Wellicht dat dat zou helpen, maar helaas is ze weer gezakt. Dit keer was de reden van de Haarlemse CBR examinator dat ze 98 reed bij het oprijden van de snelweg, ipv 100...
Haar instructeur heeft achteraf gezegd dat er niets meer is wat hij haar kan leren en dat ze wellicht beter een andere instructeur kan zoeken.

Na haar derde examen weiger ik nog langer te twijfelen aan de rijkunsten van mijn partner. Ik krijg toch een zwaar vermoeden dat het CBR Haarlem wel heel makkelijk mensen laat zakken.
Ik ben even gaan Googlen, en kwam deze reactie tegen: http://www.klacht.nl/ik-heb-vandaag-voo ... er-gezakt/

Dit verhaal is toch wel heel herkenbaar (ook een minder Nederlands sprekend iemand, net als mijn partner. Zou graag het tegendeel bewezen zien worden, maar zou dat er mee te maken kunnen hebben?). Het klinkt natuurlijk als een slecht verliezer, te zeggen dat het aan het CBR ligt als je zakt, maar ik vind dit zo een raar verhaal dat ik toch vermoed dat hier een luchtje aan zit.

Mijn vraag is dan ook,
@Radar: hebben jullie vaker klachten gehad over het CBR in Haarlem?
@lezers: zijn er meer mensen die dit verhaal herkennen?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: CBR Haarlem laat makkelijk zakken

Ongelezen bericht door puma73 »

Rutger82 schreef:Mijn partner is Oekraïense en is in September vorig jaar in Nederland komen wonen.
Omdat zijn als mijn partner naar Nederland is gekomen, is haar Oekraïense rijbewijs maar 6 maanden geldig (haar Oekraïense collega die als kennismigrant is gekomen, kan wel gewoon haar Oekraïense rijbewijs omwisselen voor een Nederlandse. Erg krom allemaal, maar dat is een andere discussie).

Ondanks dat mijn partner al 8 jaar rijervaring heeft in Oekraïne, kan ze volgens de Nederlandse staat niet rijden en moet ze haar rijbewijs opnieuw halen. Dat betekend theorie en praktijk examen.
In eerste instantie dachten wij dat dit niet zo lastig zou moeten zijn. Ze is geslaagd voor haar theorie en heeft een paar opfris lessen genomen bij de rijschool die haar hier bij zou helpen.

Vervolgens is er een examen aangevraagd, die ze afgelegd heeft bij het CBR in Haarlem. Daar is ze helaas voor gezakt. De vrouwelijke examinator was (volgens mijn partner, was er zelf niet bij) vrij vaag in wat zou precies had fout gedaan, maar goed ze zou wel gelijk hebben gehad....
Omdat haar rijinstructeur voor het haar eerste examen al overtuigd was dat ze er klaar voor was, is er direct een nieuw examen aangevraagd en heeft ze nog een paar lesjes extra genomen. Haar tweede examen heeft ze overigens ook niet gehaald! Deze examinator van het CBR Haarlem zei dat ze goed gereden had, maar ze heeft te hard geremd voor dat ze bij een kruising was. Hier had ze dus iets eerder uit moeten laten rollen. Uh, wat?

Jammer maar helaas. Weer een beetje een vage reden, maar ze zal opnieuw niet goed genoeg hebben gereden. Haar rijinstructeur had ook geen verklaring meer voor het zakken en een derde examen werd aangevraagd. En weer zijn er extra lessen genomen.
Vandaag was haar derde examen. Mijn partner en haar rijinstructeur hadden met elkaar afgesproken dat ze niet tegen de examinator zouden zeggen dat ze al 8 jaar ervaring heeft en dat de instructeur niet mee zou rijden. Wellicht dat dat zou helpen, maar helaas is ze weer gezakt. Dit keer was de reden van de Haarlemse CBR examinator dat ze 98 reed bij het oprijden van de snelweg, ipv 100...
Haar instructeur heeft achteraf gezegd dat er niets meer is wat hij haar kan leren en dat ze wellicht beter een andere instructeur kan zoeken.

