LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CBR Spijkenisse geldkloppers!!!

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: CBR Spijkenisse geldkloppers!!!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Instructeur 69 schreef:Niet zelden remt een leerling voor een van links komende auto die al aan het remmen is. Als je dan vraagt waarom de leerling stopt is het antwoord dikwijls "Hij kwam zo hard aan" Gelukkig kan ik door de camera aan boord situaties terugkijken en zien leerlingen later dat die auto al aan het afremmen was teneinde voorrang te verlenen.
Velen kunnen dat helemaal nog niet zo goed inschatten als ze nog aan het leren zijn om auto te rijden of op examen gaan. Daarbij hebben de auto's van tegenwoordig ook aardige remmen en ziet een auto die ze op zich af zien komen vaker 'eng' uit.

Later ontwikkelt men daar een veel beter gevoel voor in mijn optiek. Ik kan me nog wel herinneren dat ik pas na het behalen van het rijbewijs gevoel kreeg voor het inschatten of iemand wel of niet ging remmen, of iemand wel of niet de auto er nog vlug even voor gooit. Toen pas ben ik ook meer gaan 'zien' in het verkeer in de zin van of een andere automobilist je wel of niet gezien heeft ed.
Instructeur 69 schreef: Veel staat of valt tijdens jou examen natuurlijk ook met het andere wegverkeer ONZIN. Je kunt rijden of je kunt het niet. En vergeet niet dat de CBR een hele lage norm hanteert.
Wel en niet. Het overige verkeer kan ook zeker een grote invloed hebben op de gelegenheid die een kandidaat krijgt om fouten te maken. Een voorbeeld van mijn eigen rijexamen zo'n 12 jaar geleden. Op de snelweg kreeg ik maar bitter weinig gelegenheid om ook maar iets fout te doen (niet vergeten te kijken maar dat was het wel). Met invoegen en uitvoegen kon ik niet in de problemen komen, inhalen hoefde ik niet. Op de een of andere manier heb ik op het stukje snelweg tijdens mijn rijexamen (tussen 10 en 11 's ochtends) geen enkel ander voertuig gezien geen auto's, geen vrachtwagens en geen motoren ook niet in de verte ofzo. De weg was echt helemaal leeg en leek wel een stukje afgesloten circuit waar ik in mijn eentje reed.

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: CBR Spijkenisse geldkloppers!!!

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

Emmy75 schreef: Velen kunnen dat helemaal nog niet zo goed inschatten als ze nog aan het leren zijn om auto te rijden of op examen gaan. Daarbij hebben de auto's van tegenwoordig ook aardige remmen en ziet een auto die ze op zich af zien komen vaker 'eng' uit.Later ontwikkelt men daar een veel beter gevoel voor in mijn optiek. Ik kan me nog wel herinneren dat ik pas na het behalen van het rijbewijs gevoel kreeg voor het inschatten of iemand wel of niet ging remmen, of iemand wel of niet de auto er nog vlug even voor gooit. Toen pas ben ik ook meer gaan 'zien' in het verkeer in de zin van of een andere automobilist je wel of niet gezien heeft ed.
Kijk, als men iets simpels als hierboven beschreven staat niet kan heeft men op een examen niets te zoeken. Want als men het rijbewijs heeft en men stopt voor alles wat beweegt kunnen zeer gevaarlijke situaties ontstaan. Ik begin wel te begrijpen waarom men vindt dat het rijbewijs halen in 20 lesjes te doen moet zijn wanneer men vindt dat dit soort belangrijke dingen aangeleerd moeten kunnen worden nadat men het rijbewijs heeft behaald.

Emmy75 schreef: Wel en niet. Het overige verkeer kan ook zeker een grote invloed hebben op de gelegenheid die een kandidaat krijgt om fouten te maken. Een voorbeeld van mijn eigen rijexamen zo'n 12 jaar geleden. Op de snelweg kreeg ik maar bitter weinig gelegenheid om ook maar iets fout te doen (niet vergeten te kijken maar dat was het wel). Met invoegen en uitvoegen kon ik niet in de problemen komen, inhalen hoefde ik niet. Op de een of andere manier heb ik op het stukje snelweg tijdens mijn rijexamen (tussen 10 en 11 's ochtends) geen enkel ander voertuig gezien geen auto's, geen vrachtwagens en geen motoren ook niet in de verte ofzo. De weg was echt helemaal leeg en leek wel een stukje afgesloten circuit waar ik in mijn eentje reed.

