LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Les pakket incl. examen

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
Rechtssocioloog
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 aug 2014 13:43

Les pakket incl. examen

Ongelezen bericht door Rechtssocioloog »

Het is op dit forum al vaak genoemd, maar ik denk dat het goed is hier een apart onderwerp aan te wijden: vooraf betalen voor een pakket van 10, 20 of 30 lessen incl. examen. Het is op dit forum al vaak gezegd: NOOIT DOEN. Als jongen of meisje van 18 wil je de goedkoopste aanbieding en denk je wellicht aanvankelijk dat het wel los zal lopen. Te vaak niet. De argumenten op een rijtje.

1. De eerste les(sen) doen alle instructeurs hun stinkende best om je binnen te halen. Een intakeles en de 5 lessen daarna, zeggen dus weinig over de volgende 50 lessen die je nodig zult hebben.
2. Bij een lespakket betaal je alles in één keer en praktisch altijd wordt bedongen dat je geen recht op restitutie hebt. Je bent dus VOGELVRIJ. Ligt de instructeur na 10 lessen in een scheiding en wordt hij sjagrijnig, gaat hij schreeuwen of gaat hij aan je zitten: geen recht op retour.
3. Als je kritiek op de instructeur hebt en hij maakt daarna je leven zuur, kun je niet van hem af.
4. Als je geen lespakket neemt, ben je theoretisch duurder uit, maar je kunt wel na elke les beslissen of je toch liever naar een ander wil. Het verschil in prijs is vaak niet meer dan 100 euro. Die 100 euro is je vrijheid meer dan waard!
5. Na 10, 20 of 30 lessen ben je nog niet klaar voor je examen. Dan moet je dus bij gaan betalen, maar als je al voor je examen en soms zelfs herexamen hebt betaald, ben je ook op dat moment je (examen)geld kwijt als naar een andere instructeur zou willen. Bovendien betaal je daarna alsnog de volle prijs per les.
6. Laat je niet imponeren door hoge slagingspercentages. Die worden niet gehaald dankzij het lespakket, maar dankzij de vele lessen die je daarna nog moet volgen.
7. Verwacht geen rechtsbescherming achteraf. Een advocaat is duur en veel rechters vinden dat ook jongvolwassenen mondig moeten zijn en alle levenswijsheid in pacht moeten hebben. Ze redeneren dan gemakkelijk: dan had je maar niet in die truc moeten trappen. Kortom: zeer kleine kans dat je een zaak wint.
8. Als je dan toch, ondanks alle waarschuwingen, wilt kiezen voor een lespakket doe dat dan bij een school die veel instructeurs in dienst heeft. Intern overstappen als het bij nader inzien toch niet klikt, is dan nog wel bespreekbaar. Bij een eenmanszaak ben je volledig afhankelijk van die man of vrouw waar je steeds bij in de auto zit.
9. Ook als de rijschool tussentijds failliet gaat, ben je je geld kwijt. Zelfs als je nog maar vier lessen hebt gehad.
10. Ten slotte: Waarom zouden lespakketten voor de rijschool interessanter zijn dan per les betalen? Precies, minder uitval vanwege ontevreden leerlingen. Juist de minder goede rijscholen zullen dus eerder zo'n pakket aanbieden.

Begrijp me goed. Er zijn heel veel goede rijinstructeurs, ook goede rijinstructeurs die een lespakket aanbieden. Maar de rijinstructeur die het beste voor heeft met zijn leerlingen, ontraadt hem/haar ten strengste om het lespakket te nemen. Zelfs goede instructeurs hebben wel eens een leerling waar het niet mee klikt. De andere kant kan ook. Je zult maar met een instructeur in de auto zitten met een strafblad of die zelfs aan je gaat zitten. Google maar eens op 'Rij-instructeur misbruikt meisje in wasstraat'. Ook dan ben je in de meeste gevallen je geld kwijt, zonder dat je een rijbewijs hebt.

