LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gezocht: goede rijschool onzekere lesser

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
Lies07
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 feb 2013 17:31

Gezocht: goede rijschool onzekere lesser

Ongelezen bericht door Lies07 »

Hallo allemaal,

Inmiddels heb ik al veel lessen gehad bij mijn huidige rijopleiding, maar wil ik hier weg gaan.
Heeft iemand een idee van een goede rijschool? Bij mijn huidige rijschool ben ik erg onzeker gemaakt, doordat mij vooral werd verteld wat ik fout deed. Ik vond de snelweg erg eng en dan werd gewoon het gaspedaal hard ingetrapt. Vaak was ik overstuur na een rijles. Ik zoek nu een rijschool die me concreet helpt bij mijn zwakke punten, positief is en veel herhaalt.

Nogmaals de vraag: waar vind ik een goede rijschool? Omgeving: Utrecht of Tiel-Geldermalsen-Culemborg.

Ik hoop dat je jouw ervaring met mij kunt delen.

Alvast bedankt!

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Gezocht: goede rijschool onzekere lesser

Ongelezen bericht door tenormin »

Ken er alleen één van naam in de buurt van Groningen, daar heb je niet veel aan. Wel zou je via deze rijschool kunnen vragen of zij iemand in jouw buurt weten die ook volgens hun methode autorijlessen geeft. Proberen kan altijd, toch? Veel succes.
http://www.rijschoolvanderheide.nl/rij-en_faalangst.php

Lies07
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 feb 2013 17:31

Re: Gezocht: goede rijschool onzekere lesser

Ongelezen bericht door Lies07 »

Dankjewel voor je reactie - dat is zeker een idee!

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Gezocht: goede rijschool onzekere lesser

Ongelezen bericht door ciske »


Lies07
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 feb 2013 17:31

Re: Gezocht: goede rijschool onzekere lesser

Ongelezen bericht door Lies07 »

Super, dankjewel voor je input..Dit zou wel eens iets kunnen zijn. Ook omdat het een kleine rijschool is. Ik twijfel wel aan de overgang van een kleine stad naar de grote stad Utrecht. Is rijden hier niet veel moeilijker? Iemand anders nog opties?
Laatst gewijzigd door Lies07 op 11 feb 2013 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gezocht: goede rijschool onzekere lesser

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat je hoe dan ook in een grote stad zult moeten leren rijden, of je dat moeilijker vindt of niet... Belangrijker is dat iemand je op je gemak kan stellen, en gestructureerd les kan geven, stap voor stap, tot je een bepaald facet onder de knie hebt.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Gezocht: goede rijschool onzekere lesser

Ongelezen bericht door ciske »

http://www.rijschooldebetuwe.nl/

http://www.deweekkrant.nl/pages.php?page=1174231

Ben het wel met WA eens, ook in de stad zal je moeten leren rijden, maar dan wel met iemand waar je je zeker bij voelt.

Lies07
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 feb 2013 17:31

Re: Gezocht: goede rijschool onzekere lesser

Ongelezen bericht door Lies07 »

Jullie hebben denk ik wel gelijk. In dat opzicht leer je het wel 'sneller' of in ieder geval leer je meerdere verkeerssituaties inschatten en dan heb je ze maar vast meegemaakt natuurlijk. Bedankt voor de links!

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Gezocht: goede rijschool onzekere lesser

Ongelezen bericht door ciske »

Zeg duidelijk bij wie je dan ook gaat lessen dat je onzeker bent, over een poos als je op je gemak bent zal je zien dat het ook in de stad lukt.

Succes.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Gezocht: goede rijschool onzekere lesser

Ongelezen bericht door ruud_a »

Lies07 schreef:Hallo allemaal,

Inmiddels heb ik al veel lessen gehad bij mijn huidige rijopleiding, maar wil ik hier weg gaan.
Heeft iemand een idee van een goede rijschool? Bij mijn huidige rijschool ben ik erg onzeker gemaakt, doordat mij vooral werd verteld wat ik fout deed. Ik vond de snelweg erg eng en dan werd gewoon het gaspedaal hard ingetrapt. Vaak was ik overstuur na een rijles. Ik zoek nu een rijschool die me concreet helpt bij mijn zwakke punten, positief is en veel herhaalt.

Nogmaals de vraag: waar vind ik een goede rijschool? Omgeving: Utrecht of Tiel-Geldermalsen-Culemborg.

Ik hoop dat je jouw ervaring met mij kunt delen.

Alvast bedankt!
ik dacht niet dat de instructeur een gaspedaal heeft
allen een rem en een koppelingspedaal

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Gezocht: goede rijschool onzekere lesser

Ongelezen bericht door tenormin »

@ruud_a, ja hoor, een lesauto heeft ook een gaspedaal, buiten de rem en koppelingspedaal. Soms, op de snelweg, moet een leerling er letterlijk een beetje gas opgooien anders is het ook gevaarlijk. 't Is wel een comm. site (sorry) maar ziehier: http://www.dorenboslaswerk.nl/dubbele-bediening2

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Gezocht: goede rijschool onzekere lesser

Ongelezen bericht door ruud_a »

tenormin schreef:@ruud_a, ja hoor, een lesauto heeft ook een gaspedaal, buiten de rem en koppelingspedaal. Soms, op de snelweg, moet een leerling er letterlijk een beetje gas opgooien anders is het ook gevaarlijk. 't Is wel een comm. site (sorry) maar ziehier: http://www.dorenboslaswerk.nl/dubbele-bediening2
inderdaad

in de tijd dat ik rijles had was dat nog niet
maar goed toen moest je ook eerst de stoomketel nog opwarmen
dat is ook veranderd