Voor iemand die auto kan rijden vormt het andere verkeer zelden tot nooit een probleem. Ook tijdens het examen niet. Tijdens de lessen zoek ik voor mijn leerlingen drukke (snel)wegen op. Jij vindt dat jij auto kunt rijden? Jij vindt dat je examen kunt gaan doen? Toon het mij!! Je rijbewijs behoor je te behalen als je KUNT rijden. En als je dat niet kunt, tja dan staat of valt een examen inderdaad met het andere verkeer. Maar dat verkeer rijdt er volgende week ook toch?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: CBR Spijkenisse geldkloppers!!!

Ongelezen bericht door ciske »

in 20 lesjes te doen


wat een kletskoek maak je er weer van :lol: ik stop nooit voor elk dingentje maar alsnog ken je dat in 20 lessen leren hoor, heb je er geen 48 voor nodig, dat noem ik geldtrekkerij.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: CBR Spijkenisse geldkloppers!!!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Instructeur 69 schreef:Kijk, als men iets simpels als hierboven beschreven staat niet kan heeft men op een examen niets te zoeken.
Dat ben ik ook helemaal met u eens. Ik bedoelde dan ook niet dat ik het pas erna helemaal ben gaan leren. Ik ging ook toen echt niet voor elk wissewasje op de rem. Ik vind het een beetje lastig uitleggen.. ik ben wel later meer gevoel gaan krijgen voor wat een andere automobilist gaat doen. Op de een of andere manier zie ik dat sneller aankomen aan de manier van rijden (ja heel raar en ik kan niet zeggen wat het dan is dat ik zie) tegenwoordig dan toen ik echt net het rijbewijs had.

Misschien heb ik dit ook wel geleerd vanwege het soort auto waarin ik de eerste paar jaar reed (het was een oude mini cooper). Toch is zoiets een verhaal apart op de weg en moet men ervaren. Haal je bijvoorbeeld een mercedes of bmw in op een autoweg zie je ze even later vol gas voorbij komen alsof ze het niet kunnen hebben ingehaald te worden door een mini. Anderen zien je heel vaak totaal niet of schatten je snelheid totaal verkeerd in, daardoor leer je heel goed kijken naar alles wat er zich om je heen gebeurt en ben je op rariteiten voorbereid.
Instructeur 69 schreef: Voor iemand die auto kan rijden vormt het andere verkeer zelden tot nooit een probleem. Ook tijdens het examen niet. <knip> En als je dat niet kunt, tja dan staat of valt een examen inderdaad met het andere verkeer. Maar dat verkeer rijdt er volgende week ook toch?
Zelden tot nooit is dus toch heel soms en sja net met de extra zenuwen van een examen die men niet meer heeft als men het rijbewijs op zak heeft, kunnen wel eens rare dingen gebeuren. Dat wil niet zeggen dat deze dan maar niet kan rijden. U zult vast in al die jaren (25 was 't toch ? of 15 ?) wel eens hebben meegemaakt dat een leerling in de les prima kon rijden maar het net op examen even niet liet zien. Een examen is een momentopname van pak-n-beet een uurtje. Ik heb bijvoorbeeld bij vermoeidheid ook wel eens een mindere rit.

Ook als je wel kunt rijden, kunnen andere automobilisten het je heel makkelijk maken of juist heel lastig. Sommigen gaan als het druk is even naar links als het kan en er moet een zwikkie auto's invoegen. Sommigen kiezen ervoor om een gat dat er eerst wel was nog net even dicht te gooien en ja dan kan ik me voorstellen dat een beginnend bestuurder net even twijfelt of het verkeerde besluit waardoor deze zakt. Bijna iedereen maakt dit soort rare momenten wel eens mee op de weg en meestal gaat het goed ook al maken ze een mindere beslissing maarja op examen betekent dit zakken.

Ik had inderdaad erg veel geluk op rijexamen met het snelweg deel (niet dat ik dat niet kon, want ik haalde in mijn 1e les al in). Maar ik bedoel dat ik een heleboel beslissingen niet heb hoeven nemen, dus kunnen deze ook niet verkeerd zijn. Ik hoefde niet in te halen, dus kan ik er niets fout aan doen. Ik hoefde geen beslissing te nemen, ga ik de vrachtauto nog net wel of net niet langs voor de afrit dus kon ik daar niets fout aan doen. Ik hoefde nergens te ritsen of spitsstroken... enz.