Nog één ding rest dan: als je de raad hebt opgevolgd, geen lespakket hebt genomen en na 15 lessen niet tevreden bent met de instructeur, moet beseffen dat JIJ je eindexamen moet halen. Durf dan de instructeur dan ook per telefoon of email te laten weten: Vandaag was de laatste les. Ik zoek voor de volgende lessen een andere instructeur!

(Het mag duidelijk zijn dat ik geen rijschoolhouder ben. Als (senior) rechtssocioloog heb ik teveel voorbeelden gezien waarbij leerlingen de klos waren. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.)

stofzuigertje

Re: Les pakket incl. examen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik ben het hier niet mee eens.

Er zijn voldoende goede rijscholen die je vooraf kunt controleren, en die geven korting als je niet losse lessen maar vooruit betaalde.
Minder administratie en geen wanbetalers of mensen die na enkele lessen weg bleven.

Dus zowel voor klant als rijschool makkelijk en niemand werd het verplicht.
Dat mijn zoon van het pakket van 40 lessen er maar 35 nodig had, geen punt, kreeg gewoon 3 weken na behalen rijbewijs in 1 keer dit geld gestort.

Dus niets mis mee, en dat er vele oplichters zijn die zodra het geld binnen is....
Ja die vind je meestal ook bij www.cbr.nl vrijwel altijd onderaan met score van geslaagde...

Neem dus niet zomaar een rijschool en goedkoop en goed kan dus wel.

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: Les pakket incl. examen

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

Ik ben het, als rijinstructeur, met het grootste deel van het relaas van Rechtssocioloog eens. Toch zijn er nog wel wat kanttekeningen te plaatsen.
Bij punt 1. De meeste instructeurs doen altijd hun best. Niet alleen de eerste 5 lessen. Wel reëel dat hij daarna een aantal van 50 lessen noemt.
Bij punt 2. Er zijn heel veel rijscholen die je de mogelijkheid bieden in termijnen te betalen. Ook zijn er veel rijscholen die in hun voorwaarden hebben staan dat je eventueel overgebleven lessen terug betaald krijgt. Hier moet je echter wel bij opletten omdat hier dikwijls discussie ontstaat tussen leerling en rijschool. Een leerling redeneert dikwijls: Ik heb 5 lessen over, een losse rijles kost € 45,= dus moet ik 5 x € 45,= (dus € 225,= ) terugkrijgen. Dat is niet het geval. Een rijschool geeft de “pakketlesprijs” terug of rekent e.e.a. als losse lessen uit. B.v. Je had een pakket van 50 lessen + examen voor de prijs van € 2.200,=. Een losse les kost € 45,= en een examen € 250,=. Je hebt 5 lessen over dus een leerling denkt € 225,= terug te krijgen. De meeste rijscholen zeggen of 1. Het pakket kost € 2.200,= - examen € 250,= dan betaal je per les dus € 39,= je krijgt dat dus 5 x € 39,= terug OF 2. Je hebt 45 losse lessen gehad 45 x €45,= is € 2025,= + examen € 250,= is samen € 2275,= dus krijg je niets terug of je moet € 75,= bijbetalen. Spreek dat dus goed door voor je begint.
Bij punt 6. De slagingspercentages moet je inderdaad kunnen lezen. Blind op een hoog slagingspercentage afgaan kan maar dan moet je wel enkele dingen weten. 1. Zoals rechtssocioloog zegt hangt aan een hoog slagingspercentage altijd (zonder uitzondering) een hoog aantal lessen. In mijn regio zit een rijschool die al jaren 90 % heeft. Gemiddeld hebben de leerlingen bij hem tussen de 60 en 80 lessen. Er zijn rijscholen die dat ontkennen en zeggen dat het bij hun bij die hoge percentages maar 40 lessen is. Als je voor zo’n rijschool kiest stel dan voor 50 lessen te betalen en dat hij daarboven het risico neemt. Wedden dat de rijschool dat niet doet? 2. Soms wordt met percentages gesjoemeld. Rijscholen laten zwakkere leerlingen onder een andere rijschoolnaam exemen doen, ze laten je zo lang lessen dat de zwakkere leerlingen weglopen, ze pesten de zwakkere leerlingen weg, ze verplichten je een TTT te doen enz.
Bij punt 7. Er zijn organisaties (b.v. BOVAG) die een geschillencommissie hebben. Deze is laagdrempelig en gratis toegankelijk.
Bij punt 8. Je kunt beter een rijschool zoeken waar je een eventueel pakket in termijnen kunt betalen. Dan kun je altijd weg als je dat wilt. Let wel op dat de rijschool je geen hoge administratiekosten rekent bij eventueel vertrek. Ik heb een collega die als je wilt vertrekken een bedrag van € 250,= aan administratiekosten in rekening brengt.
Bij punt 9. Als je bij een BOVAG rijschool zit ben je middels het garantiefonds verzekert. Je mag dan het aantal openstaande lessen en examens afmaken bij een andere BOVAG rijschool.
Bij 10. Het is niet zo dat lespakketten voor de rijschool per definitie interessanter zijn. Rijscholen bieden die pakketten vooral aan omdat de concurrent dat ook doet, omdat de consument dat wil enz. Ik denk dat elke rijschool het liefst leerlingen heeft die elke les los betalen. Want incassobureaus hebben veel werk met wan betalende leerlingen. Daarnaast verdient de rijschool aan losse lessen meer en is het verloop in rijscholen niet zo heel groot. Ik denk dat bij mij een 5 % per jaar gaat lopen. Reden is dikwijls dat ze na 25 lessen niet op examen mogen en dan gaan ze naar een collega waar dat wel mag.

