LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rijlessen en leeftijd

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
Larske2000
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 jun 2011 13:02

Rijlessen en leeftijd

Ongelezen bericht door Larske2000 »

Beste mensen,

Helaas ben ik ivm financien/uitgelopen studie pas met 29 jaar kunnen beginnen met mijn auto-rijbewijs.
Heb mijn theorie de eerste maal gehaald, met 2 dagen leren in het boekje.

Maar nu belde ik een rijschool op om mij aan te melden, en alles goed en aardig, maar toen zei de vrouw toen ze mijn leeftijd zag (29jaar): "ow je bent wel al oud, hou er rekening mee dat je een stuk langer zult moeten lessen vergeleken met mensen van 18 jaar."

Dat is toch grootse onzin? Ligt toch meer aan de persoon? En 29 jaar is ook weer niet een leeftijd dat je mentaal/fysiek in gebreken bent ofzo haha. Denk dat 18 jarigen eerder angst ervaren of roekeloos zijn, dan ik.

Zoiets zeg je toch niet als iemand zich wilt aanmelden bij je rijschool? of heb ik het fout, en zou ik als 29jarige bij voorbaat al een stempel moeten krijgen: "die heeft langer nodig, want is 29jaar"

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Rijlessen en leeftijd

Ongelezen bericht door crazyme »

Een rijschool wil lessen verkopen. En aan een 29 jarige kunnen ze waarschijnlijk meer lessen verkopen ivm mogelijk hoger besteedbaar inkomen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Rijlessen en leeftijd

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het kan natuurlijk ook gewoon op ervaring zijn gebaseerd....

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Rijlessen en leeftijd

Ongelezen bericht door langste adem »

Wat crazyme en GjvdZ is natuurlijk waar.
Maar inderdaad om zoiets te zeggen tijdens je aanmelding is puur speculatief. Het lijkt me toch wel dat je 1 of 2 rijlesjes gehad moet hebben voordat ze uberhaupt een inschatting kunnen geven over hoeveel lessen je nodig zal hebben.

mh73

Re: Rijlessen en leeftijd

Ongelezen bericht door mh73 »

Mijn broer had ook die leeftijd en hij heeft het zeer snel gehaald, terwijl hij aan beide ogen wat verminderd zicht heeft. Laat je niet afschrikken en ook niet onnodig veel lessen aansmeren.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Rijlessen en leeftijd

Ongelezen bericht door moederslink »

TS trek je er maar niks van aan en laat ze een poepie ruiken! En laat je niet meer lessen aansmeren dan je daadwerkelijk nodig hebt. Ik was ook, door studie , pas begonnen op mn 27e en slaagde in 1x en niks extra lessen..haha. Ik denk dat je als 29 jarige zelfs beter kunt anticiperen dan een " jonkie " van 18 .... :wink:
maar het ligt natuurlijk ook aan de persoon zelf .

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rijlessen en leeftijd

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Doorgaans zit er wel enige kern van waarheid in als je kijkt naar hoe snel mensen leren: dat gaat nou eenmaal het snelst onder de 25. Maar dat heeft weinig met rijvaardigheid te maken, als je bedenkt dat er ook andere factoren zijn die meer te doen hebben met het individu.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rijlessen en leeftijd

Ongelezen bericht door kweenie »

Er zit wel een kern van waarheid in dat hoe ouder je wordt, hoe lastiger het gemiddeld wordt om kennis en vaardigheden te leren. Deels omdat veel mensen niet meer gewend zijn om nieuwe dingen aan te leren, deels omdat sommige mensen verkeerde dingen hebben aangeleerd, die moeilijk af te leren zijn. Maar het hangt ook zeker van de persoon af. Ik vind het juist wel goed dat de rijschool je daar vast voor waarschuwt.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rijlessen en leeftijd

Ongelezen bericht door Julie4444 »

kweenie schreef:Er zit wel een kern van waarheid in dat hoe ouder je wordt, hoe lastiger het gemiddeld wordt om kennis en vaardigheden te leren. Deels omdat veel mensen niet meer gewend zijn om nieuwe dingen aan te leren, deels omdat sommige mensen verkeerde dingen hebben aangeleerd, die moeilijk af te leren zijn. Maar het hangt ook zeker van de persoon af. Ik vind het juist wel goed dat de rijschool je daar vast voor waarschuwt.
Leuke frase. Echt het zelfde als de mijne. :lol:

Heeft ook met de ontwikkeling van de hersenen te maken. Het is aangetoond dat veel dingen voor een bepaalde leeftijd geleerd moeten worden (spraak en het vormen van grammatica bijvoorbeeld). Voor de meeste dingen geld dat ouder zijn het leren van nieuwe dingen moeilijker maakt.

dorpssmid
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jul 2008 10:01

Re: Rijlessen en leeftijd

Ongelezen bericht door dorpssmid »