Ik had het geluk het rijbewijs keurig binnen 10 weekjes te halen na 1 examen, dus zo slecht zal het wel niet geweest zijn.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: CBR Spijkenisse geldkloppers!!!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Instructeur 69 schreef: Ik begin wel te begrijpen waarom men vindt dat het rijbewijs halen in 20 lesjes te doen moet zijn wanneer men vindt dat dit soort belangrijke dingen aangeleerd moeten kunnen worden nadat men het rijbewijs heeft behaald.
Dat vind ik overigens niet. Hoewel ik het (net als ciske) wel erg gevaarlijk vind algemeen iets over aantallen lessen te zeggen. Dat is per kandidaat heel verschillend. Ik mocht vanaf les 1 de snelweg op, zelf schakelen ed. Ooit ging ik een kandidaat ophalen die mij naar huis moest brengen (pff wat was ik blij dat ik thuis was). Deze had al een les of 20 gehad, mocht nog steeds niet zelf schakelen, vertelde hij voor het ophalen want zij had al moeite genoeg om de auto binnen haar weggedeelte te houden en echt er was geen woord van overdreven.

Ik had echt een heel goede instructeur (vind ik). Hij had ook niet snel last van een zenuwachtige voetjes of 'losse handjes' (in de zin van aan het stuur zitten). In alle lessen heeft hij nooit aan het stuur gezeten bij mij en ooit 1x op de rem gestaan (een ingreep gedaan dus) om mij te laten schrikken. Ik was reed op een beruchte examenroute en kwamen een stopbord tegen terwijl je echt heel veel overzicht had en er niets kwam van beide kanten. Ik kondig nog leuk aan van ach dat stopbord er komt toch niets ik kan wel rustig doorrijden. Hij zei niets maar trapte bij het bord gewoon op de rem en zei ik laat je nu bewust schrikken, zodat je dit soort dingen niet nu al aanleert anders doe je het op examen ook en zak je; later als je je rijbewijs hebt, krijg je hooguit een bekeuring maar heb je wel je rijbewijs. Ja hij had helemaal gelijk. Dat was mijn enige ingreep ooit.

Ik reed een keer door een nauw straatje en er kwam een tegenligger, nou past precies dacht ik en ik minderde geen vaart maar stuurde strak overal langs. Bij dit soort dingen greep hij niet in maar deed hij daarna altijd af als straks op examen moet je wel laten zien dat je het gevaar herkent en iets vaart mindert. Ik zei hoezo, past toch ? Ja past wel maar was wel wat smal en als de examinator jeukende voetjes heeft, kan die op de rem trappen.

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: CBR Spijkenisse geldkloppers!!!

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

Emmy75 schreef: Zelden tot nooit is dus toch heel soms en sja net met de extra zenuwen van een examen die men niet meer heeft als men het rijbewijs op zak heeft, kunnen wel eens rare dingen gebeuren. Dat wil niet zeggen dat deze dan maar niet kan rijden. U zult vast in al die jaren (25 was 't toch ? of 15 ?) wel eens hebben meegemaakt dat een leerling in de les prima kon rijden maar het net op examen even niet liet zien. Een examen is een momentopname van pak-n-beet een uurtje. Ik heb bijvoorbeeld bij vermoeidheid ook wel eens een mindere rit.
Ja. Heel soms. Maar als je in de examenzaal zit te wachten hoor je veel verhalen. Strekking van die verhalen is dat bij de gezakte kandidaten dit in het merendeel van de examens voorkomt. Dat is onzin. Misschien 1 op de 1000 examens. En dan laat een examinator het examen niet afhangen van dat ene moment. Een examinator is heel goed in staat om extreme dingen uit het examen te filteren hoor. En ja, iedere instructeur maakt wel eens mee dat een goede leerling zakt door zenuwen en een minder goede toch slaagt omdat deze juist op het examen de rit van zijn leven rijdt. Komt voor, maar net zo weinig als mensen die in 20 uur in 1 x het rijbewijs halen. Het examen duurt 55 minuten waarvan men 35 minuten rijdt. Zenuwen krijgen ook vaak de schuld. Je moet ook met zenuwen kunnen rijden. Als ik nu een telefoontje krijg dat mijn zoon in een ziekenhuis 100 km hier vandaan met ernstig letsel is opgenomen, gieren de zenuwen door mijn keel. Dan stap ik in de auto en ik verzeker u dat ik heel in het ziekenhuis aankom. Want ik blijf veilig rijden. Dat is ook met zenuwen goed te doen hoor.
Emmy75 schreef:Ook als je wel kunt rijden, kunnen andere automobilisten het je heel makkelijk maken of juist heel lastig. Sommigen gaan als het druk is even naar links als het kan en er moet een zwikkie auto's invoegen. Sommigen kiezen ervoor om een gat dat er eerst wel was nog net even dicht te gooien en ja dan kan ik me voorstellen dat een beginnend bestuurder net even twijfelt of het verkeerde besluit waardoor deze zakt. Bijna iedereen maakt dit soort rare momenten wel eens mee op de weg en meestal gaat het goed ook al maken ze een mindere beslissing maarja op examen betekent dit zakken.