Tianne14
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jul 2014 14:01

Re: Les pakket incl. examen

Ongelezen bericht door Tianne14 »

Ik, als moeder van een 18 jarige met vergelijkbare slechte ervaringen, sluit me hierbij aan. En vindt het een goede raad! Dit is exact wat ons ook is overkomen.

Daarbij nog een vraagje aan ervaren instructeurs: 50 lessen is dus geen uitzondering? Ik dacht al dat onze kinderen "geen natuurtalenten" waren, maar kennelijk is dit gewoon het aantal lessen voor een gemiddelde leerling?
Misschien ook prettig te weten voor je begint aan rijlessen; dan valt dat niet tegen en weet je waar je ongeveer op moet rekenen....

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: Les pakket incl. examen

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

Tianne14 schreef:Ik, als moeder van een 18 jarige met vergelijkbare slechte ervaringen, sluit me hierbij aan. En vindt het een goede raad! Dit is exact wat ons ook is overkomen.

Daarbij nog een vraagje aan ervaren instructeurs: 50 lessen is dus geen uitzondering? Ik dacht al dat onze kinderen "geen natuurtalenten" waren, maar kennelijk is dit gewoon het aantal lessen voor een gemiddelde leerling?
Misschien ook prettig te weten voor je begint aan rijlessen; dan valt dat niet tegen en weet je waar je ongeveer op moet rekenen....
Tianne14,

50 lessen is meer regel dan uitzondering. Vraag een jongere wat de iPhone 6 gaat kosten en ze vertellen het je met een precisie van 2 cijfers achter de komma. Gevonden op internet. Vraag ze wat het gemiddeld aantal rijlessen is en ze roepen 25! Waarom? Omdat vrienden en vriendinnen dat hebben verteld. Het is niet te controleren dus kan men roepen wat men wil. Onderzoek van o.a. BOVAG heeft aangetoond dat het GEMIDDELD aantal lessen in Nederland 43 lessen is. Verder uitgespit is dit 38 rijlessen (van 60 minuten) voor mannen en 48 voor vrouwen. Detail is overigens dat uit alle onderzoeken blijkt dat vrouwen de veiligste chauffeurs zijn. Of er een verband is met het hoger aantal rijlessen weet ik niet zeker maar het zou kunnen. Het gemiddeld aantal rijlessen is op internet gewoon te vinden. Onderzoeken daarnaar zijn op internet overal te vinden. Maar men gelooft liever vrienden of mensen die lekker anoniem op internet via fora reageren. Zo kun je natuurlijk roepen wat je wilt. Ik kan hier zeggen dat in Willem Alexander ben. Dan zal niemand dat geloven. Als hier iemand anoniem roept dat 25 lessen echt de max is dan gelooft men dat wel. Ach ja, u weet uit ervaring wat reëel is. En uw kind is gewoon een gemiddelde leerling of hooguit 5 % trager. Laat u niet gek maken dat uw kind of de rijschool slecht is. Dat is geenszins het geval.