Hoeveel lessen je nodig hebt hangt natuurlijk ook af van de kwaliteit van de rijschool c.q. instructeur. Het is raar dat een rijschool bij voorbaat al met deze mededeling komt. 'Een stuk langer lessen' is echt een slag in de lucht. Voor mij zou het een reden zijn een andere rijschool te zoeken. Hoeveel lessen je nodig hebt is van zoveel factoren afhankelijk dat het mij heel moeilijk lijkt om op dat gebied een prognose te geven.
De leeftijd kan een rol spelen, maar ook in positieve zin. Laat je niet ontmoedigen door zulk dom gepraat: iemand van 29 jaar is niet 'oud'! Laat me niet lachen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rijlessen en leeftijd

Ongelezen bericht door Julie4444 »

dorpssmid schreef:Hoeveel lessen je nodig hebt hangt natuurlijk ook af van de kwaliteit van de rijschool c.q. instructeur. Het is raar dat een rijschool bij voorbaat al met deze mededeling komt. 'Een stuk langer lessen' is echt een slag in de lucht. Voor mij zou het een reden zijn een andere rijschool te zoeken. Hoeveel lessen je nodig hebt is van zoveel factoren afhankelijk dat het mij heel moeilijk lijkt om op dat gebied een prognose te geven.
De leeftijd kan een rol spelen, maar ook in positieve zin. Laat je niet ontmoedigen door zulk dom gepraat: iemand van 29 jaar is niet 'oud'! Laat me niet lachen.
Lijkt me duidelijk dat u niet helemaal begrijpt hoe het zit.
Ik heb menig leerlingen gehad die ik van te voren had gewaarschuwd dat het leerproces mogelijk langer zou duren vanwege hun leeftijd. Achteraf blijkt dat gemiddeld ook gewoon een waarheid, en mensen bewust maken van dit feit alvorens een service aan te bieden is gewoon goed informeren.

Wat de mevrouw van de rijschool hier te verwijten valt is dat ze het als een deterministische waarheid deed klinken, als het citaat van TS accuraat is.

elenpe
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 dec 2014 11:32

Re: Rijlessen en leeftijd

Ongelezen bericht door elenpe »

Weg met deze rijschool en direct een andere zoeken want mogelijk proberen ze hun stelling te bevestigen door je aan hun minst ervaren instructeur te koppelen. Dat je op latere leeftijd minder snel opneemt kan wel kloppen maar door je studie heb je bewezen nog voldoende te kunnen opnemen. Veel succes met je rijopleiding.

Ria1234
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jun 2013 22:15

Re: Rijlessen en leeftijd

Ongelezen bericht door Ria1234 »

Ik heb 24 jaar autorijles gegeven in Hoogvliet.
Mijn ervaring is dat als de leerling rond de 60 is, de aantallen lessen fors omhoog KUNNEN gaan.
Het hangt van de persoon af hoe hij reageert.
Wil

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Rijlessen en leeftijd

Ongelezen bericht door moederslink »

Tja of je nou 60 bent of 29 , dat maakt een groot verschil , = 2× zo oud :lol:

TS heeft haar/zijn theorie, na 2 dagen leren, in 1x gehaald ; ik verwacht dat zij/ hij ook prima leert autorijden op haar/ zijn 29e , niks mis mee verder. Succes TS en laat ze een poepie ruiken!

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: Rijlessen en leeftijd

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

Wat enorm jammer dat een collega die eerlijk wil zijn zo wordt verketterd. Commercieel gezien zou het toch veel beter zijn dat te verzwijgen? De meesten die je zo'n verhaal verteld gaan naar een ander. Een ander die zegt dat dat niet waar is. Want dat is wat de klant graag wil horen. Toen ik in opleiding was als instructeur zei mijn mentor altijd over het gemiddeld aantal benodigde rijlessen: Mannen leeftijd + 20 vrouwen leeftijd + 25 lessen. Dat zijn gemiddeldes. Het feit dat TS in 2 dagen zijn theorie heeft geleerd spreekt eerder in zijn nadeel dan zijn voordeel. Mijn ervaring is dat je denkers hebt en doeners. Een VWO leerling is gemiddeld een slechtere praktijk leerling dan een VMBO er. Ook daarop zijn natuurlijk ook weer uitzonderingen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Rijlessen en leeftijd

Ongelezen bericht door bprosman »

Mannen leeftijd + 20 vrouwen leeftijd + 25 lessen
Misschien komt het door mijn leeftijd :wink: maar vind dit behoorlijk hoog liggen. Bij mij in de familie hebben ze het allemaal gehaald met zo rond de 25...30 lessen waarbij sommigen ook nog eens binnen die 30 lessen 2 keer op geweest zijn.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Rijlessen en leeftijd

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

moederslink schreef:Tja of je nou 60 bent of 29 , dat maakt een groot verschil , = 2× zo oud :lol:

TS heeft haar/zijn theorie, na 2 dagen leren, in 1x gehaald ; ik verwacht dat zij/ hij ook prima leert autorijden op haar/ zijn 29e , niks mis mee verder. Succes TS en laat ze een poepie ruiken!
Zie de grap niet zo,maar zal wel..vind wel normale vergelijking..