Ik had het geluk het rijbewijs keurig binnen 10 weekjes te halen na 1 examen, dus zo slecht zal het wel niet geweest zijn.
Zoals eerder al gemeld, dit betekent op het examen NIET direct zakken. Hoewel de indianenverhalen en de borrelpraat anders beweren zak je niet meer op 1 moment. Ja in mijn tijd wel. Toen deed men nog aan "incident examinering" 1 ingreep was gezakt. Tgenwoordig kijkt men naar het totaalplaatje.
Laatst gewijzigd door Instructeur 69 op 02 feb 2012 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: CBR Spijkenisse geldkloppers!!!

Ongelezen bericht door ciske »

Toen deed men nog aan "incident examinering" 1 ingreep was gezakt. Tgenwoordig kijkt men naar het totaalplaatje.
dat is niet waar, ook nu zak je met 1 ingreep.

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: CBR Spijkenisse geldkloppers!!!

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

ciske schreef:
Toen deed men nog aan "incident examinering" 1 ingreep was gezakt. Tgenwoordig kijkt men naar het totaalplaatje.
dat is niet waar, ook nu zak je met 1 ingreep.
Ja, als de examinator ingrijpt om een ongeluk te voorkomen. Eis is daarbij wel dat de fout aan de leerling te verwijten is. M.a.w. als de leerling geen voorrang verleent aan een van rechts komende bestuurder, ja DAN zakt deze leerling. Maar als je dat al niet kunt wat doe je dan op een examen?? Maar als je goed gelezen had dan had je kunnen lezen dat ik ook helemaal niet beweer dat je met 1 ingreep NIET zou kunnen zakken. Ik beweer dat je met een ingreep WEL KUNT slagen. Dat was vroeger onmogelijk.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: CBR Spijkenisse geldkloppers!!!

Ongelezen bericht door ciske »

wat doe je dan op een examen
die vraag kennen we dan beter aan jou stellen :lol: de instructeur geeft aan wanneer iemand op ken.

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: CBR Spijkenisse geldkloppers!!!

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

ciske schreef:
wat doe je dan op een examen
die vraag kennen we dan beter aan jou stellen :lol: de instructeur geeft aan wanneer iemand op ken.
Ik neem aan dat je wilt zeggen: Die vraag kunnen we beter aan jou stellen. De instructeur geeft aan wanneer iemand op kan.

In veel gevallen willen leerlingen op. Zij gaan dan pushen. O.a. door al die borrelpraat die ze van de vrienden horen, ouders die het allemaal duur vinden enz. Als in Nederland meer dan 50 % het niet voor elkaar krijgt om in 1 x te slagen wil dat zeggen dat ze te weinig zijn voorbereid. Een te kort aan lessen dus. Sommige rijscholen adverteren met "na 20 lessen examen" Die hebben dan een slagingspercentage's van 15-20%

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: CBR Spijkenisse geldkloppers!!!

Ongelezen bericht door ciske »

Zij gaan dan pushen
een beetje goede instructeur laaat zich niet pushen, dus dan ligt het toch aan de instructeur en ik ken zelf wel beslissen hoe ik schrijf :lol:

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: CBR Spijkenisse geldkloppers!!!