Tianne14
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jul 2014 14:01

Re: Les pakket incl. examen

Ongelezen bericht door Tianne14 »

Bedankt voor het antwoord! Goed om te weten en goed om te vinden als je zoekt naar een antwoord op dit onderwerp.
Dat we slechte ervaringen hebben met de rijschool staat los van het aantal lessen overigens...daar heb ik niet zoveel problemen mee. Financieel is het natuurlijk een stuk prettiger als het snel klaar is, maar als moeder heb ik toch veel liever dat ze straks veilig die auto besturen!

De betere
Berichten: 75
Lid geworden op: 09 okt 2008 22:53

Re: Les pakket incl. examen

Ongelezen bericht door De betere »

Instructeur 69 heeft eigenlijk alles al gezegd.
De meeste kleine rijscholen hebben zo'n kleine administratie dat contante betalingen prima te verwerken zijn, er zijn zelf eenmanszaken die enkel contante betalingen accepteren, en ze zelfs s'avonds komen ophalen als je het geld niet bij je hebt, en dit zouden we juist niet in de hand moeten werken.

Een lespakket is veilig bij een Bovag aangesloten rijschool, en als je er 1 kiest met meerdere instructeurs valt er altijd te wisselen.

Waarom krijg je korting:
Vereenvoudiging van administratie, vaak online agenda die goed controleerbaar is voor de cursist.
Een pakket verzekerd de rijschool er van dat de cursist blijft, en examen gaat doen, de meeste rijscholen hebben zeer weinig marge op de rijlessen, maar verdienen iets op de examens, en er zijn altijd leerlingen die hun pakket op maken en nooit examen doen, en die klanten compenseren de korting

Vaak ( niet altijd) hoe slechter de rijschool, hoe goedkoper de lessen, en hoe duurder de examens

voorbeeld: wanneer examens en toetsen netto worden doorverkocht aan cursist, dan zouden rijlessen voor een gezond bedrijf € 52,50 -57,50 per uur moeten kosten.

bij ons: restitutie lessen wanneer je eerder je examen haalt.
bij pakket afbreken, wordt hele pakket gecrediteerd en opnieuw gefactureerd tegen losse lesprijs + 17,50 administratie kosten. Ik denk dat zo'n regeling gewoon fair is

Rechtssocioloog
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 aug 2014 13:43

Re: Les pakket incl. examen

Ongelezen bericht door Rechtssocioloog »

Ik bedank Instructeur 69 en De Betere voor hun inhoudelijke aanvullingen. Ik zit niet in de branche, zij kennen de details beter. Stofzuigertje heeft een mooie ervaring met een rijschool. Zo hoort het, pluim voor de rijschool en prachtig als je zo'n rijschool treft. Ik begrijp dat je vrij gemakkelijk kunt switchen als de rijschool is aangesloten bij de BOVAG. Samen met de sinds kort bij de BOVAG vereiste verklaring omtrent goed gedrag, is dat een sterke aanbeveling voor BOVAG-rijschoolhouders! (en nee, ik ben ook niet werkzaam bij de BOVAG ;) )

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Les pakket incl. examen

Ongelezen bericht door kokka »

wat ik wel mis in het verhaal van TS is dat het tegenwoordig verschrikkelijk makkelijk en laagdrempelig is om je mening te geven over bedrijven en hun diensten.
zo ook natuurlijk met rijscholen. Kleinere rijschoolhouders kunnen zich slechte reclame helemaal niet veroorloven.
dus de drijfveer voor zo'n rijschool is, na natuurlijk het beste voor je klanten/leerlingen willen, ervoor zorgen dat je geen reputatieschade oploopt.
Reputatie komt te voet maar gaat te paard.

stofzuigertje

Re: Les pakket incl. examen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik was vorig jaar iets vergeten.....
Het pakket alles in 1 mocht in in 3x betalen, duurdere mogen zelfs in 4x dus niet alles in 1x en dat is voor mij ook zekerheid dat ze hun best moeten doen voor de rest ook binnen te halen.

