LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CBR is ongeschikt voor het afnemen van rijexamens

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.

Rijexamen moet afgelegd worden bij een agent ipv bij CBR?

Eens
9
25%
Oneens
27
75%
 
Totaal aantal stemmen: 36

Kees36
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 sep 2013 02:02

Re: CBR is ongeschikt voor het afnemen van rijexamens

Ongelezen bericht door Kees36 »

Gewoon kicken die Cbr !!!
Waar rook is vuur.
Niets voor niets reageren er zoveel mensen
Met negatieve reacties naar het Cbr toe
Moet wat aan gedaan worden

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: CBR is ongeschikt voor het afnemen van rijexamens

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

Kees36 schreef:Wat betreft Cbr. Geldklopperij
1 ritten zijn niet hetzelfde 1 krijgt makkelijke rit de ,
Ander alle hoeken van Amsterdam
Je moet toch onder alle omstandigheden kunnen rijden? Daarnaast is de duur van de rit 35 minuten. Als je dan al niet een redelijke (hoeft niet foutloos te zijn) kunt neerzetten hoe moet dat dan als je geslaagd bent? Of ga je dan alleen makkelijke routes rijden?
Kees36 schreef:2 letterlijk zoeken naar fouten 1 en 2 de keer.
Vreemd maar waar, ik ben het hier deels met je eens. Het is niet letterlijk zoeken naar fouten maar CBR is inderdaad de derde of vierde keer soepeler. Om in 1 x te slagen moet je beter rijden dan de derde keer.
Kees36 schreef:3 3 de examenexamen zijn ze heel nonchalant ja bent geslaagd heel goed gedaan
Na 2 uurtjes extra les hahahhaah
Examen is een momentopname. Het kan natuurlijk dat je helemaal klaar bent voor het examen maar je toch net een foutje te veel maakt. Dan is het zelfs mogelijk om de tweede keer te slagen zonder een extra les te nemen. Dit geldt natuurlijk niet als je gezakt bent omdat je er nog niet klaar voor was.
Kees36 schreef:Punt 4. Cbr geeft slagingspercentages aan als u goed kijkt valt er een patroon op
Aan de scores ze zitten allemaal aan de 50 à 60 procent.
Landelijk gezien is dat zelfs nog lager. Rond de 49 %. Het is natuurlijk ook een verschil of je moet afrijden in Rotterdam of in Terneuzen. In Terneuzen ligt ook het aantal lessen veel lager.
Kees36 schreef:Let wel sommige geven moterrijles vandaar de verschillen .in percentages)
Dat heeft er niets mee te maken. De slagingspercentages zijn gescheiden van elkaar per categorie. Dat heeft dus geen enkele invloed op elkaar.
Kees36 schreef:Mijn laatste punt voor alle haters en nep examinatoren
Als je ballen heb zet je een camera in de auto of een onafhankelijk persoon die meegaat
En recht heeft op de uitkomst Examn .Camera liegt niet
Ik denk dat elke rijschool wel 300 euro kan missen voor hard bewijs .
Ik denk dat je dat nog vies tegen zal vallen. Ik ben er n.l. van overtuigd dat de resultaten dan lager zullen worden. Er wordt n.l. nogal wat afgematst.
Kees36 schreef:Gewoon kicken die Cbr !!!
Waar rook is vuur.
Niets voor niets reageren er zoveel mensen
Met negatieve reacties naar het Cbr toe
Moet wat aan gedaan worden
Veel mensen reageren? 15 mensen. Nounou.

E-J
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 mei 2013 20:18

Re: CBR is ongeschikt voor het afnemen van rijexamens

Ongelezen bericht door E-J »

De ervaring die ik met het CBR heb is gewoon normaal goed.

Ik kom uit een landelijk gebied, en reed dus al jaren op landbouwmachines voordat ik auto ging rijden, en mijn instructeur is de eerste 6 lessen alleen maar bezig geweest met zaken afleren ipv aanleren, na een 18 lessen een TTT gehad, waar een paar punten uit naar voren kwamen waar nog aan gewerkt moest worden, toen nog een 10 lessen gehad en daarna de eerste keer geslaagd.