Na haar derde examen weiger ik nog langer te twijfelen aan de rijkunsten van mijn partner. Ik krijg toch een zwaar vermoeden dat het CBR Haarlem wel heel makkelijk mensen laat zakken.
Ik ben even gaan Googlen, en kwam deze reactie tegen: http://www.klacht.nl/ik-heb-vandaag-voo ... er-gezakt/

Dit verhaal is toch wel heel herkenbaar (ook een minder Nederlands sprekend iemand, net als mijn partner. Zou graag het tegendeel bewezen zien worden, maar zou dat er mee te maken kunnen hebben?). Het klinkt natuurlijk als een slecht verliezer, te zeggen dat het aan het CBR ligt als je zakt, maar ik vind dit zo een raar verhaal dat ik toch vermoed dat hier een luchtje aan zit.

Mijn vraag is dan ook,
@Radar: hebben jullie vaker klachten gehad over het CBR in Haarlem?
@lezers: zijn er meer mensen die dit verhaal herkennen?

hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Re: CBR Haarlem laat makkelijk zakken

Ongelezen bericht door hvff »

Waarom dit bericht nogmaals geplaatst ?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: CBR Haarlem laat makkelijk zakken

Ongelezen bericht door puma73 »

hvff schreef:Waarom dit bericht nogmaals geplaatst ?
Soms wijzigen mensen hun berichten of worden verwijderd. Zo blijft het oorspronkelijke bericht bewaard

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: CBR Haarlem laat makkelijk zakken

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

Een link die niet werkt. Maar goed. Als u zo ontevreden bent over Haarlem is het misschien beter naar een andere plaats uit te wijken ? Heeft u zichzelf wel eens afgevraagd waarom wij een Oekraïens rijbewijs niet accepteren? Wellicht dat u uw vrouw eens wat lessen laat nemen zij een andere rijschool. Een second opinion zeg maar.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: CBR Haarlem laat makkelijk zakken

Ongelezen bericht door 16again »

Is beheersing van de Nederlandse taal en communicatie met examinator niet het probleem?
Rutger82 schreef:weer gezakt. Dit keer was de reden van de Haarlemse CBR examinator dat ze 98 reed bij het oprijden van de snelweg, ipv 100...
Dat lijkt mij totale onzin.
Bij invoegen let ik niet eens op snelheidsmeter maar pas simpelweg de eigen snelheid aan op de snelheid van het verkeer op de rechter rijbaan. Rijden daar vrachtwagens, dan is 98 weer te snel.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: CBR Haarlem laat makkelijk zakken

Ongelezen bericht door sjohie »

Het lijkt soms of er een zekere willekeur bij examinatoren is, daar wordt al tientallen jaren zwaar over gediscussieerd tijdens verjaardagen aan de achtertafels van menige doorzonwoning. Ook gaat er al jaren een gerucht dat ze maar een X percentage per dag zouden mogen doen slagen, en dat als je op de middag rijdt, je dáárom weer minder kans op slagen zou hebben. Dat heb ik mensen met het fanatisme van een Iraanse mullah zien verdedigen over de leverworst.

Van al dat soort dingen is nooit sluitend bewijs gevonden, dus ik zou niet teveel ingaan op dat soort algemene dingen, ook niet op evt internetpagina's. Er zijn wel gevallen van echte rotte appels onder examinatoren maar ook rijschoolhouders. zie de discussie over sex als betaalmiddel voor rijlessen afgelopen week in de media.

Zoals al geopperd, ik zou een paar rijlessen nemen bij een andere instructeur als second opinion, en evt een klacht indienen bij het CBR.

LRNL
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 dec 2015 16:42

Re: CBR Haarlem laat makkelijk zakken

Ongelezen bericht door LRNL »

Het is via www.rijschoolgegevens.nl vrij makkelijk te zien of bij een bepaald CBR veel mensen zakken of niet. Bij Haarlem slaagt minstens 51% in een keer. Dit is vergeleken met de CBR's Den Haag en Rotterdam (36-40%) die volgens mij de laagste slagingspercentages van Nederland hebben, vrij goed.

Het is mogelijk dat het examen is afgenomen door een nieuwe examinator. Het schijnt dat nieuwe examinatoren iets sneller het autorijden als onvoldoende beoordelen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: CBR Haarlem laat makkelijk zakken

Ongelezen bericht door crazyme »

Oud bericht

Gesloten