Maar prima rijschool die helaas nu bij CBR.NL iets gedaald is....
Wel ruim boven zowel landelijke als plaatselijke gemiddelde dus een betere rijschool en zeker niet de duurste, de 4 beste van afgelopen jaren zijn ook 20% duurder dus prima prijs/kwaliteit en 1x slagen is mogelijk....

oom Wout
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 apr 2011 21:52

Re: Les pakket incl. examen

Ongelezen bericht door oom Wout »

Een sterke aanbeveling voor BOVAG rijscholen? Dat is inderdaad de suggestie die de BOVAG doet en het is spijtig dat die zoete koek zo smakelijk verorberd wordt. Het “zo maar switchen” tussen BOVAG rijscholen is absoluut niet aan de orde en dat is ook niet wat “de betere” stelde. Hij verwijst naar rijscholen met meerdere instructeurs waar het mogelijk is om voor een andere instructeur te kiezen.

Die VOG dan. De BOVAG stelt dat ding nu als eis en het is logisch dat de andere brancheverenigingen daarin volgen. Het ligt voor de hand dat ALLE rijscholen met instructeurs in loondienst al veel langer van hun personeel verlangen dat een VOG overlegd wordt, dus dit is echt geen spectaculaire ontwikkeling, meer een achter de feiten aanhobbelen.

Het garantiefonds dan maar. Bij betaling per les of bij gespreide betaling van een pakket loopt de consument geen aanmerkelijk risico dat er ooit een beroep op dat fonds moet worden gedaan. Kiezen voor een BOVAG rijschool biedt slechts aanspraak op dit fonds als het geboden pakket ook “binnen de grenzen van het redelijke” ligt. Een pakket voor een absurd lage prijs, een tijdelijke kortingsactie, het valt er allemaal buiten dus dit is schijnveiligheid. De consument weet met een BOVAG rijschool te maken te hebben en gaat er ten onrechte van uit dat dus alles gedekt is. Foutje, jammer. Ondertussen betaal je natuurlijk wel mee aan de overheadkosten die het BOVAG-lidmaatschap met zich meebrengt.

De relatie tussen een leerling en een rijschool is er per definitie een die gebaseerd is op wederzijds vertrouwen (u geeft mij naar beste kunnen les en ik zal u daarvoor volgens afspraak betalen). Dat vertrouwen komt voor de leerling niet voort uit lidmaatschap van een branchevereniging. Nog steeds geldt dat mond-tot-mond reclame de beste raadgever is. Daarbij kan je een beroep doen op je eigen netwerk, maar ook kijken op https://klantenvertellen.nl/ of http://www.rijscholenkiezer.nl . De geslaagden, die een rijschool vaak op de eigen website vermeldt, benaderen via facebook kan ook helpen.

Artep68
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 feb 2017 18:51

Re: Les pakket incl. examen

Ongelezen bericht door Artep68 »

Ik heb een rijlespakket van 30 lessen aangeschaft inclusief examen. Nu beweert de rijschool dat er voor het examen 1 les afgaat. En ik bedoel niet een eventuele les VOOR het examen, nee, het examen kost mij gewoon 1 les. Dit deugt toch niet? Iemand een idee waar ik dit na kan vragen? In de algemene voorwaarden van de rijschool staat niets.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Les pakket incl. examen

Ongelezen bericht door berndv »

Artep68 schreef:Ik heb een rijlespakket van 30 lessen aangeschaft inclusief examen. Nu beweert de rijschool dat er voor het examen 1 les afgaat. En ik bedoel niet een eventuele les VOOR het examen, nee, het examen kost mij gewoon 1 les. Dit deugt toch niet? Iemand een idee waar ik dit na kan vragen? In de algemene voorwaarden van de rijschool staat niets.
Is toch niet zo heel erg vreemd? Of heb je zelf een lesauto met dubbele bediening?

Gesloten