Idd ik ken de instructrice!!! Staat/stond zeer goed bekent hoogvliet omstreken.
Dus weet wel welke vergelijking ze maakt.( geval je dit leest ik lest bij h,d uit spijkenise,reed vak en nu opel ,mijn tijd renault megane rood) hij is alleen ;) maak geen reklame nu pernsiorn denk ik net gepasseerd,nog fit als hoentje en komt og wel eens langs!!! Na al die jaren!! Zei tegen mij...jij type slagd in 1 x,ja hoor tuurlijk,en je man ook..ja hoor tuurlijk en idd..ze svhtten je na les 1 al in...

@ brosman
Idd ik was nog geen 25 lessen 1 x theorie en 1 x afrijden...en rijbewijs,
Ligt ook aan je persoon,ben je nerveus type,kn je 18,29,50,60'zijn...heb je meer nodig soms.
Het is wel feit dat jonge lui van 18 niet zoveel gevaar zien ls dat je ouder bent( flink ouder)

@ ts lekker beginnen,en zet hem op ,halen die handel.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Rijlessen en leeftijd

Ongelezen bericht door langste adem »

Wat enorm jammer dat een collega die eerlijk wil zijn zo wordt verketterd. Commercieel gezien zou het toch veel beter zijn dat te verzwijgen?
't is maar net hoe je er tegenaan kijkt. En verketteren is een groot woord, maar ik denk dat het wel wat diplomatieker gezegd had kunnen worden.

Natuurlijk zul je wel gemiddeldes hebben , zoals bijvoorbeeld dat vrouwen gemiddeld 5 lessen meer nodig hebben dan mannen, of dat je op je 29e er langer over doet dan op je 18e, en dat zal allemaal wel waar zijn. Je zou zelfs misschien ook nog uit de statistieken kunnen halen dat meiden met blond haar er langer over doen dan brunettes.

Maar je KAN helemaal geen reeele inschatting maken over hoe lang iemand er over zal doen tijdens de aanmelding. Als er nog geen kilometer is gereden.
Zeg dan gewoon bij een aanmelding dat het gemiddelde ligt tussen (ik noem maar wat) 20 en 30 lessen, maar dat een reeele schatting vooraf niet valt te maken. Dat hangt helemaal af van de persoon en zijn aanleg om te rijden.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rijlessen en leeftijd

Ongelezen bericht door Moneyman »

Julie4444 schreef:
dorpssmid schreef:Hoeveel lessen je nodig hebt hangt natuurlijk ook af van de kwaliteit van de rijschool c.q. instructeur. Het is raar dat een rijschool bij voorbaat al met deze mededeling komt. 'Een stuk langer lessen' is echt een slag in de lucht. Voor mij zou het een reden zijn een andere rijschool te zoeken. Hoeveel lessen je nodig hebt is van zoveel factoren afhankelijk dat het mij heel moeilijk lijkt om op dat gebied een prognose te geven.
De leeftijd kan een rol spelen, maar ook in positieve zin. Laat je niet ontmoedigen door zulk dom gepraat: iemand van 29 jaar is niet 'oud'! Laat me niet lachen.
Lijkt me duidelijk dat u niet helemaal begrijpt hoe het zit.
Ik heb menig leerlingen gehad die ik van te voren had gewaarschuwd dat het leerproces mogelijk langer zou duren vanwege hun leeftijd. Achteraf blijkt dat gemiddeld ook gewoon een waarheid, en mensen bewust maken van dit feit alvorens een service aan te bieden is gewoon goed informeren.

Wat de mevrouw van de rijschool hier te verwijten valt is dat ze het als een deterministische waarheid deed klinken, als het citaat van TS accuraat is.
Ik herken dit wel en sluit me erbij aan. De enige vraag is hoe het gebracht is. Is het als bewustwording, dan vind ik het prima, is het als feit, dan is dat minder handig.

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: Rijlessen en leeftijd

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

bprosman schreef:
Mannen leeftijd + 20 vrouwen leeftijd + 25 lessen
Misschien komt het door mijn leeftijd :wink: maar vind dit behoorlijk hoog liggen. Bij mij in de familie hebben ze het allemaal gehaald met zo rond de 25...30 lessen waarbij sommigen ook nog eens binnen die 30 lessen 2 keer op geweest zijn.
De gemiddelde leeftijd die in Nederland wordt bereikt is 80 jaar. In mijn Familie is er niemand op zijn/haar 80 ste overleden. Wel ver daaronder en tussen de 10 en 15 jaar later. Dus dat zal ook wel niet kloppen dan.
Vreemd vind ik altijd dat mensen zich na 25 jaar nog precies weten te herinneren hoeveel rijlessen ze precies gehad hebben. Wat ze vorige week dinsdag gegeten hebben is dan weer veel moeilijker te herinneren.
Als ik weer eens zo'n opschepperige vader bij een eerste les bij de auto krijg ("Ik hoop dat hij/zij het net zo goed doe als ik destijds. Ik had het in 15 lessen") dan vraag ik altijd of ze met mijn lesauto even willen fileparkeren. Maar dat vinden ze na 25 jaar in het bezit te zijn van het rijbewijs ineens moeilijk. Een simpel iets als fileparkeren :shock: Niemand heeft die uitdaging tot nu toe aangenomen. Want in woorden zijn ze goed. Maar daden.

Gesloten