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

ciske schreef: een beetje goede instructeur laaat zich niet pushen, dus dan ligt het toch aan de instructeur en ik ken zelf wel beslissen hoe ik schrijf:lol:
Nee dat kun je niet. Je bent helaas de Nederlandse taal niet machtig genoeg om behoorlijk te schrijven. Daar kun je een cursus voor volgen.
Daarnaast kun je ook niet lezen. Ik laat mijzelf inderdaad niet pushen dus die vraag kun je aan mij dan ook niet stellen. Iemand die na 20 lessen op wil en er niet klaar voor is (de meesten dus) die gaat niet op. En als ze dat wel willen gaan ze maar naar een ander. Zo doe ik dat al jaren. Ik laat me n.l niet leiden door borrelpraat en broodje aap verhalen.
Laatst gewijzigd door Instructeur 69 op 02 feb 2012 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: CBR Spijkenisse geldkloppers!!!

Ongelezen bericht door ciske »

En als ze dat wel willen gaan ze maar naar een ander
als je daar bang voor bent ....dan ben je een waardeloze instructeur.

voor dat andere heb ik dus een melding gemaakt!!

Radar
Site Admin
Berichten: 5508
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: CBR Spijkenisse geldkloppers!!!

Ongelezen bericht door Radar »

Uit dit topic hebben wij het nodige geruzie verwijderd. Gelieve u in het vervolg van de discussie aan de gedragsregels te houden, anders zullen wij genoodzaakt zijn om forum-bans uit te delen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: CBR Spijkenisse geldkloppers!!!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@ Instucteur,

Ja indianenverhalen zijn er inderdaad genoeg, maar in het algemeen prik je daar zo doorheen door eens een kritische vraag te stellen.

Desalniettemin werd in mijn tijd van lessen en examen doen vaak gezegd dat als je een of twee relatief kleine foutjes hebt maar je toont onzekerheid in het verkeer, zak je daarop. Een aantal vrienden kregen dat destijds mee als verbeterpunt en ja dat kan best komen door te weinig lessen want vertrouwen bouwt men ook op door te doen.

Tja het is de mens eigen om de schuld vaak vooral bij andere oorzaken of mensen te leggen in plaats van bij zichzelf zoeken (zoals we bijna dagelijks kunnen lezen op dit forum).

De kans is groot dat u in het gegeven voorbeeld met zulke zenuwen prima zult arriveren in het ziekenhuis. Echter het zijn toch een ander soort zenuwen en het is maar de vraag of u niet toch een of andere overtreding zult begaan waar u normaliter op zult zakken maar door rijervaring enz wel kan inschatten dat de overtreding kan. U zult dan meer op de automatische piloot rijden (niet dat dat altijd goed is) met wat jaartjes ervaring. Dat is net iets dat ontbreekt bij de kandidaat die op examen gaat.

Uit persoonlijke ervaring kan ik wel vertellen dat iemand met heel wat foutjes toch kan slagen voor het rijbewijs. Voorafgaand aan het examen kreeg ik maar 1 opdracht van mijn rij-instructeur: ik kreeg een spreekverbod, mocht vragen nog net heel kort beantwoorden en that's it.

Tijdens het gesprek na afloop van het examen kreeg ik te horen dat ik niet de schoonheidsprijs had verdiend maar wel geslaagd was. Ach dat vermelden ze toch niet op dat geliefde roze papiertje dacht ik (was toen nog een papiertje). De eerste paar keren met optrekken reed ik nogal schokkend weg en liet zelfs de auto een keer afslaan, ik had nogal zenuwen en het was me een beetje in de benen geslagen. Tevens reed ik op sommige plekken binnen de bebouwde kom 60 en op andere langzamer dan 50 (afhankelijk van de situatie). 1 keer maakte ik me druk om die foutjes aan het begin - te diep in gedachten verzonken - dat de examinator me met een handbeweging maande iets vlotter door te rijden. Daar gaf ik wel direct gehoor aan met oja mag wat vlotter inderdaad en gaf gas. Achteruit inparkeren was niet slecht maar mocht ietsje strakker.

Kortom behoorlijk wat foutjes en ik geloof best dat het toch echt op het randje was, maar ik was toch geslaagd. Na afloop bij een drankje zei de instructeur ook het was zeker niet je beste rit maar wel voldoende en volgens mij wist hij het al toen we naar binnenliepen bij het examencentrum voor het resultaat, hij knikte een keer geruststellend.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: CBR Spijkenisse geldkloppers!!!

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ik en mijn man zijn in 1x in spijkenisse geslaagd!!
en ja de auto is van de rijschoolhouder,...maar tja dat zijn nu eenmaal de regels hier....sorry...

alles kost tegenwoordig een hoop geld

Gesloten