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Gezocht: goede rijschool onzekere lesser

Ongelezen bericht door berndv »

ruud_a schreef:
tenormin schreef:@ruud_a, ja hoor, een lesauto heeft ook een gaspedaal, buiten de rem en koppelingspedaal. Soms, op de snelweg, moet een leerling er letterlijk een beetje gas opgooien anders is het ook gevaarlijk. 't Is wel een comm. site (sorry) maar ziehier: http://www.dorenboslaswerk.nl/dubbele-bediening2
inderdaad

in de tijd dat ik rijles had was dat nog niet
maar goed toen moest je ook eerst de stoomketel nog opwarmen
dat is ook veranderd
Owh, je hoefde niet eerst alle flintstones te trappelen :lol:

Heb zelf bijna 10 jaar mijn rijbewijs en heb zelf ook nog gelest met maar 2 pedalen bij de instructeur(rem en koppeling), mijn vrouw 7 jaar geleden, en ook daar zelfde 2 voudige dubbele bediening.

Renske99
Berichten: 263
Lid geworden op: 19 dec 2011 13:00

Re: Gezocht: goede rijschool onzekere lesser

Ongelezen bericht door Renske99 »

Ts, als je nabij een grote(re) stad zit, waarom informeer je dan niet eens bij de anwb?
Staat (volgens mij) goed aangeschreven en heeft een goed slagingspercentage.

Eventueel ga je eerst kennismaken met je instructeur/instructrice, leg uit wat je probleem is en of hij/zij je kan helpen, of misschien 1 van de andere lesgevers.

En ja zeker in de stad ook willen en moeten rijden, je examen zal ook deels in de stad plaatsvinden (en soms nog helemaal) tuurlijk moet je ook buiten de stad en de snelweg op, als het allemaal gesneden koek voor je is heb je daar op je examen toch voordeel bij.

Ik wens je heel veel wijsheid en suc6 toe.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Gezocht: goede rijschool onzekere lesser

Ongelezen bericht door tenormin »

@ ruud_a & bernd, ik heb pas 55 jaar mijn rijbewijs, toen zat "alles" er nog in (nu ook nog, wat ik kon vinden) maar herinner me 't wel goed: de goede man moest op zijn rem staan; ik was toen nog jong en onbesuisd (en weinig auto's op de weg, dat dan weer wel) :wink: .

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Gezocht: goede rijschool onzekere lesser

Ongelezen bericht door ruud_a »

tenormin schreef:@ ruud_a & bernd, ik heb pas 55 jaar mijn rijbewijs, toen zat "alles" er nog in (nu ook nog, wat ik kon vinden) maar herinner me 't wel goed: de goede man moest op zijn rem staan; ik was toen nog jong en onbesuisd (en weinig auto's op de weg, dat dan weer wel) :wink: .
ach, er was ook minder weg

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: Gezocht: goede rijschool onzekere lesser

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

berndv schreef:Heb zelf bijna 10 jaar mijn rijbewijs en heb zelf ook nog gelest met maar 2 pedalen bij de instructeur(rem en koppeling), mijn vrouw 7 jaar geleden, en ook daar zelfde 2 voudige dubbele bediening.

Een gaspedaal in de dubbele bediening is al meer dan 30 jaar een optie. Ik heb zelf vanaf het begin ( 1989) een dubbele bediening inclusief gaspedaal in de lesauto. Ik ben van mening dat het soms veiliger is in te grijpen door extra gas te geven dan te remmen. In de wet is slechts een dubbele bediening bestaande uit een koppeling en een rempedaal verplicht gesteld (voor automaten uiteraard alleen een rempedaal) Het CBR eist dat het gaspedaal er tijdens de examens wordt uitgehaald. Veel rijscholen kiezen voor een 2-delige dubbele bediening omdat dit veel goedkoper is.

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: Gezocht: goede rijschool onzekere lesser

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

Renske99 schreef:Ts, als je nabij een grote(re) stad zit, waarom informeer je dan niet eens bij de anwb?
Staat (volgens mij) goed aangeschreven en heeft een goed slagingspercentage.
Tja, jammer dat mensen dit roepen zonder dit even na te kijken. Men hoort ANWB en denkt dat dit voor kwaliteit staat. Waarom? Omdat men de ANWB kent. Een blik op rijschoolgegevens leert dat de ANWB in Utrecht een slagingspercentage heeft van 36-40 % met 200 eerste examens per jaar. Een veel onbekendere rijschool is Autorijschool Bryan. Maar die heeft met een 100 eerste examens wel een slagingspercentage van 86 tot 90 %. Die zou ik aan de topicstarter aanraden.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Gezocht: goede rijschool onzekere lesser

Ongelezen bericht door tenormin »

@ Instructeur 69, U als kenner zal dit alles wel het beste weten en kan de TS beter uw adviezen e.d. opvolgen. U schrijft uit ervaring dus dat telt wel dubbel, denk ik dan maar.

Lies07
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 feb 2013 17:31

Re: Gezocht: goede rijschool onzekere lesser

Ongelezen bericht door Lies07 »

Bedankt voor alle duidelijke informatie. Dat is zeker waar: rijden in de stad geeft uiteindelijk meer voordeel en een gaspedaal zit er niet voor niks. Ik ben alleen van mening dat wanneer je heldere instructies geeft, je iemand niet onzeker hoeft te maken door dat gaspedaal in te zetten. Ik heb nu drie potentiele rijscholen. Iemand anders nog tips of ervaringen met rijscholen in Utrecht?

Gesloten