Mijn ervaring met beginnende bestuurders, wat ik intussen niet meer ben, is dat het niet enkel een attitude probleem is maar ook een stuk voertuigbeheersing wat gewoon nog niet aanwezig is, veel mensen denken helaas ten onrechte dat ze met het netjes rijden in de lesauto al een hele chauffeur zijn...dacht ik toen ook hoor....maar dat krijg je pas na duizenden km maken in alle weersomstandigheden. En wat ik toendertijd begreep, kijkt het CBR niet alleen of je alle regeltjes kent, maar proberen ze ook een inschatting van jou zekerheid achter het stuur te maken. En ja, als je dan bijdehand doet of je nog erg onzeker bent, snap ik wel dat een examinator vind dat je er nog niet klaar voor bent om alleen de weg op te gaan.

mediater
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2013 21:42

Re: CBR is ongeschikt voor het afnemen van rijexamens

Ongelezen bericht door mediater »

Is het cbr ongeschikt om praktijkrijexamens af te nemen? Feitelijke beoordeling vindt plaats door
de examinator. De minister (I@M) verstrekt het cbr richtlijnen waarmee het cbr rekening heeft te houden. In naam van het cbr als werkgever oordeelt de examinator systematisch en met persoonlijke inzicht.
Sinds de oprichting van het cbr is dit al zo.
De vraag is wil de politiek en cbr werkelijk en zo optimaal product leveren. Of is er gewoonweg géén
politieke noodzaak om subjectieve beïnvloeding bij het praktisch rijexamen maximaal haalbaar uit te sluiten of dit minimaal eens te onderzoeken.
De examinator is de brenger van het slechte nieuws. Dus het ligt helaas voor de hand dat dit mens
de reactie van de examenkandidaat als eerste mag opvangen. Met regelmaat worden examinatoren geconfronteerd met verbale en non verbale agressie.
De beperkte bandbreedte waarop de examinator alleen-beslissingsrecht uit mag oefenen is volgens velen niet meer van deze tijd. Vervelender wordt het als de cliënt ervaart dat hij voor de rijvaardigheidstest alleen maar bij het cbr terecht kan. Het wordt ook niet makkelijker examenbeoordelingen te accepteren als blijkt dat een second opinion ook niet mogelijk is.
De betaalbaarheid en beschikbaarheid van techniek als cameravolgsystemen biedt wellicht mogelijkheden en is de moeite waard om te onderzoeken lijkt me.
Het verleden heeft meer dan eens aangetoont dat de examinator hoeveel hij ook van zijn
werk houdt slachtoffer is van zijn functie. Het cbr kan wellicht voortouw nemen en onderzoek
doen. Echter cbr is bezig haar interne problemen op te lossen. Duurzame en systematische product innovatie is bij cbr even niet aan de orde. Ze lijkt de eisen en mogelijkheden van deze tijd te ontwijken.
Kortom de politiek had hier al aandacht moeten geven.
Tot er iets veranderd;
-blijft het imago van cbr negatief
-cbr personeel kan op verbale en non verbale agressie blijven rekenen.
-de kandidaat geeft wellicht (ONNODIG) veel geld uit aan een rijopleiding en proefexamen en één of meerdere rijexamens terwijl de minister er geen urgentie in ziet subjectiviteit zo veel mogelijk bij een rijexamen uit te sluiten.
-rijscholen blijven met hun slagingspercentage in het achterhoofd de relatie met examinatoren en optimaal houden. Een onnodig subjectieve factor als het slagingspercentage van een rijschool is inmiddels een ook economische factor van geworden.
Het slagingspercentage van rijscholen moeten door het cbr verplicht worden gepubliceerd.
-de naam cbr zal wellicht weer in een programma als "de slechtste chauffeur van Nederland" terugkomen. Maar de verkeersveiligheid in Nederland verdient beter lijkt me.

Ikzelf ben rijschoolhouder en stop binnen niet al te lange tijd met mijn werk. In de jaren achter mij
heb ik de rijschoolbranche achteruit zien gaan. Betrouwbaarheid is een schaars goed geworden.
Ook na mij geloof ik dat er toekomst zit in de rijschoolbranche. Het cbr kan hier maximaal lichtend voorbeeldin zijn.
Cbr opnieuw een geloofwaardig imago. Wanneer de politiek en cbr dit willen !!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: CBR is ongeschikt voor het afnemen van rijexamens

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het lijkt wel alsof iedereen die in Nederland zijn werk doet verdacht is en op z'n minst probeert mensen op te lichten. Een beetje ziekelijk wantrouwen. Dan denk ik alleen maar "Zoals de waard is....". Kennelijk doen al die klagers niet anders als ze aan het werk zijn en denken ze dat anderen ook allemaal zo zijn.

Gesloten